Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai sairaanhoitajan palkka nyt niin huono ole

Vierailija
22.05.2013 |

Lähtöpalkka ainakin pääkaupunkiseudulla on 2400-2500 e/kk, ja siihen tulee päälle lähes kaikille vuorolisiä, ym. ja sairaanhoitajana saa kuitenkin aina hankittua lisäansioita tarpeen mukaan, sillä töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. 

Eivät kai esim. tradenomit, amk insinöörit ym. muut saman koulutusasteen käyneet saa tuota kovin paljoa kummoisempaa palkkaa? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:09"]

Aika moni tradenomi ja insinööri esim. matkustaa työssään, jossa matka-ajalta ei saa senttiäkään korvausta. Ei siis edes sitä peruspalkkaa, siis ihan ilmaiseksi omalla vapaa-ajallaan. Ja moni tekee todellisuudessa myös palkatonta ylityötä. Ei siis puhettakaan mistään ylityökorvauksista, jotkut voivat saada vapaat yksi yhteen tunteina, jotkut eivät saa palkkaa siitä ollenkaan. Esim. kotona moni tekee vielä työjuttuja iltaisin tai viikonloppuisin.

Ammatinvalintakysymys. Lue hoitajaksi, jos koet, että pääsisit sillä tavalla helpolla ja rahoihin käsiksi.

Ihme nillittämistä

Niin, ammatinvalintakysymys tosiaan. Hakekaa hoitajat seuraavassa yhteishaussa lukemaan insinööriksi, jos palkka tai työaikamuoto ei miellytä. Hoitajilta ihme urputusta palkasta ja työaikamuodoista.. Ihan kun olisivat jossain erityisasemassa ja heille pitäis maksaa yli 4000e palkkaa. Niin paperimiehetkin tekevät 3 vuorotyötä ja heilläkin on aika kova vastuu.

Vierailija
22/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sairaanhoitajien ja erityisesti lähäreiden mielestä heidän työnsä on vaativampaa kuin lääkäreillä, joten palkankin pitäis olla parempi. Lääkärit kun ei oikeastaan tee mitään hyödyllistä. 

Ajattelin tätä, mutta en ilennyt sanoa ääneen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo summana kuulosta kovin pieneltä, mutta jos miettii, että pääkaupunkiseudulla voi hyvinkin tuosta palkasta mennä yli puolet vuokraan ja muihin pakollisiin menoihin niin onhan se melko pieni palkka

Vierailija
24/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitaja on koko järjestelmän selkäranka tekee diagnoosit ja määrää jatkotoimet ja ottaa vastuun potilaan terveydestä. Ai niin se olikin lääkäri.

Vierailija
25/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairaanhoitaja ja mies töissä hotellissa. Asutaan pienemmällä paikkakunnalla ei pääkaupunkiseudulla. Asutaan melko edullisesti ja muita kustannuksia vuokran lisäksi on netti ja puhelinlaskut ja sähkö kerran 3 kuukaudessa. Autoa ei ole, koska sitä ei tarvita. Hyvin tullaan toimeen ja jää jonkin verran säästöönkin kun kaikki laitetaan puoliksi.

Vierailija
26/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:06"]

No sairaanhoitajien ja erityisesti lähäreiden mielestä heidän työnsä on vaativampaa kuin lääkäreillä, joten palkankin pitäis olla parempi. Lääkärit kun ei oikeastaan tee mitään hyödyllistä. 

Hoh, no tuskinpa kukaan noin luulee. Mä en totisesti kadehdi sairaalalääkärin työtä vaan arvostan suuresti.  Heillä on kova kiire ja paine, ja iso vastuu. Mutta palkkakin on sitten sen mukainen, ja päivystyksillä tilipussi kasvaa mukavasti. Tosin ei sitä päivystämistäkään kukaan jatkuvasti jaksa.

No kyllä luulee ja moni. Tiedän monta hoitajaa jotka kutsuu itseään pikkutohtoriksi ja on niin polleaa kun tietää enemmän kuin erikoislääkäri. Voi kun lääkärit luulisi.

Vierailija
27/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo summana kuulosta kovin pieneltä, mutta jos miettii, että pääkaupunkiseudulla voi hyvinkin tuosta palkasta mennä yli puolet vuokraan ja muihin pakollisiin menoihin niin onhan se melko pieni palkka

No niinhän se menee muillakin.

Vierailija
28/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tradenomi ja insinööri esim. matkustaa työssään, jossa matka-ajalta ei saa senttiäkään korvausta. Ei siis edes sitä peruspalkkaa, siis ihan ilmaiseksi omalla vapaa-ajallaan. Ja moni tekee todellisuudessa myös palkatonta ylityötä. Ei siis puhettakaan mistään ylityökorvauksista, jotkut voivat saada vapaat yksi yhteen tunteina, jotkut eivät saa palkkaa siitä ollenkaan. Esim. kotona moni tekee vielä työjuttuja iltaisin tai viikonloppuisin.

Juuri näin. Olin aiemmin hoitoalalla, josta vaihdoin eri alalle FM-tutkinnon myötä. Nyt on peruspalkka 3600e, mutta myös vastuut jne ovat paljon suuremmat, ohjaan monen ihmisen työtä, olen oman alani asiantuntija työyhteisössä ja puoleeni käännytään ongelmanratkaisua vaativissa tilanteissa. En saa matkustusajoista mitään korvauksia, koska olen ylempi toimihenkilö. Samalla reissulla oleva toimihenklö eli alemman koulutuksen ja työtehtävän omaava henkilö saakin heti kotiovelta lähtien normaalia palkkaa. Ylitöistä saan tunti tuntunnista ja lomia kertyy tasan 5vko vuodessa. Hoitoalalla en viihtynyt, mutta oli siellä hyviäkin puolia. Heti vastavalmistuneena oli 6vko vuosilomaa ja kokemusten jälkeen sitä karttui lisää. Kokemuslisiä kertyi peruspalkan päälle, joita en nyt saa lainkaan. Sain kielilisää, en sitäkään saa nyt. Ylitöistä maksettiin aina, samoin huonoista työajoista. Nyt teen kotona paljon hommia iltaisin/viikonloppuisin, joista en saa edes sitä peruspalkkaa saati lisiä, mutta joka kuuluu työn kuvaan. Joten koska on kokemusta molemmilta puolilta, en hirveästi korvaani lotkauta sairaanhoitajien valituksille palkasta/työajoista tai työmäärästä ja sen vastuullisuudesta. Kyllä minulla tätä FM-tutkintoa vastaavassa työssä on paljon enemmän vastuuta kuin sairaanhoitajana ikinä. Vaikka kuinka oli ihmishengistä kyse...

Vierailija
29/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairaanhoitaja on koko järjestelmän selkäranka tekee diagnoosit ja määrää jatkotoimet ja ottaa vastuun potilaan terveydestä. Ai niin se olikin lääkäri.

Ei se lääkäri aina ole paikalla. Teen työkseni keinomunuaishoitoja potilaille, jotka käyvät osastollamme 2-4 kertaa viikossa. Lääkäri tapaa potilaan pikaisesti kolmen viikon välein, muuten hänen hoitonsa ja vointinsa on minun vastuullani. Jos katson tarpeelliseksi, niin voin konsultoida lääkäriä puhelimitse. Sen jälkeen tietysti lääkäri on vastuussa antamistaan määräyksistä.

Vierailija
30/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jossain tapauksissa. Mulla poliklinikkatyö, jota edeltää n. 15 v. kokemus ja molemmat ikälisät mitä mahdollista saada, On jo. 

Eli päivätyöllä sh- johon tarvitaan vuosien työkokemus jää nettopalkka alle 2000/e / kk, kun ei ole vuorolisiä. Kyseessä päihdepsykiatrian poliklinikka, eli työ ei ihan helpoimmasta päästä ole. Paljon mm. päihteitä käyttäviä odottavia äitejä, myös isiä. Juuri vanhemmiksi tulleita päihdekäyttäjiä ja tietenkin myös nyt jo ilman perhettä olevia päihdepotilaita. Raskasta, sanallinen uhkailu ja väkivallalla uhkaaminen jokapäiväistä. 

Jatkuvia palavereja ls-kanssa joissa päihdepotilailla asianajat mukana , ala.ikäiset lapset kyseessä. 

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Henkisesti eritttäin rankkaa.

Vierailija
31/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tradenomimieheni tienaa lähes tuplat minuun verrattuna. Onneks tienaa, olis muuten alanvaihto edessä. Nyt saan tehdä työtä josta pidän.

Vierailija
32/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään hoitajaa, joka kuvittelisi olevansa jotenkin lääkärin veroinen tai parempi. Toki lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja heidänkin joukossaan persoonia, joiden soisi olevan jollain toisella alalla.

Pk-seudulla asuvana tämä palkka tuntuu pieneltä. Hieman alle pari tonnia jää käteen kuussa ja vuokraan menee aika iso osa palkasta. Järjestään monet amistaustaiset sähkärit ynnä muut lähipiirissä nettoavat lähes kaksinkertaista palkkaa. No, ammatinvalintakysymyksiähän nämä ovat, huonon valinnan aikoinaan tein.

Vierailija
33/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jossain tapauksissa. Mulla poliklinikkatyö, jota edeltää n. 15 v. kokemus ja molemmat ikälisät mitä mahdollista saada, On jo. 

Eli päivätyöllä sh- johon tarvitaan vuosien työkokemus jää nettopalkka alle 2000/e / kk, kun ei ole vuorolisiä. Kyseessä päihdepsykiatrian poliklinikka, eli työ ei ihan helpoimmasta päästä ole. Paljon mm. päihteitä käyttäviä odottavia äitejä, myös isiä. Juuri vanhemmiksi tulleita päihdekäyttäjiä ja tietenkin myös nyt jo ilman perhettä olevia päihdepotilaita. Raskasta, sanallinen uhkailu ja väkivallalla uhkaaminen jokapäiväistä. 

Jatkuvia palavereja ls-kanssa joissa päihdepotilailla asianajat mukana , ala.ikäiset lapset kyseessä. 

Jos on liian rankkaa niin vaihda alaa vaikka kaupan myyjäksi. Ai mutta kun sielläkin on ne päihdeihmiset asiakkaina. Tai opettajaksi. Ai mutta sielläkin on ne samat päihdenuoret ja vanhemmat ...

Vierailija
34/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkin on näitä asioita, joissa ihmisen oma elämäntilanne on tärkeimmässä roolissa. Itselle palkka riittää. Olen sinkku ja asun melko edullisesti keskisuuressa kaupungissa. En asu ydinkeskustassa vaan sen ulkopuolella ja matkaa töihin on noin 1,5km. Paljoa muita kuukausittaisia menoja ei vuokran lisäksi ole. Minulle tuo palkka riittää ihan tosi hyvin, mutta ymmärrän, että niille, jotka asuu kalliimmin (on asuntolainaa ja muuta lainaa) ja joilla on lapsia, se ei välttämättä ole riittävä. N28

Vierailija
35/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajatutullani on kuukaudesta 3 viikonloppua töitä, 1 vapaa. Tästä kun alkaa laskemaan, niin suurinosa juhlapyhistä menee töissä jne. Saa olla aika monta joulua töissä, että saa kerran olla joulun vapaalla. Ja kuinka monet sukujuhlat/kummitytön rippijuhlat/häät jää kesällä väliin? Tuttuni ei tästä valita, se on hälle ok.

Mä aloin kerran miettiä, millä kuukausipalkalla mä voisin luopua perheen/suvun kesken vietetyistä juhlapyhistä ja ylipäänsä vapaasta samaan aikaan kun muu perhe on vapaalla(+ystävät). Yhden viikonlopun aikana ei paljon ehdi ja seuraava tulee vasta kuukauden päästä! Sosiaalinen elämä jäisi aika minimiin. Ihan kamalaa, en keksinyt summaa, millä tähän suostuisin.

Vierailija
36/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään hoitajaa, joka kuvittelisi olevansa jotenkin lääkärin veroinen tai parempi. Toki lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja heidänkin joukossaan persoonia, joiden soisi olevan jollain toisella alalla.

Pk-seudulla asuvana tämä palkka tuntuu pieneltä. Hieman alle pari tonnia jää käteen kuussa ja vuokraan menee aika iso osa palkasta. Järjestään monet amistaustaiset sähkärit ynnä muut lähipiirissä nettoavat lähes kaksinkertaista palkkaa. No, ammatinvalintakysymyksiähän nämä ovat, huonon valinnan aikoinaan tein.

Ohis. Olen hoitaja ja koen olevani lääkärin veroinen, en huonompi, mutten parempikaan. En kylläkään ammatillisessa mielessä, koska koulutuksemme ja toimenkuvamme eroavat toisistaan niin paljon, ettei niitä oikein voi vertailla. Ilman minun työtäni lääkärin työ sairaalamaailmassa olisi aika turhaa (kun kukaan ei kertoisi potilaan tilasta lääkärille, eikä määräyksiä tietokoneelta toteuttaisi), samoin minun olisi vaikeaa tehdä työtäni ilman niitä lääkärin määräyksiä.

Vierailija
37/45 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup.

Vierailija
38/45 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on liian rankkaa niin vaihda alaa vaikka kaupan myyjäksi. Ai mutta kun sielläkin on ne päihdeihmiset asiakkaina. Tai opettajaksi. Ai mutta sielläkin on ne samat päihdenuoret ja vanhemmat ...

En vaihda. Olen ammatiltani psykiatrian esh. Ja tässä ketjussa kyse palkasta.

Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Jatkathan silti päihdehoitoasi?

Vierailija
39/45 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat voisivat pitää suunsa kiinni matalasta palkasta ja "rankasta työstä". Siivoojilla on alhainen palkka, ei sairaanhoitajilla. Siivoojat tekevät osittain vuorotöitä ja kaiken lisäksi vielä halveksutaan. Vituttaa tää hoitsujen ikuinen kitinä palkasta ja työn vaativuudeta. Yritetään ratsastaa ihmishengellä - "vastaan ihmisten terveydestä niin pitää olla kunnon palkka". Mitä helv.... nää palkkakeskustelut on kun se South Parkin akka "think about the children". Yritetään vakuuttaa, että ollaan jotenkin erityisasemassa kun hoidetaan ihmisiä. Muistan vielä, että jos et minnekään muualle pääse opiskelemaan niin sairaanhoito-oppilaitokseen pääsit. Btw: kuinka monta opintopistettä hoitsujen "AMK" koulutus kestää? Tais olla alhaisin amk koulutus???

Vierailija
40/45 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajatutullani on kuukaudesta 3 viikonloppua töitä, 1 vapaa. Tästä kun alkaa laskemaan, niin suurinosa juhlapyhistä menee töissä jne. Saa olla aika monta joulua töissä, että saa kerran olla joulun vapaalla. Ja kuinka monet sukujuhlat/kummitytön rippijuhlat/häät jää kesällä väliin? Tuttuni ei tästä valita, se on hälle ok.

Mä aloin kerran miettiä, millä kuukausipalkalla mä voisin luopua perheen/suvun kesken vietetyistä juhlapyhistä ja ylipäänsä vapaasta samaan aikaan kun muu perhe on vapaalla(+ystävät). Yhden viikonlopun aikana ei paljon ehdi ja seuraava tulee vasta kuukauden päästä! Sosiaalinen elämä jäisi aika minimiin. Ihan kamalaa, en keksinyt summaa, millä tähän suostuisin.

Aika monessa tehtaassa tehdään tuota vuoroa jossa kokonaan vapaa viikonloppu sattuu kerran kuukaudessa. Nuo epätavalliset työajat ei koske vain hoitoalaa, muut eivät vaan pidä asiasta meteliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan