Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9kk ja potalle?

Vierailija
21.05.2013 |

Tänään eksyin lukemaan yhtä blogia, siellä äiti kirjoittaa, että aloittaneet pottailun kun poika on huomenna 9kk? Miksi ihmeessä vauvoista tehdään nykyään niin pirun aikasin "isoja", kun he saisivat vielä rauhassa olla pieniä. 

Ja toiseksi, miksi tehdä lapsia jos ei ole vara ostaa vaippoja vaan täytyy noin pienenä opettaa potalle? :o 

Tässä vielä pääsette lukemaan jutun. 

http://live-enjoy-and-love2.blogspot.fi/2013/05/pottaillaan.html

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Tuonikäisillä kyse on totuttamisesta eikä varsinaisesta opettelusta: Mitä aiemmin ja enemmän lapsi näkee sellaista esimerkkiä että tarpeensa voi tehdä muuallekin kuin vaippaan, sitä todennäköisemmin hän omaksuu sen luontevana käytösmallina ja on oma-aloitteisempi kuivaksioppimiseen kun on siihen valmis.

Jos lapsi on aina jätetty vessan oven ulkopuolelle vanhemman siellä asioidessa, ei ole annettu tahallisesti pissata esim. pyyhkeen päälle tai lavuaariin, ei ole esitelty pottaa saati annettu kokeilla sitä, ei annettu niin minkäänlaista muuta mallia kuin vaippaan ulostaminen, voi lapsi olla aika hämmentynyt jos yhtäkkiä tyrkätään potta eteen. Vähän sama asia kuin länsimainen (aikuinen) ihminen ottaisi äkkilähdön täysin vieraaseen maahan, ja täytenä yllätyksenä siellä vessanpönttö onkin reikä lattiassa. Paino sanalla vähän, koska tuo on selvästi pienempi ero kuin pienen lapsen ymmärryskyvyllä siirtyä vaipasta pottaan.

Vierailija
22/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei!

Itse kirjoitan juurikin tuota kyseistä blogia. Meilläkin on tarkoituksena tässä harjoitella pottailua ja luoda rutiinia. Pojan ehdoilla tässä mennään, joten tässä ei ole mikään kiire kuivaksi opetelussa. (Vaikkakin, olisihan se loistavaa jos poika oppisi tämän vuoden puolella vaikka päiväkuivaksi, ei siitä ainakaan haittaa olisi.)

Tämäkin on meidän valintamme.

Meidän ei ole myöskään kiire saada pojasta "iso ja äkkiä". :)

Pottailua ei myöskään harjoitella siksi, ettei olisi varaa ostaa vaippoja. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasta pitäis pitää vaipoissa turhaan? Olen asunut maassa, jossa oli ihan normia että kolmevuotias kulkee vaipoissa, nelivuotiaatkin vielä rattaissa tutti suussa. Omat lapseni olen opettanut pois vaipoista alle reilusti alle kaksivuotiaina. En siksi, että heistä pitäisi tulla "isoja lapsia" vaan siksi, että potalla ja aika pian myös pöntöllä käynti nyt vaan mun mielestä on iänmukainen taito, ihan samoin kuin lasista juominen. Horror, horror... meillä ei oo kellään ollu tuttipulloa :(= 

Vierailija
24/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njoh, meillä lapsi jätti vaipat pois joskus vähän yli 2-vuotiaana, en muista enää tarkkaa ikää. Se kävi tosi nopeassa tahdissa sitten kun rupesi tuntumaan siltä että nyt voisi homma onnistua. Vahinkoja tasan nolla. Kaveri aloitti oman lapsensa kanssa pottailun ja vaipatta kulkemisen varmaan vuotta aikaisemmin, eli jatkuvien vahinkojen kanssa ja silti minun lapsi oli kokonaan kuiva ennenkuin kaverin lapsi. Olen laiska ja yleensä pääsen sen takia aivan helvetin helpolla.

Vierailija
25/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun oppi istumaan niin aloimme käyttämään pottaa. Useinmiten isompi hätä tuli sinne, tosin tiesin mihin aikaan ja minkä ruuan jälkeen yleensäkin kakkasi, joten siirto potalle sujui helposti. Pissatkin tuli pottaan aina unilta herätessä joten täytyy sanoa että päivän vaippoja säästyi liki puolet jo ennen vuoden ikää. Kestovaippojakin jossain vaiheessa kokeilin kun eniten siinä tökki kakkavaipat, ja ne jäivät kokonaan pois.

Vierailija
26/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaippa otettu pois alle vuoden ikäisenä, tässä syitä:

1) Voin seurata lasta ja pyyhkiä pisut lattialtakin, varsinkin jos lapsi kävelee niin tämä on helppoa!

2) Olen kokeillut vaipattomuutta. Siinä opetellaan tuntemaan lapsen ilmeistä ja eleistä milloin on tulossa pisu tai kakka. Ihan vastasyntynyttäkin VOI PITÄÄ ILMAN VAIPPAA, se ei ole vaarallista!

3) Se on edullista. Meillä on useampi lapsi ja olen huomannut että kun tässä kotona ollessa seuraan lasta ja käytän potalla, pöntöllä tai lavuaarilla niin siinä säästää rahaakin kun lapsi on pois vaipoista. Muuten vaihtelisin niitä melko usein. Myös lapsen iho tykkää kun se ei haudu vaipassa. Siinä säästää mahdollisesti myös rasvaamisen tarpeessakin, joka vaan lisää säästöjä!

3) Ei ole vaikeaa. Tämä on taas valintaa. Jotkut käyttää kertavaippoja, toiset kestoja ja jotkut lukee viestintää. Se voi tuntua hankalalta mutta se myös antaa paljon.

4) Oletko käyttänyt itse kuukautisten aikana vaippoja? Entä jos ajattelet tulevaisuuttasi niin mitä ajattelet mahdollisesta virtsankarkailusta? Itse ainakin pidän tunteesta olla ilman vaippaa. Ja olen huomannut lapsistanikin miten he tykkäävät olla joko kuivassa vaipassa tai kokonaan ilman.

5) Miksi sitten pitää vaippaa? Ehkä se on vaan tottumusta?

Minulle on ihan se ja sama minkäikäinen pieni lapsi pitää vaippaa. Ja jos lapsen kanssa saa onnistumaan vaipattomuuden niin mikäs siinä? Ei tuo saisi myöskään olla haukkumista ettei lapsi ole enää vauva jos se ei vaippaan kuse.

Meillä nuorimmainen on nyt vuoden ikäinen ja mielellään pidän ilman vaippaa, Liberosta saa näppyjä. En tiedä miksi, niin se arveluttaa. Eikä sitä tullut helteiden takia tai hikoamisen syystä talvella ylipukemisen takia.

Johan se on ihan neuvolan vanha ohje että pidetään happihyppelyitä niin iho tykkää, jos ulosteen saa kerättyä johonkin ennenkö se on vaatteissa/lattialla niin se on kai sitten vaan merkki ettei ole enää vauva.

Tahtoisin tietää että onko tämä sinulle ap enempi uhka? Koska joku jaksaa tehdä tuollaista niin se vaan täytyy tuomita?

Vierailija
27/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja etenkin kertisvaippojen säästö ekologisista syistä on jo merkittävä. Samoin mitä vähemmän kestovaippoja tarvitsee pestä, sitä ekologisempaa. Itselle se oli tärkein syy. Ei tosiaan se, että vauva olisi jotenkin isompi.

Nim.merk. äiti jonka lapsi 6v juo nokkamuksista maidon aamuisin, koska silloin voi juoda sen sohvalla muumeja katosessa. Muuten lasista.

Vierailija
28/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin jo aikaisemmin ja ihan sen vuoksi, että lapsista näki milloin heillä oli kakkahätä, joten mielestäni oli luonnollista laittaa silloin potalle istumaan.

Vanhempien laiskuuttahan se on, kun lasten annetaan vaippaan kakata vaikka lapsi osaisi jo istua ja kasvoista näkee miten posket punaisena sitä kakkaa pusketaan ulos.

Eihän se nyt hyvänen aika rahasta kiinni ole tai että lasta yritettäisiin sen isommaksi sillä tehdä.

Vierailija
29/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:10"]

Njoh, meillä lapsi jätti vaipat pois joskus vähän yli 2-vuotiaana, en muista enää tarkkaa ikää. Se kävi tosi nopeassa tahdissa sitten kun rupesi tuntumaan siltä että nyt voisi homma onnistua. Vahinkoja tasan nolla. Kaveri aloitti oman lapsensa kanssa pottailun ja vaipatta kulkemisen varmaan vuotta aikaisemmin, eli jatkuvien vahinkojen kanssa ja silti minun lapsi oli kokonaan kuiva ennenkuin kaverin lapsi. Olen laiska ja yleensä pääsen sen takia aivan helvetin helpolla.

[/quote]

Oletpa ihanan innokas omasta vanhemmuudestasi. Lapsesi on varmasti onnellinen, kun sinua noin kovasti kiinnostaa hänen hoitamisensa.

Vierailija
30/30 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä. Miksi vauvalla pitäisi pitää vaippaa, jos hän kerran kykenee hoitamaan asiansa pottaan? Pidätkö sinä kuukautissuojaa kuukautisajan ulkopuolellakin sen takia, että voit päästellä pissat siihen? Kyse ei ole siitä, että tehdään lapsesta iso liian varhain, vaan siitä, että opetetaan lapsesta sisäsiisti. Teillä on varmaan nokkamukit vielä koululaisillakin.