Barcelona yhdessä päivässä?
Joudun jäämään Barcelonaan lentojen huonojen jatkoyhteyksien takia yhdeksi päiväksi. Kone laskeutuu klo 9.30 ja seuraava lento lähtee vasta klo 23.15 (kentällä pitää olla 1,5 tuntia aiemmin).
Olen yksin liikenteessä, voin vuokrata auton. Ei museoita, patsaita, monumentteja, linnoja, kirkkoja (no, ehkä Sagrada Familia..) tai palatseja. Ne on niin nähty..
Suosituksia? Mitä teen kokonaisen päivän? Ei voi shoppaillakaan, kun voi ottaa koneeseen vain yhden kassin jatkolennolle. Matkalaukku on jo ruumassa.
Kommentit (14)
No mä menisin kyllä ehottomasti la pedreraan ja vaikka gaudin puistoon, mutta liekö ne sitten sulle liian "museoita" tai "monumentteja", en tiiä :)
Ota paikallisjuna, ja hurauta rannalle vaikka Sitgesiin.
Kiertelet kaupungilla muuten vaan ja kahvittelet sekä käyt syömässä. Et kai suomessakaan mene jatkuvasti jotain tekemään?? Nauttisin päivästä eikä siellä mitään autoa tarvita stressiä lisäämään.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:02"]
Pidä kiinni käsilaukustasi - Barcelona on se ainoa paikka missä minulta on koskaan varastettu mitään, ja olen kuullut monelta muulta samaa.
[/quote]
Barcelonassa minulle ole koskaan mitään tapahtunut. Italia on sellainen maa jossa joutuu koko ajan olemaan tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:03"]
No mä menisin kyllä ehottomasti la pedreraan ja vaikka gaudin puistoon, mutta liekö ne sitten sulle liian "museoita" tai "monumentteja", en tiiä :)
[/quote]
Katsoin ja kiinnostuin, tuonne siis ehdottomasti!
Tarkoitin museoilla ja monumenteilla sellaisia, joita on joka ikisessä paikassa. Matkustan todella paljon ja olen korviani myöten täynnä taidemuseoita (ellei kyseessä joku paikallinen omalaatuinen taidemuoto tai -tyyli) ja erilaisia muistomerkkejä ja patsaita ja monumentteja. Minua innostaa luonto ja sen monimuotoisuus, erilaiset kulttuurit, tavat, asenteet, merkittävät poikkeukselliset paikat (esim. riippusillat, pilvenpiirtäjät, suklaatehtaat).
Kun on käynyt 100 kirkossa, ei enää muista, mikä oli missäkin, vaikka ovatkin todella hienoja rakennuksia. Pyhän Pietarin kirkko on nähty, ei tarvitse toista kertaa Roomassa mennä sinne. Kölnin tuomiokirkko, Milanon Duomo.. Alkaa mennä hohto.
ap
Minä tykkään myös kierrellä Boqueria ruokahallissa, katselemassa, haistelemassa ja maistelemassa. Ihan keskustassa, La Ramblalla. Kannattaa mennä aamupäivällä.
Aamusta metro keskustaan, käyskentele kaupungilla ja kävele La Ramblaa alas satamaan, siellä vaikka syöt, sit kävele tai varmaan parempi metrolla meet Sagrada Familiaan, upea paikka siellä saa aikaa kulumaan, sieltä vielä jos ehdit niin käyt vaikka Font Magica mahtava suihkulähde esitys.. Barcelona hieno paikka tosiaan, ehkä tossa oli liikaa yhelle päivälle niin jos haluut ni kiertelet vaan kaupungin kujilla ja käyt syömässämäkkiä se aika menee :)
Sagrada Familian jonossa saa kätevästi puoli päivää kulumaan.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:23"]
Pidä kiinni käsilaukustasi - Barcelona on se ainoa paikka missä minulta on koskaan varastettu mitään, ja olen kuullut monelta muulta samaa.
[/quote]
Metron liukuportaissa Barcelonassa tunsin nykäisyn olkalaukussa. Kun käännyin katsomaan, takana seisovan miehen käsi oli laukun taskussa. Tyyppi lähti ihan pokkana kävelemään ripeästi pois, itse katsoin äimänä perään. Ei siellä taskussa mitään varastettavaa kyllä ollut. Multa ei ikinä ole varastettu mitään, missään Euroopan maassa tai muuallakaan päin maailmaa. Huijattu mua kyllä on, oppirahat on maksettu. Kannattaa näyttää ei niin kovin varakkaalta turistilta.
Barcelonassa minulle ole koskaan mitään tapahtunut. Italia on sellainen maa jossa joutuu koko ajan olemaan tarkkana.
[/quote]
Noin lyhyellä aikataululla kannattaa Sagrada Familia unohtaa. Sinne kun kannattaa mennä heti aamusta jotta välttää mahdottomat jonot. Itse kiertelisin Barri Goticia, El Bornia ja lähettyvillä olevia alueita. Söisin tapaksia.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:52"]
Noin lyhyellä aikataululla kannattaa Sagrada Familia unohtaa. Sinne kun kannattaa mennä heti aamusta jotta välttää mahdottomat jonot. Itse kiertelisin Barri Goticia, El Bornia ja lähettyvillä olevia alueita. Söisin tapaksia.
[/quote]
Äh, kunnon espanjalaisia tapaksia ei Barcelonasta oikeen saa. Eivät Kataloniassa oikein tunne edes koko tapasperinnettä. Baskimaalla, Galiciassa ja Etelä-Espanjassa saa lähes mitä normaaliannoksia tahansa tapasmuodossa ja yleensä kun tilaa juotavaa, niin tapaksia saa kylkiäisiksi (ihan ilmaiseksi siis) mahan täydeltä. Barcelonassa "tapaksia" taidetaan kaupitella lähinnä vain turistialueilla.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:52"]
[/quote]
Äh, kunnon espanjalaisia tapaksia ei Barcelonasta oikeen saa. Eivät Kataloniassa oikein tunne edes koko tapasperinnettä. Baskimaalla, Galiciassa ja Etelä-Espanjassa saa lähes mitä normaaliannoksia tahansa tapasmuodossa ja yleensä kun tilaa juotavaa, niin tapaksia saa kylkiäisiksi (ihan ilmaiseksi siis) mahan täydeltä. Barcelonassa "tapaksia" taidetaan kaupitella lähinnä vain turistialueilla.
[/quote]
Vai vielä. Kyllä Barcelonassa ihan lähiökapakassakin tarjoillaan tapaksia, kaukana turistialueista. Ja pitkin kaupunkia tapaksia syö niin turistit kuin paikallisetkin, että eiköhän sieltä suomalaisellekin löydy hyvää suuhun pantavaa. Huolimatta siitä kuinka äytenttisiksi joku epsanjanmatkaaja ne luokittelee.
[/quote]
Tässä neuvoja Espanjassa asuvalta:
http://huomenna5.blogspot.fi/2013/05/olkaa-varovaisia-barceloonassa.html#comment-form