Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako harrastuksesta kertoa, jos ei ole harrastuksessa hyvä?

Vierailija
20.05.2013 |

Saako valokuvaamista harrastava sanoa olevansa valokuvaaja ja esitellä töitään, vaikkei hän millään tavoin osaa valokuvata? '

Saako taiteellisesti lahjaton ihminen tituleerata vesiväritöitään taideteoksiksi ja järjestää niille taidenäyttelyä?

Saako huono kirjoittaja sanoa olevansa kirjailija, vaikka tuotokset ovat kuin ekaluokkalaisen kynästä?

Saako salilla käyvä sanoa itseään kehonrakentajaksi, vaikka sitä rakennusta on tapahtunut enemmän rasvankeräyksen, kuin lihaksien kasvattamisen saralla?

Saako mistään harrastuksista tehdä numeroa ennen kuin on kehittynyt siinä hyväksi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin loppuu kiinnostus harrastukseen, jos en osaa.. Eli yleensä en teekään yhtään mitään :)

Vierailija
2/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sanoisin harrastavani valokuvausta, enkä väittäisi olevani valokuvaaja ellen sitä ihan työkseni tekisi. Sama varmaan noiden muidenkin suhteen. Kerron kyllä juoksevani maratoneja, vaikka ajat onkin ihan paskoja. Mulle riittää se, että juosten tai hölkäten jaksan koko matkan maaliin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus on harrastus, ei leipätyö. Siksi siinä saa olla huonokin, älä ap siitä stressaa. 

Vierailija
4/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla vaan hiljaa. Jos sanot harrastavasi jotain niin asenne on että mikä sä kuvittelet olevasi onko sulla kusi noussut päähän.

Vierailija
5/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi mainostaa harrastavani jotain, jos olisin siinä huono. Jos sanoisin, että harrastan valokuvausta, niin joku voisi haluta nähdä mun ottamia kuvia, ja ois tosi noloa, jos ne ois jotain onnettomia räpsyjä. Myöskään kunnon varusteita en kehtaisi hankkia, jos en olisi jossain jo valmiiksi hyvä, esim. järkkärikameraa, jos en osaisi kuvata, tai juoksutrikoita, jos en juoksisi kovaa jne. 

Ajattelen varmaan liikaa sitä mitä muut musta ajattelee. Hyväitsetuntoiset ihmiset voi kai ilmoittaa harrastavansa vaikka flamencoa tai kiinan kielen opiskelua, vaikkei olisi yhtään lahjakas niissä.

Vierailija
6/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija on sitten, kun on julkaissut kirjan. Kirjailijaliitolle se ei kelpaa vielä, mutta se onkin eri asia.

Kuka tahansa saa laittaa tekemäänsä taidetta näytille, jos löytää paikan ja maksaa. Hyvät galleriat eivät ota harrastelijoita, mutta onhan niitä muitakin. Vielä parempi, jos saa jonkun sisään katsomaan.

Valuvausta harrasta on valokuvausta harrastava, ei valokuvaaja, joka on ammatti.

Vierailija
7/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:17"]

En kehtaisi mainostaa harrastavani jotain, jos olisin siinä huono. Jos sanoisin, että harrastan valokuvausta, niin joku voisi haluta nähdä mun ottamia kuvia, ja ois tosi noloa, jos ne ois jotain onnettomia räpsyjä. Myöskään kunnon varusteita en kehtaisi hankkia, jos en olisi jossain jo valmiiksi hyvä, esim. järkkärikameraa, jos en osaisi kuvata, tai juoksutrikoita, jos en juoksisi kovaa jne. 

Ajattelen varmaan liikaa sitä mitä muut musta ajattelee. Hyväitsetuntoiset ihmiset voi kai ilmoittaa harrastavansa vaikka flamencoa tai kiinan kielen opiskelua, vaikkei olisi yhtään lahjakas niissä.

[/quote]

Eli et kehtaa mennä vaikka valokuvauskurssille, jos et ole jo valmiiksi ammattilaistasoa?  Olen melko sanaton, säälittää puolestasi. Tai voiko mennä joogatunnille, jos ei heti taivu lootukseen..? Voi sentään, harrastuksen tarkoitus on oppia uutta ja rentoutua. Heittäkää ne kireät pipot jo nurkkaan..

Vierailija
8/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kehtaisin ja kehtaankin sanoa harrastavani piirtämistä ja maalaamista, vaikka en mikään taiteilija olekaan. Taiteilijaksi en itseäni väittäisi, eikä näillä mun töilläni voi mitään taidenäyttelyä järjestää. Saahan sitä silti omaksi iloksi piirrellä. Sama pätee noihin muihinkin.

Vierailija
9/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin kerron käsityöharrastuksestani, vaikka en siinä mestari olekaan. Tunnustan jopa käyväni zumba-tunneilla, vaikka ryhmä onkin aloittelijatasoa ja minä olen sielläkin ihan solmussa. Harrastus on mulle keino rentoutua ja päästä irti suorittamisesta.

Vierailija
10/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen kertonut käyväni VPKssa, vaikka aloitin tammikuussa ja erilaiset venttiilit, suihkuputket ja muut menevät pahasti sekaisin enkä tosiaan osaa kaikkea tarpeellista.

Harva meistä harrastaisi mitään, jos valmiiksi tulisi olla ainakin keskivertoa parempi jo alkuunsa.

Vierailija
11/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:23"] Eli et kehtaa mennä vaikka valokuvauskurssille, jos et ole jo valmiiksi ammattilaistasoa?  Olen melko sanaton, säälittää puolestasi. Tai voiko mennä joogatunnille, jos ei heti taivu lootukseen..? Voi sentään, harrastuksen tarkoitus on oppia uutta ja rentoutua. Heittäkää ne kireät pipot jo nurkkaan..

[/quote]

Ilmaisin ehkä itseni huonosti. Tarkoitan, että jos en uskoisi olevani jossain lahjakas ja kehityskelpoinen, en kehtaisi aloittaa sitä harrastusta. Jotkut ihmiset harrastaa ja kokeilee miljoonaa eri juttua, eikä heitä haittaa, vaikka joku harrastus ei sitten olisikaan mieleinen, senhän voi lopettaa. Ensin tarvitaan innostusta, siitä tulee motivaatio aloittaa harrastus. Mutta jos kehitys puuttuu, niin harrastus lopahtaa siihen.

Voin sanoa harrastavani kuntosalia, koska olen siinä suht kehittynyt (vaikken mikään varsinainen bodari olekaan). Juoksemassakin käyn, mutta olen siinä sen verran huono, etten voisi mainostaa harrastavani sitä. Tai jos luen yhden kirjan vuodessa, en voi sanoa harrastavani lukemista. 

Järkkärikamera on sen verran kallis, että en viitsisi ostaa sellaista, ellen tietäisi olevani hyvä tai kehityskelpoinen kuvaaja. Muuten kokisin, että rahat on menneet hukkaan.

Vierailija
12/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kehtaan ilmoittaa soittavani kitaraa, vaikken mikään maailmanluokan virtuoosi olekaan.

Vierailija
13/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas on kiva aloittaa harrastuksia, joissa olen ihan surkea, ja sitten kehittyä. Jos ihan äärimmäisiä asioita ei oteta huomioon, niin kaikki on opittavissa. Jos ei ole taipumusta johonkin, niin se vaatii vain vähän enemmän opettelua, mutta itse pidän haasteesta ja toisaalta siitä, että kun on rehellisen huono jossakin, niin voi nauraa itselleen ja oppii ylipäätään olemaan ottamatta itseään hirveän vakavasti. Ihan hyvin voin sanoa harrastavani vaikka kuvataidetta, mutta taiteilijaksi taas en menisi sanomaan itseäni.

Vierailija
14/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä innostuin joskus parikymppisenä soittamaan bassoa. Viikon jaksoin innokkaasti harjoitella ja sitten tein sen virheen, että menin kertomaan "harrastuksestani" opiskelukavereille. Sain päälleni kunnon naurut ja viskibasso-kuittailuja varsinkin pojilta. Alkoi hävettämään niin kamalasti, etten kehdannut enää edes koskea soittimeen. Siihen loppui se harrastus ja minun lupaavasti alkanut basistin ura. :D

Enää en tuon kokemuksen jälkeen kehtaisi sanoa harrastavani jotakin, jos olisin viikon ajan kokeillut jotakin uutta asiaa. Jos olisin pidemmän aikaa viettänyt aikaa jonkun asian parissa, niin sitten kehtaisi jo puhua harrastuksesta. Ihan sama, miten hyvä olisin siinä. Harrastelijoita on monen tasoisia ja ammattilaiset on sitten niitä, jotka osaavat jo todella hyvin. Jokainenhan sen harrastuksen on joskus aloittanut ja ollut aluksi huono. siitä sitten pikkuhiljaa kehittyy, jos jaksaa harrastaa.

Vierailija
15/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:23"] Eli et kehtaa mennä vaikka valokuvauskurssille, jos et ole jo valmiiksi ammattilaistasoa?  Olen melko sanaton, säälittää puolestasi. Tai voiko mennä joogatunnille, jos ei heti taivu lootukseen..? Voi sentään, harrastuksen tarkoitus on oppia uutta ja rentoutua. Heittäkää ne kireät pipot jo nurkkaan..

[/quote]

Ilmaisin ehkä itseni huonosti. Tarkoitan, että jos en uskoisi olevani jossain lahjakas ja kehityskelpoinen, en kehtaisi aloittaa sitä harrastusta. Jotkut ihmiset harrastaa ja kokeilee miljoonaa eri juttua, eikä heitä haittaa, vaikka joku harrastus ei sitten olisikaan mieleinen, senhän voi lopettaa. Ensin tarvitaan innostusta, siitä tulee motivaatio aloittaa harrastus. Mutta jos kehitys puuttuu, niin harrastus lopahtaa siihen.

Voin sanoa harrastavani kuntosalia, koska olen siinä suht kehittynyt (vaikken mikään varsinainen bodari olekaan). Juoksemassakin käyn, mutta olen siinä sen verran huono, etten voisi mainostaa harrastavani sitä. Tai jos luen yhden kirjan vuodessa, en voi sanoa harrastavani lukemista. 

Järkkärikamera on sen verran kallis, että en viitsisi ostaa sellaista, ellen tietäisi olevani hyvä tai kehityskelpoinen kuvaaja. Muuten kokisin, että rahat on menneet hukkaan.

[/quote]

Eri asia toki väittää olevansa virtuoosi, kun juuri aloittanut harrastuksen. Hieman huvittavaa sellainen, lienee jo oman keskustelun arvoinen.. Mutta joo, ymmärsin ponttisi, terve itsekritiikki ok. Parhaat naurut tosin saa kun tekee jotain missä on tavottoman huono, kuten minä yksin kotona Bollywood jumppa dvd:n parissa.. No, hiki tulee silti eikä kaikessa tarvii olla hyvä :)

Vierailija
16/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:46"]

Kyllä minä kehtaan ilmoittaa soittavani kitaraa, vaikken mikään maailmanluokan virtuoosi olekaan.

[/quote]

Mutta et kuitenkaan väitä olevasi kitaristi. Siinä on merkittävä ero.

Vierailija
17/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:37"]

Kyllä minä olen kertonut käyväni VPKssa, vaikka aloitin tammikuussa ja erilaiset venttiilit, suihkuputket ja muut menevät pahasti sekaisin enkä tosiaan osaa kaikkea tarpeellista.

Harva meistä harrastaisi mitään, jos valmiiksi tulisi olla ainakin keskivertoa parempi jo alkuunsa.

[/quote]

sillä on kuitenkin eroa, että harrastaako vapaapalokuntaa, vai onko palomies vrt. Harrastaa valokuvausta ja olla valokuvaaja.

Vierailija
18/18 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miellän käsitteet valokuvaaja, kirjailija yms. ammatteina. Siinä on ero sanooko olevansa valokuvaaja vai harrastavansa valokuvausta.  Tottakai voi kertoa harrastuksista vaikkei niissä ole hyvä. Se on harrastus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi