Mökkilainaa?
Meille tarjoutui tilaisuus ostaa tosi idyllinen kesäpaikka tunnin matkan päässä kaupunkikodistamme hintaan 150.000euroa. Meillä on asuntolainaa 340.000 euroa puoliksi molemmille, omaisuuttaa 50.000e arvosta metsää ja säästössä normaalivarantojen lisäksi noin 10.000e joka olis tarkoitus laittaa 1. sijoitusasunnon omarahoitukseen. Onko tällä kokonaisuudella mitään mahdollisuuksia harkita tuota mökkilainaa? Omaa asuntoa lyhentelemme yht 2000e kuussa ja tulot on hyvät: säästöön jää kuukausittain melkein pari tonnia myös.
Jos saisimme mökkilainan, paljonko siihen pitäisi olla omarahoitusta? Paljonko kuukausittainen lyhennys olisi (noin)...
Kiitos vastauksistanne!
Kommentit (7)
Meillä on puoli miljoonaa käteistä+osakesijoituksia, ei yhtään velkaa ja kysyttiin lainaa ensiasuntoon: reilu 400 000.
3 huh lucky you!
Onko itse ansaittua/ ikä? Vai luultavasti perittyä tuo?
Paljonko nettotulonne ovat? Onko lapsiluku täynnä? Maata ei tehdä ja hienoja mökkipaikkoja ei tule lisää. Lisäksi mökki on yleensä aika helppo myydä os ison vesistön äärellä.
Minä ostaisin heti jos olisi noin hyvä taloudellinen tilanne, varmasti 1500€/kk mökkilainankuluja ei aiheuta teille ongelmia ja slti pystytte vielä säästämäänkin
Nelikymppisiä ollaan, itse työtuloilla ansaittu. Asuttu aina vuokralla.
nro 3. (joka kauhistelee asuntojen hintoja ja velkamääriä, mitä ihmiset ottavat tässä taloustilanteessa)
Mökkilainan kohdalla kannattaa huomioda se, että teoriassa se katsotaan vakuudelliseksi kulutusluotoksi. Sen korko on siis asuntolainaa kovempi, eikä miltään osin verovähennyskelpoinen. Niinpä sen rasitus teidän kukkarolla on oikeasti kovempi kuin miltä näyttää jos vertaa siihen vain että olisi enemmän asuntolainaa.
Mutta saahan sen mökinkin sitten myytyä, jos näyttää siltä, että ei jaksa lainaa maksaa. Moni vaan rakastuu siihen mökkiinsä enemmän kuin asuntoonsa.
Musta lainat on aika hurjat jo nyt.
Meillä myös paljon lainaa ja mökin ostamista mietin välillä, mutta se olisi sitten tarkoitus ostaa käteisellä.
Mutta siis kinkkinen tilanne, jos päätös pitäisi tehdä nyt. Kysykää pankista, saisitteko edes lainaa. Esim. meidän nettotuloilla lainaa saisi Nordean laskurin mukaan 372000.