Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maataloustöissä on tosi vittumaista -

Vierailija
20.05.2013 |

se että mitään koenhommia ei pysty tekemään jos ei ole suunnilleen syntyny traktorin koppiin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just joo. Se että on joskus ajanu traktorilla kärry tai äes perässä, ei TODELLAKAAN tarkoita että olis mitään konetöitä tehny, tarkoittaa vain että on joskus ajanu traktorilla.

Vierailija
2/11 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:45"]

Totta, että traktorin perään laitettavien koneiden sielunelämän oppii vaan opettelemalla ja tekemällä ja asiahan aukeaa parhaiten juurikin traktoriin syntyneille, mutta onhan kaikki opeteltavissa ja koulutuksenhan ne maatalojen tytöt ja pojatkin nykyään käy.

Ihanko vaan kuvittelit, että maajussin homma on niin helppoa, että sen kun hyppää traktorinrattiin ja rupee ajelemaan radion mukana laulellen ja lykkää sinne perään vaan ihan minkä tahansa härvelin tekemään ihan mitä tahansa. Ei, kyllä sitäkin on harjoiteltava, ihan niinkuin mitä tahansa hommaa.

[/quote]

Joo, no missä VITTU SAATANAN PERKELE muka harjoittelet kun ei ikinä anneta mitään mahdollisuuksia mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha. sepä on sitten sinun näkemyksesi asiasta. Voi  niitä tehdä kun opettelee. Minä olen maatalon tyttö ja kun pojat oli vielä koulussa ja minulla oli alkanut kesäloma isäni vei minut pellolle ja sanoi, että alahan karhita. Kerran elämässäni olin ennen ajanut traktorilla, sekin kuusivuotiaana ja isäni sylistä. Silloin kun olin peltohommissa olin 17.

Vierailija
4/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no eipä niitä todellakaan kukaan opeta kun ei ole mitään isukkia.

Vierailija
5/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistatko sitten maatalouden ja ihan yksin? Eiköhän siellä tilalla täydy joku olla joka traktoria osaa ajaa ja se voi opettaa siinä missä isukkikin.

Vierailija
6/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se maatilalle syntyminen on sitten sinne trakstorin koppiin syntymistä? Ajattelin vaan, kun myös mut isä komensi noin rippikouluikäisenä tyttönä rattiin. Ajettiin heinäpaaleja peltolatoon, muut nakkelivat kyytiin, minä siirsin traktoria ja ajoin sen ladolle. Oppihan siinä ainakin peruuttamaan peräkärry perässä ja ajamaan epätasaisella pellolla. Muuta sitten myöhemmin.

Vierailija
7/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole näin. Minä muutin avioliiton myötä maatilalle yli kolmekymppisenä ja oikein hyvin olen konehommia oppinut tekemään.Mutta minulla onkin asenne, että on vain hyvin harvoja asioita joita minä en halutessani pystyisi oppimaan, että yleisesti ottaen jos muutkin perusihmjiset oppii, opin minäkin, kunhan harjoittelen.

Vierailija
8/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maataloustöissä omistajana, omistajan lapsena, muuna sukulaisena vai palkkatyöläisenä? Kuka sinua estää niitä töitä tekemästä tai oppimiasta?

Vierailija
9/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ylipäätään, että miksi maatiloilla on joka hommaan kalliit koneet. Sitten näitä ökyinvestointeja kustannetaan verovaroin. En siis ymmärrä tuota koneiden kilpavarustelua maatiloilla. Eli jos olisi joka tilalla vaan yksi vanha traktori muutamine lisälaitteineen, niin olisi ne helpompi oppiakin. (Ennen pärjättiin hevosella.)

Juu, en itse varmaan kovin herkästi oppisi mitään monia koneita käyttelemään tiloilla enkä varsinkaan korjaamaan, jos tulisi vikaa. Olen joskus miettinyt, millaista olisi olla maanviljelijäperheessä.

Kiinnostava aloitus.

Vierailija
10/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vastuukysymykset pitää olla selvinä, koneet on kalliita ja vielä kalliimmaksi tulee, jos joku ne taitamattomuuttaan kiireaikana rikkoo. Itse siis pääsin/jouduin rattiin nuorena, mutta tietysti isän vastuulla, joka tunsi lapsensa luonteen (pikkutarkka ja rauhallinen, monta kesää esim. kaikki tilan maalaushommat oli mulla kun jaksoin tarkasti sutia kaikki kolot ja kulmat). Vieraamman toimintatavoista ei niin osaa sanoa, että kuunteleeko kuinka tarkasti ohjeet ja välittääkö niitä noudattaa.  Ja omalleen se kehtasi huutaa niin lujaa kun tarvittiin, jos meinasi tulla sutta ;)

Vierailija
11/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että traktorin perään laitettavien koneiden sielunelämän oppii vaan opettelemalla ja tekemällä ja asiahan aukeaa parhaiten juurikin traktoriin syntyneille, mutta onhan kaikki opeteltavissa ja koulutuksenhan ne maatalojen tytöt ja pojatkin nykyään käy.

Ihanko vaan kuvittelit, että maajussin homma on niin helppoa, että sen kun hyppää traktorinrattiin ja rupee ajelemaan radion mukana laulellen ja lykkää sinne perään vaan ihan minkä tahansa härvelin tekemään ihan mitä tahansa. Ei, kyllä sitäkin on harjoiteltava, ihan niinkuin mitä tahansa hommaa.