Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisköhän tilata lisää kakkuja?

Vierailija
15.05.2013 |

'vierasmäärä vähä paisui, kun ihmiset alkoivat vihjailla, että millloinkas...Nyt on arvio 40 henkeä omat  porukat mukaan lukien. 

Meille on tilattu 8 munan mansikkakermakakku sekä kaksi erilaista juustokakkua. Itse teen kuivakakun ja leivoksia erikoisruokavaliota tarvitseville. Lisänä on pikkuleipiä sekä suolaisia piirakoita, gluteenittomille/maidottomille jotain omaa - mietin vielä mitä osaisin tehdä -  ja salaatteja. Nyt alkoi tuntua, että ei ehkä riitä. Alkuperäinen ajatus oli 25-30 henkilöä. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion tehdä nuo leivokset juuri noin, että teen sen gluteenittoman pohjan ihan eri päivänä pakkaseen vamliiksi kuin muut. Sitten koristelen edellisenä päivänä enimmäisenä, laitan suljettuun rasiaan kokonaan erilleen muista omalle hyllylleen. Testileipomisessa osoittautui, että leivokset olivat parhaita vähän vetäytyneenä, eli seuraavana päivänä. Mutta mulla siis myös munaton ja se on vähän kuivakka. Päälle tulee marjahyytelösokerikuorrute ja väliin marjahilloa. 

Vierailija
2/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 06:45"]

Minä aion tehdä nuo leivokset juuri noin, että teen sen gluteenittoman pohjan ihan eri päivänä pakkaseen vamliiksi kuin muut. Sitten koristelen edellisenä päivänä enimmäisenä, laitan suljettuun rasiaan kokonaan erilleen muista omalle hyllylleen. Testileipomisessa osoittautui, että leivokset olivat parhaita vähän vetäytyneenä, eli seuraavana päivänä. Mutta mulla siis myös munaton ja se on vähän kuivakka. Päälle tulee marjahyytelösokerikuorrute ja väliin marjahilloa. 

[/quote]

Saiskos ihan tarkkaa ohjetta?
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta ja juhlat tulossa kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 08:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 06:45"]

[/quote]

Saiskos ihan tarkkaa ohjetta?
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta ja juhlat tulossa kesällä.

[/quote]

Pohjan teen aleksanterin tortusta, löytyy tuolta Pirkanmaan allergiayhdistyksen sivuilta. Se on muuten tosi rasvainen ja kaulimiseen pitää olla myös reilusti gluteenittomia jauhoja, tai sitten sen voi taputella litteäksi käsin perunajauhojen avulla. Päällisen teen hyytelösokerista, muistaakseni siinä paketissa oli ohje, miten se tehdään. Myös munattomien muffinsien ohjetta voi soveltaa, laittamalla gluteenittomia jauhoja ja korvaamalla mahdollisen maidon jollain mehulla. 

Vierailija
4/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät välttämättä ole innokkaita kakunsyöjiä - mutta toisaalta voivat ollakin. Noloa, jos loppuu kesken. Itse tilaisin vielä toisen mansikkakakun.

Vierailija
5/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tekisi itse vaikka 4 munan suklaakakun, riitäisikö sitten? Unohdin mainita, että viitisen vierasta on alle kouluikäisiä lapsia, mutta sitten on mukana suursyömärimiehiä.  Eli jos olisi nuo juustokakut, leivokset, suklaakakku ja kuivakakku, niin sitten ehkä voisi riittää; suolaista siis tulee tarjolle aika runsaasti. Jotain vielä ehkä noiden piirakoiden lisäksi, mutta se on vielä mietinnässä. 

Vierailija
6/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi kahdeksan munan kakku ei olisi riittänyt edes tolle alkuperäiselle arvioidulle vierasmäärälle.

Vierailija
7/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tilannut kakkuja sillä asenteella, että ne eivät lopu kesken. Tähän mennessä ainoastaan hääkakkua on jäänyt yli. Mieluummin sitten sitä pakastaa ne ylijääneet kakut tai tarjoaa töissä tms. kuin koko juhlapäivän hermoilee, että riittääkö tarjottava.

Vierailija
8/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia, eli täytyy tehdä enemmän. Kakku myytiin n. 20 hengen kakkkuna ja sitten juustokakut 10 hengelle/kpl. Leivoksia tulee riittävästi. Taidan kuitenkin tehdä itse lisää vielä jotain, sillä budjetista iso osa meni noihin jo. Ainakin kolme vieraista on sellaisia, joille ei tuo mansikkakakku käy ja omassa perheessä on yksi, joka ei mitään täytekakkuja syö. Olen tosin kokematon, joten miten on, jos teen vaikka suklaakakun, meneekö kakkua sitten tuplasti? Lasten synttäreille tein ennen suklaakakkuja ja n. 8 hengen kouluikäiselle poikaporukalle 4 munan suklaakakku oli aika sopiva muun tarjoilun lisänä + itsellekin riitti. Mutta 10-12-vuotiaat pojat syövät kunnon palasia.. Ööh, taisinpa vastata kysymykseeni juuri itse, eli jos on kovia syömään, niin tuon kakun tuhoaa 16-20  henkilöä helposti.

Vierailija
9/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pähkäilen samalla tavalla tarjottavien kanssa. Mikä määrä riittää ja jaksaisi tehdä?

Paljonko tarvitaan salaattia per vieras?

Salaatti sisältää siis salaatinlehtiä (kahta eri laatua), tomaatteja, kurkkua, hekkusieniä, tonnikalaa, keitettyä munaa, punasipulia, fetaa, leipäjuustoa, melonia, ananasta. (kaikki eri kippoihin ja jokainen saa koota mieleisensä salaatin) Lisäksi leipää, salaattikastiketta. Saa toki ehdottaa, jos haluaa salaattiin jotain "mitä ilman salaatti ei ole salaatti." Salaatti on juhlakalun itsensä toivoma.

Salaatin lisäksi tarjotaan voileipäkakkuja, täytekakkua ja pikkuleipiä.

Vierailija
10/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla oli hyviä ohjeita; näitä aion itse noudattaa:

http://www.martat.fi/ruoka/ruokanurkka/2012-06-12-19-12-37kreikkalainen-salaatti-40-hengelle/

t. ykkönen

Vierailija
11/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, jos teen kaksi pellillistä kinkkkupiirakkaa ja yhden kasvisversion, onko sekin liian vähän? En ole koskaan tehnyt tällaisia mihinkään juhliin; mutta kerran olin juhlissa, joissa kinkkupiirakka oli leikattu jotain  5cmx5cm palasiksi, ja tuli olo, että sitä säännöstellään...ei minulla mittanauhaa ollut, mutta arvelisin noin. Itsellä ei ole aikomus nirsoila noin, vaan teen reiluja palasia, niitä voi sitten puolittaa jos on liian isoja. Lisänä suolaisena siis kanapastasalaattia ja samantapaista salaattia kuin seiskalla, mutta vähemmän lisukkeita ja salaatti tehdään valmiiksi  tilan puutteen vuoksi. Allergisille on sitten mahdollisuus hakea omansa keittiöstä; muuta ratkaisua emme keksineet. 

Vierailija
12/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:26"]

Ai niin, jos teen kaksi pellillistä kinkkkupiirakkaa ja yhden kasvisversion, onko sekin liian vähän? En ole koskaan tehnyt tällaisia mihinkään juhliin; mutta kerran olin juhlissa, joissa kinkkupiirakka oli leikattu jotain  5cmx5cm palasiksi, ja tuli olo, että sitä säännöstellään...ei minulla mittanauhaa ollut, mutta arvelisin noin. Itsellä ei ole aikomus nirsoila noin, vaan teen reiluja palasia, niitä voi sitten puolittaa jos on liian isoja. Lisänä suolaisena siis kanapastasalaattia ja samantapaista salaattia kuin seiskalla, mutta vähemmän lisukkeita ja salaatti tehdään valmiiksi  tilan puutteen vuoksi. Allergisille on sitten mahdollisuus hakea omansa keittiöstä; muuta ratkaisua emme keksineet. 

[/quote]

Tuli näppäilyvirhe, ei nuo palaset noin isoja olleet, vaan jotain max. 3 cm x 5 cm. 

Vierailija
13/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:30"]

[/quote]

Tuli näppäilyvirhe, ei nuo palaset noin isoja olleet, vaan jotain max. 3 cm x 5 cm. 

[/quote]

No mä jo ihmettelin tota palasten kokoa. Itse meinaan leikata kinkku-, tonnikala-, kasvis- ja gluteenitonpiirakkapalat noin 5x5 cm paloiksi sen takia, että ihmiset uskaltaa ottaa ja saavat mielellään ottaa kaksikin palaa. (emäntä tykkäis kun ottaisivat lisää)

Tosin meillä ei varsinaiseen pöytään tule noi piirakat vaan ne on vasta iltapalaa niille, jotka jäävät iltaa istumaan.

Itse en uskalla tehdä salaatteja valmiiksi juuri noiden allergisten vuoksi.

Seiska.

Vierailija
14/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:30"]

[/quote]

[/quote]

No mä jo ihmettelin tota palasten kokoa. Itse meinaan leikata kinkku-, tonnikala-, kasvis- ja gluteenitonpiirakkapalat noin 5x5 cm paloiksi sen takia, että ihmiset uskaltaa ottaa ja saavat mielellään ottaa kaksikin palaa. (emäntä tykkäis kun ottaisivat lisää)

Tosin meillä ei varsinaiseen pöytään tule noi piirakat vaan ne on vasta iltapalaa niille, jotka jäävät iltaa istumaan.

Itse en uskalla tehdä salaatteja valmiiksi juuri noiden allergisten vuoksi.

Seiska.

[/quote]

Mulla on haaste, kun pitäisi saada suolainen piirakka ilman munaa, maitoa ja gluteenia, että olisi muutakin kuin salaattia. Meillä ei tosiaan sovi kotiin niin isoa pöytää, että saataisiin eri kippoihin ja pihatilaakaan ei tarjoilulle ole. Mutta meillä on suolaiset kaikille, koska suku tulee 200 km päästä ja yksi kummi 600 km; tosin kummi voi ehkä tulla jo edellisenä iltana. 

Vierailija
15/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mulla on haaste, kun pitäisi saada suolainen piirakka ilman munaa, maitoa ja gluteenia, että olisi muutakin kuin salaattia. Meillä ei tosiaan sovi kotiin niin isoa pöytää, että saataisiin eri kippoihin ja pihatilaakaan ei tarjoilulle ole. Mutta meillä on suolaiset kaikille, koska suku tulee 200 km päästä ja yksi kummi 600 km; tosin kummi voi ehkä tulla jo edellisenä iltana. 

[/quote]

Joo, mulla on sama ongelma eli pitäisi olla laktoositonta+gluteenitonta. Ainakin jotain pitäisi olla saatavilla tuotakin sorttia, kaikkeahan ei tarvitse olla, kunhan on hyvin merkitty.

Mikä kakku olisi laktoositon+gluteeniton? Juhlakalu toivoisi jäätelöä, mutta taitaa olla vaikea toteuttaa. Entäs pikkuleivät? Minulla on kovin vähän kokemusta tuosta laktoositon+gluteeniton yhdistelmästä, että hirvittää.

Seiska +joku muu nro

Vierailija
16/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin netistä useitakin maidottomia ja gluteenittomia ohjeita, ihan googlettamalla. Tuolla on ainakin ohjeita: http://www.pirkanmaanallergia.fi/sites/www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/maidoton_munaton_gluteeniton/leivonnaiset_makeat.html

Allergiayhdistyksistä noita varmaan saa lisääkin tai ehkä vinkkejä nettisivuista tai kirjoista. Ainakin venhäjauhot voi kuulemma korvata riisijauho-perunajauhoyhdistelmällä, mutta en ole löytänyt mistään pelkkää riisijauhoa. 

Vierailija
17/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittoman kakun voi tehdä pelkästä perunajauhosta. Tulee hyvä. Siihen laktoositon kerma, niin a vot. Sunnuntailla on gluteeniton jauho, jossa pussissa kääretortun ohje. Huomaa kuitenkin, että se ei sovi vehnäallergiselle, koska siinä on vehnätärkkelystä.

Vierailija
18/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on edelleen luontaisesti gluteenittomia jauhoja, vaikka siitä merkinnästä pitikin poistua. Mulla on maidoton-munaton-gluteeniton vieras tulossa ainakin yksi, joten kääretorttu pohja ei itselläni käy, mutta olen löytänyt tähän paljon makeita ohjeita. Suolaista on vähän vaikeampi keksiä, kun ei käy kala, muna, tomaatti...ehkä joku gluteeniton riisilihapasteija ilman munaa voisi toimia. 

Vierailija
19/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua jäi vielä vaivaamaan, että noita juustokakkujako ei lasketa täytekakkuvahvuuteen? Niitä arvelen kuitenkin tuon pari riittävän, koska osa ei tykkää ja niitä ei kukaan pysty syömään isoja paloja muun makean lisäksi. Suvun suursyömärit eivät ainakaan niitä syö, vaikka kaikki muu meneekin. 

Vierailija
20/21 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:36"]

Gluteenittoman kakun voi tehdä pelkästä perunajauhosta. Tulee hyvä. Siihen laktoositon kerma, niin a vot. Sunnuntailla on gluteeniton jauho, jossa pussissa kääretortun ohje. Huomaa kuitenkin, että se ei sovi vehnäallergiselle, koska siinä on vehnätärkkelystä.

[/quote]

Tätä olen miettinyt, että tekisi perunajauhoista kakun. Tämä ei kuitenkaan ole aikataulullisesti mahdollista.

Miten voisi tehdä gluteenittoman+laktoosittoman esim pakkaseen valmiiksi? Pelkään niin kovasti saastuttavani vehnällä sen gluteenittoman. Ja kaikkien tarjottavien tekeminen gluteenittomana on täysi mahdottomuus, jo pelkästään taloudellisestikin.

Seiska +joku muu nro

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän