Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomille hautajaisia vain arkipäiville

Vierailija
20.05.2013 |

Ohhoh. Tuttavan isä kuoli hiljattain ja hautajaiset oli arkipäivänä, koiska viikonloput on varattu kirkkoon kuuluville ja kirkkoon kuulumattomat haudataan arkipäivinä.

Sen nyt ymmärtää että kirjonmenojen yhteydessä sunnuntaisin haudattaisiin vain kirkkoon kuuluvia että hautajaiset saadaan yhdeistettyä jumalanpalvelukseen.

Mutta miksi ihmeessä lauantaisin ei voisi haudata vainajaa joka ei kaipaa kirkon palveluksia?!?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirkkoon kuulumaton vainaja (vain) haudataan ilman mitään uskonnollisia menoja, tämä varmasti käy viikonloppunakin. Keskustelun aloittaja tarkoittaa varmaankin, ettei kirkkoon kuulumattomalle voitu varata seurakunnan kappelista hautaansiunaamista (= kirkollinen toimitus) viikonloppuna, koska nämä ajat ja henkilöresurssit on varattu ensisijaisesti seurakunnan jäsenille.

Valtio ei rahoita hautaansiunaamista. Yhteisövero-osuus käytetään hautaamisesta ja hautausmaan hoidosta syntyviin kuluihin. Kappelin kulut eivät kuulu tähän, koska se on kirkollisia toimituksia varten ja ne rahoitetaan seurakunnan jäseniltä kannettavalla kirkollisverolla. Yhteisövero-osuutta voi käyttää kappelin kuluihin vain, jos kappelirakennus on kulttuurihistoriallisesti arvokas, tai jos kulut liittyvät kaikkia hautausmaan asiakkaita palvelevaan toimintaan (esim. wc:t).

Vierailija
2/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun enoni siunaustilaisuus ja uurnan lasku olivat viikolla, ja ihan taatusti kuului kirkkoon. Lauantait on kuulemma varattu häille ja ristiäisille, sunnuntait jumalanpalveluksille. Hautajaisille jää sitten arkipäivät. Ja oli vielä ihan keskellä päivää, että piti ottaa töistä vapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:09"]

Aivan sama.

Olen perheelle sanonut, että kun olen kuollut ja krematoroitu, niin tuhka viedään möksälle ja levitetään sen maille tai kuopataan uurna rantasaunan taakse. Sinne ei tarvita muita ihmettelemään, oma perhe riittää.

[/quote]

Sama täällä! Minä haluan jonnekin luvalliseen paikkaan ison puun juurelle oman perheen saatellessa. Ei pappia paikalle!

Vierailija
4/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 00:27"]

Mitä? Haudataanko kirkkoon kuulumaton kirkkomaahan? Miksi? Ei mene mun tajuntaan. mun mielestä esim ateistit pitäisi haudata minne haluavat vaikka mökin takapihalle. Eihän tossa ole järkeä. Miksi kirkkoon kuulumaton edes haluaa kirkon kappelissa muistotilaisuuden? Tuohan on ristiriitaista. 

[/quote]

Vierailija
5/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ei rahoita hautaansiunaamista.

Vierailija
6/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniaisissa kunta hautaamisen ja se on puolet halvempaa kuin luterilaisen kirkon toimesta tehtynä, oten hautausmenojen siivellä kirkko maksattaa valtiolle paljon muutakin.

Vierailija
7/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 23:24"]

Tuo yksi, joka vaahtoaa että kirkonhautajaiset on vain kirkkoon kuuluville on aivan väärässä. Kannattaisi ottaa selvää mitä laki tästä asiasta sanoo. Kirkolla on hautausmonopoli tässä massa ja sitä myöten hautausvelvollisuus. Pappi tässä ketjussa kirjoittikin oikeaa faktaa.

Ja kuten joku kirjoitti tämä henkilö on oikea tyyppi esimerkki mitä kristityn lähimmäisen rakkaus: minä, minun kirkkkoon kuuluvat ja muu roskasakki. Kannattaisi ehken kerrata raamattu uudelleen. Olen kuullut että siellä puhutaan jotain lähimmäisen rakkaudesta.

Itse en ole kirkkoon kulunut ikänäni enkä aio liittyä. On ihan sama minä päivänä muistotilaisuus pidetään. Siinä vaiheessa ei ole enää kiire minnekään.

[/quote]

Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumattomat eivät ryhdy perustamaan hautausmaata? Keräätte rahaa ja ryhdytte töihin sen sijaan että haluatte laupiaitten seurakuntalaisten kustantavan teidänkin hautaamisenne.

Vierailija
8/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:38"]

Sitä ei haluta kuulua "kerhoon" (= kirkkoon) eikä maksaa jäsenmaksua (= kirkollisveroa), mutta silti halutaan samat edut kuin kiltisti maksunsa maksaneet. 

Minun puolestani kirkkoon kuulumattomat saa kuopata vaikka kaatopaikalle, ja viikonpäivänkin saa silloin valita ihan itse. Jos hautausmaahan haluavat tulla kuopatuiksi, niin sillon maksakoot kunnolla tästä palvelusta. Ja jättäkööt naukumatta viikonpäivistä.

[/quote]

Tämä sopii heti, kun kirkko lakkaa ottamasta rahaa valtiolta hautaustoimea varten. kai sinäkin tiesit, että valtio maksaa hautaustoimesta kirkolle n. 100 miljoonaa euroa vuodessa? Sillä summalla kirkko hoitaa kaikkien hautauksen, ei niitä kirkollisveroista makseta.

Mutta tehdään toki niin, että poistetaan kirkon osuus yhteisöverosta ja kunnallistetaan hautaustoimi. Kas kun ei kirkolle kelpaa ;D

Vierailija
9/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:45"]

Tuo yksi, joka vaahtoaa että kirkonhautajaiset on vain kirkkoon kuuluville on aivan väärässä. Kannattaisi ottaa selvää mitä laki tästä asiasta sanoo. Kirkolla on hautausmonopoli tässä massa ja sitä myöten hautausvelvollisuus. Pappi tässä ketjussa kirjoittikin oikeaa faktaa.

Ja kuten joku kirjoitti tämä henkilö on oikea tyyppi esimerkki mitä kristityn lähimmäisen rakkaus: minä, minun kirkkkoon kuuluvat ja muu roskasakki. Kannattaisi ehken kerrata raamattu uudelleen. Olen kuullut että siellä puhutaan jotain lähimmäisen rakkaudesta.

Itse en ole kirkkoon kulunut ikänäni enkä aio liittyä. On ihan sama minä päivänä muistotilaisuus pidetään. Siinä vaiheessa ei ole enää kiire minnekään.

[/quote]

Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumattomat eivät ryhdy perustamaan hautausmaata? Keräätte rahaa ja ryhdytte töihin sen sijaan että haluatte laupiaitten seurakuntalaisten kustantavan teidänkin hautaamisenne.

[/quote]

Huoh, seurakunta ei meikäläisten hautausta maksa vaan se maksetaan yhteisöverosta, jota valtio kerää. Valtio siis maksaa kirkolle siitä, että jokainen tulee haudatuksi kunniallisesti.

Vierailija
10/69 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:45"]

[/quote]

[/quote]

Huoh, seurakunta ei meikäläisten hautausta maksa vaan se maksetaan yhteisöverosta, jota valtio kerää. Valtio siis maksaa kirkolle siitä, että jokainen tulee haudatuksi kunniallisesti.

Vierailija
11/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaisin ei nykysin haudata kuin poikkeustapauksissa, lauantai on varattu kirkkoon kuuluville, samoin aika usein myös torstai ja perjantai. Kirkkoon kuulumattomat voi kuopata alkuviikosta, koska ei ole siunaustilaisuutta vaan pelkkä hautaus.

