Pianoista tietäviä?
Lapseni haluaisi aloittaa pianon soiton. Itse en tiedä pianoista mitään. Saako kerrostaloon hankkia pianoa ja saako max. 500 €:lla käytettynä mitään sellaista, mikä kannattaisi ostaa? Onko jotain sellaista merkkiä, mikä olisi erityisen hyvä tai huono? Mitä pitäisi osata katsoa, kun menee ostamaan pianoa?
Kommentit (44)
No merkeistä en tiedä, mikä olisi hyvä JA halpa, mutta me saimme omamme ihan sikahalvalla opiskelijatytöltä, joka vain halusi päästä pianostaan eroon vaivattomasti. Oli todella hyväkuntoinen ja sointi äärettömän kaunis! Tuo on mielestäni erittäin tärkeää. Kävimme katsomassa ja koesoittamassa useita pianoja, mutta monissa oli ihan karsea ääni.
Me asumme myös kerrostalossa ja äänet kantavat täällä hyvin. Naapurit eivät kuitenkaan ole missään vaiheessa vetäneet herneitä nenään tytön soitosta. Tosin hän rajoittaakin soittonsa päiväsaikaan.
Meillä talossa vaaditaan pianon alle ja taakse eristemateriaali. Vaimentaa pianon kuuluvuutta naapureille. Myöskin soitto on kielletty 20.00 jälkeen eli ennen hiljaisuutta. klo 20.00 on useimissa taloissa kielletty enemän melua aiheuttavat normaaliin elämään kuuluvat toiminnat vaikka hiljaisuus alkaa myöhemmin. digipianolla on helppo vähän vanhempana tehdä omia juttuja. Siihen saa taustanauhoja yms.kaikkiea kivaa kavereiden kanssa yhdessä tehtyä.
Hyvä merkki on Yamaha. Minulla on Hellas sekä ikivanha Riese-Hallmann. Molemmat ovat hyviä ja aivan erilaisia ääneltään. Tykkään jotenkin Yamahan soinnista.
meillä tyttö on harrastanut pari vuotta. kotona meillä ei ole pianoa vaan ihan tavallinen kosketinsoitin vaan. hän on kuitenkin sillä onnistunut suht hyvin harjoittelemaan. tarkoitus olisi kuitenkin vaihtaa digipianoon, että saisi pikkaisen enemmän pianotuntumaa harjoitteluun. ja toki tarvitaan jo niitä pedaaleitakin. meille ei voi hankkia akustista pianoa, koska asumme puulämmitteisessä talossa ja ilman kosteus ja lämpötila vaihtelee suuresti eri vuodenaikoina. piano opelle ei olla kerrottu, ettei oikeaa pianoa kotoa löydy.. silti kaikissa arvioinnissa tyttö on saanut nimenomaan kehuja juuri soittimen hallinnasta. et meillä ei ainakaan päde toi väite, et oppii soittamaan väärin ellei oikeaa pianoa ole. mäkin kysyisin täs nyt samassa, et mitä kannattaa ottaa huomioon digi pianon ostossa?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:36"]
Minä olen huomannut, että digipianoilla harjoittelemisen suurin ongelma on hiljaa soittaminen. En ole vielä törmännyt digi/stagepianoon, jossa olisi mahdollista painaa kosketinta niin hiljaa, ettei siitä tule ääntä ja kun tällaisella soittaneet siirtyvät oikeiden vasaroiden ja kielien pariin niin koneen kanssa opittu ylipehmeä kosketus aiheuttaa ongelmia.
Muuten en kyllä mitenkään halveksi digipianoja ja itsekin harjoittelen Nordin Stagella kotona, koska pystypianoissa on kuitenkin niin paljon huonompi soundi ja kotona ei ole varaa eikä tilaa flyygeliin. Aloittelijan pitäisi kuitenkin mielestäni kehittää tatsinsa alusta lähtien akustisella, jos siis aikoo koskaan akustista käyttää.
[/quote]
Mielenkiintoinen tuo kosketus-juttu. Minun mielestäni kun akustisissakin pianoissa on ihan erilainen ääni ja kosketus valmistajasta riippuen. Minulla oli aina soittotunneilla vaikeuksia, kun opettajalla oli kaamea Hellas, jossa piti takoa mahdottomasti saadakseen sen tukkoisenkin äänen esiin. Kotona oli kevyt ja kirkasääninen Kawai.
Onko pianon kannalta huono, kun meillä on aika lämmin ja kostea sisäilma?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:00"]
meillä tyttö on harrastanut pari vuotta. kotona meillä ei ole pianoa vaan ihan tavallinen kosketinsoitin vaan. hän on kuitenkin sillä onnistunut suht hyvin harjoittelemaan. tarkoitus olisi kuitenkin vaihtaa digipianoon, että saisi pikkaisen enemmän pianotuntumaa harjoitteluun. ja toki tarvitaan jo niitä pedaaleitakin. meille ei voi hankkia akustista pianoa, koska asumme puulämmitteisessä talossa ja ilman kosteus ja lämpötila vaihtelee suuresti eri vuodenaikoina. piano opelle ei olla kerrottu, ettei oikeaa pianoa kotoa löydy.. silti kaikissa arvioinnissa tyttö on saanut nimenomaan kehuja juuri soittimen hallinnasta. et meillä ei ainakaan päde toi väite, et oppii soittamaan väärin ellei oikeaa pianoa ole. mäkin kysyisin täs nyt samassa, et mitä kannattaa ottaa huomioon digi pianon ostossa?
[/quote]
Olen tuo 25, jolla on kaksi pianoa. Meilläkin on puulämmitys, eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia pianoille. Ulkoseinää vasten en niitä kyllä sijoittaisi.
Jos haluat pikkuisen panostaa niin Yamahan silent-mallisto on huippu! Oikea piano, jossa myös digikoneisto. Kuulokkeet vain korville ja soittamaan, kosketus on aito! Yamahan ääni ja kosketus ovat minusta ihan parhaita :)
Pianoihin saa myös kostutusjärjestelmän, joka pitää pianon paremmin vireessä eikä ole niin altis lämpötilan- ja kosteudenvaihteluille.
Mä hankin tuon Yamahan Silentin, jossa on siis digikoneisto sen manuaalisen rinnalla. Se on kyllä ihan HUIPPU! Hankin myös kahdet kuulokkeet, joten muun perheen ei tarvi kärsiä tyttären alkuopintojen harjoittelusta, mutta pystyn itse kuulla ja neuvoa häntä. Lisäksi itse voin soitella, kun lapset nukkuvat. Mutta sitä soitinta ei kyllä 500eurolla saa, vaan perään pitää lisätä yks nolla. Käytetyistä en osaa sanoa.
Me hankimme lapsemme ensimmaiseksi harjoittelusoittimeksi Roland DP990F-digipianon ja se on toiminut nyt vajaan vuoden erittain hyvin. Yamahalla oli myos hyvia digipianoja, mutta Rolandin malli mahtui paremmin olohuoneeseemme ja pidimme sen valikoista enemman.
Se, etta digipianolla voi soittaa kuulokkeet korvilla naapurien hairiintymatta on mahtava ominaisuus! Lapsemme soittaa yleensa ilman kuulokkeita niin, etta voimme tarvittaessa auttaa hanta, mutta puolisoni ja mina soitamme usein omaksi huviksemme kuulokkeiden kanssa muiden mentya nukkumaan.
Mitä pitäisi ottaa huomioon, kun menee ostamaan käytettyä pianoa? Osaako pianoista mitään tietämätön yhtään katsoa, onko piano kunnossa vai ei?
Nelonen tässä: se että oikea kosketus muodostuisi ongelmaksi vasta vuosien jälkeen on tavallaan harhaanjohtavaa. Jos oikeasti mielii huippupianistiksi, niin pohja on rakennettava oikein. Vähän kuin sanoisi että vatupassia tarvitaan talon rakentamisessa vasta loppupuolella kun laitetaan näkyviä osia kuten listoja ja ripustetaan tauluja.
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että kerrostaloon kohtuu laadukas digipiano aloittelijalle. Kun siirryin digipianoon 15 vuoden soittamisen jälkeen, niin kosketus ei häirinnyt minua. Vasta opettaja pystyi vuosien digiharjoittelun jälkeen sanomaan että jokin nyt mättää.
Jos teidän lapsi on todella lahjakas ja soittaa monimutkaisia teoksia vuoden opiskelun jälkeen, niin sitten pitää miettiä uudelleen. Jos ollaan vielä hämähämähäkkitasolla, niin sitten mennään digillä vielä vähän aikaa. Puollan ajatusta digipianosta, ei sen takia että kosketuksella ei olisi väliä, vaan sen takia että niin harva on niin lahjakas että sillä olisi soittouran kannalta suurempaa väliä. Neljää Ruusua ja Sonata Arcticaa voi hyvin soittaa digipianolla. Beethovenin sonaatteja mielellään sitten oikealla soittimella. Onnea soittoharrastukseen koko perheelle.
Kyllä kerrostalossa saa soittaa pianoa. Se on normaali elämisen ääni, kunhan ei tapahdu hiljaisuuden aikana. Tästä on jopa olemassa käräjäoikeuden päätös. Siinä 6h soittoa päivässäkin katsottiin normaaliksi elämäksi. Aloitteleva soitto-oppilas tuskin soittaa tuntiakaan päivässä.
Nykyään saa silent -tekniikan asennettua ihan mihin tahansa pianoon tai flyygeliin. Yamahalla on malleja, joissa se on valmiiksi asennettuna.
Muihin on sitten sellaisia kuin: Quiet Time ja Genio Silent Premium. Käytännössä pianoa puretaan osiin, laitetaan parit systeemit koskettimien alle ja muutama pieni musta boxi ja vipu sekä sähkövirta. Väännä vipua, niin saat digipianon akustisen pianon tatsilla. Käännä vipua uudestaan ja sulla on edelleen se tismalleen sama akustinen piano.
Tämmöinen järjestelmä maksaa asennettuna pari tonnia.
Osaisko joku vastata seiskalle? Muakin kiinnostais, jos joku osaisi kertoa hyviä tai huonoja pianomerkkejä.