Mies sanoi edellisestä liitosta olevaa lasta äpäräksi.
Ei pidä hänestä,tosin vain minun kuullen noin sanoi. Mitä olisit mieltä jos sinun miehesi sanoisi noin?
Kommentit (52)
Niinpä, äpärä sana todellakin kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta toisaalta en ole törmännyt aikoihin pakana-sanaan muualla kuin tällä palstalla..
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:38"]
Käyttääkö joku ihan oikeasti vielä vuonna 2013 äpärä-sanaa? Kuulostaa huvittavalta! Minusta se on sellainen Suomi-filmi-sana, maatalon isännillä oli äpäriä piikatyttöjen kanssa.
[/quote]
No miksi pitäisi olla joku hyysäri ja jatkuvasti itkeä että ei saa sanoa noin, ei saa sanoa noin??? Neekeri on neekeri, huora on huora ja äpärä on äpärä. Turha siitä on kukkahattujen itkeä jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:53"]
No miksi pitäisi olla joku hyysäri ja jatkuvasti itkeä että ei saa sanoa noin, ei saa sanoa noin??? Neekeri on neekeri, huora on huora ja äpärä on äpärä. Turha siitä on kukkahattujen itkeä jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
[/quote]
Tsiisus, käy nyt äkkiä hakeen kaapista se päivän lääkeannos, jooko?!
Eiköhän se ongelma ole enemmän miehen vastentahtoinen suhtautuminen sinun lapseesi kuin yksi sana. En voisi kunnioittaa, saati jakaa elämääni sellaisen ihmisen kanssa, joka suhtautuisi lapseeni noin.
Munkin lapsi on äpärä, voihan kääk. Missähän yhteydessä mies näin sanoi? "taasko se vitun äpärä tulee" on vähän eri kuin joku ystävällisemmin ilmaistu asia, en nyt keksi esimerkkiä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:55"]
[/quote]
Tsiisus, käy nyt äkkiä hakeen kaapista se päivän lääkeannos, jooko?!
[/quote]
Eri vastaaja olen, mutta minkäs sille voi jos se ON äpärä :D!
Miksi olet sellaisen miehen kanssa joka ei pidä lapsestasi? Kyllä lapsen kuuluisi mennä edelle!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:56"]
Eiköhän se ongelma ole enemmän miehen vastentahtoinen suhtautuminen sinun lapseesi kuin yksi sana. En voisi kunnioittaa, saati jakaa elämääni sellaisen ihmisen kanssa, joka suhtautuisi lapseeni noin.
[/quote]
Eikun miehen suhtautuminen omaan lapseensa edellisestä liitosta, käsitin minä. Ja tosi surulliselta kuulostaa, en todellakaan voisi olla miehen kanssa, joka suhtautuu noin omaan lapseensa.
Ymmärsin, että mies puhui omasta lapsestaan, ei ap:n lapsesta. Kai omiaan saa sanoa miksi vaan. :)
Nooo, täällä yksi äpärä, jolla on äpärä. Eli ongelma ei mielestäni ole kyseinen sana. Elämme vuotta 2013! Ja tässä maailmassa on paljon äpäriä, kyllä, kaikki avioliiton ulkopuolella syntyneet. Ei riitä, että olet avoliitossa tai kihloissa. Eli ongelmaa on jos mies haukkuu lasta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 11:28"]
Ei pidä hänestä,tosin vain minun kuullen noin sanoi. Mitä olisit mieltä jos sinun miehesi sanoisi noin?
[/quote]
No kuule, mieti mistä sielumaisemasta tuollainen sana kumpuaa. En uhraisi lasteni hyvinvointia sekuntiakaan tuollaisen miehen kanssa. Ala-arvoinen äijä ja epäkelpo asumaan lastesi kanssa. Lähtisin HETI. Kertoo arvomaailmasta jonka vaikutuspiirissä en haluaisi olla.
Mulla on jäänyt ikuiset traumat kun meidän äiti haukkui minua ja isosiskoani aina äpäriksi! Vieläkin tulee todella surullinen olo. Me kyllä synnyttiin avioliiton aikana, mutta ilmeisesti avioero oikeutti sitten äitiä meitä haukkumaan tuolla sanalla. Ei ollut ainoa haukkumasana, mutta varmasti se kipein :(
Häpeällistä tuollainen lasten haukkuminen
[/quote]
Ihmistä tulee kunnioittaa, ei nimitellä. Sinä olet selvästi kaltoinkehdeltu ja vaurioitunut ihminen. Kukaan hyvinvoiva ihminen ei käytä halventavia nimityksiä toisista, vaan KUNNIOITTAA. Mutta sitä ei voi osata jos ei ole osakseen saanut. Sen sijaan että nimittelisin sua olen surullinen puolestasi.
