Pitäisikö aikuiset serkut kutsua lakkiaisiin?
Jos serkkuja on paljon ja heillä vielä iso liuta lapsia? Osan kanssa ei tule oltua juuri missään tekemisissä. Me on ajateltu, ettei kutsuta kuin ne pari, joiden kanssa ollaan läheisiä, mutta miten on, odotatteko kutsuja serkkujenne juhliin? Onko tämä protokollavirhe jättää kutsumatta? Ei meillä lapsia vastaan mitään ole, vaan henkilömäärän paisuminen liian suureksi arveluttaa ja muutenkin, lieneekö tapana? Toisaalta, onko loukkaavaa valikoida kutsutut serkut, vaikka peruste onkin se, miten läheisiä ollaan?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:29"]
Eikös yo-juhliin saa periaatteessa tulla kaikki halukkaat tutut...
[/quote]
Saa, tiedän. Mutta näkyy vakiintuneen käytäntö, että kutsutaan. Me olemme olleet viime vuosina vain kutsuttuina vieraina. Emme ole hirvinneet mennä kutsumatta, vaikka pari kertaa on kutsua odotettu, mutta ei ole tullut. Silloin on ollut kyse tuttavista. Yksiin olisi varmaan pitänyt mennä, sillä nuoremman sisaruksen lakkiaisiin sitten kutsutiin suullisesti - eli heillä ei ollut tapana kutsua.
Ei minusta tarvitse kutsua ihmisiä, joiden kanssa ei ole muuten tekemisissä. Minä esittäisin kutsun suullisesti muille.
Serkutko ei ole keskenään tekemisissä?
Meillä ei miehen serkku kutsunut lakkiaisiinsa kuin muutaman serkkunsa ja nämäkin päättivät, että eivät mene. Syynä kutsumattomuuteen oli juuri tuo "ei oikein ole tilaa". No, tilaa oli kivasti, kun 2 tätiä, miehensä ja 3 lastaan puolisoineen jäivät pois.
Meillä on niin pieni suku, että serkut kutsutaan ilman muuta. Lakkiaisiinhan tullaan usein vähän eri kellonaikaan, ja voihan ihmiset kutsuakin porrastetusti, jos on tilanpuutetta. Lakkiaiset on munkin mielestä sellaiset juhlat, johon saa kaikki tulla.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:38"]
[/quote]
Ihan normaalia nykyään, ettei olla serkkujen kanssa tekemisissä. Minunkin kaikki serkut, tädit ja eno asuvat 300-700 km päässä, joten ei juuri olla tekemisissä. Emme myöskään viettäneet aikaa yhdessä lapsina tms..
Meillä ei miehen serkku kutsunut lakkiaisiinsa kuin muutaman serkkunsa ja nämäkin päättivät, että eivät mene. Syynä kutsumattomuuteen oli juuri tuo "ei oikein ole tilaa". No, tilaa oli kivasti, kun 2 tätiä, miehensä ja 3 lastaan puolisoineen jäivät pois.
[/quote]
Eivät ole, sillä kyseessä on kuitenkin aika iso ikäero, serkkuja on paljon ja osa asuu kaukana toisistaan. Meille on jo luvannut tulla aika paljon ihmisiä, joten nyt jo on annettu ihmisille vähän eri aikoja. Jos kaikki serkut lapsineen tulisivat, se tietäisi n. 25 henkilöä lisää 80 neliön rivariasuntoon, todella pieni piha. Meille on laskettu että 30, max 40 henkilöä tulee. Ihan astioista alkaen on alettava hommata lisää, jos kaikki kutsutaan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:44"]
[/quote]
Ihan normaalia nykyään, ettei olla serkkujen kanssa tekemisissä. Minunkin kaikki serkut, tädit ja eno asuvat 300-700 km päässä, joten ei juuri olla tekemisissä. Emme myöskään viettäneet aikaa yhdessä lapsina tms..
[/quote]
Minulla on ikäeroa serkkuihini lähes 15 vuotta (isän puolella ovat 15 v minua vanhempia, äidin puolella taas nuorempia) ja vähintään kerran kesässä kokoonnutaan yhteen ja ollaan paljon tekemisissä muutenkin, vaikka asutaan ympäri Suomea. Lapsina emme viettäneet aikaa yhdessä.
Ihan turha nuoren juhlaan on isoa määrää serkkuja kutsua. Perhepiirissä on kivampaa ja saa olla rennommin, ei tarvitse satsata tarjottaviin. Se nuori lähtee kuitenkin muualle juhlimaan, joten en kutsuisi serkkuja lainkaan, isovanhemmista puhumattakaan. Ihan turhaa ketkuttelua koko juhlat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
Minulla on ikäeroa serkkuihini lähes 15 vuotta (isän puolella ovat 15 v minua vanhempia, äidin puolella taas nuorempia) ja vähintään kerran kesässä kokoonnutaan yhteen ja ollaan paljon tekemisissä muutenkin, vaikka asutaan ympäri Suomea. Lapsina emme viettäneet aikaa yhdessä.
[/quote]
Montako teitä on? Osa ei vaan ole sukurakkaita. Itse olen tekemisissä jopa samasta perheestä eri ihmisten kanssa enemmän kuin toisten; niin se vaan menee. Meillä on suvussa sisaruksiakin riidoissa keskenään, joten serkutkaan eivät sitten pahemmin tunne toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:55"]
Ihan turha nuoren juhlaan on isoa määrää serkkuja kutsua. Perhepiirissä on kivampaa ja saa olla rennommin, ei tarvitse satsata tarjottaviin. Se nuori lähtee kuitenkin muualle juhlimaan, joten en kutsuisi serkkuja lainkaan, isovanhemmista puhumattakaan. Ihan turhaa ketkuttelua koko juhlat.
[/quote]
Isovanhemmat haluaa tulla, he ovat jo pitkin talvea kyselleet...
Taisi olla "heitto" tuo isovanhemmat; ettei kutsuttaisi? He nyt ainakin haluavat tulla lapsenlapsensa juhlaan! Enpä ole kuullut kenenkään jättäneen mummoja ja pappoja kutsumatta.
Eri asia, jos eivät jostakin monen sadan kilometrin päästä jaksa lähteä, mutta kutsutaan kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Montako teitä on? Osa ei vaan ole sukurakkaita. Itse olen tekemisissä jopa samasta perheestä eri ihmisten kanssa enemmän kuin toisten; niin se vaan menee. Meillä on suvussa sisaruksiakin riidoissa keskenään, joten serkutkaan eivät sitten pahemmin tunne toisiaan.
[/quote]
Meitä on aika vähän eli isän puolella on 21 serkkua, äidin puolella vain 9. Meillä on vanhanaikainen suku, ei isommin riidellä ja on löydetty hyvät puolisot, ettei ole heistäkään riitapukareiksi.
Eikös yo-juhliin saa periaatteessa tulla kaikki halukkaat tutut...