Vauvojen sormiruokailu - vaarallista mutta hitti
Ei voi ymmärtää tuon suosiota, ja kauhulla luen ”simppeliä sormiruokaa” ryhmässä kokemuksia. Äidit tankkaa tietoa miten auttaa tukehtumistilanteessa lasta, ja sit antavat isoja paloja ruokaa. Aikamoista rulettia mielestäni.
Yleinen asenne tuntuu vauvaryhmissä olevan, että jos ei sormiruokailla, tehdään väärin. Silti soseiden syöttäjät ovat edelleen enemmistö, mutta hiljainen sellainen. Tulee oletus että KAIKKI sormiruokailee ja äidit kokee paineita.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailijat ei osaa syödä lusikalla edes 3v iässä, kun se soseruokailulla ateriataipaleensa aloittanut käyttää tuossa iässä haarukkaa (ja jopa veistä) taitavasti. Ei kannata opettaa lapselle taitoa, josta ei ole hyötyä.
Ai. Mun sormiruokailija söi lusikalla ruokansa 12kk iässä itse. Nätimmin kuin ikätoverinsa, jotka hädin tuskin olivat saaneet harjoitella ruuan suuhun viemistä itse. Sormiruokailussa nimenomaan on pointti se itse syöminen, ei vain se missä muodossa Ruoka on. Siihenkin voi hyvin liittyä aterimet, mutta sitä ruokaa ei kukaan muu työntänyt suuhun.
Mulla on kyllä sama kokemus, että sormiruokailija oppii nopeasti syömään välineillä. Tai kuopus ei oppinut, mutta hänellä oli käsissä jännetuppien ahtaus, joka jouduttiin leikkaamaan, ja tämä ahtaus teki juuri ruokailuvälineiden käytön tosi vaikeaksi. Mutta hänkin, kuten esikoinen, joi kupista alle vuoden iässä itse. Meillä ei ollut kummallakaan nokkamukia, vaan pienet kahvikupit, joka oli kevyt ja josta sai helposti otteen .
Oma kokemukseni on että tähänkin vaikuttaa vauvan persoona yms aika vahvasti. Ja tässä nyt vielä perään sanon että se on vaan minun mielipide ja mielipiteitä maailmaan mahtuu. Minulla kaksi lasta jotka omasta mielestäni olen kasvattanut ihan samalla tavalla. Toinen ei suostunut itse sormiruokailemaan ja pitkään söi vaan kaupan pilttejä oma tekoiset ei kelvannut. Toinen taas ei suostunut kaupan pilttejä syömään kun vain tiettyjä. Ruokailu yhtä taistelua mutta kun antaa itse syödä esim leipää, kasviksia tms. syö samalla myös sitä lämmintä ruokaa mitä mekin.
Tapoja on monia ja varmasti jokainen äiti tietää miten se oma lapsi parhaiten syö, kunhan vaan syö. Esikoinen oppi syömään lusikalla ennen 2 vuotta, en tiedä jonkin mielestä kai liian myöhään mutta oppipa kuitenkin. Mutta ei tämä 1 vuotias enemmän sormilla syöjä osaa sen kummemmin lusikkaa vielä käyttää eikä vielä mikään kiirekkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailijat ei osaa syödä lusikalla edes 3v iässä, kun se soseruokailulla ateriataipaleensa aloittanut käyttää tuossa iässä haarukkaa (ja jopa veistä) taitavasti. Ei kannata opettaa lapselle taitoa, josta ei ole hyötyä.
Höpöhöpö, meidän poika söi lusikalla oikein hienosti jo tosi pienenä, koskaan ei ole tarvinnut syöttää. Miksi sormiruokailija ei oppisi lusikkaa käyttämään?
Mihin hän tarvitsee lusikkaa, jos syö sormin? Soseruokalijat syö lusikalla jo ennen vuoden ikää eli siinä vaiheessa, kun sormiruokailija on innoissaan puristaessaan banaaninpalasta mössöä ja hieroessaan sitä pöytään.
No ei tietenkään kaikkea voi syödä sormin, miksi heittäydyt tyhmäksi? Siinä vaiheessa kun lapsi syö samaa ruokaa muun perheen kanssa, tarvitaan lusikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, meidän poika söi lusikalla oikein hienosti jo tosi pienenä, koskaan ei ole tarvinnut syöttää. Miksi sormiruokailija ei oppisi lusikkaa käyttämään?
Mihin hän tarvitsee lusikkaa, jos syö sormin? Soseruokalijat syö lusikalla jo ennen vuoden ikää eli siinä vaiheessa, kun sormiruokailija on innoissaan puristaessaan banaaninpalasta mössöä ja hieroessaan sitä pöytään.
No ei tietenkään kaikkea voi syödä sormin, miksi heittäydyt tyhmäksi? Siinä vaiheessa kun lapsi syö samaa ruokaa muun perheen kanssa, tarvitaan lusikkaa.
Eikö sellaisessa "hc-sormiruokailussa" nimenomaan ole tarkoitus, että vauva syö aivan kaiken sormin? Yksi tuttavani hurahti tähän aikoinaan ja puurostakin tehtiin vauvalle kiinteitä patukoita, joita vauva sai omin käsin haukata.
Onko tää sormiruokailu nyt sitä, mitä tehdään esim. ravintoloissa, niin, että lapsi saa pupeltaa ja levittää koko lautaselle kasatun sortimentin pitkin pöytiä ja lattioita ja sitten siitä jää parin neliön alalle lattialle mukellettua ruokamujua? Mammat ei tietenkään itse siivoa jälkiään, kun lapsellakin on oikeus opetella käymään ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hänkin, kuten esikoinen, joi kupista alle vuoden iässä itse. Meillä ei ollut kummallakaan nokkamukia, vaan pienet kahvikupit, joka oli kevyt ja josta sai helposti otteen .
Onko tuokin jo jokin pätemisen aihe ettei lapsi käyttänyt nokkamukia vaan posliinikuppia 😂
Ei sitä yleensä lapsen taitojen vuoksi käytetä vaan koska halutaan säästyä läikyttämiseltä ja sirpaleilta. Lapsen kuuluu tuossa iässä testata fysiikan lakeja, ei oppia särkyvien astioiden käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hänkin, kuten esikoinen, joi kupista alle vuoden iässä itse. Meillä ei ollut kummallakaan nokkamukia, vaan pienet kahvikupit, joka oli kevyt ja josta sai helposti otteen .
Onko tuokin jo jokin pätemisen aihe ettei lapsi käyttänyt nokkamukia vaan posliinikuppia 😂
Ei sitä yleensä lapsen taitojen vuoksi käytetä vaan koska halutaan säästyä läikyttämiseltä ja sirpaleilta. Lapsen kuuluu tuossa iässä testata fysiikan lakeja, ei oppia särkyvien astioiden käsittelyä.Miksi ajattelet, että se on joku pätemisen aihe? Tässä puhuttiin siitä, että oppiiko se lapsi nyt syömään ja juomaan välineillä, jos se syö käsin, ja siihen vastasin. Mun lapset on nyt 6 ja 9, jos mä pätisin sillä, mistä ne vauvana joivat, niin olisipa aika surullista. En voi nyt valitettavasti enää korjata sitä, että he eivät saaneet opetella nokkamukin kanssa fysiikan lakeja.
Mutta jos joku nyt kaipaa jonkun selityksen sille, miksi ei käytetty nokkamukia – meillä oli joku nokkamuki, mutta se oli liian iso ja painava vauvalle (joka oli siis esikoinen). Vauva oli kuitenkin kovin innostunut opettelemaan juoma-astian käsittelyä itse, joten keksittiin, että meillä on noita pikkuisia kahvikuppeja tuolla, kokeillaanpa sellaista. Ja se toimi. Hyväksi havaittu keino otettiin käyttöön myös kuopuksella. Toivottavasti tämä rauhoittaa mieltänne.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos joku nyt kaipaa jonkun selityksen sille, miksi ei käytetty nokkamukia – meillä oli joku nokkamuki, mutta se oli liian iso ja painava vauvalle (joka oli siis esikoinen). Vauva oli kuitenkin kovin innostunut opettelemaan juoma-astian käsittelyä itse, joten keksittiin, että meillä on noita pikkuisia kahvikuppeja tuolla, kokeillaanpa sellaista. Ja se toimi. Hyväksi havaittu keino otettiin käyttöön myös kuopuksella. Toivottavasti tämä rauhoittaa mieltänne.
Asiantuntijat suosittelee nykyää n nimenomaan juomista tavallisesta mukista tms., kehittää suun ja käsien motoriikkaa.
Itseä hirvittää se ruokamäärä joka sormiruokailussa menee hukkaan. Miehen lapsenlapset olivat kylässä ja vanhemmat laittoivat 1 & 2v lapsille todella reilulla kädellä ruokaa tarjolle, josta toisella päätyi suurin osa pöydän alle... Jos joka aterialla on sama linja niin ruokahävikki on melkoinen
Meillä on myös positiivisia kokemuksia vaan sormiruokailusta. Olin siitä itse kyllä kiinnostunut, mutta lopullisen päätöksen vauva teki itse, kun 7 kk ikäisenä kieltäytyi täysin syöttämisestä, ja suostui vain sormiruokailemaan. Myös niitä kovia ruokia, kuten kurkkua annoimme, kun vauvalle oli tullut kaksi hammasta, koska vauva jyrsi niistä itse pientä murua eikä isoja paloja. Oli todella helppoa, että pystyi itse syömään rauhassa jo vauvan ollessa pieni sekä kotona että esim kahvilassa.
Vauva myös viihtyi pitkään pöydässä, koska sai syödä itse, joten ruokailut olivat rauhallisia. Vauvani ei myöskään heitellyt ruokaa, joten mitään hirveää siivoa esim kahvilassa ei tullut. Tottakai eväät oli semmoisia, että eivät sotkeneet. Ja jäljet tietenkin siivosin.
Puuroa söi lusikalla itse jo vajaa vuotiaana. Ennen kuin osasi käyttää lusikkaa, puuro oli sen verran jäykkää, että itse pystyi syömään. Mutta tarjottiin myös viljatuotteita myös muissa muodoissa. Banaanipannarina ja talkmuruja vaikkapa.
Nyt 2,5-vuotias ja jo pitkään käyttänyt myös haarukkaa ja syö todella monipuolisesti vihanneksia. Ei taida olla mitään vihannesta, mitä ei söisi. Usein syö vihanneksia sellaisenaan enemmän tai yhtä paljon "kunnon ruokaa". Sen uskoisin olevan paljolti sormiruokailun ansiota sekä tietty sen että itse syödään paljon vihanneksia.
Lämpimästi voin suositella kaikille:)
Edelliseen lisäys vielä: lapsemme on pienestä pitäen käynyt kanssamme myös ravintolassa syömässä ja viihtyy ja käyttäytyy hyvin, vaikka oltaisiin pitempäänkin. Ennätys taisi olla 2,5 h, että istui ravintolassa kanssamme syöden omia (siististi) omia eväitään ja vähän myös meidän ruokia. Ei tarvinnut mitään sen kummempaa viihdykettä, kun on niin tottunut istumaan rauhassa pöydässä.
Suosittelija lisää: miinuksena tosissaan sormiruokailussa oli alussa se ruokahävikki ja se sotku (erityisesti parsakaali!!!!). Mutta pian se vähenee. Lisäksi ruokailun kesto: se on tosissaan lapsen tahtista eli kestää. Eväiden teko on tietenkin työläämpää kun ei vaan voi napata sosepurkkia matkaan. Toisaalta lapsi oppii nopeasti syömään itsenäisesti eli voi antaa esim banaania syötäväksi vaikkapa junassa eli aina siihen ei mene "ylimääräistä" aikaa.
Miten pienelle vauvalle siellä sitten annetaan sormieuokaa? Itse rupesin antamaan makaronia, herneitä, miniluumutomaatin puolikkaita, kurkkuviipaleita, raejuustoa, parsakaalia ym vasta vuoden ikäisestä lähtien. Ja hyvin osaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelija lisää: miinuksena tosissaan sormiruokailussa oli alussa se ruokahävikki ja se sotku (erityisesti parsakaali!!!!). Mutta pian se vähenee. Lisäksi ruokailun kesto: se on tosissaan lapsen tahtista eli kestää. Eväiden teko on tietenkin työläämpää kun ei vaan voi napata sosepurkkia matkaan. Toisaalta lapsi oppii nopeasti syömään itsenäisesti eli voi antaa esim banaania syötäväksi vaikkapa junassa eli aina siihen ei mene "ylimääräistä" aikaa.
Munkaan mielestä se hävikki ei kestä kauhean kauaa. Mä söin itsekin niitä vauvan jättämiä ruokia ja koira sai loput.
Meillä kyllä vauvat söivät lusikallakin ja syöttäen. Ja sitten ilman lusikkaa voi antaa niitä pussissa olevia soseita.
Mulle riitti se yksi kerta, kun lapsi oli tukehtua kurkun palaan. Ohjeen mukaan annoin ja sai jotenkin nykerrettyä ikenillä irti lohkon. Toisen kanssa en edes yrittänyt. Neuvolassa kerroin ettei meillä sormiruokailla ja voi että jaksettiin syyllistää ja painostaa joka kerta. Mutta en halunnut nähdä lasta toista kertaa sinisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pienelle vauvalle siellä sitten annetaan sormieuokaa? Itse rupesin antamaan makaronia, herneitä, miniluumutomaatin puolikkaita, kurkkuviipaleita, raejuustoa, parsakaalia ym vasta vuoden ikäisestä lähtien. Ja hyvin osaa syödä.
Heti, kun kiinteät aloitetaan. Mutta vauvan pitää osata istua. Monet antaa soseita jo sitteriin, vaikka ilmeisesti tätäkään ei pitäisi tehdä, mutta sormiruokaa ei missään nimessä saa antaa sitteriin.
Mun lapsia on syötetty ja halutessaan ovat saaneet sormiruokailla ja aina on ollut lusikka tarjolla jos on sitä halunnut käyttää. Ihan sama kunhan ei jää nälkä.
Neljä vee käyttää nykyään haarukkaa ja jonkun verran veistä. Ja niin tekee toi kaksvuotta täyttänytkin. Joskus napsivat ruokaa sormin esim. kurkun paloja.
Eivät ole vielä kuolleet, eivät tukehtumalla tai nälkäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun kiinteät aloitetaan. Mutta vauvan pitää osata istua. Monet antaa soseita jo sitteriin, vaikka ilmeisesti tätäkään ei pitäisi tehdä, mutta sormiruokaa ei missään nimessä saa antaa sitteriin.
Ai kamala! 😨
T: se joka aloitti sormiruokailun vasta lapsen ollessa vuoden.
Harrastakaa sitä kotona ei kylässä. Olen konttailut pöydän alla pesemässä mattoa ruokailun jäljiltä,?ei kivaa.