Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kokenut kiusaamista tai syrjimistä yliopistossa tai amkissa?

Vierailija
13.07.2020 |

Kerro kokemuksestasi ja mainitse kaupunki!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lakimiesliitto.fi/oikkarit/ajankohtaista/oikkari-ei-kiusaa/

”Ilmapiiri oikeustieteellisessä tiedekunnassa on todella kilpailuhenkinen ja usein tuntuukin, että kaikki ajattelevat vain omaa etuaan ja pyrkivät tallomaan muut jalkoihinsa. Koulutus itsessään on arvostettu, mutta ilmapiirin vuoksi en suosittelisi oikeustieteellisiä opintoja kenellekään.”

Vierailija
42/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksessä. Sain keväällä jopa postiluukusta kirjeen, joka oli täynnä sitä itseään. Minut on ulossuljettu vuosikurssin toiminnasta. Verkossa on ollut nimettömänä läheteltyjä solvausviestejä, jotka on selvästi kollegan lähettämiä (tietysti täysin anonyymilla foorumilla, joten lähettäjää ei voi jäljittää).

Tuleva syksy ja talvi ahdistaa jo valmiiksi. Opinnot on muutenkin alkaneet tuntumaan raskaalta.

Harmittaa, olen harkinnut opintojen keskeyttämistä. Opinnot on vielä alkuvaiheessa (preklinikka).

Älä jumankauta luovuta! Valmistu ja etene urallasi. Etene heidän yläpuolelleen. Sitähän he pelkäävät. Äläkä häpeä kiusaamista. Kerro asiasta ylemmälle taholle. 

Vierailija
44/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Mutta voin hyvin kuvitella, että sitä esiintyy enemmän naisvaltaisilla ja muotialoilla tai jos olet muutoin jostain syystä selkeä vähemmistöäkin pienempi vähemmistö.

Muotialalla oli hiljattain joku tapaus opetushenkilöistä? Yleisesti henkilökunta varmasti isoin ongelma eikä opiskelijat.

Vierailija
45/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sosiaali- ja terveysalalla amkissa ja luokkani koostuu lähinnä uudelleenkouluttautuvista aikuisista (30v molemmin puolin). Itse lähes suoraan lukiosta tulleena saa kokea aika paljon vähättelyä, halveksuvaa asennetta ja ulkopuolelle jäämistä, kun samassa elämäntilanteessa olevat muodostavat kuppikuntia. Joku vuoden koulutuksen käynyt vuonna kivi ja keppi sitten on näillä ansioillaan omasta mielestään parempi ku vasta esim lukion bilsat lukenu.

Vierailija
46/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen sosiaali- ja terveysalalla amkissa ja luokkani koostuu lähinnä uudelleenkouluttautuvista aikuisista (30v molemmin puolin). Itse lähes suoraan lukiosta tulleena saa kokea aika paljon vähättelyä, halveksuvaa asennetta ja ulkopuolelle jäämistä, kun samassa elämäntilanteessa olevat muodostavat kuppikuntia. Joku vuoden koulutuksen käynyt vuonna kivi ja keppi sitten on näillä ansioillaan omasta mielestään parempi ku vasta esim lukion bilsat lukenu.

Täydennän viimeistä virkettä, että siis omasta mielestään parempi ja osaavampi kaikille ihan uusien asioiden edessä.

Vierailija
47/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.lakimiesliitto.fi/oikkarit/ajankohtaista/oikkari-ei-kiusaa/

”Ilmapiiri oikeustieteellisessä tiedekunnassa on todella kilpailuhenkinen ja usein tuntuukin, että kaikki ajattelevat vain omaa etuaan ja pyrkivät tallomaan muut jalkoihinsa. Koulutus itsessään on arvostettu, mutta ilmapiirin vuoksi en suosittelisi oikeustieteellisiä opintoja kenellekään.”

Itse opiskelin valtiotieteitä ja ilmapiiri oli surkea. Voin hyvin uskoa, että oikiksessa on paljon pahempaa, niin paljon näin sen alan opiskelijoiden touhua.

Vierailija
48/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, kiusaaja oli tosin opettaja. Diak

Vierailija
49/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto on se ainut paikka jossa mua ei kiusattu.

Vierailija
50/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydennän viimeistä virkettä, että siis omasta mielestään parempi ja osaavampi kaikille ihan uusien asioiden edessä.

Samoja kokemuksia minulla kun lähdin pk seudulle opiskelemaan sosiaalialaa lukion jälkeen. Paljon sain vähättelyä kuulla ja minua ei aina esim haluttu ryhmätöihin mukaan. Totuus oli kuitenkin se että sain melkein aina arvosanan 4 tai 5 ja olin erittäin hyvä koulussa. Olen myös työelämässä päässyt hyvin vauhtiin. Tuntuu että moni ei sitä odottanut. En ole kuin yhden luokkakaverin kanssa tekemisissä. Ikinä enää en kouluun halua palata..aivan kamalia traumoja jäänyt ilmapiiriongelmista. Amk:ssa opiskelu ei todellakaan ollut ihan sitä mitä odotin.

Vierailija
51/61 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ei muistaakseni kiusattu lukiossa, amk:ssa eikä yliopistossa juuri ollenkaan. Ihan hyvä, koska sitä lajia tuli ala- ja yläasteella sekä armeijassa ihan riittävästi. Niissä muhun saatiin istutettua ajatus, että minusta ei ole mihinkään, ja kaikki vaan nauraa minulle. Ehkä olisin työelämässäkin paremmalla tasolla ilman noita.

Vierailija
52/61 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up fuksiviikon kunniaksi. Parhaat keinot tarttua fuksien epäasialliseen kohteluun?

Vierailija
53/61 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki. Minulla on pitkä koulukiusaustausta, ja nuorena sen varmaan näki päältä. Yliopistoon tullessa muutama ns. tärkeä tyyppi yritti ensin ottaa minut silmätikuksi sillä mentaliteetilla, että "tuo on tuollainen, jota kuuluu kiusata". Ei kuitenkaan onnistunut. Ei meistä koskaan kavereita tullut, ja aika pian lähdimmekin alan sisällä eri suuntiin, mutta ymmärsivät kuitenkin suhtautua kunniotuksellla sen pari-kolme vuotta, kun olimme tekemisissä.

Vierailija
54/61 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että eri vuosikurssien välillä on suuria eroja. Välillä voi olla useampi vuosikurssi "hyviä tyyppejä", ja välillä joillain vuosikursseilla on erittäin klikkiintynyttä porukkaa heti ensi viikoista lähtien. Välillä on tuuristakin kiinni.

Vierailija
55/61 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/61 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samanlaisia kokemuksia AMK:sta, opiskelin sairaanhoitajaksi. Klikkeilyä, juoruilua ja kaksinaamaisuutta. Elämäni kamalimmat 3,5v.

Vierailija
57/61 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriö ja varsinkin lievämpänä piirteet pers. häiriöistä on niin yleisiä väestössä, että niitä on paljon myös korkeakouluissa.

Yliopistossa kaikki hakee paikkaansa ja ongelmakäytös voi pahentua uusissa elämäntilanteissa. Esim. minun lääkiksessä esiintyy aina silloin tällöin ”ajojahteja” jotka kohdistetaan jollakin tavoin silmätikuksi joutunutta yksilöä kohtaan.

Väistämättä sitä miettii, mikä persoonallisuushäiriö ja mitkä motiivit ajojahteja agitoivilla ihmisillä on. Osa nuorista aikuisista on vielä niin vietävissä, että menevät mukaan ja uskovat kaiken, mitä kuulevat.

Tuollainen toiminta ennakoi valitettavasti myös käytöstä työelämässä. Se on terveydenhuoltoalan arkipäivää. Tervetuloa. Ei ongelmakäytös jää yliopistolle, kun opinnot ovt ohi.

Vierailija
58/61 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myllypuron Metropoliassa nauretaan selän takana. Hymyillen sanotaan käytävällä keskustelun päätteeksi "hei hei", mikä olettaa yhden jätettävän ulos seuraavasta menosta, vaikka syömään tai kahville.

Vierailija
59/61 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksessä. Sain keväällä jopa postiluukusta kirjeen, joka oli täynnä sitä itseään. Minut on ulossuljettu vuosikurssin toiminnasta. Verkossa on ollut nimettömänä läheteltyjä solvausviestejä, jotka on selvästi kollegan lähettämiä (tietysti täysin anonyymilla foorumilla, joten lähettäjää ei voi jäljittää).

Tuleva syksy ja talvi ahdistaa jo valmiiksi. Opinnot on muutenkin alkaneet tuntumaan raskaalta.

Harmittaa, olen harkinnut opintojen keskeyttämistä. Opinnot on vielä alkuvaiheessa (preklinikka).

Älä keskeytä.

Mistä tää sai alkunsa? Lääkisläisten ”me ollaan parempia/oikeassa” -mentaliteetti on kyllä joskus/joillakin vuosikursseilla oksettavaa.

Esim joidenkin täysin perseestä olevien käytäntöjen kritisointi johtaa ainaiseen pannaan.

Mut älä lopeta, piruuttasikaan, opintoja.

Vierailija
60/61 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat kiusaajat ja juoruilijat on pääasiassa näitä järjestöaktiiveja. Jos pysyy niistä ja niiden piireistä erossa niin välttyy varmimmin kiusaamiselta. Se ei kumminkaan estä sitä, kun joskus ottavat silmätikukseen ne hiljaiset hissukat, etenkin jos nämä pärjäävät. AMKssa yksi sai tunnustuksen hyvästä työstä niin eikös joku aktiivi ruvennut heti juoruilemaan miten työ onnistui vain suhteiden avulla yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi