Asunnon osto, kun kumpikin laittaa rahaa mutta vain toinen ottaa lainaa -pankki haluaa asunnon lainanottajan nimiin
Olisiko kellään antaa neuvoa tällaisessa tilanteessa? Olemme ostamassa uutta asuntoa. Maksamme puolet myyntihinnasta heti, toista puolta varten puolisoni ottaa lainaa (minä olen tällä hetkellä työttömänä niin en saa, siksi koko laina tulee puolison nimiin maksetaan tietysti de facto yhdessä.)
Pankki haluaa, että koko asunto tulee puolisoni nimiin, ja teemme vaan verohallintoa varten keskinäisen velkakirjan minun antamastani rahaosuudesta (1/3 asunnon arvosta).
Minusta olisi järkevintä, että minun omistusosuudekseni merkittäisiin se osuus, minkä verran tosiasiassakin maksan. Ettei tarvitsisin tehdä mitään velkakirjaa kuvitteellisine takaisinmaksuaikatauluineen. Mutta jostain syystä tämä ei pankille käy.
Joten miten tuollainen velkakirja tehdään? Voiko takaisinmaksusuunnitelmakohdan kiertää vaikka sillä, että lainan "takaisinmaksua" on kun saan ilmaiseksi asua puolisoni omistamassa asunnossa?
Kommentit (29)
Oletteko kysyneet jostain toisesta pankista lainaa? Millaista järjestelyä he ehdottaisivat?
Onpas outo neuvo, ehdottomasti myös asunto sinun nimiin, ei pitäisi olla ongelma. Kysypä. uudestaan ja vaikka toisesta pankista. Onkohan pankissa nyt ymmärretty oikein tuo teidän kuvio.
Ette kai sitä asuntoa pankilta osta.
Pankistahan otatte vain lainan. Ei pankki määrää sitä, kenen nimiin asunto ostetaan.
Keksi ap edes hiukkasen parempia provoja.
Olet kaheli ap, provosi on surkea.
Hyvä nyrkkisääntö on, että aina asunto omiin nimiin, jos maksat siitä osan. Muuten olet äkkiä kadulla eron tai puolison kuoleman sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kysyneet jostain toisesta pankista lainaa? Millaista järjestelyä he ehdottaisivat?
Meillä on kaikki toiminnot keskitetty samaan pankkiin, myös vakuutukset, joten mikään muu pankki ei pysty lainaehdoilla kilpailemaan -ne ovat tässä sopimuksessa erittäin edulliset.
Lähinnä nyt ihmettelen tuota velkakirjan tekoa, maksusuunnitelmaa ja sitä, miten se toimitetaan verohallintoon? OmaVeron kauttako?
Minulle pankki on neuvonut ainoastaan, että jos haluan olla ensiasunnon ostaja jatkossa, kannattaa omistaa vain 49 %. Outoa toimintaa pankilta. Mikä pankki?
Vierailija kirjoitti:
Minulle pankki on neuvonut ainoastaan, että jos haluan olla ensiasunnon ostaja jatkossa, kannattaa omistaa vain 49 %. Outoa toimintaa pankilta. Mikä pankki?
Mielestäni aika loogista että voi olla ensiasunnon ostaja vain kerran elämässään.
Vakuudet ei riitä, siksi moinen järjestely. Eli jos asunnon hinta olisi 100 000 e ja maksatte siitä samantien 50 000 e, niin pankille ei riitä vakuudeksi 75% asunnon arvosta, kun mies ottaa lainaa 50 000 e. Näin siksi, että osan vakuudesta omistaa joku toinen eli sinä.
Ostin itse 98 000 hintaisen asunnon, omarahoitusta oli 30 000 e verran, mutta pankille ei riittänyt vakuudeksi 68 000 e lainalle se ostettava asunto, vaan halusivat lisäksi 200 000 e arvoisen omakotitaloni laina vakuudeksi. Oli pakko kysyä, että oikeastiko 68 000 lainalle 7 vuoden maksuajalla tarvitaan melkein 300 000 e vakuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaikki toiminnot keskitetty samaan pankkiin, myös vakuutukset, joten mikään muu pankki ei pysty lainaehdoilla kilpailemaan -ne ovat tässä sopimuksessa erittäin edulliset.
Lähinnä nyt ihmettelen tuota velkakirjan tekoa, maksusuunnitelmaa ja sitä, miten se toimitetaan verohallintoon? OmaVeron kauttako?
Mutta eikö kuitenkin kysyä toisesta pankista niitä heidän neuvojaan ja neuvoja tällaisessa tilanteessa? Ja perusteluja niille. Sitten olisi jotain, mitä ehdottaa sinne omaan pankkiin perusteluineen. Kyllähän fiksut ihmiset kilpailuttavat palveluita ym.
Parempi se aina on ammattilaisilta kysyä kuin av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö kuitenkin kysyä toisesta pankista niitä heidän neuvojaan ja neuvoja tällaisessa tilanteessa? Ja perusteluja niille. Sitten olisi jotain, mitä ehdottaa sinne omaan pankkiin perusteluineen. Kyllähän fiksut ihmiset kilpailuttavat palveluita ym.
Parempi se aina on ammattilaisilta kysyä kuin av-palstalla.
Siis kysyä neuvoja ja järjestelyehdotuksia...
lainaa ja asuntoa maksukyvyn verran ja molemmille lainaa. Jos meneekin niin että toinen ei maksa niin sitten voinee siirtää osuudet niin asunnosta kuin lainasta. Tai sitten vaan se naisen 20% osuus huutokaupattava.. voinee olla ettei löydy ostajaa.. kuin se toinen osaomistaja joka ostaa sen loput 20% 1 egellä.
Vierailija kirjoitti:
Vakuudet ei riitä, siksi moinen järjestely. Eli jos asunnon hinta olisi 100 000 e ja maksatte siitä samantien 50 000 e, niin pankille ei riitä vakuudeksi 75% asunnon arvosta, kun mies ottaa lainaa 50 000 e. Näin siksi, että osan vakuudesta omistaa joku toinen eli sinä.
Ostin itse 98 000 hintaisen asunnon, omarahoitusta oli 30 000 e verran, mutta pankille ei riittänyt vakuudeksi 68 000 e lainalle se ostettava asunto, vaan halusivat lisäksi 200 000 e arvoisen omakotitaloni laina vakuudeksi. Oli pakko kysyä, että oikeastiko 68 000 lainalle 7 vuoden maksuajalla tarvitaan melkein 300 000 e vakuudet.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Sinänsä erikoista kun tämä ei ole meidän ensimmäinen laina ko. pankissa ja kaikki muut on maksettu reilusti etuajassa. No, kai ne säännöt on kaikille samat.
Mutta haluaisin nyt ensisijaisesti tietää, millaisen maksusuunnitelman väännän siihen velkakirjaan? Voiko kirjata vaikka, että laina maksetaan takaisin kun omaisuus realisoidaan? Jos antaa vanhemmilleen lainan, josta muuten voisi helposti mennä lahjaveroa, voi kirjata että laina maksetaan takaisin kuolinpesästä. Tämähän olisi vähän samantyyppinen tilanne?
-ap-
Mitä helvettiä verottaja tekee teidän velkakirjalla, älä viitsi höpistä ap.
Mies voi lainankorot vähentää omassa verotuksessaan, verottajalle ei muu kuulu.
Ja asuntoja voi ostella vaikka lastensa nimiin, jos haluaa.
Sinä ap olet just se täti, jonka ennenkin on tänne postaillut aivan hulluja, itse keksittyjä tarinoita.
Sori tästä, mutta sulla kyllä viiraa päästä melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin itse 98 000 hintaisen asunnon, omarahoitusta oli 30 000 e verran, mutta pankille ei riittänyt vakuudeksi 68 000 e lainalle se ostettava asunto, vaan halusivat lisäksi 200 000 e arvoisen omakotitaloni laina vakuudeksi. Oli pakko kysyä, että oikeastiko 68 000 lainalle 7 vuoden maksuajalla tarvitaan melkein 300 000 e vakuudet.Näin minäkin olen ymmärtänyt. Sinänsä erikoista kun tämä ei ole meidän ensimmäinen laina ko. pankissa ja kaikki muut on maksettu reilusti etuajassa. No, kai ne säännöt on kaikille samat.
Mutta haluaisin nyt ensisijaisesti tietää, millaisen maksusuunnitelman väännän siihen velkakirjaan? Voiko kirjata vaikka, että laina maksetaan takaisin kun omaisuus realisoidaan? Jos antaa vanhemmilleen lainan, josta muuten voisi helposti mennä lahjaveroa, voi kirjata että laina maksetaan takaisin kuolinpesästä. Tämähän olisi vähän samantyyppinen tilanne?
-ap-
Hankkikaa reaalivakuudet ja ottakaa laina yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas outo neuvo, ehdottomasti myös asunto sinun nimiin, ei pitäisi olla ongelma. Kysypä. uudestaan ja vaikka toisesta pankista. Onkohan pankissa nyt ymmärretty oikein tuo teidän kuvio.
Ei kai se pankki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole "koko laina tulee puolison nimiin" toki puoliso silloin omistaa koko lainalla ostetun asunnonkin. Vai luuleeko ap saavansa ilmaiseksi puolet asunnosta noin vain. TYPERÄ ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä verottaja tekee teidän velkakirjalla, älä viitsi höpistä ap.
Mies voi lainankorot vähentää omassa verotuksessaan, verottajalle ei muu kuulu.
Ja asuntoja voi ostella vaikka lastensa nimiin, jos haluaa.
Sinä ap olet just se täti, jonka ennenkin on tänne postaillut aivan hulluja, itse keksittyjä tarinoita.
Sori tästä, mutta sulla kyllä viiraa päästä melkoisesti.
Oletko koskaan lahjaverosta kuullut? Jos minä annan X tuhatta euroa puolisolle, että se ostaa asunnon, eikä asunto tule minun nimiini, verottaja katsoo tuon summan lahjaksi puolisolle.
Samoin, jos ostat asunnon lastesi nimiin, he joutuvat maksamaan siitä lahjaveroa.
-ap-
Meillä on puolison kanssa talo, joka on yhteisomistuksessa. Pankkilaina on vain puolisoni nimissä.
Hei ap, lue alla oleva, ja mieti mitä asia sinun kohdallasi tarkoittaa:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005531859.html
Lisään vielä, että olemme naimisissa ilman avioehtoa, joten tuntuu tosi oudolta että pankille ei sovi tehdä minusta osa omistajaa. Lainaehdot vaan on niin edulliset ettei tästä viitsi ruveta tappelemaan.
-ap-