Mä miettisin, että mitä se mies lapselle sanoo sillon kun mä eikä muut kuule. =(
Minullekin jäi traumat, kun isäpuoli haukkui äpäräksi (ja olin ihan avioliitossa syntynyt, sikäli kun sillä on väliä).
Miettikää asiaa tältä kantilta: käyttääkö kukaan koskaan "äpärä"-sanaa hellittelynimenä tai edes neutraalina ilmaisuna?
Ei todellakaan käytä. Kyllä siinä on tarkoitus loukata.
Jospa miehesi oli traditionalisti? Äpärä = avioliiton ulkopuolella syntynyt, ts. ei siis kuulu oikeasti sukuun vanhan tradition mukaan, ts. maaton.
Äpärän synnyttäneet naiset eivät koskaan ole olleet kovin suuressa huudossa, historiallisesti siis. Miehillekin se on ollut aikamoinen häpeä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:19"]
Jospa miehesi oli traditionalisti? Äpärä = avioliiton ulkopuolella syntynyt, ts. ei siis kuulu oikeasti sukuun vanhan tradition mukaan, ts. maaton.
Äpärän synnyttäneet naiset eivät koskaan ole olleet kovin suuressa huudossa, historiallisesti siis. Miehillekin se on ollut aikamoinen häpeä.
[/quote]
No niinpä niin. "Äpärä" on perinteikäs ilmaus avioliiton ulkopuolella syntyneelle lapselle siinä missä "lutka" on perinteikäs ilmaus yh-äidille. Kumpaakaan tuskin käytetään kovin neutraalina ilmaisuna, vai mitäs arvelet? "Kyllä ne naapurit äpärät ovat sitten kilttejä pikkulapsia", kuuluuko tällaista lausetta koskaan?
Sitä paitsi pelottavan monet miehet tuntuvat pitävän naisen edellisistä liitoista syntyneitä lapsia "äpärinä", ovat sitten syntyneet avioliitossa tai ei. Sairas suhtautuminen lapseen, toden totta. Olen omalle äidilleni vieläkin katkera siitä, ettei jättänyt sitä idioottia, joka minuun tuolla tavalla suhtautui.
Hei, oikeasti. Äpärä on sana joka EI kuulu nykykieleen tai puheeseen. Keskiaikaista.
Minua sanottiin äpäräksi lapsena. Se ei tuntunut kovin hyvältä. En voisi olla ihmisen kanssa, joka sanoisi lastani äpäräksi, tarkoitti se sillä mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:19"]
[/quote]
No niinpä niin. "Äpärä" on perinteikäs ilmaus avioliiton ulkopuolella syntyneelle lapselle siinä missä "lutka" on perinteikäs ilmaus yh-äidille. Kumpaakaan tuskin käytetään kovin neutraalina ilmaisuna, vai mitäs arvelet? "Kyllä ne naapurit äpärät ovat sitten kilttejä pikkulapsia", kuuluuko tällaista lausetta koskaan?
Sitä paitsi pelottavan monet miehet tuntuvat pitävän naisen edellisistä liitoista syntyneitä lapsia "äpärinä", ovat sitten syntyneet avioliitossa tai ei. Sairas suhtautuminen lapseen, toden totta. Olen omalle äidilleni vieläkin katkera siitä, ettei jättänyt sitä idioottia, joka minuun tuolla tavalla suhtautui. [/quote]
Miehille, erityisesti nuorille, puolisen edelliset lapset ovatkin kova koetinkivi. Biologinen luonto jotenkin sotii sitä vastaan, että alettaisiin edistämään "muiden" geenien leviämistä kuin omien. Vieraan miehen siittämät lapset tuntuvat helposti tappiolta, lommolta omassa miehuudessa. Mies kun haluaa perusluonteensa vuoksi kilpailla ja voittaa; tämän vuoksihan neitsytvaimo on arvostettu asia ihan joka puolella maailmaa.
Vaatii henkistä kasvua ja yleensä ikävuosia, että mies kykenee sulattamaan kumppanin edellisestä liitosta periytyvät lapset. Itse sanoisin, että n. nelikymppiset nykymiehet alkavat olla asian kanssa jo suurin piirtein ookoo, sitä ennen aika lailla tapauskohtaista.
Täytyy myöntää oma luonteeni kyllä sen verran heikoksi, että sinkkuna vielä naisia tapaillessani olisi yh-äiteys kyllä ollut este suhteen aloittamiselle, ihan naisen kaikista muista ominaisuuksista riippumatta. Nämä muuten ovat kanssa aiheita, joista miehet kertovat totuuden mielellään vain toisilleen, eivät naisille.
T. M28
Käyttääkö joku ihan oikeasti vielä vuonna 2013 äpärä-sanaa? Kuulostaa huvittavalta! Minusta se on sellainen Suomi-filmi-sana, maatalon isännillä oli äpäriä piikatyttöjen kanssa.