9kk ja potalle?
Tänään eksyin lukemaan yhtä blogia, siellä äiti kirjoittaa, että aloittaneet pottailun kun poika on huomenna 9kk? Miksi ihmeessä vauvoista tehdään nykyään niin pirun aikasin "isoja", kun he saisivat vielä rauhassa olla pieniä.
Ja toiseksi, miksi tehdä lapsia jos ei ole vara ostaa vaippoja vaan täytyy noin pienenä opettaa potalle? :o
Tässä vielä pääsette lukemaan jutun.
http://live-enjoy-and-love2.blogspot.fi/2013/05/pottaillaan.html
Kommentit (30)
Meillä aloitettiin kanssa silloin, kun poika oppi istumaan itse. Otettiin potta tutuksi, istui potalla ja katseli joko kirjaa tai tutki lelua ja huomaamatta sinne pottaan tuli jotain.
Tosiaan jos vauva naama punaisena punnertaa ja puuskuttaa kakkaa, niin minkälainen äiti EI nosta vauvaa potalle? Samoin, jos vaippa on ollut päällä jo jonkin aikaa, ja se onkin kuiva, niin pissat saa aika helposti pottaan. Itse olen molemmat lapseni laittanut potalle puolen vuoden iästä eteenpäin em. tilanteissa.
Neljän lapsen äitinä olen kokenut nuo aikaiset pottaharjoitukset aikalailla turhina. Toki ekologiselta ja taloudelliselta kannalta etuna on, että vaippoja voi säästää jonkin verran, jos on aikaa ja intoa laittaa potalle.
Kahden ensimmäisen kanssa tuli nostettua potalle heti kun osasivat istua. Tulihan sinne toisinaan jotain, mutta eivät ne lapset sen aiemmin kuiviksi oppineet kuin kaksi viimeisintä, joiden kanssa ei ole enää ollut samalla tavalla intoa nostella potalle joka merkistä vaan pottaan lähinnä vain tutustuttiin silloin tällöin.
Tuossa iässä ei vaan useimmilla lapsilla ole vielä valmiuksia oppia kuivaksi, ja kuten tuolla joku sanoi, oppiminen käy yleensä lopulta aika nopeasti kun harjoitukset aloitetaan oikea-aikaisesti. Meillä on kaikki oppineet n. 2-vuotiaana kuiviksi yötä päivää. Pisimpään yövaipan tarve oli esikoisella (2,5v. asti), vaikka juurikin hänen kanssaan oli harjoituksia tehty eniten ja aikaisemmin kuin muiden kanssa.
Toinen ääripää on sitten se, kun kuivaksi opettelun herkkyyskauden tullessa 2-3-vuotiaana ei vaivauduta näkemään vaivaa, vaan lasta pidetään vaipoissa 4-5-vuotiaaksi kunnes lopulta oppii omatoimisesti kuivaksi.
Jokainen tekee tavallaan, mutta itse jos tekisin vielä lisää lapsia, niin en kyllä hötkyilisi asian kanssa vaan toimisin samoin kuin kahden viimeisimmän lapseni kanssa. Ystäväpiirissä olen lisäksi huomannut, että tuollakin tavalla voi saada kiireen ja stressin itselleen!
Ystäväni poika on nyt 11kk ja päiväkuiva. Yöllä vielä vaippaa tarvitsee, mutta siinäpä se. Aloittivat pottailut kun poika täytti 8kk.
80-luvulla tuo on ainakin ollut itsestään selvää ja niin on yleisesti neuvottu toimimaan vauvan kanssa. Nykyisin taas 80-luvun vanhempia kummastuttaa tämä into pitää lapsia pitkään vaipoissa. Se on nykyajan hömpötystä.
Nimim. 80-luvun lapsi, joka istui potalla jo 8 kk iässä.
en usko, että tuon perheen elämä on oikeasti tuommoista, vaan kunhan kirjoittelee lämpimikseen.
Ystäväni lapsi aloitti pottaharjoittelut 8kk iässä ja nyt 11,5kk on päiväkuiva. Ainakin toistaiseksi. Tokihan on lapsia, jotka eivät näinkään nopeasti opi tätä, mutta ei kaikki kasva ja opi samaa tahtia. Siksi on hyvä aloittaa ajoissa.
Tiedän että tämä on jo vanha ketju, mutta kommentoimpa silti. Loppuun vielä se, että kunhan oma lapseni (3kk) kasvaa ja katson miten pottailu alkaa kiinnostamaan, aloitan kyllä pottailun harjoittelun ajoissa.
Minkä ikäisenä ap on laittanut muksunsa potalle? 15v?
Meillä aloitettiin myös alle vuodenikäisenä pottailu. Ja vähän yli 1v sai jättää vaipat pois. SIKSI
Hyvähän se on aloittaa ajoissa, kun niitä takapakkejakin voi tulla matkalla.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 17:36"]
Tosiaan jos vauva naama punaisena punnertaa ja puuskuttaa kakkaa, niin minkälainen äiti EI nosta vauvaa potalle? Samoin, jos vaippa on ollut päällä jo jonkin aikaa, ja se onkin kuiva, niin pissat saa aika helposti pottaan. Itse olen molemmat lapseni laittanut potalle puolen vuoden iästä eteenpäin em. tilanteissa.
[/quote]
Minä. Ei siinä jouda riisumaan housuja ja vaippaa, kun kakka tulee jo. :( Toisaalta ei meillä kyllä ole pottaakaan eikä tuo 7kk vauva osaa istuakaan kuin tuettuna. Ehkäpä voisin hommata meille potan, en ole tullut ajatelleeksi koko asiaa.
Joillakin (yhden?) lapsen vanhemmilla on aikaa tehdä kaikenlaista. jokainen lapsi kuitenkin kypsyy kuivaksi ihan omaa biologista tahtiaan, eli jotkut kypsyvät kuiviksi nopeammin kuin toiset, ihan siitä huolimatta missä iässä pottakokeilut on aloitettu.
Muksu laitetaan potalle aina kun vaihdetaan vaippa, tai kun se kitisee sen olosena et nyt olis hätä. Monasti on ollu tilanne että muksu on ollu rauhaton ja kitissy ja heti kun on päässy potalle on tullu kakka/pissa ja muksu muuttunu tyytyväiseksi. Tietenkin silloin istutetaan muksu potalle aina kun epäillään että kakka olis tulossa, kuka sitä ny paskavaipoissa haluis olla?
Me aloitettiin pottailu kun lapsi oli 6kk. Siitä nyt vain tuli rutiini, aamupisut, ruuan jälkeen ennen päikkäreitä, päikkäreiden jälkeen, illalla ennen nukkumaanmenoa, 8kk iässä lapsi jo kakkasikin pottaan. Nyt 1v9kk, vaippaa edelleen käytetään, mutta lapsi jo kertoo kun pitää käydä kakalla, tätä tehnyt jo kauan.
Ja minua hymyilyttää kun toiset tappelee 3vuotiaidrn kanssa pottailusta kun lapsi ei suostu pottaan mitään tekemään...
No tuolla kirjoittajalla vain näkyy muutenkin olevan hirveä hätä tehdä pojasta iso ja äkkiä.
Mutta kyllä meilläkin potalla ruettiin käymään 11kk:n iässä ja 2v1kk saatiin kokonaan vaipat pois käytöstä. :)
tuon ikäsenä meilläki on aloitettu. Ei sen takia että haluttais vaipoista eroon vaan sen takia että oon halunnu siitä rutiinin, ja kakat onki ruvettu ajoissa tekeen pottaan 1v jälkeen. Sitä paitsi kun lapsi jokatapauksessa tulee mukaan vessaan voi sen yhtä hvin istuttaa potalle siks aikaa ku ite käy pöntöllä.
Kivempi se on lapsellekin tehdä kakat pottaan kuin olla paskat vaipoissa.
Mun kaveri käyttää 6-kuista vauvaansa potalla. Tuskinpa on tavoitteena päästä vaipoista eroon vaan lähinnä tehdä potta tutuksi.
Olis hauska tietää miksi tuo on aloittajan mielestä niin kovin väärin?