Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan opiskellut juristiksi vanhempana?

Vierailija
11.07.2020 |

Onko täällä ketään joka olisi opiskellut juristiksi vanhemmalla iällä (olen 40)? Kypsyttää oma ala ja ura, ja oikeustiede on kiinnostanut jo pitkään. Yksi tutkinto yliopistosta on (mat-luonnontiet) mutta haluaisin jotain muuta kun vielä ehtii

Mietityttää vaan vähän miten siellä nuorten ja terävien joukossa sit pärjäisi. Eikä pääsykokeetkaan tietty ihan läpihuutojuttu olisi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini haki ja pääsi oikikseen kolmekymppisenä, hyvän uran on saanut tehtyä 25 vuodessa.

Vierailija
2/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt joustamaan, ja tekemään oman alan harjoitteluja opintojen ohella samalla palkalla kuin nuoremmatkin, mikäs siinä. Tiedän joitakin päälle 40-vuotiaita, jotka ovat menestyneet hyvin ja saanut opinnot nopeammassa tahdissa suoritettua. Tietysti tämä vaatii taloudellista pääomaa, jos joutuu entisen työpaikan jättämään. Kannattaa huomioida, että tietyillä paikkakunnilla pakollisen läsnäolon määrää on lisätty verrattuna entiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juristi kertoi, että hänen opiskeluaikana moni oli valmistunut oikeustieteellisestä eläkeikäisenä.

Vierailija
4/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänpääsyyn ja opinnoissa menestymiseen voit itse vaikuttaa enemmän kuin uraan sen jälkeen. Mitä sitten, kun valmistut oikiksesta, luultavasti olet lähemmpänä 50v kuin 40v, niin konservatiivisella alalla tuon ikäiseltä ammattimielessä junnulta on moni ovi kiinni.

Vaikka itse olisit valmis ja hyvällä asenteella entry level -positioihin, niin työnantaja pystyy joka kerta valitsemaan jonkun nuoren into piukassa -suorittajan, jolla nälkäisyyttä ja näyttämisenhalua ja dynaamisuutta. Ehkä sullakin on, mutta eri asia, saatko uskottavasti tuotua esiin.

Vierailija
5/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on siellä vanhempiakin, ei kaikki ole 20 vee. Sinne vaan jos kiinnostaa.

Vierailija
6/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini haki ja pääsi oikikseen kolmekymppisenä, hyvän uran on saanut tehtyä 25 vuodessa.

Kolmekymppinen on selvästi eri keissi kuin neljäkymppinen.

Ja tuolle, joka kertoi joukossa olleen monia eläkeiän kynnyksellä valmistuneita, niin mitä sitten? Tuskin oikis avasi niille kovin paljon uusia mahdollisuuksia työelämässä. Mutta opiskelu sinänsä varmaan oli ihan antoisaa.

Vierailija
7/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt joustamaan, ja tekemään oman alan harjoitteluja opintojen ohella samalla palkalla kuin nuoremmatkin, mikäs siinä. Tiedän joitakin päälle 40-vuotiaita, jotka ovat menestyneet hyvin ja saanut opinnot nopeammassa tahdissa suoritettua. Tietysti tämä vaatii taloudellista pääomaa, jos joutuu entisen työpaikan jättämään. Kannattaa huomioida, että tietyillä paikkakunnilla pakollisen läsnäolon määrää on lisätty verrattuna entiseen.

Palkkahommat mietityttää kyllä, nykyisessä työssä oon jo ihan hyvässä asemassa ja palkka on ihan hyvä (lähes 5000e/kk). Että siitä voisi olla aika kova pudotus ainakin hetkellisesti. Ja tietty pudotus harjoittelija-asemaan. Mutta jos sais tehdä jotain mikä kiinnostaa, voisi olla sen arvoista. Aika monta vuotta työelämää jäljellä kuitenkin vielä.

Opiskelisin sitten kyllä päätoimisesti, en töiden ohessa. Mulla on lapsia ja haluan ehtiä olla myös heidän kanssa.

Vierailija
8/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäänpääsyyn ja opinnoissa menestymiseen voit itse vaikuttaa enemmän kuin uraan sen jälkeen. Mitä sitten, kun valmistut oikiksesta, luultavasti olet lähemmpänä 50v kuin 40v, niin konservatiivisella alalla tuon ikäiseltä ammattimielessä junnulta on moni ovi kiinni.

Vaikka itse olisit valmis ja hyvällä asenteella entry level -positioihin, niin työnantaja pystyy joka kerta valitsemaan jonkun nuoren into piukassa -suorittajan, jolla nälkäisyyttä ja näyttämisenhalua ja dynaamisuutta. Ehkä sullakin on, mutta eri asia, saatko uskottavasti tuotua esiin.

Ei kai partneripolku ole oikeasti läheskään kaikkien 20 vuotta nuorempienkaan ulottuvilla...

Vierailija
9/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkahommat mietityttää kyllä, nykyisessä työssä oon jo ihan hyvässä asemassa ja palkka on ihan hyvä (lähes 5000e/kk). Että siitä voisi olla aika kova pudotus ainakin hetkellisesti. Ja tietty pudotus harjoittelija-asemaan. Mutta jos sais tehdä jotain mikä kiinnostaa, voisi olla sen arvoista. Aika monta vuotta työelämää jäljellä kuitenkin vielä.

Opiskelisin sitten kyllä päätoimisesti, en töiden ohessa. Mulla on lapsia ja haluan ehtiä olla myös heidän kanssa.

Paremmilla palkoille tuskin pääset mutta ehkä mukavampaan ja varmempaan työhön. Tai mistä sitä tietää, voithan onnistua rikastumaankin jos hyvin käy!

Vierailija
10/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk. koht. en vaihtaisi noilla tuloilla alaa. Ensimmäinen vuosi oli jännittävä, ja oppi kaikkea uutta. Sen jälkeen tolkuton lukeminen ei herättänyt sen kummempia fiiliksiä. Toki innostunut olen tietyistä oikeudenaloista, mutta työllistyminen juuri niille aloille onkin aivan toinen juttu. Tästä ei toki hakijoille kerrota...

Vierailija
11/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henk. koht. en vaihtaisi noilla tuloilla alaa. Ensimmäinen vuosi oli jännittävä, ja oppi kaikkea uutta. Sen jälkeen tolkuton lukeminen ei herättänyt sen kummempia fiiliksiä. Toki innostunut olen tietyistä oikeudenaloista, mutta työllistyminen juuri niille aloille onkin aivan toinen juttu. Tästä ei toki hakijoille kerrota...

Niin, olisihan se iso taloudellinen tappio, opiskella monta vuotta. Ehkä voisi tehdä avoimessa yo jotain opintoja ja katsoa jaksaako kiinnostaa niin paljon että vaihtaa.

Toinen, kevyempi vaihtoehto vois olla tehdä joku opintokokonaisuus vaikka kauppatieteitä tms, millä saisi uran suuntaa fiksattua. Kuitenkin ehtona on että ala työllistää.

-ap

Vierailija
12/16 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloituksesta, olen pohtinut samoja juttuja, palkka nykyisessä työssä hyvä. Silti (edelleen oikis) kiinnostaa, ajattelin syksyllä kokeilla avoimen kautta lukea perusopinnot ihan vain kokeilumielessä.

Mutta uskon kyllä, että töitä löytyisi vaikka 50 v. Elinikäinen oppiminen ja kuka jaksaa koko ikänsä tehdä samoja hommia.

Vierailija
13/16 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta, olen pohtinut samoja juttuja, palkka nykyisessä työssä hyvä. Silti (edelleen oikis) kiinnostaa, ajattelin syksyllä kokeilla avoimen kautta lukea perusopinnot ihan vain kokeilumielessä.

Mutta uskon kyllä, että töitä löytyisi vaikka 50 v. Elinikäinen oppiminen ja kuka jaksaa koko ikänsä tehdä samoja hommia.

Tuokin ala on tekoälyn myötä murroksessa muutaman vuoden kuluttua joka tapauksessa.

Vierailija
14/16 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti on enemmän hyötyä kuin kauppatieteen opiskelusta.

Vierailija
15/16 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, minä opiskelin (ja takana jo kauppatieteen maisteri sitä ennen) - opiskelut olivat kivoja ja tykkäsin kyllä, mutta kuten jo tiesinkin, niin eipä se alan vaihto oikein enää vanhempana onnistu. Oikeustieteessäkin piirit ovat alalla sen verran pienet ja sisäänpäinlämpiävät, että jos et ole ollut jo nuorena hyvissä harjoitteluissa jne., niin aika vaikeaa on oikeasti työllistyä - vaikka niin se on vanhempana muutenkin. Onneksi itse olen muutenkin hyvässä työssä, ja opiskelin siis työn ohessa, niin tämä edellä mainittu ei suurempi ongelma. Hiukan toki pystyn juridiikkaakin nyt liittämään työhöni (vähän).  Mutta jos esim. tunnet tuttuja alalta, ja voisit päästä vaikka johonkin pereheyritykseen tms. ensimmäiseen työhön , niin sittenhän tuo työkuviokin on ratkaistu. Toki voi myös jokin poikkialainen yhdistelmä nyky alasi kanssa olla hyvä. (Millä alalla olet?). Kannattaa silti siis - mutta nämä ongelmat kannattaa muistaa. Itse opinnossa ei ikä haittaa, jos sitä "pelkäät", kyllä yliopistolla on vanhempaa väkeäkin.

Vierailija
16/16 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan jälkeen varmaan taas palataan vähempään läsnäoloon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi