Rullaluisteluvinkkejä aloittelijalle?
- mitä kannattaa ottaa huomioon?
- mitä erityisesti harjoitella?
- mikä vaikeinta?
- olisko linkkejä?
Jarruttaminen näin alkuun tuntui vaikeimmalta! Miten ihmeessä saa kovan vauhdin pysähtymään, jos nopsaan pitäisi..?
Kiitos vastauksista! :)
Kommentit (6)
Mikään ei ole kauheamman näköistä, kun aloitteleva rullaluistelija, jolla ei ole kypärää. Olen joskus kuullut jonkun sanovan, että mitä kokemattomampi luistelija, sen vähemmän suojia. Tsemppiä sulle! rullaluistelu on kivaa. Ja ei kannata ensimmäisenä lähteä kaikista vilkkaimmalle väylälle luistelemaan.
En vain saa luisteluun kunnon tuntumaa. Luulin että oppisin liikeradan tuosta noin vain, koska osaan luisteluhiihtoa ilman sauvoja hyvin. Ja pah. Pitää varmaan vaan ottaa projekti tästä opettelusta.
Tänään uskaltauduin jo pyörätielle luistelemaan, mutta mäkiin en kyllä vielä aikoihin lähde! On kypärä ja polvi-, kyynär- ja rannesuojat. En uskaltaisi olla ilman! Luistelua ja luisteluhiihtoa jonkin verran harrastaneena tasapaino ja asento ovat aika hyvin löytyneet, mutta se JARRUTTAMINEN, apua!
Tuntuu, että en saa jarrupalalla kunnolla jarrutetuksi, ihan kuin se ei tehoaisi tai toimisi asfaltilla! Onko se oikeesti noin kamalan hidasta kitkutusta?! Sitä vaan ihmettelen, miten oikeessa nopsassa pysähtymistilanteessa saisin pysähtymään, kun nyt amatöörinä tietenkin ennakoin mahdollisimman kaukaa pysähtymiset. Oon kokeillut myös t-jarrutusta, mutta ei hyvin onnistu sekään, kun lähtee kiepsahtamaan ympäri.
Niin että miten te muut sitten jarrutatte, ja kuinka pitkän matkaa se teillä kestää, ennen kuin vauhti pysähtyy?
Kiitos jälleen. :)
nopeimmin ja parhaiten minä saan jarrutettua siten että painan käsillä sen jalan polvesta jossa on se jarrupala. Eli tehostan käsillä sitä jarrutusta (ks. tuo mun edellinen vastaus jarruttamista).
Tosiaan ennakoi!
Alamäkiin ja muihin liukuihin vinkki: älä rullaa jalat vierekkän vaan toinen jalka hieman toista edellä, silloin pysyy tasapaino paremmin.
-se eka vastaaja
lähdettyä joku ilta liikenteeseen.
Tuo t-jarrutus on todella mystinen! Miten ihmeessä sen on tarkoitus onnistua? Olen saanut joskus jopa neuvoja siihen, mutta silti joka kerta luistin lähtee kiertoon, eli kaartuu sivulle ja en TODELLAKAAN saa sitä pidettyä takana!!!
no luistellut olen pienestä pitäen hokkareilla joten tuo rullilla luistelu ei siitä pahasti eroa kuin jarruttamisen suhteen.
Jarruttamisessa hyvä vinkki on kun menet vähän kyykkyyn ja nojaat polviin (eli kumarrut eteenpäin) ja sitten suoristat sitä jalkaa jonka luistimessa on jarrupala. Kun siis sinulla jo on etukeno asento, et niin helposti lennä selällesi.
Opettele kaatumaan. Mene vaikka nurmikolle ja opettele miten niillä luistimilla pyllähdetään! Huom. siis pyllylleen!
Luistellessa, pidä jalkoja hieman koukussa koko ajan (no potkussa jalka oikenee mutta se maassa oleva jalka ei suoristu). Siten pystyt myötäilemään asvaltin epätasaisuuksia ja luistelu on helpompaa. Mikään ei ole kömpelömmän näköistä kuin tikkusuorassa luisteleva. Asentokin on etukeno...