Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä henkilökortti, miksi/miksi ei?

Vierailija
14.07.2020 |

Yllättävän monella ei ole henkilökorttia. Maksaa muutaman kympin lisää kun tilaa passin yhteydessä. Itse olen pitänyt tosi kätevänä, toisin kuin passi, mahtuu lompakkoon ja on aina mukana. Esim EUssa matkustellessa ei haittaa jos passi jää kotiin, Virossa voi käydä kätevästi ilman passia jne. Ajokortti ei kuitenkaan ole virallinen henkilöllisyystodistus joten mielestäni hyvä että virallinenkin aina mukana.

Toki olen sitä mieltä että henkilökortin pitäisi olla edullisempi koska se on vaatimus kun pitää todistaa henkilöllisyys. Passi taas lähinnä matkailua varten. Mutta eihän se henkilökortti työssä käyvälle ole kovin suuri kulu.

Onko teillä henkilökortti, miksi/miksi ei?

Vaihtoehdot

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti kulkee mukana lompakossa, passin otan mukaan ulkomaille, paitsi Viroon ja Ruotsiin.

Vierailija
2/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän passia jos pitää henkilöllisyys todistaa joskus harvoin. Hoidan asiat netissä. Ei ole ajokorttiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On henkilökortti, passia ei ole. Korttia helpompi kantaa lompakossa, passia en tarvitse kun en matkustele EU:n ulkopuolelle.

Vierailija
4/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi oli halvempi kuin henkilökortti, joten siksi otin passin.

Vierailija
5/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On passi ja henkilökortti. Käytän henkilökorttia myös matkustusasiakirjana, koska en matkusta minnekään kauas. En muista, miksi hankin passin.

Vierailija
6/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään mennessä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisi henkilökorttia tarvittu.

Ulkomaille mennessä aina passi, oli maa mikä tahansa.

Siksi.

Vierailija
7/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Oli mutta vanheni enkä tarvinnut kertaakaan, joten menen ajokortilla niin pitkään kuin voin. Passiakaan ei ole.

En köyhänä viitsi hankkia vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
8/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole passia, eikä ajokorttia, joten henkilökortti todistamaan henkilöllisyyttä. En matkustele (ei ole ikinä kiinnostanut)

Vierailija
9/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti maksaa saman verran ja kai enemmänkin kuin passi ja on voimassa vain viisi vuotta. Kahdesta en maksa ja passi kelpaa joka paikassa. Siksi valitsen sen.

Vierailija
10/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli vain passi mutta viimeksi kun uusin otin myös henkilökortin. Jotenkin paljon huolettomampaa kun on aina mukana virallinen todistus. Lähimatkaillessa (Ruotsi/Viro jne) ei tarvi passeja miettiä ja jos vaikka viranomaisilla asioidessa tulee yllättäen vaatimus henkilöllisyyden todistamisesta, henkilökortti aina lompakossa mukana. Monta kertaa olen käyttänyt henkilökorttia tässä parin vuoden aikana, niin matkaillessa kuin viranomaisillakin. Toki passi löytyy myös kun välillä teen kaukomatkoja.

Vierailija
11/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella näköjään on henkilökortti. Voisin hankkia, jos se olisi pidempään voimassa, mutta nyt riittää, että saan passia käydä uusimassa viiden vuoden välein. Arjessa harvemmin tarvitsee henkilökorttia, jos on ajokortti.

Vierailija
12/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on passi, koska matkustan lähinnä Venäjälle. Passin lisäksi täytyy pulittaa viisumi, joten en viitsi maksaa edes sitä muutama kymppiä siitä ilosta, että saan kantaa lompakossa itselleni pääsääntöisesti turhaa läpyskää.

Vierailija
13/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti on virallinen henkilötodistus, joten käytän sitä. Passi mukana matkoilla. Ajokortti on, mutta se todistaa ainoastaan ajo-oikeuden.

Vierailija
14/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti vanheni ja passia ei ole koskaan edes ollut. Joku läpyskä pitäs kyllä hommata, kun ajokorttikaan ei joka paikkaan käy. Kun vain sais aikaiseksi.

Vierailija
15/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ajokortti on.

Vierailija
16/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi on monikäyttöisempi kuin henkilökortti, siksi on turha maksaa myös henkilökortista.

Kyllä mä kotoa lähtiessä tiedän jos olen menossa pankkiin, poliisiasemalle tai ulkomaille, eli osaan ottaa sen passin mukaan.

Jos pankissa joutuisi ramppaamaan yhtä usein kuin vielä 90-luvun alussa, niin sitten lompakkokokoinen henkkari olisi kätevä.

Vierailija
17/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella näköjään on henkilökortti. Voisin hankkia, jos se olisi pidempään voimassa, mutta nyt riittää, että saan passia käydä uusimassa viiden vuoden välein. Arjessa harvemmin tarvitsee henkilökorttia, jos on ajokortti.

Ajokortti todistaa vain sen, että sinulla on ajo-oikeus, sillä pystyy harvassa paikassa todistamaan henkilöllisyyden.

Vierailija
18/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa passiin niin eihän passikaan ole sen pidempään voimassa eikä siitä ole yhtään ylimääräistä vaivaa tilata/uusia henkilökortti, vain rasti ruutuun että tilaa/uusii henkilökortin passin yhteydessä. Muutama kymppi maksaa mutta olen valmis maksamaan koska on niin kätevä kun on aina mukana, toisin kuin passi.

Vierailija
19/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passia tarvitsen joka tapauksessa, joten on aina voimassa oleva passi + ajokortti. En ole törmännyt tilanteeseen jossa nämä eivät riittäisi. Mitä vähemmän kortteja sun muita, sen parempi.

Vierailija
20/37 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, en koe tarvitsevani. Ajokortilla on pärjännyt ja jos se ei kelpaa, sitten passi. Henkilökortti pitää uusia yhtä usein kuin passi niin en koe tarvetta käyttää rahaa siihen. Ihan kätevästi passikin käsilaukussa kulkee mukana silloin kun reissuun lähtee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme