Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö somessa ottaa kantaa politiikkaan?

Vierailija
12.07.2020 |

Yritän lähinnä todistaa tässä jotain, sillä väittelin yhden tutun kanssa siitä, pitääkö somessa ottaa poliittisesti kantaa.

Aiheena oli alunperin brändäys, koska juttelimme alunperin siitä, että monet brändit, firmat, esiintyvät taiteilijat jne. ottavat nykyään vahvasti kantaa kaiken maailman poliittisiin aiheisiin, ja meidän alallamme (luova sellainen) on tällaiseen myös painostusta. Itse olen sitä mieltä, että en jaksa enää edes seurata somea, kun joka hemmetin kirjailija, taiteilija ja mikälie appelsiinimehufirma tuputtaa joka välissä poliittisia kannanottojaan, jotka ovat vieläpä yleensä täsmälleen samoja kuin naapurilla. Mitään annettavaa aiheeseen ei ole, mutta päteä pitää silti.

Kaverini mielestä tämä on hyvä asia, sillä jokaisella on velvollisuus ottaa kantaa. Jos ei ota kantaa, hiljaisuus on kannanotto myös. Negatiivinen sellainen. Ilmeisesti "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan" tai jotain.

Mitä mieltä olette, onko somessa vielä tilaa sellaisille tileille, jotka ovat ns. "safe space" kaikelta politisoinnilta ja keskittyvät itsepintaisesti siihen alkuperäiseen aiheeseensa?

Kysyn tätä siksi, että jotenkin uskon minunkaltaisiani olevan enemmänkin, jotka ovat kyllästyneet jatkuvaan poliittiseen kinasteluun joka puolella.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettet nyt ole sekoittanut kahta eri käsitettä keskenään? Poliittisen kannanoton ja toisaalta tasa-arvon kannattamisen, oli kyseessä sitten blm tai metoo. Siinä, että puolustaa lain ja ihmisoikeuksien toteutumista ei ole poliittinen kannanotto. Vähän kuin toteaisi ylinopeuden olevan laitonta ja ikävä ilmiö, itsestäänselvyys josta valitettavasti pitää kuitenkin aina eräitä muistuttaa. 

Mitä taas tulee politiikkaan, ei siihen mielestäni ole aihetta lähteä yrityksenä, ellei sitten nimenomaan halua brändätä tuotettaan tai palveluaan sellaiseksi. Harvemminpa siitä on mitään hyötyä.

Vierailija
2/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahus, tähän ei tullutkaan gallupia. Luulin laittaneeni kyselyn mukaan. No ei sitten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettet nyt ole sekoittanut kahta eri käsitettä keskenään? Poliittisen kannanoton ja toisaalta tasa-arvon kannattamisen, oli kyseessä sitten blm tai metoo. Siinä, että puolustaa lain ja ihmisoikeuksien toteutumista ei ole poliittinen kannanotto. Vähän kuin toteaisi ylinopeuden olevan laitonta ja ikävä ilmiö, itsestäänselvyys josta valitettavasti pitää kuitenkin aina eräitä muistuttaa. 

Mitä taas tulee politiikkaan, ei siihen mielestäni ole aihetta lähteä yrityksenä, ellei sitten nimenomaan halua brändätä tuotettaan tai palveluaan sellaiseksi. Harvemminpa siitä on mitään hyötyä.

No sanotaan että sekä että. Kaverini puhui kaikenlaisesta politikoinnista, esimerkkejä oli esimerkiksi ulkomaiset julkkikset, jotka kampanjoivat koko ajan päivänpolttavista poliittisista aiheista, puoluepolitiikkaa myöten.

BLM on myös poliittinen liike, vaikka tasa-arvo sinänsä ei olekaan. Metoota en pidä poliittisena, mutta en silti ymmärrä, miksi esimerkiksi jokaisen taiteilijan joka postaa somessa taidettaan pitäisi välillä ottaa kantaa Metoohon tai johonkin vastaavaan, jos hänellä ei ole mitään henkilökohtaista asiaan lisättävänä?

En nyt kysy sitä, voiko ottaa kantaa, koska totta kai jokainen voi. Kysymys kuuluu, pitääkö. Jos haluaa pitää somepersoonansa irrallisena yhteiskunnallisista asioista, onko se väärin? Vai olisiko tällaiselle neutraaliudelle jopa kysyntää?

Itse myönnän kyllä, että olen lakannut seuraamasta tilejä, joita en jaksa enää kuunnella. En ole koskaan päättänyt esim. ketä äänestää sen perusteella, että joku laulaja jossain sanoo minulle niin.

Vierailija
4/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko ottaa kantaa. Taidat tietää sen itsekin. 

Vierailija
5/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai, ei ketään voi pakottaa. Painostusta olen tosin viime vuosina nähnyt; muistaakseni ensimmäisen kerran kiinnitin siihen huomiota silloin, kun Taylor Swiftin vaadittiin ottamaan kantaa siihen, ketä pitäisi äänestää presidentinvaaleissa. Häntä kritisoitiin siitä, että pysyi neutraalina.

Sen jälkeen olen nähnyt enemmän ja enemmän painostusta, että julkkisten, taiteilijoiden yms. pitäisi ottaa kantaa joka asiaan. Mutta jotenkin epäilen, että tämä painostus on pienen porukan touhua, ja että isompi ryhmä ihmisiä (kuten minä) haluaisi suosikkiensa pysyvän neutraaleina. Siksi tein tämän kyselyn.

Kaverini kuuluu siis tuohon ryhmään, joka vaatii kannanottoja. Omien sanojensa mukaan hän haluaa tietää, millaisia ihmisiä hän kannattaa rahallisesti.

Vierailija
6/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan metoo ja BLM ovat vahvasti politisoituneita liikkeitä, vaikka kuinka vänkäisi. Metoo ehkä pyrki aluksi olemaan poliittisesti sitoututumaton, mutta kyllähän sen nopeasti näki, mihin suuntaan siinä olla kalleelllaan. Metoon perustaja Alyssa Milano on demokraattien presidenttiehdokkaan tukija eikä ole häneen kohdistuvtista syytöksistä huolimatta vaatinut Bideniä eroamaan tai mitään muutakaan. BLM taas on vähän samantyyppinen, mutta se on viety astetta pidemmälle melkoisella mellakoinnilla, riehumisella ja vastaavalla. Ja liikettä on kritisoineet monet mustatkin, etenkin naiset. Ihmisoikeuksien puolustamien on kaunis korulause, mutta puolustettiinko meetoossa ihmisoikeuksiin kirjattua syyttömyysolettamaa tai BLM:ssä toisten oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen? Ei ainakaan kaikki tätä kunnioittaneet.

Ja jep, oon aloittajan kanssa samaa mieltä. Koko ajan pitäisi ottaa kantaa ja jos ei ota, on soittajan puolella ja niin edelleen.

Vierailija
8/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun BLM-rummutus alkoi somessa, se painostus ja syyllistäminen oli tosi aggressiivista. Jos et ota kantaa, olet pahisten puolella, jos teet näin ja näin, se on väärin, jos otat näin kantaa, se ei oo hyvä, jos otat vain nyt kantaa etkä muuten oo ajatellut asiaa, oot paha ihminen, ei riitä, että ottaa kantaa, pitää lahjoittaa yms. Ei ole mikään pakko ottaa kantaa, mutta tiettyjen liikkeiden alla tuo on ollut tosi hyökkäävää.

Vierailija
9/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin minulle on tullut sellainen mielikuva, että nykyään on kahdenlaisia ihmisiä. Ensinnäkin sellaisia, jotka odottavat kieli pitkällä, että jokainen vähänkin tunnettu ihminen ottaisi kantaa jokaiseen vähänkin tärkeään asiaan. He eivät voi olla rauhassa, ennen kuin tietävät, mitä nämä ihmiset ajattelevat. (Epäilen, että some on saanut monet ihmiset kuvittelemaan, että tuntemattomien ihmisten ajatukset kuuluvat heille.) Ilman kannanottoja julkkikset ovat jännitystä aiheuttavia kysymysmerkkejä. Pelko jäytää, että mysteerilaatikko avataan, eikä sieltä löydykään hyvis. Toisaalta mukana on myös joukkuepelin jännitystä. Jokainen kantaaottava julkkis on piste joko meidän joukkueelle tai sitten niille toisille. Tuollaiseen joukkuepeliin varmaan jää koukkuun, jos on tarpeeksi somekoukussa eikä oikein muuta elämää.

Toisekseen on - toivottavasti - sellaisia kuin minä, ettei voisi vähempää kiinnostaa, mitä mieltä joku näyttelijä, kirjailija, sarjakuvapiirtäjä tai putkimies on mistään muusta kuin omaan aihepiiriinsä liittyvistä asioista. Olen "vain" kolmekymppinen, mutta tunnen olevani jo jotain vanhempaa sukupolvea. Muistan vielä hyvin ajan, vaikka siitä onkin jo kauan, jolloin ei ollut kohteliasta huutaa mielipiteitään joka helvetin asiaan, eikä sitä tunnetuilta ihmisiltä odotettukaan. Kunnioitettiin sitä, että vaikkapa näyttelijän yleisöön saattoi kuulua ihmisiä monesta leiristä, eikä näyttelijän odotettu valitsevan yleisökseen vain sellaisia, joiden kanssa on samaa mieltä poliittisesti.

Nykyään sen sijaan kannustetaan sitä mentaliteettia, että jos olet eri mieltä, häivy. En tarvitse rahojasi, älä osta tuotteitani, älä seuraa minua somessa, haluan asiakkaaksi tai faniksi vain sellaisia, joiden kanssa olen samaa mieltä. Tällainen on sitten rohkea ihminen somessa.

Vierailija
10/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun BLM-rummutus alkoi somessa, se painostus ja syyllistäminen oli tosi aggressiivista. Jos et ota kantaa, olet pahisten puolella, jos teet näin ja näin, se on väärin, jos otat näin kantaa, se ei oo hyvä, jos otat vain nyt kantaa etkä muuten oo ajatellut asiaa, oot paha ihminen, ei riitä, että ottaa kantaa, pitää lahjoittaa yms. Ei ole mikään pakko ottaa kantaa, mutta tiettyjen liikkeiden alla tuo on ollut tosi hyökkäävää.

Ne vaatimukset oikeasti kasvoivat koko ajan, ja jossain viiteryhmissä ne kasvavat edelleen. Seuraan sivusta historiallisia ompeluryhmiä, vaikka en itse postaa käsitöitäni minnekään. Onneksi en ole koskaan postannut, sillä vaatimukset tuon harrastuksen suhteen ovat nousseet sille tasolle, että jokaisen osanottajan pitää julistaa historiallisen pukuharrastuksen olevan pohjimmiltaan "valkoista ylivaltaa", ja tätä kollektiivista syyllisyyttä voi lievittää vain sitoutumalla jatkuvaan anti-r*sistiseen aktivismiin.

Veikkaan, että aika moni vaikkapa Jane Austen -harrastaja, joka halusi vain ommella nättejä mekkoja, jää kaikessa hiljaisuudessa pois piireistä.

Vierailija
11/12 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan metoo ja BLM ovat vahvasti politisoituneita liikkeitä, vaikka kuinka vänkäisi. Metoo ehkä pyrki aluksi olemaan poliittisesti sitoututumaton, mutta kyllähän sen nopeasti näki, mihin suuntaan siinä olla kalleelllaan. Metoon perustaja Alyssa Milano on demokraattien presidenttiehdokkaan tukija eikä ole häneen kohdistuvtista syytöksistä huolimatta vaatinut Bideniä eroamaan tai mitään muutakaan. BLM taas on vähän samantyyppinen, mutta se on viety astetta pidemmälle melkoisella mellakoinnilla, riehumisella ja vastaavalla. Ja liikettä on kritisoineet monet mustatkin, etenkin naiset. Ihmisoikeuksien puolustamien on kaunis korulause, mutta puolustettiinko meetoossa ihmisoikeuksiin kirjattua syyttömyysolettamaa tai BLM:ssä toisten oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen? Ei ainakaan kaikki tätä kunnioittaneet.

Ja jep, oon aloittajan kanssa samaa mieltä. Koko ajan pitäisi ottaa kantaa ja jos ei ota, on soittajan puolella ja niin edelleen.

BLM:ssä minua ei niinkään arveluta mellakointi - tai siis arveluttaa sekin, mutta sitä enemmän arveluttaa liikkeen päämäärät, m.m. poliisin ja ydinperheen alasajo. En minä oikeasti pysty kannattamaan sellaista liikettä mitenkään vilpittömästi, jonka kanssa olen noin perustavanlaatuisista asioista täysin eri mieltä. Ne eivät mielestäni kuulu mitenkään tasa-arvoajatukseen, kuten ei kuulu mellakointikaan, mutta kuitenkaan mitään noista asioista ei saa somessa mitenkään kyseenalaistaa.

Vierailija
12/12 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ding