pääsin opiskelemaan luokanopettajaksi!!! Opettajat, vinkit kehiin!
Mitkä ovat parhaat neuvosi tuoreelle opiskelijalle ja tulevalle opettajalle?
Kommentit (83)
Älä ole introvertti. Jos olet, et pärjää siellä niiden rääväsuiden kanssa. Toiset opiskelijat ovat nimittäin ekstroverttejä.
Vierailija kirjoitti:
Älä virkkaa luennolla.
??? No ei tulisi mieleenkään.
Jos hyväksyt oppilaat someseuraajiksi, menetät ehkä oman yksityisyytesi ja uskottavuutesi, mutta saat arvokasta tietoa perheoloista yms.
Etsi joku hyväntekeväisyyskohde, jolle kanavoit saamasi joulukynttilät ja kesäruusut
Oppilaiden kotitaustasta oleviin ongelmiin et voi vaikuttaa. Älä siis ota niitä huoleksesi ja kuvittele, että jokaisen oppilaan oppimiseen vaikuttavat ongelmat voisit ratkaista parantamalla ja yksilöllistämällä loputtomiin opetustasi. Et voi. Älä siis polta itseäsi loppuun ja ota työ työnä. T. 26 vuotta peruskoulun opettajana
Ihan oikeasti ihmetyttää kuka haluaa nykypäivänä enää opettajaksi täysin sekopäisiä lapsia paimentamaan. Jo omana aikana koulut oli helvettiäkin kauheampia paikkoja. Onnea vaan valitsemallanne uralla.
Vierailija kirjoitti:
Viiden tähden vinkki: vaihda alaa vielä kun voit.
Minä komppaan tätä, koska alan työtilanne on heikko. Itse vaihdan alaa nyt syksyllä, vaikka opettamisesta yli kaiken tykkäänkin. Mutta ei tällä elä.
T: 15 vuotta pätkäopena
Lomien takia opettajan työtä jaksaa jotenkin tehdä. Jos ne syödään, niin so long!
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyt oppilaat someseuraajiksi, menetät ehkä oman yksityisyytesi ja uskottavuutesi, mutta saat arvokasta tietoa perheoloista yms.
En ajatellut kyllä ottaa opiskelijoita someseuraajiksi. Tai sitten pitää luoda sitä varten erillinen tili. EN tosin ole kovin aktiivinen somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden tähden vinkki: vaihda alaa vielä kun voit.
Minä komppaan tätä, koska alan työtilanne on heikko. Itse vaihdan alaa nyt syksyllä, vaikka opettamisesta yli kaiken tykkäänkin. Mutta ei tällä elä.
T: 15 vuotta pätkäopena
Oppilaiden määrä vähenee tulevina vuosikymmeninä, kun syntyvyys laskee. Lapsiperheet pakkautuvat isommille paikkakunnille, joissa kouluista tehdään mammuttikokoisia yhtenäiskouluja, joissa ongelmat moninkertaistuvat. Muualla kouluja yhdistetään ja lakkautetaan. Jos opettajakoulutus ei laske kohta sisäänottomääriä, valmistuu suoraan ihmisiä työttömiksi!
Vierailija kirjoitti:
Lomien takia opettajan työtä jaksaa jotenkin tehdä. Jos ne syödään, niin so long!
Ollaanko opettajilta viemässä kesälomat?! Kun ne oli yksi syy, miksi halusin hakeutua opettajaksi, että lapsille ei tarvitse järjkestää loman ajaksi hoitajaa. Ja että voisin sitten tehdä esim. kirjoitustöitä lomien aikana.
Tosin minulla on myös ihan sisäinen palo "kansankynttiläksi". Ja olen kiinnostunut eri pedagogisista menetelmistä, jne. Mutta kyllä hommasta vähän on pohja pois, jos kesälomia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole introvertti. Jos olet, et pärjää siellä niiden rääväsuiden kanssa. Toiset opiskelijat ovat nimittäin ekstroverttejä.
En ole intorvertti- Olen jotain siltä väliltä. Mutta kykeneväinen olemaan myös erittäin ekstrovertti. Hakkaan ne parhaat ekstrovertit siinä hommassa tarvittaessa kyllä laudalta.
Vierailija kirjoitti:
Opettele tykkäämään kinderperunoista
En juuri syö perunaa. Ajattelin tehdä omat eväät, kouluruoka on aika epäterveellistä. Vetoan johonkin yyperhankalaan ruokavalioon, jolla en halua rasittaa keittiöhenkilökuntaa.
Yritä koulun ulkopuolella päästä eroon operoolista ja puhetyylistä, jolla kohtaat oppilaita
Vierailija kirjoitti:
Hankin kunnon mies jo opiskeluaikana. Myöhemmin vaikeaa.
Miksi myöhemmin vaikeaa? Entä, jos ei olekaan miehiin päin kallellaan`?
Jos saat viran jostain pikkukunnassa, muuta vähintään naapuripitäjään, niin saat vapaa-ajalla liikkua rauhassa ja elää vapaammin. Kannattaa, vaikka työmatka pitenee.
Älä virkkaa luennolla.