Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit haukkuvat ortorektikoksi

Vierailija
12.07.2020 |

Että osaa harmittaa.

Olen 37-vuotias nainen, eikä minulla ole koskaan ollut syömishäiriötä tai mitään alttiuta syömishäiriökäytökseen. Kuitenkin haluaisin laihduttaa vähän normaalipainon sisällä, niin että mitat olisivat 165cm 53kg. Olen ollut sen painoinen ja voin silloin oikein mainiosti, nyt iän myötä paino on noussut 60 kiloon.

Tämä on ihan kauhea ongelma kavereilleni, jotka irvailevat nyt minua "syömishäiriöiseksi" ja "ortorektikoksi". Saan kuulla ihan koko ajan miten tyhmää on syödä kohtuullisesti tai olla syömättä tavan vuoksi jos ei ole nälkä, tai valita salaatti hampurilaisen sijasta yms. Jos en ota kahvipullaa pyörittelevät silmiä ja vilkuilevat toisiaan. Se ylenkatseen määrä on ihan uskomaton.

Milloin on alkanut olla väärin huolehtia linjoistaan tai tehdä terveellisiä valintoja? Mieluummin hoikennan hyvissä ajoin kun paino on alkanut nousta, enkä havahdu sitten 10kg päästä tilanteeseen. Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä muut painavat tai syövät tai eivät syö, voisinko saada saman rauhan itselleni kiitos!

Mielipiteitä?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sairasta toimintaa ympäristöltä mutta niin tavanomaista. Varsinkin toiset naiset ovat aina haukkumassa, lyttäämässä, syömishäiriötä jankkaamassa yms, jos joku haluaa pitää linjoistaan kiinni tai laihtua. Etenkin jos siinä onnistuu.

Vierailija
42/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteesi ei kuulosta sinänsä lainkaan pahalta. Se että haluat _laihduttaa_ ja että tavoitteena on tietty tarkka kilomäärä, ei kuulosta toisaalta kovin hyvältäkään. Ehkä itsesikin kannalta parasta olisi vaan korjata elintapoja terveellisempään suuntaan, tehdä ruokavalion ja liikunnan osalta niitä omasta mielestään viisaita valintoja, ja niitä tehtyäsi luultavasti laihdutkin ihannepainoosi. Mutta tavoitteena terveellisesti syöminen kuulostaisi paljon järkevämmältä kuin tietty vaakalukema. Ehkä menee helpommin läpi niille kavereillekin, kun ei tarvitse käydä tunteita herättävää keskustelua eri kokoisista ja painoisista vartaloista, vaan perustelee ruokavalinnat itselleen ja muille sillä, että haluaa syödä ravitsemuksellisesti viisaammin, hallinnassa olevilla ruokailuajoilla, kolesteroliaan, hampaitaan, suolistoaan, verenpainettaan ja ihan vaan hyvää oloa vaalien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteesi ei kuulosta sinänsä lainkaan pahalta. Se että haluat _laihduttaa_ ja että tavoitteena on tietty tarkka kilomäärä, ei kuulosta toisaalta kovin hyvältäkään. Ehkä itsesikin kannalta parasta olisi vaan korjata elintapoja terveellisempään suuntaan, tehdä ruokavalion ja liikunnan osalta niitä omasta mielestään viisaita valintoja, ja niitä tehtyäsi luultavasti laihdutkin ihannepainoosi. Mutta tavoitteena terveellisesti syöminen kuulostaisi paljon järkevämmältä kuin tietty vaakalukema. Ehkä menee helpommin läpi niille kavereillekin, kun ei tarvitse käydä tunteita herättävää keskustelua eri kokoisista ja painoisista vartaloista, vaan perustelee ruokavalinnat itselleen ja muille sillä, että haluaa syödä ravitsemuksellisesti viisaammin, hallinnassa olevilla ruokailuajoilla, kolesteroliaan, hampaitaan, suolistoaan, verenpainettaan ja ihan vaan hyvää oloa vaalien.

Miksi toisen halu laihduttaa on sinulle ongelma? Miksi asia täytyisi kaunistella johonkin muuhun muotoon, mitä se on? Jotta muiden olisi helpompi hyväksyä asia? Mielestäni asioista saa ja täytyy puhua niiden omilla nimillä. Laihduttaminen ei ole paha asia, jos siitä ei tee itselleen pakkomiellettä, ja kukaan ulkopuolinen tätä harvoin pystyy arvioimaan, jollei kyse ole näkyvästä syömishäiriöstä.

Vierailija
44/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hieman aloittajaa vanhempi ja saman pituinen. Minäkin painoin nuorena 53 kiloa ja sai kehuja kaikkialla, minne meninkin.

Hulluhan minä olisin, jos tavoittelisin 20 vuoden takaista painoa sillä perusteella, että silloin tuntui hyvältä olla sen painoinen. Ajaisin itseni epäonnistumisen ja jojoilun kierteeseen. Laihduttaminen johtaa melkein aina lihomiseen.

Minun ratkaisuni on, etten omista vaakaa ollenkaan. Pyrin juoksemaan 20 km viikossa ja syömään monipuolisesti, tavoitteena se että oikeasti tunnen oloni hyväksi juuri nyt, 43-vuotiaana. Painan sitten mitä painan.

Vierailija
45/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ilmiö rajoitu pelkästään kavereihin, vaan keski-ikäisenä timminä ja muutenkin näyttävänä naisena olen tottunut siihen, että ikäiseni naiset puhuvat minusta minne ikinä menenkin. Ei kaikki tietenkään, mutta aina löytyy joitain. Katsovat pitkin nenänvartta, vilkuilevat, suu käy koko ajan, eikä kaikki edes supattele vaan mielipiteet sanotaan niin kovaan ääneen, ettei varmasti jää muilta kuulematta. Minä en ole ajatellut, että se olisi kateutta varsinaisesti, mutta massasta ei vaan kai saisi erottua. Kurjaahan se on, mutta sitähän minä en heille näytä.

Vierailija
46/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonpudotustavoiteesi on tosi maltillinen. Olen saman pituinen ja tunnen itseni läskiksi, jos paino lähestyy 55 kiloa. Se ei vaan tunnu hyvältä.

Mulla on töissä sama piina. En syö raskasta ruokaa paljon ja siihen päälle jälkkäriä. Saan jatkuvasti kuulla muutamalta rankasti ylipainoiselta ” huolestunutta kuittailua”.

Olen jättänyt alkoholin ja herkut enkä kaipaa grilliruokia tai pitsaa ikinä. Aina on joku selittämässä kuinka pitäis ottaa ilo irti elämästä ja ”et jaksa kauan tuota”.

Itselleni terveellinen ruoka on se normaali ja mässäily yököttää.

Luulen, että pohjimmiltaan kysymys on kateudesta. Joku julkkis saa olla timmi vielä keski-ikäisenä, mutta lähipiirissä sitä ei vaan siedetä.

Lopeta itse ruokien ja syömisten kommentointi ja älä selitä. Se hiljentää lopulta sitten joskus sen katkerien pullukoiden kuoron.

Sairasta. Joku proana -ketju.

165cm ja 55kg on sun mielestä läski.

Itse olin 161 ja 48, eli niin laiha että kylkiluut näkyivät + kuukautiset saattoivat jäädä kuukausiksi pois. Kaikki sanoi, että olen laiha, ylilaiha.

Olet pidempi ja hieman laihempi eli just sopiva.

Laihduta vaan tuosta 55kg niin jää sultakin kuukautiset pois. Kuukautisten poisjäänti kertoo aliravitsemuksesta.

"Laihtumiseen liittyy tytöillä kuukautisten poisjäänti (ks. «Kuukautisten puuttuminen»2). Laihtuminen ja hormonimuutokset aiheuttavat kuukautisten poisjäämisen ja luun kalkkikatoa sekä lisäävät osteoporoosin (ks. «Osteoporoosi (luukato)»3) vaaraa."

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
47/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonpudotustavoiteesi on tosi maltillinen. Olen saman pituinen ja tunnen itseni läskiksi, jos paino lähestyy 55 kiloa. Se ei vaan tunnu hyvältä.

Mulla on töissä sama piina. En syö raskasta ruokaa paljon ja siihen päälle jälkkäriä. Saan jatkuvasti kuulla muutamalta rankasti ylipainoiselta ” huolestunutta kuittailua”.

Olen jättänyt alkoholin ja herkut enkä kaipaa grilliruokia tai pitsaa ikinä. Aina on joku selittämässä kuinka pitäis ottaa ilo irti elämästä ja ”et jaksa kauan tuota”.

Luulen, että pohjimmiltaan kysymys on kateudesta. Joku julkkis saa olla timmi vielä keski-ikäisenä, mutta lähipiirissä sitä ei vaan siedetä.

Lopeta itse ruokien ja syömisten kommentointi ja älä selitä. Se hiljentää lopulta sitten joskus sen katkerien pullukoiden kuoron.

Itse olin 161 ja 48, eli niin laiha että kylkiluut näkyivät + kuukautiset saattoivat jäädä kuukausiksi pois. Kaikki sanoi, että olen laiha, ylilaiha.

Olet pidempi ja hieman PAINAVAMPI eli just sopiva.

Laihduta vaan tuosta 55kg niin jää sultakin kuukautiset pois. Kuukautisten poisjäänti kertoo aliravitsemuksesta.

"Laihtumiseen liittyy tytöillä kuukautisten poisjäänti (ks. «Kuukautisten puuttuminen»2). Laihtuminen ja hormonimuutokset aiheuttavat kuukautisten poisjäämisen ja luun kalkkikatoa sekä lisäävät osteoporoosin (ks. «Osteoporoosi (luukato)»3) vaaraa."

Vierailija
48/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut monissa asioissa että kaikille ei kannata kertoa kaikkea. Sinuna laihduttaisin jos haluat ja viis veisaat kommenteista. Aina jollain on jotain valitettavaa. Itse en jsksa enää ollenkaan näitä neuvojakavereita. Jokainen pitäkööt huolen omista asioistaan.

Onhan tuo aloittajan laihdutushaaveet sairautta.

Samaa settiä sinäkin.

AP 165 cm ja 53 kg ja pitäisi laihduttaa.

Hakekaa apua psykiatrian puolelta.

Vierailija
49/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet pidempi ja hieman laihempi eli just sopiva.

Minä olen 43-vuotias, 170 cm ja 56 kg. BMI siis jotain 19 ja rasvaprosentti vielä alempi. Treenaan. Syön terveellisesti. Säännölliset kuukautiset. Kaikki arvot (sokeri, verenpaine, kolesteroli jne) priimaa. Yksilöllistä. Aloittajakin tietää oman olonsa. Jokaisella on varmasti sellainen hyvän olon paino. Sinulla se on korkeampi, mutta älä yleistä. Ei me kaikki olla samasta puusta.

Vierailija
50/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut monissa asioissa että kaikille ei kannata kertoa kaikkea. Sinuna laihduttaisin jos haluat ja viis veisaat kommenteista. Aina jollain on jotain valitettavaa. Itse en jsksa enää ollenkaan näitä neuvojakavereita. Jokainen pitäkööt huolen omista asioistaan.

Samaa settiä sinäkin.

Osaatko sinä lukea? Ap kertoo painavansa n. 60kg ja kokisi ihannepainokseen tämän 53kg.

Vierailija
51/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa settiä sinäkin.

Osaatko sinä lukea? Ap kertoo painavansa n. 60kg ja kokisi ihannepainokseen tämän 53kg.

Kokisi sattumoisin ihannepainokseen sen, mitä on painanut hoikimmillaan. Onko se perustelu ihannepaino esimerkiksi hänen luustontiheytensä kannalta? Osteoporoosi on yleinen vaiva vanhenevilla naisilla, jotka ovat vahtineet syömisiään kovin tarkasti.

Vierailija
52/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toisen halu laihduttaa on sinulle ongelma? Miksi asia täytyisi kaunistella johonkin muuhun muotoon, mitä se on? Jotta muiden olisi helpompi hyväksyä asia? Mielestäni asioista saa ja täytyy puhua niiden omilla nimillä. Laihduttaminen ei ole paha asia, jos siitä ei tee itselleen pakkomiellettä, ja kukaan ulkopuolinen tätä harvoin pystyy arvioimaan, jollei kyse ole näkyvästä syömishäiriöstä.

Asian kertominen muille toisinlaisin sanankääntein on ihan toissijaista. Enemmän halusin kannustaa ap:tä itseään oman hyvän olon tavoitteluun. Se on tavoitteena paljon kestävämpi kuin neuroottinen tietyn luvun tavoittelu. Lopputulos luultavasti on aika täsmälleen sama, muutaman kilon laihtuminen. Laihduttaminen on joillain ihmisillä tuomittu olemaan rangaistuksenomaista, projektiluontoista, osalla jopa itseään vahingoittavaa. Mutta jos saman homman tekee oma hyvinvointi tavoitteenaan, se ei pääse lipsahtamaan itselle vahingolliseksi.

Vierailija
53/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa settiä sinäkin.

Kokisi sattumoisin ihannepainokseen sen, mitä on painanut hoikimmillaan. Onko se perustelu ihannepaino esimerkiksi hänen luustontiheytensä kannalta? Osteoporoosi on yleinen vaiva vanhenevilla naisilla, jotka ovat vahtineet syömisiään kovin tarkasti.

Sitähän voi kysyä vain Ap:lta itseltään, miksi ihannepainonsa on juuri tämä alhaisin painolukemansa. On silti hyvä muistaa, että osteoporoosi ei kulje käsikädessä laihdutuksen kanssa, vaan puutteellisen ravitsemuksen kanssa. Se on sääli, kuinka laihdutus mielletään aina kituuttamiseksi ja itsensä näännyttämiseksi, vaikka painohan voi pudota hyvin terveellisellä ruokavaliolla, kun vain vaihtaa tyhjät hiilarit ja kovat rasvat ravinteikkaisiin vaihtoehtoihin.

Vierailija
54/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa settiä sinäkin.

Sitähän voi kysyä vain Ap:lta itseltään, miksi ihannepainonsa on juuri tämä alhaisin painolukemansa. On silti hyvä muistaa, että osteoporoosi ei kulje käsikädessä laihdutuksen kanssa, vaan puutteellisen ravitsemuksen kanssa. Se on sääli, kuinka laihdutus mielletään aina kituuttamiseksi ja itsensä näännyttämiseksi, vaikka painohan voi pudota hyvin terveellisellä ruokavaliolla, kun vain vaihtaa tyhjät hiilarit ja kovat rasvat ravinteikkaisiin vaihtoehtoihin.

Päivittähän tietosi. Laihuus itsessään on osteoporoosin riskitekijä. Kyse on hormonaalisista syy-seuraussuhteista.

Vierailija
55/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha ja poistatettu vastaukseni jossa pitäisi suostua kuuntelemaan muitakin. Tanssijat ja luistelijat tarviivat kevyet kropat mutta siihen ollaan harjoitettu lihakset ja vartalo. Näännytät turhaan elimistöäsi. Noista ammateista jäädään eläkkeille nuorena!

Vierailija
56/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa settiä sinäkin.

Useinkaan ei ihminen itse tajua mikä on terveellisintä vaan harhaisuus liittyy syömishäiriöihin ja minusta ap on nyt harhainen tässä.

Vierailija
57/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse reilusti ylipainoinen. Epäsäännöölisyys, herkut ja jojoilu mknulla ongelmana. Nuorena 175/59. Nykyään valitettavasti tuosta herkuttelusta on tullut suht normi, enemmistöllä ihmisistä ostoskärryyn kerääntyy joka ostosreissulla jotain mättöä. Jos joku haluaa olla normaalipainoisen hoikka, niin se olkoon jokaisen oma asia. Kansanterveyden kannalta varmaan kuitenkin parempi, ettei tuota ääripään ylipainoisuutta olisi niin paljon. 165cm ja 53 kiloa ei ole alipaino. Jos se on aloittajan tavoite, niin hänen asiansa. Tästä ilmiöstä, että melkein jokainen nykyään syö ns herkkuja kokoajan ei kyllä hyvä seuraa, mutta tuskin sitä pysäyttääkään voi.

Vierailija
58/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, onnea yritykseen, mutta muista olla itsellesi armollinen. Alat olla siinä iässä, että hormonitoiminta alkaa pikkuhiljaa hiipua. Kuukautiset voi tulla vielä pitkään ajallaan -tai sitten ei. Muutoksia tapahtuu silti.

Tämä vaikuttaa painoon (ja luustoon). Sikäli on hyvä, jos alat jo nyt muuttaa ruokailutottumuksia. Siitä kannattaa kuitenkin ottaa pysyvä tapa. Ei vain hetken dieetti.

Itse olen vähän päälle nelikymppinen, jolla on jo menopaussi menossa. Paino nousee, vaikka syön kuten ennen ja tähän mennessä ei ole ikinä tarvinnut laihiksella olla. Se paino, mikä oli joskus 10-20 vuotta sitten ei ole todellakaan realistinen.

Vierailija
59/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tämän ilmiön. Lihoin n. vuosi sitten lyhyessä ajassa 60--->65kg. Olen 169cm pitkä.

Nyt olen saanut pikkuhiljaa tiristämällä painon 59kg. Tavoite on 55kg. Joskus painoin 52kg mutta se oli mielestäni liian vähän.

Olen saanut kuittailua tästä mun painosta ja tavoitteesta. "Syö nyt pullaa! Ota vielä toinenkin!" "Oot niin laiha, että meet jo keskeltä katki!" huoh.

Vierailija
60/77 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ihminen ajattelee aina, että omat valinnat ja oivallukset ovat niitä oikeita.

Jossakin vaiheessa nainen oivaltaa, että ei ole enää nuori eikä nuoremmaksi muutu, vaikka pitäisi yllä nuoruuden painoa. Se voi olla katkeroittava oivallus, tai sitten vapauttava. Mutta joka tapauksessa se on peruuttamaton oivallus.

Jos se oivallus on tuonut elämään paljon hyvää, sen totta kai haluaa jakaa lähipiirille. Kertoa vaikka kaverille että hei, ei sun tarvitse pingottaa ollaksesi 53-kiloinen. Olet ihan eri mallinen ja eri ikäinen ihminen nyt, ja hyvä sellaisena kuin olet.

Normaalia on myös, että iän myötä alkaa toteuttaa enemmänkin omia tavoitteita kuin ulkoisia mittareita. Minä olen päälle nelikymppisenä ottanut tavoitteeksi juosta maratonin, ehkä ole kuullut kenenkään sanovan siitä mitään negatiivista. Jos sen sijaan kertoisin haluavani painaa 50 kiloa, uskon että joku lähipiiristään kysyisi: ”ystävä rakas, miksi?”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan