Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen sormiruokailu - vaarallista mutta hitti

Vierailija
12.07.2020 |

Ei voi ymmärtää tuon suosiota, ja kauhulla luen ”simppeliä sormiruokaa” ryhmässä kokemuksia. Äidit tankkaa tietoa miten auttaa tukehtumistilanteessa lasta, ja sit antavat isoja paloja ruokaa. Aikamoista rulettia mielestäni.

Yleinen asenne tuntuu vauvaryhmissä olevan, että jos ei sormiruokailla, tehdään väärin. Silti soseiden syöttäjät ovat edelleen enemmistö, mutta hiljainen sellainen. Tulee oletus että KAIKKI sormiruokailee ja äidit kokee paineita.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailijat ei osaa syödä lusikalla edes 3v iässä, kun se soseruokailulla ateriataipaleensa aloittanut käyttää tuossa iässä haarukkaa (ja jopa veistä) taitavasti. Ei kannata opettaa lapselle taitoa, josta ei ole hyötyä.

Meillä kolme lasta neljästä on syöneet n. 90% pelkästään sormiruokaa. Aloittaessaan päiväkodin reilu 1v, on hoitajat olleet kaikkien kolmen kanssa ihmeissään, kun syövät niin siististi lusikalla ilman apua. Yhdenkään kohdalla ei ole koskaan ollut mitään vaaratilanteita.

Vierailija
22/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se hullun hommaa onkin. Kun vastaavasti aikuisia pyydetään ruoka pureskelemaan hyvin ja silti, lähes joka vuosi tukehtuu ja kuolee, kun lihan pala tai muu jää henkitorveen.

Meillä nuorin 14v ja silloin ei puhuttu sormiruokailusta, vaan neuvolassa kehotettiin laittamaan ruoka mahdollisimman pieneksi, jopa 2v.

En ymmärrä mitä valmiuksia lapsi saa sormiruokailusta?

Taitaa olla samanlainen muotivillitys, kun oli 4h ruokailuvälit ja vauvoja pidettiin nälässä.

Tai unikoulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milllainen turpa ja naama ap:lla itsellään on?

Vierailija
24/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvavat ilman sormiruokailuakin. Meillä ei harrasteta.

Vierailija
25/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kanssa ihan neuvolassa kysyttiin, että "ja sormiruokailettehan te"?

Ei sormiruokailtu, mutta vastasin että joojoo, kun pelkäsin että lasu siitä lähtee jos me ei sormiruokailla. Toisen ja kolmannen kohdalla uskalsin ihan pokkana sanoa vastaan, että meillä ei todellakaan sormiruokailla, ruokaillaan kylläkin.

Vierailija
26/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia hullutuksia!

Mä syötin sosetta siihen asti kunnes osasivat itse työntää lusikan suuhunsa ja alkaa purra.

En edes tajua miksi vauvan pitäisi ollenkaan syödä sormin?

Vierailija
27/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailijat ei osaa syödä lusikalla edes 3v iässä, kun se soseruokailulla ateriataipaleensa aloittanut käyttää tuossa iässä haarukkaa (ja jopa veistä) taitavasti. Ei kannata opettaa lapselle taitoa, josta ei ole hyötyä.

Höpöhöpö, meidän poika söi lusikalla oikein hienosti jo tosi pienenä, koskaan ei ole tarvinnut syöttää. Miksi sormiruokailija ei oppisi lusikkaa käyttämään?

Mihin hän tarvitsee lusikkaa, jos syö sormin? Soseruokalijat syö lusikalla jo ennen vuoden ikää eli siinä vaiheessa, kun sormiruokailija on innoissaan puristaessaan banaaninpalasta mössöä ja hieroessaan sitä pöytään.

Vierailija
28/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolme lasta neljästä on syöneet n. 90% pelkästään sormiruokaa. Aloittaessaan päiväkodin reilu 1v, on hoitajat olleet kaikkien kolmen kanssa ihmeissään, kun syövät niin siististi lusikalla ilman apua. Yhdenkään kohdalla ei ole koskaan ollut mitään vaaratilanteita.

Mielenkiintoista, koska oma kokemus päiväkodissa noin 10 vuoden ajalta on täysin toisenlainen. Sormiruokailijoilla ei oikein ole käsitystä siitä, mitä lusikalla tehdän, olivatpa he miten reiluja tahansa.

Vierailija
29/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen (kolme lasta) perusteella sotmiruokailemalla tulee lapsia, joilla on hyvä motoriikka ja kiinnostus monipuoliseen ruokaan. Tulee tarjoiltua paljon monipuolisempaa ruokaa kuin näille, jotka saa vaan sitä pilttiä purkista. Näin ainakin omassa tuttavapiirissä.

Lisäksi on ihan tosi kätevää, varsinkin kun on useampi lapsi, ettei tarvitse vauvaa erikseen syöttää vaan koko perhe syö samaa ja samaan aikaan.

Soseruokinnan voi varmasti tehdä myös monipuolisesti, ja monille se tuntuu sopivan hyvin. Minun mielestä vaan sotmiruokailu on helpompaa.

Vierailija
30/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi oppi syömään ruokailuvälineillä ihan normaalisti vaikka sormiruokailtiin. Sormiruokailun ansiosta ei tarvinnut soseuttaa vauvalle ruokaa eikä syöttää einespurkkeja. Oli helppoa ottaa muun perheen ruuasta lapselle. Eli syötiin ihan samaa ruokaa koko perhe. Vauva oppi pinsettiotteen varhain ja ei koskaan ole vierastanut mitään kasviksia kun on saanut tutkia niitä ihan paljain käsin. Myös reissussa syöminen oli huoletonta kun ei tarvinnut mikrotella soseita. Etenkin buffetit oli helppoja vauvan kanssa.

Vierailija
31/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sormiruokailu ei sulje pois ruokailuvälineiden käytön opettelua. Viestisi osoittaa vain tietämättömyytesi aiheesta.

Vierailija
32/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi en nyt löydä uutista jonka luin jokin aika sitten. Siinä oli että useat tapaukset joissa on jouduttu soittamaan ambulanssa alle 1 vuotiaan takia, johtuu että vanhemmat antanut liian isoja paloja ruokaa ja lapsi meinannut tukehtua.

Meillä osittain sormiruokaillaan mutta pienillä ja pehmeillä paloilla pelkästään. Esim pinattiletut yms

Vierailija
33/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, meidän poika söi lusikalla oikein hienosti jo tosi pienenä, koskaan ei ole tarvinnut syöttää. Miksi sormiruokailija ei oppisi lusikkaa käyttämään?

Mihin hän tarvitsee lusikkaa, jos syö sormin? Soseruokalijat syö lusikalla jo ennen vuoden ikää eli siinä vaiheessa, kun sormiruokailija on innoissaan puristaessaan banaaninpalasta mössöä ja hieroessaan sitä pöytään.

Samaan tapaan voisi kysyä, miksi lapsi haluaisi oppia syömään itse välineillä kun joku syöttää? Kyllä sormiruokailijakin haluaa oppia käyttämään aterimia kun näkee muiden niitä käyttävän.

Vierailija
34/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tapaamani sihtikurkut (eli lapset jotka ei voi syödä kuin tasaista sosetta ja myöhemmin kelpaa vain makaroni ja ketsuppi), ovat olleet sosevauvoja. Ja vanhemmat yleensä varoitelleet jatkuvasti tukehtumisesta ja pienineet mandariinilohkot vielä parivuotiaalle.

Vierailija
35/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi oppi syömään ruokailuvälineillä ihan normaalisti vaikka sormiruokailtiin. Sormiruokailun ansiosta ei tarvinnut soseuttaa vauvalle ruokaa eikä syöttää einespurkkeja. Oli helppoa ottaa muun perheen ruuasta lapselle. Eli syötiin ihan samaa ruokaa koko perhe. Vauva oppi pinsettiotteen varhain ja ei koskaan ole vierastanut mitään kasviksia kun on saanut tutkia niitä ihan paljain käsin. Myös reissussa syöminen oli huoletonta kun ei tarvinnut mikrotella soseita. Etenkin buffetit oli helppoja vauvan kanssa.

Meillä ei sormiruokailtu, mutta lapsi on silti syönyt samaa ruokaa vanhempien kanssa. Lapsen annos otettiin ennen mausteiden ja kerman lisäämistä ja muussattiin haarukalla tarvittaessa helpommin syötäväksi. Se ei silti ole tarkoittanut sitä, etteikö lapsi olisi saanut tutkia ja syödä ruokia myös paljain käsin. Eikä käsittääkseni valmiidenkaan soseiden syöttäminen poissulje sitä, etteikö lapsi koskaan saisi tomaattisiivua tms. maisteltavaksi. Buffetruokailuissa taas en luottaisi ollenkaan siihen, että ne ovat vauvalle sopivia. Tai ehkä suositukset ovat muuttuneet parissa vuodessa, mutta omani vauva-aikana ei esim. suolaa ja maitotuotteita suositeltu alle vuoden ikäisille.

Vierailija
36/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista vastakkainasettelua täällä. Ja soseruokaa saava ei suinkaan saa välttämättä mitään einesruokaa, kun vaan viitsii ne soseet itse tehdä. Ei muuten ole vaikeaa. Itse tein aina isoja satseja erilaisilla sisällöillä pakkaseen.

Ihan pienellä en näe sormiruokailua kovin järjevänä, mutta vähän vanhempana kyllä. Itse tapasin antaa välipaloina sormiruokaa, mutta pääruokina oli soseita.

Vierailija
37/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa ruokapöydässä, kun ruokaileva vauva melkein tukehtui sormiruokaansa. Naama meni violetiksi ja henki oli lopussa. Oli sen verran pelottava kokemus, että omille lapsille syötin soseita tosi pitkään. Osaavat käyttää haarukkaa ja veistä ja syödä monipuolisesti kasviksia.

Vierailija
38/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys onkin siitä miten paljon voi mennä pieleen! Vaikka uutisoituja kuolemantapauksia ei olekaan, pitääkö odottaa että ensimmäinen tulee? Sormiruokailu on trendikästä ”insta-hifistelyä”, johon moni lähtee mukaan sen koommin aiheeseen enempää paneutumatta (just noi omenalohkot ja mandariinit...).

Vaarallista touhua. Soseilla me ollaan muutkin kasvettu, enkä usko että sormiruokailusta sen enempää hyötyä saa kukaan mikä ois aikuisiässä kriittistä.

Instahifistelyä, voi jeesus... Miten mä sainkaan lapsilleni sormiruuat syötettyä, kun en voinut ottaa kuvia instaan! Ihan meni hukkaan kaikki.

Mun mielestä sormiruokailu oli helppoa, kun vauva söi itse. Siinä oli hyvää ohjelmaakin päivään. Kun vauva oli syönyt, koira tuli keittiöön siivoamaan. Se aika, minkä lapsi sormiruokailee, on tosi lyhyt. Outoa, että jotkut tuntevat tästä näin suuria negatiivisia tunteita. Mulle se oli ohikiitävä vaihe elämässä.

Vierailija
39/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mun sormiruokailija söi lusikalla ruokansa 12kk iässä itse. Nätimmin kuin ikätoverinsa, jotka hädin tuskin olivat saaneet harjoitella ruuan suuhun viemistä itse. Sormiruokailussa nimenomaan on pointti se itse syöminen, ei vain se missä muodossa Ruoka on. Siihenkin voi hyvin liittyä aterimet, mutta sitä ruokaa ei kukaan muu työntänyt suuhun.

Vierailija
40/102 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista vastakkainasettelua täällä. Ja soseruokaa saava ei suinkaan saa välttämättä mitään einesruokaa, kun vaan viitsii ne soseet itse tehdä. Ei muuten ole vaikeaa. Itse tein aina isoja satseja erilaisilla sisällöillä pakkaseen.

Ihan pienellä en näe sormiruokailua kovin järjevänä, mutta vähän vanhempana kyllä. Itse tapasin antaa välipaloina sormiruokaa, mutta pääruokina oli soseita.

Ja ihan sama miten kukin vauvansa ruokkii. Se eineskin on ihan pätevää evästä siinä missä itse tehdyt soseet kuin sormiruokailukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme