Miten päästä työharjoitteluun?
Eli haluaisin päästä harjoittelemaan tietylle alalle. Olin ajatellut vaikka palkatonta harjoittelua, jota voisin suorittaa noin 3-4 päivää viikossa, vaikkapa 6 kk. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa, jossa ei harjoitteluita juuri tunneta, eikä varsinkaan toisen alan harjoitteluita. Olen yrittänyt saada itselleni sellaista koulutuspaikkaa räätälöityä, johon voisin saada harjoittelun sidottua osaksi tutkintoa.
Lisäongelman aiheuttaa, että omistan välillisti, sekä toimin ns. johtavassa asemassa eräässä osakeyhtiössä. Joten en varmaankaan voi lomauttaa tai irtisanoa itseäni, jolloin kaikki olisi helpompaa :-(
Ja kuulemma ilmaista työvoimaa ei yritys voi ottaa, koulutukseen sidottuna kuulemma epäilyttävää, etten pyydä palkkaa... ainoa, kun kerran omarahoitus ei piisaa olisi aikuiskoulutustuki, mutta haluaisi säästää sen viimeiseksi vaihtoehdoksi.
Joten kiitos vinkeistä miten päästä harjoitteluun?
Kommentit (16)
Siis mitä ihmettä sinä nyt tarkoitat?
Haluat työharjoitteluun alalle, jota ET opiskele? Opintoihisi ei kuulu työharjoittelua?
Miksi ihmeessä siis haluat palkattomasti töihin? Mikään ilmaiseksi työskentely ei anna sinulle mitään koulutusta tai tutkintoa. Jos et ole kirjoilla koulussa johon kuuluvat harjoittelut, sinulla ei siis ole vakuutuksia jne voimassa, eikä sinua voida ottaa opiskelijaharjoittelijaksi.
Jos taas tarkoitat oppisopimuspaikkoja, niin niihin on niin kova tunku ettei helposti pääse ja ihan omat hakuväylät.
Muutenkaan tuollaista osapäiväistä / viikkoista paikkaa ei ole helppo löytää.
Eiköhän tämä riipu hyvin pitkälti alasta, mutta en kyllä ymmärrä miksi sinun pitäisi irtisanoutua nykyisestä työstäsi, jos olet kuitenkin yliopisto-opiskelija? Tai siis miten irtisanoutuminen tai itsensä lomauttaminen helpottaisi tilannettasi (muuten kuin lisääntyneen ajan puitteissa)? Miksi haluat harjoitteluun, onko tavoitteena vaihtaa alaa vai kuinka?
Palkatta harjoittelijoita ei tosiaan usein oteta, sen taitaa estää jo joku laki tms. Näin ainakin julkisella puolella. Onko joku este, minkä vuoksi et voi hakea harjoitteluapurahaa yliopistoltasi? Pahoitteluni kysymyksistä, aloitus ei vaan ihan auennut itselleni.
Siis selvennystä tai ainakin yritän
minulla on siis jo ammattitutkinto suoritettuna ja haluaisin jatkaa opiskeluja tällä alalla ja päästä työharjoitteluun tältä alalta, jotta pääsisin sisälle varsinaiseeen työhön
Lisäksi opiskelen yliopistossa, ikuisopiskelija, ja olen osa-omistaja yrittäjä, jonka vuoksi en helposti voi irrottautua kokopäiväisesti harjoittelun vuoksi.
osa-aikaista työpaikkaa voisin toki hakea, mutta en koe, että taitoni perusteella voisin palkkaa ansaita vähään aikaan.
yritänkö vielä tarkentaa?
ap
Kyllä minä olen ottanut palkattomia harjoittelijoita meidän firmaan. Ei mitään ongelmaa.
Hmm, no sitten yliopistolla ei varmaan ole juurikaan tekemistä asian kanssa, ts. tuskin voit hakea esim. harjoitteluapurahaa tätä harjoittelua varten. En usko, että yritykset palkkaavat ilmaista työvoimaa, vaan joku rahoitus (ei oma) tulisi olla. Ellet sitten saa puhuttua, että teet ilmaista työtä omasta halustasi ja se kirjataan sopimukseen tms. Tuntimäärän uskon olevan kyllä sovittavissa.
Itse olen tehnyt muutaman harjoittelun, mutta ne ovat olleet opiskelemaani pääaineeseen liittyviä, joten en valitettavasti taida pystyä auttamaan tämän enempää.
kiitos, ovatko 6:n harjottelijat olleet opiskelijoita?
ap
No pyri ylempään koulutukseen, toiselle asteelle tai AMK:un sille alalle, mihin haluat työharjoitteluun. Sitten voit päästä jossain vaiheessa myös työharjoitteluun. Eikö tämä nyt ole itsestään selvää? Ne ikuisuusopinnot voit laittaa jäähylle vähäksi aikaa.
