Voiko sohvan puhdistaa kotikonstein? Vinkkejä!
Haluaisin puhdistaa sohvanpäällisen, mutta miten se onnistuu, kun päällinen ei ole irroitettava? Kangas on kudottua villasekoitetta.
Muistelen kuulleeni jostain suihkutettavasta/vaahtomaisesta puhdistusaineesta. Onko jollakulla kokemusta sellaisesta? Miten itse puhdistatte sohvanne?
Kommentit (7)
Ollaan vuokrattu siivousliikkeestä kuiva/märkä imuri (tai mikä sen nimi nyt onkaan) jolla pesty sohvat ja autonistuimet yms. kaikki kerralla.
Kannattaa ostaa sohva, jossa on irtopäällinen.
Meillä on sellaista tekstiilisuihketta, ihan prismasta saa. Sitä suihkutetaan ja pestään pois nihkeän rätin kanssa. Jos kangas ei ole vesipestävä niin ei välttämättä kestä tuota käsittelyä, kannattanee koittaa jojonkin huomaamattomaan paikkaan.
Juu, sellaista pesuainetta on saatavilla huonekaluliikkeistä ainakin. Suihkutetaan pinnalle, annetaan vaikuttaa ja sit pyyhitään kostealla pois. Ihan ok tuote, mutta meidän sohvaan (alcantaran tyyppistä..) toimii kaikkein parhaiten kostea mikrokuituliina, jolla hankaa. Tahroihin joko käsitiskiainetta tai ihan yleispuhdistusainetta laimennettuna ja sit taas pyyhkii mikrokuidulla.. Kaikki klähmät on lähteneet tähän asti, mutta ei taas ole toiminut yhtä hyvin toisenlaisella päällysteellä oleviin nojatuoleihin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:28"]
Haluaisin puhdistaa sohvanpäällisen, mutta miten se onnistuu, kun päällinen ei ole irroitettava? Kangas on kudottua villasekoitetta.
Muistelen kuulleeni jostain suihkutettavasta/vaahtomaisesta puhdistusaineesta. Onko jollakulla kokemusta sellaisesta? Miten itse puhdistatte sohvanne?
[/quote]Mä en oo koskaan saanut puhdasta noilla tököteillä. Paras systeemi on ostaa tai vuokrata painehuuhtelulaite tai imevä höyrypesuri. Jos sulla on on jotain muita kangaspäällysteisiä huonekaluja tai esim mattoja (auton verhoilut), niin noi käy kaikkien niiden puhdistukseen. toi höyrypesuri käynee myös koville pinnoille.
Siis laitteen nimi on painehuuhtelukone mattojen ja tekstiilien pesuun.
Kannattaa olla nahkasohva.