Merkittiinkö teidän audit-pisteet äitiyskorttiin?
Olimme täyttäneet lapsen isän kanssa ensimmäiselle neuvolakäynnille päihdekyselyt. Audit-pisteet olivat meillä 3 ja 4. Terveydenhoitaja ei puhunut alkoholinkäytöstämme mitään, mutta neuvolakorttiin merkitsi audit-pisteet "lisätietoja"-kohtaan. Onko tämä ihan normaali käytäntö? Miten teillä on tehty?
Neuvolakäynnistä on jo aikaa, mutta aloin nyt vasta miettiä, että onko pisteet merkitty jotenkin "varoitukseksi" muille terveydenhuollon ihmisille, jotka meidän kanssa ovat tekemisissä. Saako noinkin pienillä pisteillä ylleen jonkin alkoholistiepäilyn? Raskaus on nyt kestänyt puoli vuotta, enkä ole tietenkään juonut yhtään, eikä mieskään humalaan asti (juhlissa on voinut ottaa annoksen tai kaksi). Edelleenkää neuvolassa ei ole puhuttu mitään alkoholinkäytöstä, eikä siitä ole kyllä edes kysytty.
Kommentit (12)
Ei ole mitään alkoholistiepäilyä noilla pisteillä. Näkyypä ainakin, että testi on tehty, ja siitä saatu puhtaat paperit.
Ei merkattu,taisin myös saada 3 pistettä.Ihan varmaan terkkarista kiinni merkataanko vai ei
Mulla merkattiin myös audit-pisteet (3) neuvolakorttiin. Jos joku sillä perusteella epäilee alkoholistiksi, niin en kyllä voi kuin nauraa.
No merkattiin ja mulla niitä oli 13 ja sekin kaunisteltu luku =D eikä siitä kukaan jälkeen päin mitään kysellyt tai puuttunut. No mun elämä oli myös vähän erilaista vuosi aiemmin kuin raskautuessani :)
Merkittiin. On varmaan terkkari- tai neuvolakohtainen tuo käytäntö. Pisteitä tuli just jotain muutama, en tarkkaa lukua muista.
En muista, päivittäin pari ja viikossa humalatila ainakinn kerran. Mulla elämäntilanne huono, isän hautasin, erosin, potkut töistä, masennuin, juomiseen syy oli älytön paha olo. Onneksi sain ihanan prinsessan joka kuukauden päästä täyttää jo 3 vee <3
En saanut audi pisteitä, mitä lie tarkoittaa? Alkoholia otin kerran helmikuun alkupuolla ja sain tietää helmikuun lopussa että tulin raskaaksi muutamia vuosia sitten tapahtunutta. Sen jälkeen taisin ottaa seuraavan kerran pullon olutta kun poika oli jo 2 v. Kieli laulaa ilman alkoakin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:04"]
En saanut audi pisteitä, mitä lie tarkoittaa? Alkoholia otin kerran helmikuun alkupuolla ja sain tietää helmikuun lopussa että tulin raskaaksi muutamia vuosia sitten tapahtunutta. Sen jälkeen taisin ottaa seuraavan kerran pullon olutta kun poika oli jo 2 v. Kieli laulaa ilman alkoakin.
[/quote]Minulta eoi edes kyselty otanko alkoholia. Harrastuksista kysyi.
Vielä edelliseen lisäten. Huvittavaa kaikessa oli se että en ole juonut enää kolmeen vuoteen humalaa, maisettu olen. 15.5 kävin toisen tytön tekemässä laitoksella, niin jo vain maksa arvot mitattiin, ultra verikokeita miljoona, eli kerran merkitty audit pisteet korkeat-> on aina seurannassa. Suutuin yhdelle kätilölle, kun jakso aukoa päätä siitä monta vuotta takasesta juomisesta, ei ollu kovin kiva tunne kun audit pisteiden takia kohdrllaan mone vuoden jälkeenkin kuuiin paskaa.. No, onneksi lapset terveitä, vaikka kaikki epäilikin että vähintään riippuvaisia alkoholista, mut eipä oo, hahahahaaaaa!
Mulla merkittiin ja niitähän tuli ihan riittävästi, olin loppu raskauden alkoli seurannassa, kerran kuukaudessa ultra, maksa arvot kaikki mittailtiin. Jäi paskan maku suuhu koko raskaudesta, kohdeltiin kun arvotonta tavaraa jolta vähintään viedään lapsi heti kun syntyy... Onneksi loppu juominen heti kun positiivinen tulos raskaudesta tuli.
8 Paljonko joit ennen raskautta? Täällä samaa pelätään nimittäin vaikka tippakaan ei ole tarkoitus ottaa jos plussaan.
Meillä oli vain Audi-pisteitä. Ostettiin niillä autoja.