Otanko työn vastaan vai en?
Pääsin työhaastattelun jälkeen soveltuvuustesteihin erääseen yritykseen ja testit ovat nyt parin päivän sisällä. Työ on mielenkiintoinen ja sellainen mitä haluaisin tehdä. Työn pituuden kestosta ei ole tietoa, mutta uskon sen olevan suhteellisen pitkä. Rekrytointiprosessi on kestäny jo pitkään ja he tarvitsevat hakemaani työtehtävään työntekijöitä. Olen pitkään haaveillut, että pääsisin taas tekemään kyseistä työtä.
Nyt sain kuulla, että pääsisin palkkatuetulla työllä erääseen toiseen paikkaan puoleksi vuodeksi (ilman palkkatukea eivät palkkaisi). Minun pitäisi aloittaa työt heti. Ala on eri, palkka pienempi kuin tuossa toisessa ja työtehtävät eivät ole ollenkaan niin mielenkiintoisia. Lisäksi tämä ala on sellainen, että keikkaa löytyy lähes aina.
Olen siis tilanteessa jossa en tiedä mitä tehdä. Kaipasin erilaisia mielipeitä, että mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Tämä toinen paikka ei anna aikaa miettiä asiaa. Koen, että tekisin väärin heitä kohtaan, jos ottaisin palkkatuetun työn vastaan ja mahdollisesti heti irtisanoisin itseni (ja jättäisin heidät pulaan), jos toivomani työn saisin.
Kommentit (22)
Samaa mieltä. Ole itsekäs, työnantajapuolikin ajattelee vain omaa etuaan. Mutta ota selvää miten pystyt irtisanoutumaan palkkatuestusta hommasta, jos saat sen toisen.
Työkokemus on aina hyväksi. Ja paras pelata varmaan päälle, että et jää kokonaan ilman työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:16"]Ota se palkkatukityö, mutta pidä myös rekryprosessia yllä. Vaikka on ikävää toiselle työpaikalle, jos joudut jättämään sen heti kesken, niin pidä mielessä, että he eivät ole valmiita sitoutumaan sinuun edes kokonaisen palkan verran. Miksi sinunkaan pitäisi uhrata heidän takiaan paljon parempi mahdollisuus?[/quote]
Ihan vaan kommenttina, että määräaikaista sopimusta ei tuosta noin vain saa purkaa. Siihen pitää myös työnantajan suostua. Toki voi jättää vain menemättä työhön, mutta työnantaja on sitten oikeutettu vahingonkorvaukseen. Että ei ihan kevytkenkäisesti voi ottaa sitä palkkatukityötäkään vastaan periaatteella "lopetan sitten sen kesken".
Et voi purkaa määräaikaista työsopimusta siksi, että saa paremminpalkatun työn. Palkkatukityö ei saa olla sellainen, ettei siihen ilman palkkatukea oteta ketään.
Ja fiksu työnantaja jättää koeajan väliin, silloin olet sidottu 2 viikoksi siihen palkkatukipaikkaan.
Kymmenisen vuotta sitten kylläkin tukityön sai keskeyttää heti, jos sai muualta ns. normityön. Onkohan säännöt muuttuneet?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:43"]
Palkkatukityö ei saa olla sellainen, ettei siihen ilman palkkatukea oteta ketään.
[/quote]
ööh...kun olin työkkärissä PALKKATUKItöissä joskus vuonna 1 ja 2, niin silloin oli tämä asia juuri päinvastoin: Palkkatukea ei tule myöntää paikkohin, joiden katsovaan täyttyvän muutenkin. Käytäntö oli sitten kyllä mitä sattuu. Eikä palkkatukipaikkoja siihen aikaan koskenut normaalit irtisanomiset, vaan laillisesti sai heittää rukkaset naulaan vaikka heti, jos sai toistaiseksi voimassa olevan työpaikan. Mutta tämä oli kauan sitten, vuosituhannen vaihteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:43"]
Palkkatukityö ei saa olla sellainen, ettei siihen ilman palkkatukea oteta ketään.
[/quote]
ööh...kun olin työkkärissä PALKKATUKItöissä joskus vuonna 1 ja 2, niin silloin oli tämä asia juuri päinvastoin: Palkkatukea ei tule myöntää paikkohin, joiden katsovaan täyttyvän muutenkin. Käytäntö oli sitten kyllä mitä sattuu. Eikä palkkatukipaikkoja siihen aikaan koskenut normaalit irtisanomiset, vaan laillisesti sai heittää rukkaset naulaan vaikka heti, jos sai toistaiseksi voimassa olevan työpaikan. Mutta tämä oli kauan sitten, vuosituhannen vaihteessa.
[/quote]
Nykyisin on täysin toisin. Palkkatukea saa siksi, että valittu työntekijä ei heti alussa osaa ko. tehtävää niin hyvin, että ansaitsisi koko palkkaa, siksi yhteiskunta kompensoi sitä palkkatuella. Palkkatukipaikka on aivan normaalilla työsopimuksella solmittu, sitä koskee työlainsäädäntö.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:47"]
Kymmenisen vuotta sitten kylläkin tukityön sai keskeyttää heti, jos sai muualta ns. normityön. Onkohan säännöt muuttuneet?
[/quote]
Kyllä, laki on muuttunut, joten palkkatukityö ei ole enää sama kuin ennen. Palkkatukityössä esim. maksetaan alan todellista palkkaa, ei mitään muutamaa satasta.
Kannattaa pitää kaikki mahdollisuudet avoimina viimeiseen asti eikä välittää pätkääkään muiteen mielipiteistä.
Ota työ vastaan ja vaihdat parempaan jos se onnistuu. Huutelevat ehkä perään mutta so what?
Määräaikaisessakin työssä voi olla sovittuna koeaika, itselläni on myös ollut parissakin 0,5 - 1 v. pätkässä koeaika. Ja kerran olen tuon koeajan puitteissa vaihtanut työtä ns. lennossa. Selvitä siis millainen työsopimus palkkatuetussa työssä on.
Meillä on töissä otettu tavaksi, että ilman syytä työsopimuksen purkava maksaa 1 kk palkan sivukuluineen työnantajalle. Ihmeesti se on hillinnyt lähtöhaluja.
Työntekijällä on kyllä jo työsopimuslain nojalla oikeus normaalien irtisanomisaikojen puitteissa vaihtaa työpaikkaa tai irtisanoutua vaikka muuten vain, jos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus! Ja koeaika on vielä asia erikseen. Määraikaisessa työsopimuksessa ei toki välttämättä ole koeaikaa tai irtisanoutumisoikeutta, joten riippuu täysin työsopimuksesta.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 19:34"]
Meillä on töissä otettu tavaksi, että ilman syytä työsopimuksen purkava maksaa 1 kk palkan sivukuluineen työnantajalle. Ihmeesti se on hillinnyt lähtöhaluja.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:12"]
Pääsin työhaastattelun jälkeen soveltuvuustesteihin erääseen yritykseen ja testit ovat nyt parin päivän sisällä. Työ on mielenkiintoinen ja sellainen mitä haluaisin tehdä. Työn pituuden kestosta ei ole tietoa, mutta uskon sen olevan suhteellisen pitkä. Rekrytointiprosessi on kestäny jo pitkään ja he tarvitsevat hakemaani työtehtävään työntekijöitä. Olen pitkään haaveillut, että pääsisin taas tekemään kyseistä työtä.
Nyt sain kuulla, että pääsisin palkkatuetulla työllä erääseen toiseen paikkaan puoleksi vuodeksi (ilman palkkatukea eivät palkkaisi). Minun pitäisi aloittaa työt heti. Ala on eri, palkka pienempi kuin tuossa toisessa ja työtehtävät eivät ole ollenkaan niin mielenkiintoisia. Lisäksi tämä ala on sellainen, että keikkaa löytyy lähes aina.
Olen siis tilanteessa jossa en tiedä mitä tehdä. Kaipasin erilaisia mielipeitä, että mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Tämä toinen paikka ei anna aikaa miettiä asiaa. Koen, että tekisin väärin heitä kohtaan, jos ottaisin palkkatuetun työn vastaan ja mahdollisesti heti irtisanoisin itseni (ja jättäisin heidät pulaan), jos toivomani työn saisin.
[/quote]
Mitä tossa on miettimistä? Se tukipaikkahan on sellasella alalla johon pääsee aina. Ainakin siis sun mukaasi. Joten, jos parempi paikka menee käsille, niin sä saat kumminkin jostain muualta saman tasosen paskapaikan kun tuokin oli. Voithan sä tietysti suostua siihen ja koittaa vetkutella alotusta sen verran, että tiedät miten toisen paikan kanssa kävi. Ja jos siinä on koeaika, niin sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 19:43"]
Työntekijällä on kyllä jo työsopimuslain nojalla oikeus normaalien irtisanomisaikojen puitteissa vaihtaa työpaikkaa tai irtisanoutua vaikka muuten vain, jos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus! Ja koeaika on vielä asia erikseen. Määraikaisessa työsopimuksessa ei toki välttämättä ole koeaikaa tai irtisanoutumisoikeutta, joten riippuu täysin työsopimuksesta.
[/quote]
[/quote]
Purkaminen ja irtisanominen ovat kaksi eri asiaa! Koeaikana ei voi noin vain lähteä vaan täytyy olla lain mukainen syy lähdölle. Jos syynä on se, että sain toisen paikan, on työsuhteen purku laiton ja siitä on oikeus vaatia korvausta. Sopimus kun ei sido vain työnantajaa!
höpöhöpö, koeaikana työntekijä voi sanoa tämä ei ollutkaan kiva työ mulle ja siinä ei ole mitään mahdollisuutta kenelläkään pyytää mitään korvausta.
siksi on olemassa koeaika. Mutta se on eri asia jos koeaikaa ei ole. toisaalta joku tarjoaa lyhyen työsuhteen, ilman muuta siinä on koeaika.
suosittelen että soitat liittoon ja tarkistat asiat
[/quote]
Minä olen ottanut tavaksi viitata kintaalla tuollaisille sopimuksille.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 20:08"]
höpöhöpö, koeaikana työntekijä voi sanoa tämä ei ollutkaan kiva työ mulle ja siinä ei ole mitään mahdollisuutta kenelläkään pyytää mitään korvausta.
siksi on olemassa koeaika. Mutta se on eri asia jos koeaikaa ei ole. toisaalta joku tarjoaa lyhyen työsuhteen, ilman muuta siinä on koeaika.
suosittelen että soitat liittoon ja tarkistat asiat
[/quote]
Ei tarvitse soittaa liittoon. Riittää, että lukee ko. lainkohdan ja ymmärtää, että kysymyksessä on sopimus. Ainuttakaan virallista sopimusta ei voi purkaa vain siksi, että joku asia ei ole kiva. Purku täytyy perustella. Lisäksi jos vetoaa vaikka siihen, että työ ei ole kiva, tulee työnantajalle antaa mahdollisuus muuttaa se työ kivaksi :-).
Jos työsuhteen purkamisen syy ei ole laillinen, oli purkaja työnantaja tai työntekijä, maksaa laittomasti purkava toiselle korvauksia. Vai oikeastiko sinulle on liitossa sanottu, että koeaikana voi työsuhteen päättää siksi, että työntekijä ei ole kiva?
Kiitoksia vastauksista. Tämä on nyt jotenki todella vaikea asia päättää. En epäilisi hetkeäkään tuota palkkatukityötä, jos tuo toinen paikka ei olisi vielä mahdollinen. Olen pohtinut pääni puhki ja ajatukset on täysin sekaisin. Pitää yrittää jotain neuvotella tuon paikan kanssa esim. lyhyempää sopimusta. Jos ei kelpaa niin sit ei voi mitään. Tuota toista paikkaa olen toivonut niin kauan, että haluan katsoa miten käy ja olla nopealla aikataululla käytettävissä, jos sen paikan sattuisin saamaan.
Ap
Tarkistapa TE-toimistosta. Minulla on vahva epäilys, että palkkatukityön voi keskeyttää, kun työllistyy oikeaan työpaikkaan. Sehän on kuitenkin työllistämistoimenpide.
Jos kieltäydyt palkkatukityöstä, saat luultavasti karenssin.
Ota se palkkatukityö, mutta pidä myös rekryprosessia yllä. Vaikka on ikävää toiselle työpaikalle, jos joudut jättämään sen heti kesken, niin pidä mielessä, että he eivät ole valmiita sitoutumaan sinuun edes kokonaisen palkan verran. Miksi sinunkaan pitäisi uhrata heidän takiaan paljon parempi mahdollisuus?