Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai sairaanhoitajan palkka nyt niin huono ole

Vierailija
22.05.2013 |

Lähtöpalkka ainakin pääkaupunkiseudulla on 2400-2500 e/kk, ja siihen tulee päälle lähes kaikille vuorolisiä, ym. ja sairaanhoitajana saa kuitenkin aina hankittua lisäansioita tarpeen mukaan, sillä töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. 

Eivät kai esim. tradenomit, amk insinöörit ym. muut saman koulutusasteen käyneet saa tuota kovin paljoa kummoisempaa palkkaa? 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen kummemmin tähän ota kantaa, koska en ole sairaanhoitaja. Mutta olen lähäri ja teen keikkaa vakityön lisäksi. Se on oikeasti aika raskasta tehdä lisätöitä. Lisäksi sekin on aika raskasta, että saat niitä vuorolisiä sillä, että valvot öitä tai meet illasta aamuun ja olet viikonloput ja joulut ja pääsiäiset töissä.

Itse saan pelkästä peruspalkasta käteen 1560 euroa. Kun painan vapaapäivät lisätöitä toiseen paikkaan ja teen paljon yövuoroja, tulee lisää tonni eli saan kuukaudessa 2500 euroa. Mutta siihen ei paljon vapaapäiviä jää ja saatan lähteä nukkumapäivänä iltavuoroon ja siitä tehdä vapaat. Tai aamuvuorosta siirtyä keikkaileen iltavuoroon toiseen paikkaan.

Joten kovalla työnteolla pääsee ihan hyviin liksoihin. Mutta se kyllä meinaa, että saat huhkia ihan tosissaan

Vierailija
2/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 09:59"]

saa kuitenkin aina hankittua lisäansioita tarpeen mukaan, sillä töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. 

[/quote]

kai nyt jokainen voi tehdä lisäansioita, insinööri ja tradenomikin vaikka kaupan kassalla ja lehden jakajana. Ei palkkoja noin vertailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:02"]

En sen kummemmin tähän ota kantaa, koska en ole sairaanhoitaja. Mutta olen lähäri ja teen keikkaa vakityön lisäksi. Se on oikeasti aika raskasta tehdä lisätöitä. Lisäksi sekin on aika raskasta, että saat niitä vuorolisiä sillä, että valvot öitä tai meet illasta aamuun ja olet viikonloput ja joulut ja pääsiäiset töissä.

Itse saan pelkästä peruspalkasta käteen 1560 euroa. Kun painan vapaapäivät lisätöitä toiseen paikkaan ja teen paljon yövuoroja, tulee lisää tonni eli saan kuukaudessa 2500 euroa. Mutta siihen ei paljon vapaapäiviä jää ja saatan lähteä nukkumapäivänä iltavuoroon ja siitä tehdä vapaat. Tai aamuvuorosta siirtyä keikkaileen iltavuoroon toiseen paikkaan.

Joten kovalla työnteolla pääsee ihan hyviin liksoihin. Mutta se kyllä meinaa, että saat huhkia ihan tosissaan

[/quote]Muuta Lontooseen niin ei tarvi tehdä mitään ja lähtöpalkka 5000 eikä ylärajaa ole

Vierailija
4/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sairaanhoitajien ja erityisesti lähäreiden mielestä heidän työnsä on vaativampaa kuin lääkäreillä, joten palkankin pitäis olla parempi. Lääkärit kun ei oikeastaan tee mitään hyödyllistä. 

Vierailija
5/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähtöpalkka on pk-seudulla 2300 euroa. Lisät saa kyllä, mutta ne tulevat EPÄMUKAVISTA TYÖAJOISTA. Siis olet töissä klo 7-15, 14-21.30 tai pitkänpäivän 7-21.30 (joissain paikoissa 8-20, ja yö 21-7:30. Viikonlopputyö ja pyhätyöt kuuluvat myös työhön. Näillä ehdoilla lisineenkin palkka on melko huono, jos puhutaan vaativista sairaanhoitajan tehtävistä (erikoissairaanhoidossa akuutit vuodeosastot, teho-osastot, päivystys jne) joissa sairaanhoitaja toimii lääkärin silminä ja korvina ja joutuu tekemään itsenäisiä päätöksiä ja toteuttamaan vaativia lääkehoitoja, hoitotoimenpiteitä ja osaamista vaativaa valvontaa. Nyt ei siis puhuta lähihoitajan työstä tai sairaanhoitajan kevyestä päivätyöstä helpolla poliklinikalla. Palkkausta voisi vallan hyvin porrastaa enemmän, jolloin kokemus, työn vaativuus, erikoistumiskoulutukset ja muut voisivat kasvattaa palkkaa enemmän. Nyt palkka on sama, vaikka sairaanhoitajalla olisi kolme  erikoistumiskoulutusta.

