Hyväksytkö kanien kasvattamisen ruoaksi?
Kauhistuin ja inhotuin, kun näin tuon:
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/05/21/kirjahyllystaosa24elihurahtamisvaroitus
Kommentit (45)
Hyväksyn, kunhan ei kenekään lapsen lemmikkikaneja teurasteta. Siis jos lapsille on muodostunut läheinen tunneside kaneihin, niin ei semmoista pistetä ruoaksi ihan kevyin perustein.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:07"]
Ihmeellistä, ettei kukaan ole vielä nillittänyt siitä, että bloginpitäjä on nyt pakastanut kasvimaansa tuotteita. Ilmeisesti niidenkin olisi pitänyt saada "rehottaa vapaasti"?
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/05/31/sadonkorjuuta
[/quote]
Mistä kumpuaa tämä ko blogin päivittäinen mainostus provoavilla viesteillä???
Tavallaan. Mielummin kuitenkin luonnossa juossutta jänistä. Sitä ei juurikaan saa, jos ei ole metsästäjäkontakteja. Jäniksen lihaa olen syönyt paljonkin ja tosi hyvää. Kania en ole maistanut, mutta voisin maistaa, jos eteen tulisi. Vaikkapa luomukaneja.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:41"]
Kotikasvatuksen hyväksyn paljon paremmin kuin maatalouden tehokarjankasvatuksen.
Kaikin puolin inhimillisempää ja eläinystävällisempää.
[/quote]
Eläimille inhimilliset olot? Inhimillisempi teurastus?
Olenko mä ainoa jonka mielestä toi on kieroutunutta ajattelua...tai hyvin synkkää mustaa huumoria. Onko inhimillisiä tapoja teurastaa ihminen?
No mutta toi oli off topic.
Hyväksyn kasvattamisen ruoaksi, miksipä en? Jostain sen lihankin on tultava. Olen mailta kotoisin ja meillä teurastettiin kotona sikoja erityisesti jouluksi, mutta aina silloin kun oli tarvetta lihalle (eli kun pakastin oli tyhjä). Kanoja oli munia varten ja silloin tällöin otettiin pari sopivaa kanaa kiinni ja kirveellä kaula katki.
Lehmiäkin oli, mutta kun mä olin pieni ei kotona enää nautoja teurastettu vaan ne vietiin teurastamoon erikseen ja sieltä noudettiin lihat. Lähinnä siksi että siellä oli paremmat tilat noin isoille ruhoille.
Hirvenlihat syksyisin tuli metsästäjiltä osana metsänkäytön ns. vuokraa.
Rusakkoa/kania ei meillä muistaakseni syöty koskaan, mutta eipä tuokaan nyt kummallinen ruokapöydässä olis ollut.
Vieraantuminen ruoan alkulähteestä on ihan oikea tosiasia; sitten ollaan järkyttyneinä kauhistelemassa kun nähdään siat karsinoisaan.
Mut on kasvatettu kunnioittamaan elämää mutta mua ei ole kasvatettu inhimillistämään eläimiä. Siinä on oikeasti ero. Meillä oli sioilla ja lehmillä, sekä muutamalla kanallakin, nimet jo pelkästään suvun selvityksen vuoksi (siemennystä varten), mutta kenellekään ei ollut epäselvää että pääasiassa ne eläimet on olemassa elantoa varten. Siinä on mennyt Hertta-kanaa pataan kerran jos toisenkin.
Paha sai palkkansa. Nyt tuo eläintenrääkkääjä on kuolemassa syöpään. Hyvä!
Hyväksyn, olen syönytkin kania ja se on herkullista. Varsinkin pienimuotoinen kotikasvatus ihan kannatettavaa. Mutta en pystyisi itse teurastamaan, koska isot suloiset silmät.
Meillä yritettiin tuota(vanhempani).
Eivät pystyneetkään syömään, ku ois pitäny teurastaa ne ensin :D
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:50"]
[/quote] Karman laki!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:50"]
[/quote]
Millainen ihminen sanoo että on hyvä asia kun joku kuolee syöpään?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 16:40"]
Jälkimmäisessä eläimet elävät stressaavissa oloissa, jos niitä on pari niille voidaan tarjota 'normaalit' olosuhteet.
[/quote]
Mutta ekologisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, se lie oli tuon alkuperäisen kysymyksen esittäjän pointti. Olisiko eettisyys ja ekologisuus menneet sekaisin.
Hyväksyn, jos se tehdään asiallisesti ja lakeja noudattaen.
Yksi harvoista asioista, mitä en hyväksy, on halal-teurastus.
Minulla on lemmikkikani ja olen joskus itsekin teurastanut lampaita/nautoja.
Revi siitä.
Kunhan kasvatusolosuhteet on kunnossa niin mikäjottei. Itse kasvatan hiiriä matelijoiden ruoaksi, ihmisille niissä on turhan vähän lihaa :D
Hei arvaa mitä? Kyllä mä syön mieluummin bambin äidin, petteri punakuonon, pupuja ym kun tehotuotettua lihaa. Vaikka ne oliskin söpömpii ku rumat possut !!!1
Todellakin hyväksyn. Kanille on myös pienempänä ja kotona teurastettavana eläimenä helpompi tarjota hyvät kasvatusolot kuin isokokoisille eläimille stressaavine teurastamoretkineen.
Kani on nimenomaan viherpiipertäjän ruokaa
Joo, samoilla periaatteilla kuin muidenkin elikoiden eli kunhan olot ovat kunnossa jne.
Viherpiipertäjä minäkin, jos sillä nyt muka tässä asiassa on jotain merkitystä.
Hyväksyn.
Kunhan eläimiä kohdellaan kaikinpuolin hyvin (puhtaus, fyysinen koskemattomuus, elintilaa riittävästi jne).
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:41"]
Kotikasvatuksen hyväksyn paljon paremmin kuin maatalouden tehokarjankasvatuksen.
Kaikin puolin inhimillisempää ja eläinystävällisempää.
[/quote]
Eläimille inhimilliset olot? Inhimillisempi teurastus?
Olenko mä ainoa jonka mielestä toi on kieroutunutta ajattelua...tai hyvin synkkää mustaa huumoria. Onko inhimillisiä tapoja teurastaa ihminen?
No mutta toi oli off topic.
Hyväksyn kasvattamisen ruoaksi, miksipä en? Jostain sen lihankin on tultava. Olen mailta kotoisin ja meillä teurastettiin kotona sikoja erityisesti jouluksi, mutta aina silloin kun oli tarvetta lihalle (eli kun pakastin oli tyhjä). Kanoja oli munia varten ja silloin tällöin otettiin pari sopivaa kanaa kiinni ja kirveellä kaula katki.
Lehmiäkin oli, mutta kun mä olin pieni ei kotona enää nautoja teurastettu vaan ne vietiin teurastamoon erikseen ja sieltä noudettiin lihat. Lähinnä siksi että siellä oli paremmat tilat noin isoille ruhoille.
Hirvenlihat syksyisin tuli metsästäjiltä osana metsänkäytön ns. vuokraa.
Rusakkoa/kania ei meillä muistaakseni syöty koskaan, mutta eipä tuokaan nyt kummallinen ruokapöydässä olis ollut.
Vieraantuminen ruoan alkulähteestä on ihan oikea tosiasia; sitten ollaan järkyttyneinä kauhistelemassa kun nähdään siat karsinoisaan.
Mut on kasvatettu kunnioittamaan elämää mutta mua ei ole kasvatettu inhimillistämään eläimiä. Siinä on oikeasti ero. Meillä oli sioilla ja lehmillä, sekä muutamalla kanallakin, nimet jo pelkästään suvun selvityksen vuoksi (siemennystä varten), mutta kenellekään ei ollut epäselvää että pääasiassa ne eläimet on olemassa elantoa varten. Siinä on mennyt Hertta-kanaa pataan kerran jos toisenkin.
[/quote]
Toivottavasti se järkytys johtaa siihen, että seuraavan kerran miettii asiaa kaupan hyllyjen äärellä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:33"]
Toivottavasti se järkytys johtaa siihen, että seuraavan kerran miettii asiaa kaupan hyllyjen äärellä.
[/quote]
Eli toivottavasti hankkii lihanlähteekseen kotikaneja ja antaa tehotuotetun broilerin ja sian jäädä hyllyyn.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:33"]
[/quote]
Eli toivottavasti hankkii lihanlähteekseen kotikaneja ja antaa tehotuotetun broilerin ja sian jäädä hyllyyn.
[/quote]
Just tätä tarkoitin.
Minä kun luin, että hyväksytkö kanien kasvattamisen ruotsiksi ;))
ja ajattelin, että onko se jonkun mielestä kenties kaneille traumaattista ;)