Mitä ihmettä on nämä kaikki eri "paineet"? Mennä naimisiin, tehdä lapsi...
En minä ole koskaan ulkopuolelta tuntenut mitään painetta tehdä yhtään mitään. Ihan itse olen halunnut lapsia tehdä ja naimisiin mennä. Laihtuminen on minulla se ongelma josta läheiset sanovat, kun ovat terveydestäni huolissaan, en silti siitäkään tunne mitään paineita, lähinnä ne paineet ovat oman pään sisällä kun pelkään ennenaikaista kuolemaa lihavuuden takia, ja toki sairauksiakin, ja ajattelen että pitää laihduttaa.
Onko nämä täällä paljonpuhutut paineet jotain että vanhemmat tai muut sukulaiset jotenkin pakottavat tekemään jotain? Hokevat että menkää nyt naimisiin äkkiä, vai mitä?
Kommentit (5)
No en pidä sitä painostamisena jos joku kysyy että koska menette naimisiin, se on silkkaa uteliaisuutta tai vaan juttelua kun ei muutakaan keksi.
Lapsenteosta on tosi tökeröä kenenkään kysyä, se on vaan jo huonoa käytöstä.
En minä ainakaan ole saanut mitään erityistä hyvää tai huonoa kohtelua sillä että sain lapsen melko nuorena, mutta olihan se kiva sitten kun joku kaverikin sai, niin oli lapselle leikkikaveri kun kyläiltiin. Ei kai nyt oikeasti kukaan tee lapsia vaivoikseen kymmeniksi vuosiksi vaan sen takia kuin muutkin, täytyy olla aikamoinen tyhjäpää.
Exän kanssa ei menty edes kihloihin vaikka oltiin liki 10 vuotta yhdessä. Nykyisen miehen kanssa mentiin naimisiinkin. Ei mitään painostusta koskaan mihinkään suuntaan. Nykyisen miehen kanssa jouduttiin odottamaan lapsia 8 vuotta, ja jos joku kysyi jotain, vastasin vaan että yritetty on, tulee jos tulee.
En millään käsitä, miksi pitää tehdä kun kaikki tekee jotain. Ei kaikki mene naimisiin tai tee lapsia, nykyään on enemmän sinkkuja kuin koskaan ennen.
Totuus on se, että ei ole mitään painetta tai painostusta oikeasti, se on jokaisen pään sisällä, alkaa biologinen kello tikittää. Minäkin vannoin vielä 18 vuotiaana että koskaan en tee lapsia, kun synnytys on niin kauheaa, mutta 20 vuotispäivänä synnytin lapsen. Niin se ihmisen mieli muuttuu, eikä tarvi kenenkään mitään sanoa.
Sun on helppo sanoa, jos elämä on mennyt noin. Jos olisit kolmekymppinen lapseton, jonka kaikki kaverit ovat raskaana tai vauvalomalla, niin ymmärtäisit paremmin, mitä ne paineet ovat. Vaikka julkilausumattomiakin, mutta se ulkopuolisuus on hirvittävää, varsinkin kun lapsi saisi tulla, muttei tule.
On niitä paineita. Sinä et vain ole huomannut. Esim. yhdelle tutulleni lääkäri sanoi, että ei sitä aknea kannata alkaa hoitamaan, teet pari lasta, niin hormonitoiminta muuttuu ja akne katoaa. Kaveri ei kuitenkaan aio tehdä lapsia. Jos lääkäri ei olisi näin suoraan ilmaissut omia näkemyksiään, niin olisi jäänyt se akne hoitamatta. Hyvä, että sanoi mutta kuinka paljon päätetään muiden puolesta asioita olettaen, että kyllä siitä kuiteskin tulee äiti.
Kumpa kaikki ihmiset olis ap:n kaltaisia :)
Vaikka se että seurustelevalta parilta kysellään häistä ja sitten häiden jälkeen ihmetellään että milloin meinaatte lapsia hankkia. Varsinkin naiset saavat äitiyden myötä paljon sosiaalista hyväksyntää, huomasin tämän itsekin kun sain lapseni. Äitiys on normi ja jos lapsia ei ala kuulua, sitä ihmetellään vähintään rivien välissä.
Ei kukaan ulkopuolinen välttämättä suoraan painosta menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia mutta kun "kaikki" tekee niin, on helppo vaan seurata perässä ilman että itse pohtii onko tuo juuri meille oikea ratkaisu. Jos taas pohtii ja tulee toisenlaiseen tulokseen kuin valtaosa muista, joutuu usein selittämään/puolustamaan päätöksiään ulkopuolisille. Erityisen ikävää on jos on lapseton vastoin omaa haluaan ja joutuu tilanteeseen jossa pitäisi vastata lapsiuteluihin.
Et ole ehkä sosiaalista painetta huomannut kun olet itse halunnut mennä naimisiin ja saada lapsia ja olet nämä tavoitteesi ilmeisesti "oikeassa elämänvaiheessa" saavuttanut.