Vierailija
6/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:05"]

[/quote]Muuta Lontooseen niin ei tarvi tehdä mitään ja lähtöpalkka 5000 eikä ylärajaa ole

[/quote]

Miksi minun pitäisi muuttaa Lontooseen, jos elän täällä hyvää elämää :)

Mutta siis halusin vain sen kertoa, että se lisätöiden teko rahan takia meinaa todellakin sitä, että teet parhaillaan 16 tunnin päiviä ja vapaapäiviä ei ole moneen viikkoon, jos keräät rahaa johonkin erityiseen. Itse teen nyt urakalla töitä, että saadaan laina maksettua nopeampaa pois. Ei tätä oikeasti kovin montaa vuotta jaksa tehdä. Teen töitä kaikki kesälomat toiseen paikkaan ja talvilomat yms.

Vierailija
7/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:06"]

No sairaanhoitajien ja erityisesti lähäreiden mielestä heidän työnsä on vaativampaa kuin lääkäreillä, joten palkankin pitäis olla parempi. Lääkärit kun ei oikeastaan tee mitään hyödyllistä. 

[/quote]

Suksi ihan oikeasti vittuun vittuilemasta koko ajan hoitajille. Mikä ihmeen trauma sulla on hoitajia kohtaan?

Vierailija
8/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:08"]

[/quote]

Mutta siis halusin vain sen kertoa, että se lisätöiden teko rahan takia meinaa todellakin sitä, että teet parhaillaan 16 tunnin päiviä ja vapaapäiviä ei ole moneen viikkoon, jos keräät rahaa johonkin erityiseen. Itse teen nyt urakalla töitä, että saadaan laina maksettua nopeampaa pois. Ei tätä oikeasti kovin montaa vuotta jaksa tehdä. Teen töitä kaikki kesälomat toiseen paikkaan ja talvilomat yms.

[/quote]

En ihan oikeasti suosittele tuota. Vuorotyö lisää vaaraa sairastua sepelvaltimotautiin ja oon hoitanut muutamaakin kollegaa, jotka sai nuorena infarktin just tuolla tavalla, tekemällä lisätöitä ja valvomalla jatkuvasti. Vuorotyö muutenkin lyhentää elämää ja heikentää terveyttä, tutkitusti. Siinäkin muuten peruste palkan nostamiselle.

Vierailija
9/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:06"]

[/quote]

Hoh, no tuskinpa kukaan noin luulee. Mä en totisesti kadehdi sairaalalääkärin työtä vaan arvostan suuresti.  Heillä on kova kiire ja paine, ja iso vastuu. Mutta palkkakin on sitten sen mukainen, ja päivystyksillä tilipussi kasvaa mukavasti. Tosin ei sitä päivystämistäkään kukaan jatkuvasti jaksa.

Vierailija
10/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä siinä, että palkkaa ei voi vertailla laskemalla siihen mukaan vuorolisiä ja mahdollisuuksia tehdä lisätyötä. Vuorolisä on korvaus siitä, että joudut tekemään työtä silloinkin kun muut normaalisti eivät tee (öisin, iltaisin, pyhinä jne).
Vertaillaan siis vain peruspalkkoja.

Sairaanhoitajan työtäkin on hyvin monenlaista, riippuen missä sitä tekee. Itse olen ollut lähinnä vuodeosastoilla, sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa ja voin sanoa, että työ on sekä raskasta että vastuullista, päivästä toiseen. Tämän sietäisi tietävän arvostusta, myös palkan muodossa ja minusta siihen nähden sairaanhoitajan palkka on liian pieni. Työ on tärkeää, ja palkan pitäisi motivoida ja kerto asiitä arvostuksesta, jolloin meillä jatkossakin olisi sairaanhoitajia, jotka ovat motivoituneita ja osaavia. Toki tähän vaikuttaa muutkin asiat kuin palkka, mutta palkka yhtenä tärkeänä.

Vierailija
11/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 10:08"]

[/quote]

[/quote]

En ihan oikeasti suosittele tuota. Vuorotyö lisää vaaraa sairastua sepelvaltimotautiin ja oon hoitanut muutamaakin kollegaa, jotka sai nuorena infarktin just tuolla tavalla, tekemällä lisätöitä ja valvomalla jatkuvasti. Vuorotyö muutenkin lyhentää elämää ja heikentää terveyttä, tutkitusti. Siinäkin muuten peruste palkan nostamiselle.

[/quote]

Tiedän, Mutta halusin vastata tuolle ap.lle kun oli sitä mieltä, että on helppo tienata lisätöillä rahaa kun töitä on. Että ei se nyt niin ihan helppoa ole heittää sitä keikkaa ja raapia rahaa kasaan. 

Mutta nyt kuitenkin teen tätä, että saadaan laina pois. Sitten hellitän. Vuorotyöntekijän elinikä on 7v lyhyempi kuin päivätyötä tekevän. Eipä tarvi jäädä kitumaan vanhainkotiin niissä paskavaipoissa, kuten täällä sanotaan. Saa toivottavasti kaatua suorilta jaloilta 75 vuotiaana

Vierailija
12/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai terveydenhuollossa oikein kukaan muu tienaakaan kuin lääkäri? Esim. sairaalan psykologit, fysioterapeutit ja sosiaalityöntekijät ovat hekin tietääkseni palkkakuopassa. Eivät siis pelkästään sairaanhoitajat ole heitä, jotka tekevät vaativaa työtä, joka ei näy palkassa.

Vierailija
13/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta unohtuu nyt kokonaan, että hoitajatkin ovat ihmisiä ja heilläkin on vain 24 tuntia vuorokaudessa. Olen välillä tehnyt tuplavuoroja (14h) ja olen huomannut omalta kohdaltani, että riski tehdä virheitä kasvaa huomattavasti kymmenen tunnin jälkeen. Hoitajan täytyy olla skarppina koko tuo aika. Kahvitauollakin pitää kuulostella toisella korvalla soiko puhelin tai kellot, onko jollain hätä. Olet tavallaan koko ajan hälytystilassa. Kyseessä on raskas ja vastuullinen työ, jossa ei ole vara tehdä virheitä.

Vierailija
14/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, mitäs muuten sitten, jos sh:n palkka nostettais vaikka 3000 euroon, nii pitäiskö sitten psykologienkin palkkaa nostaa, kun hehän tienaa sen n. 3000 tällä hetkellä, ja he ovat sentään opiskelleet väh. 5.5 vuotta, ja on työkin aika lailla itsenäisempää ja vastuullisempaa.

Vierailija
15/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tradenomi ja insinööri esim. matkustaa työssään, jossa matka-ajalta ei saa senttiäkään korvausta. Ei siis edes sitä peruspalkkaa, siis ihan ilmaiseksi omalla vapaa-ajallaan. Ja moni tekee todellisuudessa myös palkatonta ylityötä. Ei siis puhettakaan mistään ylityökorvauksista, jotkut voivat saada vapaat yksi yhteen tunteina, jotkut eivät saa palkkaa siitä ollenkaan. Esim. kotona moni tekee vielä työjuttuja iltaisin tai viikonloppuisin.

Vierailija
16/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No okei, tuo mahdollisuus tehdä lisätöitä oli vähän huono veto, mutta siis pointtini lähinnä oli, että eikö tuo 2400-2500 euroa/kk ole aika lailla sama, kuin mitä muutkin amk-tutkinnon suorittaneet tienaavat? 

(Ja noista lisistä, niin kyllähän lääkärienkin suuriin palkkoihin vaikuttaa paljon nuo päivystyslisät, ja raskasta se päivystäminen lienee lääkärillekin?)

-ap

Vierailija
17/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:09"]

Aika moni tradenomi ja insinööri esim. matkustaa työssään, jossa matka-ajalta ei saa senttiäkään korvausta. Ei siis edes sitä peruspalkkaa, siis ihan ilmaiseksi omalla vapaa-ajallaan. Ja moni tekee todellisuudessa myös palkatonta ylityötä. Ei siis puhettakaan mistään ylityökorvauksista, jotkut voivat saada vapaat yksi yhteen tunteina, jotkut eivät saa palkkaa siitä ollenkaan. Esim. kotona moni tekee vielä työjuttuja iltaisin tai viikonloppuisin.

[/quote]

Ammatinvalintakysymys. Lue hoitajaksi, jos koet, että pääsisit sillä tavalla helpolla ja rahoihin käsiksi.

Ihme nillittämistä

Vierailija
18/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:11"]

No okei, tuo mahdollisuus tehdä lisätöitä oli vähän huono veto, mutta siis pointtini lähinnä oli, että eikö tuo 2400-2500 euroa/kk ole aika lailla sama, kuin mitä muutkin amk-tutkinnon suorittaneet tienaavat? 

(Ja noista lisistä, niin kyllähän lääkärienkin suuriin palkkoihin vaikuttaa paljon nuo päivystyslisät, ja raskasta se päivystäminen lienee lääkärillekin?)

-ap

[/quote]

Jos vuorolisät kadehdituttaa, niin haepa seuraavassa yhteishaussa s.hoitajaksi, niin pääset nauttimaan ilta-ja aamuvuoroista ja vielä siihen päälle 3 yövuoroa. Ja pari keikkaa toiseen sairaalaan, jos haluttaa lisää rahaa.

Se ei ole sinullekaan mahdotonta. Elämä on valintoja.

Vierailija
19/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:11"]

-ap

[/quote]

Jos vuorolisät kadehdituttaa, niin haepa seuraavassa yhteishaussa s.hoitajaksi, niin pääset nauttimaan ilta-ja aamuvuoroista ja vielä siihen päälle 3 yövuoroa. Ja pari keikkaa toiseen sairaalaan, jos haluttaa lisää rahaa.

Se ei ole sinullekaan mahdotonta. Elämä on valintoja.

[/quote]

Minä olen sairaanhoitaja :) Tosin teen pelkkää päivätyötä tällä hetkellä. Enkä ole huomannut olevani sen köyhempi kuin esim. insinöörituttavani.

-ap

Vierailija
20/45 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:09"]

[/quote]

no, jos matkustaa, niin hänelle kuuluvat päivärahat ja km-korvaukset (Jos omalla autolla). Ei kai kukaan ilmaiseksi tee ts. maksa noita omasta pussista. En tekis päivääkään töitä työpäivän jälkeen tai kotona tai viikonloppuna, ainakaan ilman korvauksia. Joku roti sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän