Asunnon osto, kun kumpikin laittaa rahaa mutta vain toinen ottaa lainaa -pankki haluaa asunnon lainanottajan nimiin
Olisiko kellään antaa neuvoa tällaisessa tilanteessa? Olemme ostamassa uutta asuntoa. Maksamme puolet myyntihinnasta heti, toista puolta varten puolisoni ottaa lainaa (minä olen tällä hetkellä työttömänä niin en saa, siksi koko laina tulee puolison nimiin maksetaan tietysti de facto yhdessä.)
Pankki haluaa, että koko asunto tulee puolisoni nimiin, ja teemme vaan verohallintoa varten keskinäisen velkakirjan minun antamastani rahaosuudesta (1/3 asunnon arvosta).
Minusta olisi järkevintä, että minun omistusosuudekseni merkittäisiin se osuus, minkä verran tosiasiassakin maksan. Ettei tarvitsisin tehdä mitään velkakirjaa kuvitteellisine takaisinmaksuaikatauluineen. Mutta jostain syystä tämä ei pankille käy.
Joten miten tuollainen velkakirja tehdään? Voiko takaisinmaksusuunnitelmakohdan kiertää vaikka sillä, että lainan "takaisinmaksua" on kun saan ilmaiseksi asua puolisoni omistamassa asunnossa?
Kommentit (29)
Et maksa mitään mikä ei ole sin nimissä.
Ostatte puoliksi ja panttaat osuutesi miehen lainan lisävakuudeksi.
En nyt jaksa lukea kaikkia vastauksia. Mutta miksi laina tulisi vain miehen nimiin? Parempi on ottaa se laina yhteisvastuullisesti. Omistus 50/50 ja laina 50/50. Pankkia ei kiinnosta kuka sen käsirahan maksaa ja kuka sitä lainaa maksaa. Eikä verottajaakaan kiinnosta tällaisessa tilanteessa kun ollaan naimisissa.
Minä olen tehnyt asuntokauppoja jopa työttömänä. Ostettiin asunto yhdessä miehen kanssa ja laina yhteisvastuullinen. Pankin kanssa ei minkään valtakunnan ongelmaa, laskevat tulot yhteen ja katsovat, että ne riittää.
Samaten tytär ja vävy ostivat asunnon yhdessä. Tytär laittoi siihen omarahoitusosuuden, mutta vävy sitä lainaa lähinnä maksaa, koska on töissä ja tytär opiskelee. Ei pankkia kiinnosta keneltä tulee mikäkin raha. Ja koska osituksessa on mahdollista siirtää omaisuutta ilman veroseuraamuksia, ei verottajaakaan kiinnosta kenen nimissä omaisuus on ja kuka sitä lainaa on maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas outo neuvo, ehdottomasti myös asunto sinun nimiin, ei pitäisi olla ongelma. Kysypä. uudestaan ja vaikka toisesta pankista. Onkohan pankissa nyt ymmärretty oikein tuo teidän kuvio.
Ei kai se pankki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole "koko laina tulee puolison nimiin" toki puoliso silloin omistaa koko lainalla ostetun asunnonkin. Vai luuleeko ap saavansa ilmaiseksi puolet asunnosta noin vain. TYPERÄ ehdotus.
Pankilla ei ole mitään tekemistä muuta kuin lainan kanssa. Asunnon omistus taas on jotain muuta. Provohan tämä varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Ostatte puoliksi ja panttaat osuutesi miehen lainan lisävakuudeksi.
Eihän se voi olla lisävakuus, kun se on lainaosuutta, jota ap ei omista, eikä sen vertaa löydy vakuuksiakaan ap:ltä.
Onpas todella outo neuvo. Mikäs pankki tämmösiä neuvoo eli suorastaan antaa asiakkaalle vahingollisia vääriä neuvoja? Älä missään nimessä suostu. Ainoa vaihtoehto on laittaa asunto molempien nimiin. Tai sitten vaihdatte pankkia tai voittehan siirtää oston tulevaisuuteen, kun olette molemmat töissä.
Jollain keskinäisellä velkapaperilla voi pyyhkiö ahterinsa. Jos teille tulee ero niin sinä jäät ilman rahojasi, se on varma.
Ymmärsinkö oikein, että maksaisit osan asunnosta pankille ja lisäksi tekisit velkakirjan, jolla olisit miehellesi velkaa, etkä silti omistaisi asunnosta neliötäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vakuudet ei riitä, siksi moinen järjestely. Eli jos asunnon hinta olisi 100 000 e ja maksatte siitä samantien 50 000 e, niin pankille ei riitä vakuudeksi 75% asunnon arvosta, kun mies ottaa lainaa 50 000 e. Näin siksi, että osan vakuudesta omistaa joku toinen eli sinä.
Ostin itse 98 000 hintaisen asunnon, omarahoitusta oli 30 000 e verran, mutta pankille ei riittänyt vakuudeksi 68 000 e lainalle se ostettava asunto, vaan halusivat lisäksi 200 000 e arvoisen omakotitaloni laina vakuudeksi. Oli pakko kysyä, että oikeastiko 68 000 lainalle 7 vuoden maksuajalla tarvitaan melkein 300 000 e vakuudet.
Tässä pankki kyllä kusetti asiakastaan. Kaikkeen ihmiset suostuvatkin. Vain hullu kiinnittää koko 300 teuron omakotitalon. No joku muuttotappiokunta ilmeisesti eli olettivat asunnon arvon laskevan.
Silloin vaihdetaan pankkia. Olen ollut vastaavassa tilanteessa, kun yksi pankki esitti yhdenlaisen vaatimuksen, toinen toisenlaisen ja vasta kolmannesta silloinen avopuolisoni sai lainan ilman ehtoja, vai olikohan se vasta neljäs. Se oli sitä aikaa, kun joka kylässä oli monta konttoria.
Sinä saat asua muutenkin puolisosi omistamassa asunnossa "ilmaiseksi". Oletteko ottaneet selvää, mitä tuo vaikuttaa mahdolliseen asumistukeen, jota saa myös omistusasuntoon.
Jos tämä ei ole provo, niin aloittajaa kusetetaan, joko puoliso tai pankki. Koko talo, tila, asunto tai mikä tahansa toisen ihmisen omistama omaisuus voi olla jonkun velan vakuutena.
Oletko koskaan kuullut takauksesta? Sinä voit olla puoliso asuntovelan takaaja ja / TAI myös sinun omistamasi asunnon puolikas on velan vakuutena. Pankki voi siis realisoida koko asunnon, myös sinun osuutesi, jos puolisosi ei maksa velkaansa.