Kukkavihko hautajaisiin
tai seppele, miten toimin? Pitäisi tilata sellainen enkä tiedä miten on tapana toimia, hautajaiset parin viikon päästä. Menenkö hautaustoimistoon tai kukkakauppaan? Toimittavatko ne sitten kukkia haluttuun paikkaan haluttuna ajankohtana? Kertoisiko joku käytännön asioita, kiitos etukäteen!
Kommentit (7)
Ja muista olla ajoissa liikkeellä, vähintään viikkoa ennen, mielutien voit mennä jo nyt.
Hautaustoimistoissa on samassa myös kukkakauppa, ainakin täällä kaakkoisessa Suomessa. Eiköhän siis muuallakin. Ostin pari viikkoa sitten adressin hautajaisiin, ja myyjä kysyi toimitetaanko adressi heidän kauttaan vai vienkö itse. Eiköhän sama käytäntö ole kukkienkin kanssa. Ja jos ei muuta, niin Interfloran kautta tosiaan voi lähettää kukkavihkon.
Ovat muuten julmetun kalliita, satasella ei saa minkään näköistä puskaa vielä.
Nykyään on yleistynyt tapa, että jokainen hautajaisvieras laskee arkulle yhden ruusun.
Saa satasella, mutta kallitahan ne on kun menee paljon kukkia ja vihreää. Kalliita ne ovat olleet tosin aina ja monen hautaustoimiston yhteydessä on tosiaan kukkakauppa.
Itse olen tuo ensimmäinen neuvoja ja olen ollut hautaustoimisto/kukkakaupassa töissä ja tehnyt noita kukkalaitteita, seppeleitä ja kimppuja hautajaisiin.
Itse olen talvisin vienyt esim tulppaaneista sidotun vihkon, jossa on havuja ja ruskusta, tyylikäs ja raikas eikä niin kallis.
Tähän vuoden aikaan lyhyet ruusut alkavat olla edukkaita ( pitkät 1-luokan ruusut ovat taas hinnoissaan), ottaisin ehkä niitä ja vihreää. Harsokukkaa käytetään paljon, mutta minä olen siihen tosi kyllästynyt. Minineilikkakin on edullista ja kestävää. Kysy rohkeasti, voit myös tietenkin määritellä hinnan.
Teen työtä vanhusten kanssa ja saan aina välillä kutsun myös heidän siunaustilaisuuksiin. Olen silloin mennyt kukkakauppaan ja sanonut, että max. 45 e saa maksaa, pyytänyt asiakkaalle sopivan värityksen ja kirjoittanut kortin itse. Aina on tullut kaunis asetelma ja olen ollut tyytyväinen. Kauempana olevien hautajaisien kukkavihkot olen tilannut soittamalla jostakin lähikukkakaupasta, lähellä asuvilta omaisilta voi kysyä neuvoa.
Kauempaa jos olen hautajaisiin lähtenyt, niin olen puhelinsoitolla tilannut kukat samasta liikkeestä kuin lähiomaiset. Ennen soittoa miettinyt mitä kukkia haluan ja minkä värssyn, jotka sitten kertonut puhelussa. Liike toimittanut kukat sitten valmiiksi kirkkoon.
Kukkakaupassa tietävät kyllä. Vihko on yleisempi kuin seppele. Hinnan, kukkien värin ja laadun voit itse päättää. Auttavat kyllä tarvittaessa. Kukkakaupoissa tehdään lukematon määrä hautavihkoja, joten tietävät kyllä. Varaudu siihen, että kysyvät mitä korttiin/nauhaan kirjoitetaan.
Toimittavat myös, esim interflora palveluna voit tilata kukkalaitteen vaikka 600 km päässä pidettäviin hautajaisiin, kunhan sinulla on siellä joku joka laskee kukat puolestasi. Lähihautajaisissa se laite haetaan yleensä itse, ellei kukkakaupalla ole sinne tosi iso toimitus muutenkin.
Kysy, saat neuvoja kyllä kukkakaupasta.