muita, joilla ei ole koskaan ollut vain yhtä lasta
oletko koskaan miettinyt mielessäsi, minkälaista olisi ollut hoitaa vain yhtä lasta? kuinka helppoa/vaikeeta se olis ollut?
Kommentit (21)
Meillä on kolme.
Esikoisen kanssa oli vähän työlästä kun kaikki oli niin uutta. Onneksi sain rauhoittelua ja apuja lähipiiristä, eikä tyttö ollut mitenkään hankala. Ihan tavallinen, eliämänhaluinen vauva.
Meille oli aina selvää, että haluamme useamman lapsen.
Jos lapsia olisi vain yksi. olisi tietty tullut tehtyä enemmän töitä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:22"]
Meillä on kolme.
Esikoisen kanssa oli vähän työlästä kun kaikki oli niin uutta. Onneksi sain rauhoittelua ja apuja lähipiiristä, eikä tyttö ollut mitenkään hankala. Ihan tavallinen, eliämänhaluinen vauva.
[/quote]
Mutta teillä ilmeisesti ei kuitenkaan ole kaksosia? Siitähän tässä oli kyse että ikinä ei ole ollut sitä tilannetta, ettei olisi kuin yksi lapsi.
Ja minulla on vain yksi lapsi eli sinänsä olen tässä keskustelussa täysin ohis. Halusin vain mielenkiinnosta lukaista, kuinka paljon kokemukset eroavat omastani.
niin, siis että eka raskaus on ollut monikkosellainen ja että oikeasti ei ole koskaan ollut muutamaa minuuttia enempää vain yksi lapsi.
t. ap
Minulla ei joskus ollut yhtään lasta.
Musta tuli kahden etä-äitipuoli ennen kuin sain oman. Lasketaanko mukaan? Tietysti "virallisesti" olen vain yhden lapsen äiti, mutta onhan ne etätapauksetkin aina taustalla mukana.
lähinnä haen tässä kahden tai useamman vauvan samanaikaiseen hoitoon liittyviä kokemuksia. kyllähän sitä sitten itsekin huomasi, kuinka helppoa oli hoitaa vaan yhtä vauvaa kerrallaan, vaikka isommat lapset kuviota sotkivatkin.
kun itse en ole kokenut sellaista kiireetöntä levollista esikoisen kanssa köllöttelyä. liikkuminen kaksostenvaunujen ja -rattaiden kanssa ei sekään ollut helppoa.
tällasia joskus mietiskelen
t. ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:22"]
Meillä on kolme.
[/quote]
Mutta teillä ilmeisesti ei kuitenkaan ole kaksosia? Siitähän tässä oli kyse että ikinä ei ole ollut sitä tilannetta, ettei olisi kuin yksi lapsi.
Ja minulla on vain yksi lapsi eli sinänsä olen tässä keskustelussa täysin ohis. Halusin vain mielenkiinnosta lukaista, kuinka paljon kokemukset eroavat omastani.
[/quote]
Olet oikeassa, ei ole kaksosia eikä esim. vammaisia lapsia.
Avauksessa puhuttiin vain yhdestä lapsesta ja kommentoin siihen. Äitiydessä on monta muuttujaa, tässä avauksessa otetaan esille vain yksi niistä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:21"]
lähinnä haen tässä kahden tai useamman vauvan samanaikaiseen hoitoon liittyviä kokemuksia. kyllähän sitä sitten itsekin huomasi, kuinka helppoa oli hoitaa vaan yhtä vauvaa kerrallaan, vaikka isommat lapset kuviota sotkivatkin.
kun itse en ole kokenut sellaista kiireetöntä levollista esikoisen kanssa köllöttelyä. liikkuminen kaksostenvaunujen ja -rattaiden kanssa ei sekään ollut helppoa.
t. ap
[/quote]
no eipä tän kaks viikkosen kanssa ole tullut köllöteltyä. Koko ajan maha kipeänä vaatii huomiota ja yöllä nukkuu maks tunnin kun taas alkaa kitinä. Ei silti, en valita, mutta eipä se aina yhdenkään kanssa mitään köllötelyä ole. Kahden kanssa varmasti vielä vähemmän.
avauksessa oli aivan selvästi sanottu "ei ole koskaan ollut vain yhtä lasta". mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää? jos saat esikoisyksösen, on sulla vain yksi lapsi.
hep! ekat kuukaudet kahden vauvan kanssa tuntuivat siltä, että oli yksi lapsi, joka söi koko ajan eikä nukkunut koskaan. siitä se sitten pikkuhiljaa helpotti.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:21"]
t. ap
[/quote]
Joo eipä ollut kiireetöntä köllöttelyä oikeastaan koko ensimmäisenä puolena vuotena ja senkin jälkeen melkosen vähän. Vaikka onkin vain yksi lapsi. Nyt vasta on varmaan puolen vuoden ajan ollut helpompaa. Syöpäni sotki vielä kaiken entistä sekaisemmin.
T: 2-vuotiaan mamma. Ja ensimmäiset 1,5v oli todella itkuista aikaa.
että älä sinä kaksosten äiti valita! joillain on syöpäkin!
Saa toki "valittaa" ja kaksosten kanssa on ihan varmasti rankempaa kun monen yhden lapsen kanssa ja saa miettiä, että miten se eroaa siitä kun on vain yksi lapsi hoidettavana.
Meillä vaan kun ei ollut äiti ja lapsi kumpikaan terveenä niin oli varmaan rankempaa kuin kahden terveen lapsen kanssa. T: se 2-vuotiaan äiti jolla oli syöpä.
ei sitten tainnut tulla kuin yks vastaus ap:n kysymykseen :)
ei tää mikään rankkuuskilpailu kait ollut?
olen miettinyt usein ihan samaa, millaista se olisi ollut jos kaksosten sijasta olisin saanut yhden. varmaan erilaista, mutta miten? enkä nimenomaan tarkoita nyt kilpailla haasteellisuudella tai rankkuudella vaan pohtia niitä eroja 1vs2. jotenkin puhuessani toisille heidän yhdestä lapsestaan käytän monikkoa, koska itse on aina ollut kaikessa kaksi :)
minä ihan konkreettisena erona mietin millaistabolisi ollut imettaa yhta vauvvaa kun imetin aina kahta yhta aikaa.. ja millaista olisi ollut liikkua yksosten vaunuilla kun meidan kaksosten vaunut oli niiin valtavat. ja miten se vauvaa rakastaminen, olisiko sita "enemman tunteita" yhdelle kun nyt aina saa jakaa sen hassusti kahdelle. siis tottakai ihmisilla on useampia lapsia ja minakin rakastan molempia siskojani tasan yhta paljon mutta kaksosten kanssa. se onjotenkin eri, tajuaakohan kukaan vai olenko ihan hakoteilla :)
Juu, olen miettinyt.. En oikein osaa edes kuvitella millaista olisi ollut vain yhden vauvan kanssa. Kahdesta vauvasta tuli meille "normi" enkä osannut pitää meidän perhettä mitenkään erikoisena. Päinvastoin se, että muut toisaan saavat yleensä vain yhden vauvan kerrallaan, tuntui hiukan oudolta: heiltä puuttuu se toinen!
Järjellä toki tiedän että yleensä lapsia tulee yksi kerrallaan ja että yksösraskaus on turvallisempi jne, mutta joskus tunsin hiukan irrationaalisesti surua/myötätuntoa tms. niiden perheiden puolesta joille syntyi "vain" yksi vauva. Tiedän että tasan taatusti myös monet yksösten vanhemmat tunsivat myötätuntoa meitä kohtaan kun lapsia siunaantui pyytämättä ja yllättäen yhen sijaan kaksi kerralla!
En usko että olisin ollut yhden vauvan kanssa vähemmän stressaantunut kuin kahden: tuplien kanssa menin hyvällä omallatunnolla siitä mistä aita on matalin, yksösen kanssa olisin saattanut olla enemmän äitiyshifistelijä ja ottaa paineita "äitiyspisteiden keräilystä". Omaa aikaa olisi saattanut jäädä enemmän > olisin ehkä voinut pitää itsestäni parempaa huolta.
18, onko lapsia siunaantunut lisää?
17, miten sait molemmat vauvat niin synkkaan, että söivät samaan aikaan?
18 vastaa: Meillä on "vain" nuo kaksoset eli minulla ei ole kokemusta yhdestä vauvasta lainkaan. Tällä hetkellä tuntuu että lapsiluku on nyt tässä mutta toisinaan haaveilen siitäkin kokemuksesta että olisi se yksi ihan pikkuinen. Omisinkohan silloin vauvan itselleni? Kahden kanssa toinen käsipari oli ehdottomasti tarpeen joten vauvojen hoito meni miehen kanssa jotakuinkin puoliksi.
En juurikaan ole miettinyt. Tietty yhtä vauvaa olisi ollut helppo hoitaa ...mutta nyt jos isompia olis vaan yksi niin varmaan menis vaikeemmaks