Maksalaatikko on vuodesta toiseen suosituin laatikko hyi hitto
Oikeesti syökö sitä joku, en ole ikinä nähnyt kenenkään ostavan maksalaatikko muuten kuin jouluna.
Kommentit (27)
Maksalaatikko on hyvää. Sen takia sitä ihmiset ostaa ja syö. Saarioisten maksalaatikossa ei ole edes niitä niin pelättyjä lisäaineita. Mutta se on ruokana sellainen, että toiset sitä rakastaa, toiset taas inhoaa. Vähän niin kuin esim. oliivit, niistä joko pidetään hurjasti tai sitten suorastaan inhotaan.
Älkää syöttäkö koiralle maksalaatikkoa. Se ei ole koiralle hyväksi, koska siinä on jotain sellaista valkuaisainetta, mitä koira ei pysty sulattamaan tai "pilkkomaan," miten lie, mutta meidän yksi koira sai maksavian ja kun eläinlääkäri kysyi, mitä se syö, niin mainittiin maksalaatikko, mikä oli sen herkkua. Se oli väärin, koiralle se ei ole hyväksi. Jouduttiin laittamaan koira sellaiselle ruokavaliolle, missä ei ole lainkaan valkuaista. Luultiin, että kyllä se onnistuu, mutta ei se helppoa ollutkaan. Noin vuoden päästä koira piti lopettaa, kun se alkoi saada outoja sekavuuskohtauksia ja muutakin ikävää.
Nykyinen koirakin tykkää maksalaatikosta, mutta on annettu sitä sille vain harvoin ja vähän, eikä missään nimessä siinä olevia rusinoita, nekään ei sovi koiralle.
Ettäkö maksa olisi jotenkin epäpuhdas elin, no eiköhän ne epäpuhtaudet ole siitä kadonneet valmistusvaiheessa viimeistään enkä ole kuullut yhdenkään ihmisen sairastuneen siksi, että on syönyt maksalaatikkoa. Siinä on omintakeinen makunsa, joka joitakin viehättää ja toisia ällöttää. Tuskin siinä tuoreena mitään bakteereja ja viruksia on yhtään sen kummemmin kuin missään muussakaan sisäelimessä tai lihassa, kun se oikein säilytetään ja valmistetaan.
Minä voisin yhtä hyvin ihmetellä, miksi viinit on niin suosittuja, kun ne minusta on kaikki niin järkyttävän kamalan makuisia. Yököttää, kun jossain tarjotaan ruuan kanssa viiniä ja kun sitten ottaa mieluummin vettä, ollaan ihan silmät pystyssä, että miks juot vettä, kun tää on sitä maailman parasta viiniä!
Ei tarvi kuulemma kuin maistaa ja ihan varmasti ihastut tähän!
Ja sitten painostuksen alaisena maistan sitä ja tulee puistatus, kun se on just niin pahaa kuin kaikki muutkin viinit.
Mut maksis on hyvää. Jotkut kuulemma syö sitä kylmänäkin, mut lämmitettynä se maku tulee paremmin esiin. Oon joskus jopa tehnyt sitä itse, siitä on kauan, ei kannata itse tehdä kun saarioinen osaa sen niin hyvin.
Isä aikanaan teki tappaiskeittoo, johon tuli kaikkia sisäelimiä, mutta sitä en kyennyt syömään. Keitetyt munuaiset oli kyllä aikamoinen makuelämys, ei koskaan enää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Paistinpannulla voissa paistettuna....njam😊
Tai perunamuusin ja puolukoiden kylkeen. Herkkua! Ehdottomasti rusinoilla.
Maksalaatikko rusinoilla puolukkahillon kanssa on hyvää. Muutaman kerran vuodessa täytyy sitä saada, ei kuitenkaan ole meillä jouluruokaa.
Joskus ostan, ennemmin ostan kuitenkin raakaa maksaa jota pilkottuna paistan sipulin kera. Miehet raitaa olla enemmistö maksalaatikon syöjistä joka onkin hyväksi hemoglobiinille.