Kaikesta huolimatta, eletään kuitenkin yhdessä maailman rikkaimmassa maassa
Suomalaisten tulot ovat tasoissa Englantilaisten kanssa (sija 12), kuulutaa tähän rikkaiden kultapossukerhoon, verotus on tiukempi, toisaalta kuolutus, eläke ja moni muu asia on "ilmaista". Aina on parantamisen varaa, on kuitenkin hyvä ymmärtää, että näin hyvät olot on vain pienellä osalla maista, joskun tuntuu että ollaan jopa liikaa tyytymättömiä, on paljon hyvääkin.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:21"]
Monet suomalaiset valittajat ovat niin kietoutuneita omaan tyytymättömyyteensä, etteivät näe, miten hyvin asiat meillä ovatkaan.
[/quote]
ollaan totuttu niin korkeaan tasoon, 60-luvulla oli kaikkea, eikä mistään ollut pulaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä, kakaroilla on 600€ kännyt, meillä on loistava infrastruktuuri, upeat lentokentät, konserttitalot, jäähallit, rautatieasemat, ajetaa hyvillä autoilla, asioidaan hienoissa ostareissa, tehdään ulkomaanmatkoja, mitä vielä
[/quote]
Moni varmaan nauttiikin listaamistasi asioista, mutta ymmärräthän, ettemme me kaikki suomalaiset. Lapsillani ei ole kalliita kännyköitä, ei kyllä ole minulla itsellänikään, upeat lentokentät ja ostarit, ei niistä meille ole mitään iloa, miten luulet, että minun kaltaisellani olisi hyvä auto??
Uskomatonta tietämättömyyttä. Ja ei, en ole köyhä, mutta ei ole varaa nautiskella noista asioista kuitenkaan.
Numero 22 nayttaa kritiikitta uskoneen kaiken valhepropagandan, jota Suomesta on levitetty. Se on tietysti vaikea uskoa mitaan pahaa, jos itsella on asiat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:04"]
Numero 22 nayttaa kritiikitta uskoneen kaiken valhepropagandan, jota Suomesta on levitetty. Se on tietysti vaikea uskoa mitaan pahaa, jos itsella on asiat hyvin.
[/quote]
Lopeta se paskanjauhaminen ja ala todistaa 22:n väitteitä vääriksi yksi kerrallaan.
Muuten ei antisi tähän keskusteluun ole kummoinen.
Minä asun myös lapsineni maailman parhaimmassa maassa eli Suomessa. Rikkaus ei tässä kohtaa kuitenkaan tarkoita kulutusta tai ostovoimaa vaan koko infran ja maan rikkautta, mutta sitä on toki vaikea selittää sellaisille jotka eivät ajattele kuin naapurin älykännykkää.
Niin siis kuka on Suomessa pakotettu näkemään nälkää, ilman että muuta voisi? Kenellä ei ole mahdollisuutta käydä koulua? Kenellä ei ole varaa käydä lääkärillä?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:21"]
Monet suomalaiset valittajat ovat niin kietoutuneita omaan tyytymättömyyteensä, etteivät näe, miten hyvin asiat meillä ovatkaan.
[/quote]
ollaan totuttu niin korkeaan tasoon, 60-luvulla oli kaikkea, eikä mistään ollut pulaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä, kakaroilla on 600€ kännyt, meillä on loistava infrastruktuuri, upeat lentokentät, konserttitalot, jäähallit, rautatieasemat, ajetaa hyvillä autoilla, asioidaan hienoissa ostareissa, tehdään ulkomaanmatkoja, mitä vielä
[/quote]
Moni varmaan nauttiikin listaamistasi asioista, mutta ymmärräthän, ettemme me kaikki suomalaiset. Lapsillani ei ole kalliita kännyköitä, ei kyllä ole minulla itsellänikään, upeat lentokentät ja ostarit, ei niistä meille ole mitään iloa, miten luulet, että minun kaltaisellani olisi hyvä auto??
Uskomatonta tietämättömyyttä. Ja ei, en ole köyhä, mutta ei ole varaa nautiskella noista asioista kuitenkaan.
[/quote]
rikkaissa maissa on myös köyhiä, aina on köyhiä, kyse on siitä että kaikille annataan samat edellytykset yhteiskunnan puoleltä, jokaisen on kuitenkin rakennettava oma elämä, ja joskus kohtalo on vastaan, ei tässä tietenkään tarkoiteta, että kaikki suomalaset ovat rikkaita.
98 % Suomen leipäjonossa olevista on feikkejä eli ulkomaalaisia, jotka lähettävät rahansa omaan kotimaahansa ja sitten juoppoja, joiden rahat menee viinaan. Oikeasti nälkäisiä siellä on ehkä se 2 %.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:19"]
98 % Suomen leipäjonossa olevista on feikkejä eli ulkomaalaisia, jotka lähettävät rahansa omaan kotimaahansa ja sitten juoppoja, joiden rahat menee viinaan. Oikeasti nälkäisiä siellä on ehkä se 2 %.
[/quote]
Mistä ne oikeasti nälkäiset tulee? Uteliaisuuttani siis kysyn, en mitenkään irvaillen, koska olen luullut että sosiaalituellakin elävällä olisi periaatteessa varaa ruokaan, ellei niitä tukirahoja käytä sitten johonkin muuhun. Senkin ymmärrän hyvin, että joskus pitää käyttää rahaa muihin tarpeisiin.
[/quote]
niin ja hekin ovat päihdeongelmaisia tai oikeita heikkolahjaisia vähäosaisia, siis tuo 2%.
[/quote]
rahat menee baariin, tupakkaan ja taxiin
Oletan, että ne oikeasti nälkäiset on jotain raha-asiansa sotkeneita asuntoloukussa tai veloissa ym eivätkä voi saada sossusta rahaa, kun on tuloja paljon, mutta menevät velkoihin. Eiväthän hekään tietysti mitään köyhiä ole.
Ei, ei näin. Suomen verrokkiryhmä on aina ne muutamat hieman rikkaammat maat, ei ne huomattavasti lukuisammat köyhemmät. Emmehän me niihin tahdo samaistua.
Jos koyhyys olisikin ainoa ongelma, niin asiat olisivat viela minun nakokulmastani katsottuna melko hyvin. Pahempaa Suomessa oli kuitenkin jatkuvassa pelossa elaminen ja viranomaismielivallan ja -terrorin kohteena oleminen, josta erityisesti lapset joutuivat karsimaan. Oli ihan pakko lahtea pakolaiseksi muualle.
Vaikeasti mielenterveysongelmaisilla varmaan voi myös asiat olla niin sotkussa, että pitää mennä joskus soppa- tai leipäjonoon.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:31"]
Jos koyhyys olisikin ainoa ongelma, niin asiat olisivat viela minun nakokulmastani katsottuna melko hyvin. Pahempaa Suomessa oli kuitenkin jatkuvassa pelossa elaminen ja viranomaismielivallan ja -terrorin kohteena oleminen, josta erityisesti lapset joutuivat karsimaan. Oli ihan pakko lahtea pakolaiseksi muualle.
[/quote]
Ja miksi olit viranomaisten mielenkiinnon kohteena? Oletan että siinäkin oli jokin oma valintasi taustalla.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:04"]
[/quote]
Mikä valhepropaganda? Selittäisitkö hieman paremmin?
Jos viittaat tuolla viestilläsi siihen, että minulla olisi asiat hyvin, niin niinhän minulla onkin. Kiitos siitä kuuluu myös hyvin organisoidulle yhteiskunnallemme. En ole rikas, enkä hyvätuloinenkaan, mutta saan olla vauvani ja muiden lasteni kanssa kotona, tulen toimeen rahallisesti (saan maksettua laskut, vuokran, ostettua ruuan lapsille ja jopa koirallekin), eikä minun tarvitse pelätä työpaikkani puolesta, vaikka olen kuukausia äitiyslomalla. Jos vertaan tilannetta ystävääni, joka asuu Italiassa ja sai vauvan viikkoa ennen omaa synnytystäni, huomaan miten etuoikeutettu olen taas kerran. Ystäväni toimii juristina suhtkoht suuressa yrityksessä Italiassa. Hän jäi töistä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja vei lapsen hoitoon hänen ollessa alle kolmen kuukauden ikäinen. Pomon viesti oli ollut selkeä, työpaikalle oli palattava tai ei ollut töitä mihin enää palata. Hän tekee nyt kahdeksan tunnin työpäiviä, vie lapsen hoitoon aamulla, hakee keskipäivällä lounastaolla kotiin ja vie takaisin hoitoon iltapäivällä. Pääsee töistä klo 19-20, vie töitä kotiin ja loppuen lopuksi näkee viikolla lastaan hyvin harvoin hereillä. Vaikka onkin yksinhuoltaja, ei saa minkäänlaisia tukia, äitiyspakkauksia yms, vain hieman verohelpotusta mainitessaan lapsen olemassaolon veroilmoiutuksessaan. Päivähoidosta hän maksaa n. 500 euroa joka kuukausi, sillä kaupungin päivähoitopaikkoja ei ollut tarjolla.
Minä ja ystävämme olemme siis aikalailla samoissa elämäntilanteissa, mutta oikeutemme, mahdollisuutemme ja yhteiskunnalta saamamme tuki on silti hyvin erilaiset. Tunnen itseni etuoikeitetuksi, taas kerran. Saan olla äiti, nauttia vauvastani ja minua jopa tuetaan siinä. Sinusta se voi tuntua pieneltä, mutta minusta juuri tällaiset pienet asiat tekevät Suomesta silmissäni hyvinvointiyhteiskunnan.
Itse olen korkeastikoulutettu, mutta ollut tilanteessa, jossa olen joutunut turvautumaan toimeentulotukeen ja jopa ruoka-apuun. Minulla ei ole rikasta sukua, jolta saada minkäänlaista apua. Olen joutunut elämään omillani ja elättämään itseni 18-vuotiaasta asti. Isäni on kuollut, mutta ei ollut kanssani tekemisissä edes eläessään. Äitini sairastui vakavasti jo, kun olin lapsi ja on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä nelikymppisestä asti. Minulla ei ole sisaruksia, sukuni on muutenkin hyvin pieni ja etäinen. Olen siis ihan yksin. Tilanteeni masentaa minua, enkä todellakaan koe Suomea huippumaana, jossa kaikilla on hyvä elää. Täällä on liian paljon puhumattomuuden kulttuuria, kyynärpäätaktiikkaa, selän takana kyräilyä, kateutta, välinpitämättömyyttä ja syrjintää.
Olin hyvä koulussa ja minulle oli tärkeää hankkia korkea koulutus, jotta voisin elää parempaa elämää kuin äitini. Yritin valita alan, jolla riittäisi töitä tulevaisuudessa, mutta siitä huolimatta on ollut epäonnea työelämässä ja olen ollut paljon työttömänä. En ole kuitenkaan päässyt ansiosidonnaiselle, koska työssäoloehtoa ei ole kertynyt riittävästi. Taloudelliset vaikeudet ovat vaikuttaneet myös ihmissuhteisiin ja olen nyt ihan yksin. Tuntuu, että työpaikatkin jaetaan kavereiden kesken, mutta itse en ole päässyt siihen osaksi. Lähinnä opiskelukaverit ovat olleet kateellisia, koska olen menestynyt opinnoissani hyvin, joten minut on kai haluttu syrjäyttää liian suurena uhkana. En pidä itseäni erityisen lahjakkaana, olen saavuttanut kaiken vain ahkeruudella. Se ei kuitenkaan ole teettänyt tulosta :( Ihminen ei todellakaan ole oman onnensa seppä. Nuorempana vielä itsekin uskoin siihen, mutta nyt tosielämän realiteetit ovat tulleet vastaan. Tässä yhteiskunnassa on vaikea kivuta ylöspäin, jos sosioekonominen tausta on heikko, ja vaikutusvaltainen turvaverkosto puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:10"]
juu, se vesi ja lämmitys toimii niinkuin muuallakin, kun vaan maksaa laskut. Nuokin palvelut taitavat tulla ulkomaalaisten firmojen kautta nykyään. Vai mihin vertaat, Afrikan maihin?
[/quote]
Itsekö vertaat johonkin tv-sarjaan tms ja sellaista pitäisi saada vaikkei mitään tehdä sen eteen?
Riku Rantalan sanoin: "Kaikesta huolimatta, me länkkärit ollaan tän elämän lottovoittajia."
[/quote]Millä tavalla lottovoittajia, ei se ruoka ilmaiseksi pöytään täällä tule kuin sossuille
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:59"]
Millä tavalla lottovoittajia, ei se ruoka ilmaiseksi pöytään täällä tule kuin sossuille
[/quote]
Verrattaessa vaikka bangladeshiläisiin paidanompelijoihin, ruoka tulee täällä pöytään käytännössä ilmaiseksi. Tosin siitä ei tarvitse kantaa syyllisyyttä, vaan kiittää niitä, jotka olot ovat sellaisiksi järjestäneet. Ja niin saavat bangladeshiläisetkin järjestää.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:05"]
Kannattaisko kuitenkin ihan ajatuksella miettiä näitä asioita. Suomi ei ole erityisen rikas maa ollut koskaan..esimerkiksi suomalaisten palkat ovat liian korkeat tuottavuuteen verrattuna. Suomalaisilla ei myöskään ole varaa kuluttaa niin paljon kuin monilla muilla mailla. Kulutetaan silti, mikä paljastaa suomalaisten rakastavan erillaisia luottoja, pikavippien luvattu maa;)
[/quote]
Olen asunut monissa maissa, hyvin köyhissäkin ja useasti olen miettinyt näitä asioita. Suomessa ei käsittääkseni ole hirveä määrä megarikkaita eikä rutiköyhiä. Siis niin köyhiä, ettei avustuksien jälkeenkään olisi rahaa ruokaan, sähköön, perheen ylläpitoon jne. Järjestelmämme pitää huolta niistä joilla ei ole varaa elämiseen. Täällä kaikilla on mahdollisuus saada ilmainen ja erittäin hyvälaatuinen koulutus, kaikilla on oikeus asuntoon, peruselintarvikkeisiin, jos ei pysty maksamaan laskuja niin yhteiskunta auttaa siinäkin. Emme ehkä ole rahallisesti se maailman rikkain kansa, mutta hyvinvointiyhteiskunata kyllä taistelemme kärkisijoista. Ei tarvitse kovinkan kauaksi edes EU:n alueella mennä todetaakseen että muualla asiat eivät ole yhtä hyvin ja vaikka me suomalaiset aina valitammekin, niin elämme etuoikeutettuina, emmekä koskaan jää kokonaan yksin vaan yhteiskunta pitää meistä huolta.
Näin muutama kuukausi takaperin dokumentin, jossa espanjaisille availtiin Suomen koulujärjestelmän "saloja". Lopussa mainittiin Suomen verotuksesta (joka oikeasti ei ole paljonkaan Espanjan verotusta suurempi, mutta Suomessa verorahoilleen saa enemmän vastinetta; ilmainen koulutus alakoulusta yliopistoon, lapsilisät, sosiaaliedut..), maan historiasta, viime lamasta ja mieleeni jäi erityisesti eräs kommentti perheen roolista. Espanjassa, kuten Etelä-Euroopassa yleensäkin, perheen rooli on suuri. Perhe on se joka tukee ja auttaa kun ollaan pulassa (jäädään vaikka taivasalle kun ei voida maksaa vuokraa tai jos rahat loppuu eikä ole varaa ruokaan, vaatteisiin tai lääkkeisiin). Suomessa vastaavassa tilanteessa auttaisi yhteiskunta. Yhteiskunta pitäisi viime kädessä huolta siitä, ettei tarvitsisi muuttaa sillan alle tai elää tonkien roskiksia. Espanjassa ja monessa muussakin maassa perhe ja suku ovat ne, jotka tuo turvaa, koska yhteiskuntaan ei samalla tavalla voi luottaa kuin Suomessa. Minä ainakin elän mieluummin maassa, joka pitää huolta kansalaisistaan, jossa ei kukoista korruptio vaan tasa-arvoisuus ja joka ei ehkä ole maailman rikkain, mutta tarjoaa lapsillemme mahdollisuuden olla yksiä planeetan onnelisimmista ja sitten kouluttautua ilmaiseksi ihan miksi vaan riippumatta siitä, paljonko rahaa meillä vanhemmilla on pankkitileillämme.
Paljon on Suomessa parantamisen varaa ja laakereille emme saa jäädä lepäilemään, mutta minusta täällä on muihin maihin verrattuna asiat varsin hyvin.