Montako pakastamiskertaa Piltti- ym. purkit kestää?
Vauvanruokia aattelin pakastella, ja jostain joskus muistan kuulleeni, ettei useampia pakastuskertoja kestäisi. Mutta mitenkähän mahtaa olla?
Kommentit (16)
Ei, kyllä meitä oikeasti tyhmiä ja toisilta neuvoa pyytäviä on olemassa.
Oliko sulla tietoa?
ap
Kysymyksestä ei oikein selviä, mitä tarkalleen ottaen kysytäänkään. Puhutko sisällöstä vai purkista? Kerran pakastettua ja sulatettua ruokaa ei saa pakastaa uudelleen, sitäkö meinaat? Vai niitä lasipurkkeja vaan? Ne voi varmaan haljeta pakastaessa, eli kannattaa käyttää jotain muuta.
Mä en pakastaisi pilttipurkissa, viimeksi vauva-aikaan pakastin soseet margariinirasioissa sekä muissa muovirasioissa. Niin ajattelin varmaan nytkin pakastaa samalla tavalla :) Kohta täytyisi alkaa taas soseita pakertaa pakkaseen :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:16"]
Kysymyksestä ei oikein selviä, mitä tarkalleen ottaen kysytäänkään. Puhutko sisällöstä vai purkista? Kerran pakastettua ja sulatettua ruokaa ei saa pakastaa uudelleen, sitäkö meinaat? Vai niitä lasipurkkeja vaan? Ne voi varmaan haljeta pakastaessa, eli kannattaa käyttää jotain muuta.
[/quote]No kyllä mä nyt ainakin ymmärsin niin että nimenomaan niistä purkeista puhuttiin että pakastais ruokia niissä.
Mutta itse kysymykseen niin ikinä mulla ei oo lasipurkki haljennut pakkasessa, kuitenkin vain kerran pakastan lasipurkin ja sitten heitän pois, en pakasta montaa kertaa. Ja muistaa että nesteet jäätyessään vaatii vähän extratilaa eli esim. jättää sen kannen laitoin vasta kun ruoka on jäätynyt. :)
Veikkaisin että purkki kestää kymmeniä tai satoja kertoja pakastusta kunhan sitä ei kolhita rikki eikä täytetä liian täyteen kun laitetaan pakkaseen vaan jätetään laajenemisvaraa mutta tämä on vain arvaus. Siis eihän lasi yleensä kärsi lämmönvaihtelusta herkästi ajattele vaikka ikkunalasia, juomalaseja, laisisa uunivuokia jne. Itse en ainakaan ole saanut yhtään pilttipurkkia rikki vaikka olen niissä moneenkin kertaan ruokia pakastanut.
Lasia ei voi pakastaa.. siinä sulle tietoa. Eli jos nyt välttämättä haluat niitä purkkiruokia pakastaa (en kyllä käsitä miksi, kun ne säilyy niissä purkeissä vuoden kaksi, jos kantta ei avata), niin tyhjennät sen sisällön pakasterasiaan tai pakastepussiin. Mutta edelleen.. ootko katsonut kuinka kauan ne ruuat on syötäviä siiä purkissa? Lapsi ehtii kasvaa ulos niistä sapuskoista ennen kuin niissä menee parasta ennen päivät vanhaksi. Ja avattunakin säilyvät jääkaapissa pari päiviää.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:26"]
Mä en pakastaisi pilttipurkissa, viimeksi vauva-aikaan pakastin soseet margariinirasioissa sekä muissa muovirasioissa. Niin ajattelin varmaan nytkin pakastaa samalla tavalla :) Kohta täytyisi alkaa taas soseita pakertaa pakkaseen :)
[/quote]
Tunnustan pakastavani joskus aikuisille meneviä ruokia margariinirasioissa. Mutta en mielelläni varsinkaan lasten ruokia. Tiedäthän että tuollaisista muoveistä voi liuetata haitallisia aineita jos siinä on kuumaa ruokaa. Eli ruuan pitää olla ainakin kylmää kun se laitetaan margariinirasiaan eikä ruokaa saa sitten sulatta/kuumentaa siinä margariinirasiassa.
Elin vuosia niin että laitoin usein evääni margariinirasioihin ja pakastin + lämmitin mikrossa niiissä mutta en enää kun tiedän mahdollisuudesta saada haitallisia kemikaaleja kaupan päälle. Ja erityisesti lasten kohdalla koetan varoa kun nykyään tuo kemikaalikuorma on muutenkin niin kova lapsilla.
Eli minä suosin ennemmin pilttipurkkeja pakastuksessa mitä muovirasioita.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:53"]
Lasia ei voi pakastaa.. siinä sulle tietoa. Eli jos nyt välttämättä haluat niitä purkkiruokia pakastaa (en kyllä käsitä miksi, kun ne säilyy niissä purkeissä vuoden kaksi, jos kantta ei avata), niin tyhjennät sen sisällön pakasterasiaan tai pakastepussiin. Mutta edelleen.. ootko katsonut kuinka kauan ne ruuat on syötäviä siiä purkissa? Lapsi ehtii kasvaa ulos niistä sapuskoista ennen kuin niissä menee parasta ennen päivät vanhaksi. Ja avattunakin säilyvät jääkaapissa pari päiviää.
[/quote]
Huoh ! Miten niin lasia ei voisi pakastaa !!! Perustele miksi ei ?? Toki jos lasipurkin tai pullon laittaa liian täytenä pakkaseen se rikkoutuu mutta jos jättää reilusti laajenemisvaraa ?
Sitten vinkki tuohon toiseen ongelmaan niin yllättäen monet tekee itse vauvalle ison satsin "vauvanruokaa" ja pastaa sen valmiina annoksina. Tähän pilttipurkit on käteviä.
Piltti-purkki on sopiva annos sitä ruokaa, muovirasiaan menee helposti useamman päivän ruuat tai jos jättää vajaaksi niin vie turhaa tilaa siellä pakastimessa. Itse pakastin Piltti-purkeissa, yksikään ei hajonnut ja kyllä meillä samat purkit kiersi monta kuukautta, kun 90% soseista tein itse, ja kaupan soseita käytettiin lähinnä reissussa ja harvoin jaksoin sitä likaista purkkia sieltä kotiin kantaa.
Anteeksi, olihan tuo aloitus vajavainen ja epäselvä. Sitä LASIpurkin pakastamista tässä epäröin. Ostan siis vauvalle mangot ja jogurtit (7-kuinen lapsi) vielä purkeissa, jotka haluaisin hyötykäyttää ennen pois heittämistä ja ovat niin hyvän kokoisia, juuri aterian verran. Isoja satseja kerrallaan kun tulee aina laitettua pienokaiselle.
Yritin tietysti googlettaa, mutta ajankohtaista tietoa en pikaisesti löytänyt ja siksi päätin täältä kysäistä. Kahta koulukuntaa näköjään, siis oma harkinta käyttöön. Vastauksista kiittää ap.
Kerran kestää, äläkä vaan minulta kysy, mistä se purkki tietää, monettako kertaa on menossa pakastimeen. Mutta kyllä se vaan näkyy tietävän aika tarkkaan, ei kestä kovin monta kertaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Tunnustan pakastavani joskus aikuisille meneviä ruokia margariinirasioissa. Mutta en mielelläni varsinkaan lasten ruokia. Tiedäthän että tuollaisista muoveistä voi liuetata haitallisia aineita jos siinä on kuumaa ruokaa. Eli ruuan pitää olla ainakin kylmää kun se laitetaan margariinirasiaan eikä ruokaa saa sitten sulatta/kuumentaa siinä margariinirasiassa.
Elin vuosia niin että laitoin usein evääni margariinirasioihin ja pakastin + lämmitin mikrossa niiissä mutta en enää kun tiedän mahdollisuudesta saada haitallisia kemikaaleja kaupan päälle. Ja erityisesti lasten kohdalla koetan varoa kun nykyään tuo kemikaalikuorma on muutenkin niin kova lapsilla.
Eli minä suosin ennemmin pilttipurkkeja pakastuksessa mitä muovirasioita.
[/quote]
Totta kai minä laitan kuuman ruoan margariinirasiaan ja lämmitän sen margariinirasiassa, totta kai...
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:53"]
[/quote]
Ootko oikeesti noin hemmetin tyhmä?! Ei kai kukaan niitä Piltin OMIA soseita pakasta, vaan omatekemiä, dorka!!!!!
Muistan kuulleeni joskus, että kerran voi pakastaa sen lasipurkin. Näin itse sitten tein: pakastin lasipurkissa omatekemääni pöperöä kerran/purkki. Sitten kerran yksi purkki hajosi sulatuksessa ja se oli viimeninen pakastukseni. Toisaalta purkkejakaan ei kovin tullut, kun tein ne ruuat itse. Pakastin jääpalakuutiotasioissa ja pussitin kuutiot. Sitten otin valikoiman kuutioita muoviseenrasiaan kun vaikka lähdettiin jonnekin. Ja näin oli ruoka mukana.
Nopea lämmönvaihtelu on ainakin pahasta lasille. Eli ei tulikuumaa ruokaa suoraan purkkiin, eikä lämmintä purkkia pakkaseen. Sulatus esim. jääkaapissa tai huoneen lämmössä, ei kuumassa vedessä.
Tän on pakko olla provo.. sanokaa että on?!