Harjoittelija ei ole työsuhteessa, joten miten voi tehdä harjoittelusopimuksen, jos työntekijä ei ole opiskelija ja harjoittelu kuulu ko. alaan? Liitto katsoo aika äkkiä, että tuolla tavalla kierretään palkkoja ja sivukuluja.
Tee ensin opinnot yliopistossa loppuun, ole sitten työtön ja mene työkokeiluun.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 18:34"]
kiitos, ovatko 6:n harjottelijat olleet opiskelijoita?
ap
[/quote]
Kyllä ovat. AMK pääsääntöisesti.
Jos sinulla on JO ammattitutkinto samalta alalta, nini ei mikään estä sinua hakemasta oikeitakin työpaikkoja. Mikset hae amk:hon samalle alalle, onko yliopistoalasi täysin väärä?
Kannattaa miettiä mitä oiekasti haluaa ja sitten panostaa siihen täysillä, ei tehdä montaa asiaa puolivillaisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 18:38"]
Harjoittelija ei ole työsuhteessa, joten miten voi tehdä harjoittelusopimuksen, jos työntekijä ei ole opiskelija ja harjoittelu kuulu ko. alaan? Liitto katsoo aika äkkiä, että tuolla tavalla kierretään palkkoja ja sivukuluja.
[/quote]
valitettavasti en voi ryhtyä työttömäksi tämän yrityksen osa-omistuksen takia. Jos minulla olisi riittävästi taitoja, niin voisin yrittää sen jälkeen työllistää itseni tässä yrityksessä.
omalla paikkakunnalla ei ole saatavilla esim amk tutkintoa tähän haluamaani alaan ja en voi perheen takia lähteä toiselle paikkakunnalle. Periaatteessa tähän alaan ammattitutkinto on tutkintona riittävä, mutta minun pitäisi saada sitä käytännön harjoitusta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 18:38"]
[/quote]
valitettavasti en voi ryhtyä työttömäksi tämän yrityksen osa-omistuksen takia. Jos minulla olisi riittävästi taitoja, niin voisin yrittää sen jälkeen työllistää itseni tässä yrityksessä.
omalla paikkakunnalla ei ole saatavilla esim amk tutkintoa tähän haluamaani alaan ja en voi perheen takia lähteä toiselle paikkakunnalle. Periaatteessa tähän alaan ammattitutkinto on tutkintona riittävä, mutta minun pitäisi saada sitä käytännön harjoitusta.
[/quote]
Jos olet yrityksen osaomistaja ja menet samalle alalle harjoittelemaan ilmaiseksi, niin ihan ensin verottaja epäilee veronkiertoa eli että teet töitä, mutta laskutat sen toisen yrityksen kautta, joka myös tekee vähennykset jne. Aika vaarallista!
[/quote]
Jos olet yrityksen osaomistaja ja menet samalle alalle harjoittelemaan ilmaiseksi, niin ihan ensin verottaja epäilee veronkiertoa eli että teet töitä, mutta laskutat sen toisen yrityksen kautta, joka myös tekee vähennykset jne. Aika vaarallista!
[/quote]
hih, sehän olisi, että verottaja ei usko, että en osaa :-) tätä vaaraa ei tietysti ole kun yrityksen laskutukset ovat tietysti oikein.
jos hemmetti verottaja ei uskoisi, että en osaa, niin ei kai siinä sitten mitään muuta kun alan hoitelemaan omia asiakkaita, vaikka kuinka tuntuisi itsestä, että en osaa.
Että sitten voi olla vaikea päästä työharjoitteluun, sanon minä !!!!
ap
En kyllä tajua että jos kerran olet tekemisissä saman alan yrityksenkin kanssa mikset siellä harjoittele?? En ymmärrä ollenkaan ongelmiasi.
Opettele vaikka sitten vapaa-ajallasi enemmän, opiskele itseksesi, hae töitä jos kerran tutkinto on, saat kyllä potkut jos et osaa.. Että voi ihminen tehdä asiat vaikeiksi.
Mikä ala on kyseessä. Siis johon opiskellaan ja suoritetaan tutkinto, mutta silti sitä ei osata tehdä... Mene alan töihin ja pyydä aluksi työehtosopimuksen mukaista pienintä mahdolista palkkaa.
Nostan vielä, jos tulisi kommentteja. Miten te olette pääseet opettelemaan johonkin työhön? Millaisen harjoittelijan ottaisitte mielellänne ja millä ehdoin? Voisiko olla osa-aikainen?
kommentteja työhönottajilta :-)
ap