Vierailija
12/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai on täällä ainakin yleinen hautauspäivä, sunnuntai ei niinkään.

Mulla on työkavereina tyyppejä eri puolilta Eurooppaa, ja he taas hämmästelevät kun täällä mennään naimisiin ja monttuun viikonloppuisin. Heille on luonnollisempaa että häät ja hautajaiset pidetään viikolla.

Vierailija
13/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:03"]

Ohhoh. Tuttavan isä kuoli hiljattain ja hautajaiset oli arkipäivänä, koiska viikonloput on varattu kirkkoon kuuluville ja kirkkoon kuulumattomat haudataan arkipäivinä.

Sen nyt ymmärtää että kirjonmenojen yhteydessä sunnuntaisin haudattaisiin vain kirkkoon kuuluvia että hautajaiset saadaan yhdeistettyä jumalanpalvelukseen.

Mutta miksi ihmeessä lauantaisin ei voisi haudata vainajaa joka ei kaipaa kirkon palveluksia?!?

[/quote]

Et ole tainnut paljoa kirkonmenoissa käydä. Tavis sunnuntaimessu kestää vajaa pari tuntia ja siihen kaavaan ei mahdu hautajaisia. En tiedä, että missään seurakunnassa haudattaisiin ketään sunnuntaimessujen yhteydessä. Lauantai on normaalisti seurakunnissa se hautajaispäivä. Monesti häitä ja hautajaisia on lauantaisin niin, että kirkko ja papit ovat melkoisen varattuja. Pappienhan oletetaan menevän myös muistotilaisuuteen hautajaisten jälkeen.

Vierailija
14/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että jos joku veisi asian oikeuteen, niin kirkko joutuisi muuttamaan toimintatapojaan. Kirkko saa hautauksesta valtiolta tukea, joten syrjintä ei ole perusteltua millään muotoa.

Ja tämä perustuu ihan siihen että kirkko joutui joitakin vuosia sitten muuttamaan hautajasten hinnoittelua kaikille samaksi, kun ennen kirkkoon kuuluvat saivat hautajaiset halvemmalla.

Itse en kyllä kirkkohautajaisia kaipaa.

Vierailija
15/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:45"]

Luulenpa että jos joku veisi asian oikeuteen, niin kirkko joutuisi muuttamaan toimintatapojaan. Kirkko saa hautauksesta valtiolta tukea, joten syrjintä ei ole perusteltua millään muotoa.

Ja tämä perustuu ihan siihen että kirkko joutui joitakin vuosia sitten muuttamaan hautajasten hinnoittelua kaikille samaksi, kun ennen kirkkoon kuuluvat saivat hautajaiset halvemmalla.

[/quote]

Missä näet syrjintää? Kirkko/kappeli on se tila, jossa vainaja siunataan ja monttu on hautausmaalla kirkon vieressä. Siellä hautausmaalla saa olla vaikka millaisia maahanpanijaisia, kunhan muistetaan, että hauta pitää kaivaa ja täyttää ja siihen hommaan tarvitaan yleensä väkeä, joka ei viikonloppuna ilmaiseksi tee töitä. Hautajaiset voi järjestää vaikka sunnuntaina, kunhan maksaa kaikki koituvat kulut eli tuplapalkkaa kaikille niille, jotka hautajaisten vuoksi joudutaan paikalle kutsumaan.

Kirkkoon kuulumaton ei ole oikeutettu kirkkosalin käyttöön muistotilaisuuden ajaksi, koska kirkko on "pappien työpaikka". Ihan samoin on turha vaatia koulusta luokkahuonetta käyttöönsä koulupäivän ajaksi.

Vierailija
16/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:03"]

[/quote]

Et ole tainnut paljoa kirkonmenoissa käydä. Tavis sunnuntaimessu kestää vajaa pari tuntia ja siihen kaavaan ei mahdu hautajaisia. En tiedä, että missään seurakunnassa haudattaisiin ketään sunnuntaimessujen yhteydessä. Lauantai on normaalisti seurakunnissa se hautajaispäivä. Monesti häitä ja hautajaisia on lauantaisin niin, että kirkko ja papit ovat melkoisen varattuja. Pappienhan oletetaan menevän myös muistotilaisuuteen hautajaisten jälkeen.

[/quote]

No eikö silloin olisi juuri hyvä haudata kirkkoon kuulumattomat lauantaisin, heidän hatajaisiin kun ei pappia tarvita? Papin aikaa tarvitsevia voitaisiin haudata sitten arikipiäivinäkin.

Vierailija
17/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, missä hautajaiset on jumalanpalveluksen yhteydessä?

Kaste saattaa olla jumalanpalveluksen yhteydessä, mutta hautajaiset ei.

Kaverini on pappi ja hänellä on yleensä lauantaiain 1-2 hautajaiset. Näihin hautajaisiin myös menee, kun täälläpäin yleensä pappia toivotaan muistotilaisuuteen. Samoin kanttori on muistotilaisuudessa. Suntio hoitaa hautajaistilaisuuden kynttilät ja oven aukaisut, laittaa hautajaistavarat esille ja pois. Sitten siirtyy seurakuntakodille sine muistotilaisuuteen. Kukapa siellä olisi hautausmaalla siis töissä?

hautajaisten lisäksi lauantaisin voi olla vielä 1-2 vihkitilaisuutta.

Sunnuntaisin on messu tai kaksi ja lisäksi vaikka kuinka monta kastetilaisuutta niin kirkoissa kuin kodeissakin.

Vierailija
18/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:45"]

[/quote]

Missä näet syrjintää? Kirkko/kappeli on se tila, jossa vainaja siunataan ja monttu on hautausmaalla kirkon vieressä. Siellä hautausmaalla saa olla vaikka millaisia maahanpanijaisia, kunhan muistetaan, että hauta pitää kaivaa ja täyttää ja siihen hommaan tarvitaan yleensä väkeä, joka ei viikonloppuna ilmaiseksi tee töitä. Hautajaiset voi järjestää vaikka sunnuntaina, kunhan maksaa kaikki koituvat kulut eli tuplapalkkaa kaikille niille, jotka hautajaisten vuoksi joudutaan paikalle kutsumaan.

Kirkkoon kuulumaton ei ole oikeutettu kirkkosalin käyttöön muistotilaisuuden ajaksi, koska kirkko on "pappien työpaikka". Ihan samoin on turha vaatia koulusta luokkahuonetta käyttöönsä koulupäivän ajaksi.

[/quote]

Eihän se ole mitään muuta kuin ilkeilyä että kirkkoon kuulumattomien hautajaisia ei saa viikonlopulle, jolloin se on omaisten ja hautajaisvieraiden hepooin jäjestää.

Kappeleista voidaan olla vähän eri mileltä, sillä kirkko on siirtänyt niiden kuluja yhteisöveroon, eli hautajaiskuluihin.

Vierailija
19/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hautajaiset voi järjestää vaikka sunnuntaina, kunhan maksaa kaikki koituvat kulut eli tuplapalkkaa kaikille niille, jotka hautajaisten vuoksi joudutaan paikalle kutsumaan."

Ei niitä kuoppia kaiveta hautasväen odottaessa, vaan haudat avataan edellisellä viikolla ja suljetaan seuraavalla viikolla. Urakoitsija voi sulkea niitä sunnuntainakin, kirkon maksavat hinnat on sen verran korkeita että voi painaa pyhätöinäkin.

Vierailija
20/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä aikoja ei yleensä riitä edes oman seurakunnan jäsenille. Lisäksi moneen paikkaan on tulossa kylläkin kirkon jäseniä, mutta ei juuri siihen seurakuntaan kuuluvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi