Onko teillä henkilökortti, miksi/miksi ei?
Yllättävän monella ei ole henkilökorttia. Maksaa muutaman kympin lisää kun tilaa passin yhteydessä. Itse olen pitänyt tosi kätevänä, toisin kuin passi, mahtuu lompakkoon ja on aina mukana. Esim EUssa matkustellessa ei haittaa jos passi jää kotiin, Virossa voi käydä kätevästi ilman passia jne. Ajokortti ei kuitenkaan ole virallinen henkilöllisyystodistus joten mielestäni hyvä että virallinenkin aina mukana.
Toki olen sitä mieltä että henkilökortin pitäisi olla edullisempi koska se on vaatimus kun pitää todistaa henkilöllisyys. Passi taas lähinnä matkailua varten. Mutta eihän se henkilökortti työssä käyvälle ole kovin suuri kulu.
Kommentit (37)
Tilasin henkilökortin passin yhteydessä juurikin siksi, että se mahtuu lompakkoon. Olin viime viikolla Italiassa ja unohdin passin hotellihuoneen tallelokeroon, kun tein yön yli-retken Etnalle. Hotellihuoneeseen kirjautuessani tarvitsin virallisen henkilökortin ja onneksi oli mukana.
Mulla on henkilökortti, muttei passia.
Mulla on ajokortti ja passi.
Ei ole tullut vielä tilannetta että ajokortti ei olisi kelvannut, tosin virastoihin otankin passin mukaan.
On henkilökortti, passia en suostu hankkimaan. En oo rikollinen, ja tuskin sellaiseksi vanhoilla päivilläni kehityn, mutta siitä huolimatta sormenjälkipassi markkinointiin valheilla.
Onneksi inhoan matkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monella näköjään on henkilökortti. Voisin hankkia, jos se olisi pidempään voimassa, mutta nyt riittää, että saan passia käydä uusimassa viiden vuoden välein. Arjessa harvemmin tarvitsee henkilökorttia, jos on ajokortti.
Ajokortti todistaa vain sen, että sinulla on ajo-oikeus, sillä pystyy harvassa paikassa todistamaan henkilöllisyyden.
Ajokortti on kelvannut Suomessa vielä kaikkeen, paitsi pankissa e-tunnistetta hakiessa. Ymmärtääkseni käy niissäkin muuhun asiointiin.
Ei, mulla on passi. Miksi ostaisin kahdet henkkarit? Passia tarvin ehkä 2 x vuodessa kun haen postista paketin
Piti hakea henkilökortti, että voin ilmoittaa lapsen hoitoajat, kun ne siirtyivät netissä ilmoitettaviksi. Samalla sitten sain haettua firman kännykkään mobiilivarmenteen, niin saan hoidettua sillä firmojen vero- ym. asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monella näköjään on henkilökortti. Voisin hankkia, jos se olisi pidempään voimassa, mutta nyt riittää, että saan passia käydä uusimassa viiden vuoden välein. Arjessa harvemmin tarvitsee henkilökorttia, jos on ajokortti.
Ajokortti todistaa vain sen, että sinulla on ajo-oikeus, sillä pystyy harvassa paikassa todistamaan henkilöllisyyden.
Ajokortti on kelvannut Suomessa vielä kaikkeen, paitsi pankissa e-tunnistetta hakiessa. Ymmärtääkseni käy niissäkin muuhun asiointiin.
Juuri näin ja matkustaessa laivalla Ruotsiin laivayhtiö kelpuuttaa ajokortin henkilötodistukseksi koska Pohjoismaiden välillä on sovittu passivapaus.
Henkilökortti on, passia ei ole ollut 8 vuoteen. Passin hankinta tulee ehkä ajankohtaiseksi ensi vuonna, jos Iso-Britannia ei enää hyväksy henkilökorttia matkustusasiakirjaksi. Kaukomatkailua en harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ja matkustaessa laivalla Ruotsiin laivayhtiö kelpuuttaa ajokortin henkilötodistukseksi koska Pohjoismaiden välillä on sovittu passivapaus.
Pohjoismaisilla viranomaisilla on kuitenkin oikeus vaatia oikeaa henkilöllisyystodistusta eikä siihen kelpaa ajokortti. Harvinainen tilanne mutta mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ja missä paikoissa jengi käy, kun henkilöllisyyksiä jatkuvasti kysellään?
Sen verran mulla ryppyjä naamassa että kaupassa tai Alkossa ei ikää kysellä.
Pankissa, vakuutusyhtiössä ja poliisiasemalla mulla on riittänyt että ajokortin lisäksi kysyvät jonkun turvakysymyksen, ei tarvi olla pakkaa erilaisia kortteja taskussa...
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ja missä paikoissa jengi käy, kun henkilöllisyyksiä jatkuvasti kysellään?
Sen verran mulla ryppyjä naamassa että kaupassa tai Alkossa ei ikää kysellä.
Pankissa, vakuutusyhtiössä ja poliisiasemalla mulla on riittänyt että ajokortin lisäksi kysyvät jonkun turvakysymyksen, ei tarvi olla pakkaa erilaisia kortteja taskussa...
Minulla alkoi tulla tarvetta todistaa henkilöllisyyteni siinä vaiheessa, kun omat vanhemmat alkoivat tarvita apua omien asioidensa hoitamiseen. Siinä ei riittänyt, että äiti vakuutti minun olevan hänen tyttärensä.
Ei ole. Passi ja ajokortti ovat riittäneet minulle oikein hyvin.
Mulla on henkilökortti mutta ei passia. Mahtuu lompakkoon ja joku henkilöllisyystodistus pitää olla. Mulla ei ole tarvetta matkustaa EU:n ulkopuolelle, niin henkilökortti riittää hyvin.
Ei ole ajokorttia, joten henkkari on kätevä. Esim. apteekissa sitä voi näyttää yhtä hyvin kela-kortin sijasta. Passikin löytyy, mutta sitä nyt tarttee harvoin.
Kaikki on. Ajokortti ja henkkari kulkee kätevästi mukana. Ajokortilla pystyy todistamaan vain ajo-oikeuden...
Passia on aivan turha kantaa mukana laukussa. Matkustaessa otan sen tietenkin mukaan.
Ei ole. Passi on halvempi ja sillä pääsee useampiin maihin kuin henkilökortilla.