Maitohampaita aikuisella. Implantti kelan korvauksella???
Minulla on 3 maitohammasta. Yksi alhaalla vasemmalla. Yksi ylhäällä oikealla ja yksi alhaalla oikealla. Eli siis joka puolella suuta. Nyt hyvin näkyvällä paikalla oleva maitohammas alkaa vedellä viimeisiä kuukausia ja olen kuullut, että mahdollisesti Kela voisi sen tilalle laitettavan implantin korvata. Mites on, tietääkö kukaan?
Kommentit (14)
Mulle ei ole kukaan ikinä kertonut että vois korvaustakin saada. Hammaslääkääri vain pelotellut heilumisesta... Ainakin 4, jopa 6 maitohammasta ja 2 ainakin hyvin edessä :(
Mulla on se käsitys että jos ei ole kyse kahdesta vierekkäisesta hampaasta, ei korvata. Mullakin yksi maitohammas ja näin sanoivat. Mutta sulla kun on noin monta niin ehkä on eri asia. Käsittääkseni Kela korvaa halvimman hoidon, jolla saadaan aikaan ok lopputulos. Esim kun minulla hajosi suuri paikka ja hammas lähti melkein kokonaan, siihen laitettiin uusi kruunu, implanttia en olisi saanut.
Täytyy olla ainakin 4 maitohammasta tai sitten väh. kolme samalla "sektorilla" eli neljänneksillä että saa kelakorvausta.
No mulle kävi niin, että mulle puhuttiin vuosia siitä, että implantit tehdään, ennen kuin täytän 18 ja ne siis korvataan täysin. Sitten 17-vuotiaana sanottiin, että eipä vaiskaan, laitetaan kevytsillat, maksat sitten aikuisena impantit itse.
Mulla oli vuosia ongelmia toisen kevytsillan kanssa, jolloin joku hammaslääkäri alkoi selvittää, voitaisko mulle tehdä siihen sittenkin implantti ainakin osittaisella korvauksella. Se onnistui, mutta tarkemmat yksityiskohdat siitä, miksi näin kävi, on mulle hämärän peitossa!
Mulla on edelleen toinen kevytsilta paikallaan, siihen ei mahtunut implanttia.
2
Minulla maitohampaat kiskottiin nuorena pois, ja oikomishoidolla vedettiin suurimmat raot umpeen. Minulla olisi kaunis hymy, jos vain olisin saanut kaksi tarvitsemaani implanttia. :(
Ei auta kuin kysyä varmaan Kelalta kun ei edes tämän päiväinen hammaslääkäri tiennyt asiasta.
Mun tietääkseni pitäisi olla 4 samalla neljänneksellä, että Kela korvaisi implantit aikuiselle. Kela korvaisi implantit alle 18v. Mutta niin nuorena ei hyödytä laittaa, koska kasvu ei ole päättynyt.
Kunta maksoi, kunhan hoito tehtiin ennen opiskelupaikalle muuttamista. Jäljelle jäi vain poliklinikkamaksut. 3 implanttia laitetettiin. Veljeni ei saanut yhtään, ei osannut vaatia, eikä huolehtinut oikomishoidostaan kunnolla. Kiire meinasi kyllä tulla, kun implantit laitettiin välivuotena. En olisi saanut muuttaa kirjoja toiselle paikkakunnalle, mikäli olisin muuttanut sillä se olisi voitu nähdä hoitosuhteen katkeamisena.
Pirun kalliita nuo ovat, joten toivottavasti saat korvauksen. Kaunis hymy kuitenkin vaikuttaa lopputulokseen ja ainakin itselläni myös syömiseen.
Eivät korvaa yksittäisiä hampaita. Siinä oli joku sääntö, että niitä piti olla tietty määrä samalla puolella tms. En muista tarkkaan, kun lopputulos oli, että itse en saisi mistään mitään tukia.
Itselläni kaksi maitohammasta ja ikää 33, tässä vuosi vuodelta toivotaan peukut ja varpaat pystyssä, että pysyisipä vielä suussa. Rahaa ei todellakaan ole tuollaiseen, joten lainaa kai se olisi sitten otettava :( Paikattu on moneen kertaan molempia hampaita, mutta onneksi vielä juuret tukevasti kiinni. Paikkauksessa pelottaa aina hitosti, kun ne tunkevat ja kiskovat niitä kehikoitaan siihen, niin tuntuu kuin hammas heiluisi. Ehkä heiluukin, mutta ns. normaalikäytössä ovat tukevan tuntuiset vielä.
kaverilla kanssa tuo sama vika, ja ei saanut mitään koska jokainen hammas on eri nejänneksellä. Ihan hirveä lasku siitä tuli.
Mulla oli 3 maitohammasta, josta nyt 2 on korvattu implanteilla. Jos olisi ollut 4 maitohammasta, kunta/kaupunki olisi korvannut. Nyt maksoin 4 000 € näistä kahdesta, ja yksi jäljellä vielä :/
Mulla puuttuu yhdeltä neljännekseltä kaksi tai max 3 (en tiedä tarkkaa lukua, koska hammaskalustoani on myös muovattu oionnalla), mutta korvattiin osittain, kuten tässä ketjussa kerroin. En tiedä, millä perusteella!
2
Itsellä ikää 34v ja viimeinen maitohammas olisi hyvin tulossa jo pois, ainoastaan rautahammas on kasvanut niin vinoon että että toimenpiteessä tarvitaan kirurgisia toimenpiteitä. Onko kenelläkään tietoa saako tälläisen hoidettua kunnallisen piikkiin tai mikä on yleisesti halvin ratkaisu tälläiseen tapaukseen. Luultavasti hammas joudutaan leikkaamaan irti ja tekemään uudet juuret joihin imblatti. Kiitos asiallisista vastauksista.
Mulle on kela korvannut sen keinojuuren, mutta ei sitä näkyvää hammasta. Mulla puuttuu synnynnäisesti useita hampaita ja maitohampaitakin on vielä jäljellä. Jouduin maksaa jonkun osan leikkauksista ja käyntimaksuista, mutta kokonaissummaan verrattuna aika vähän.
Valitettavasti en osaa kertoa mitään arvioita kustannuksista, siitä on niin kauan!