Miksi kaikki on aina omaa syytä?
Eikö tässä elämässä ole muka ainuttakaan tekijää, joka aiheuttaa elämään pahaa, ilman että se johtuu omasta itsestä?
Sanokaa yksikin.
Kommentit (24)
Ap meinaa että haluaa pysyä lapsen tasolla eikä halua ottaa vastuuta/syyllisyyttä omista valinnoistaan?
Ihminen itse päättää monista asioista ja mahdollisuus on tehdä valintoja. Tietty on asioita, joille ei voi mitään ja sillon pitää keskittyä siihen, mitä itse voi tehdä elämän parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap meinaa että haluaa pysyä lapsen tasolla eikä halua ottaa vastuuta/syyllisyyttä omista valinnoistaan?
Sitähän tässä ei kysytty
Opettele nokkelasti käyttämään tunteidensiirtoa. Syyllistä muita. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen itse päättää monista asioista ja mahdollisuus on tehdä valintoja. Tietty on asioita, joille ei voi mitään ja sillon pitää keskittyä siihen, mitä itse voi tehdä elämän parantamiseksi.
Mille asioille ei voi mitään?
Rupea persuksi niin voit täysin rinnoin syyttää muita omasta surkeudestasi.
Aina voi sairastua tai vaikka syntyä vammaisena. Suurin osa asioista kuitenkin on sellaisia, mihin ihminen voi itse vaikuttaa. Paljon enemmän kuin elämässään mielestään epäonnistuneet haluavat myöntää. On niin paljon helpompaa syyttää muita kuin tehdä itse asioille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuminen, ulkopuolisen ihmisen aiheuttama väkivalta tai ilkivalta, onnettomuudet...
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei varsinaisesti puhuttu muiden ihmisten syyllistämisestä, tuntuu että täällä vallitsee itsesyyttelynilmapiiri, jossa voidaan soimata itseä siitäkin kun lintu paskoo päälle: oma syy kun valitsit seistä siinä kohtaa ja luultavasti häiritsit sitä lintua. Turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei varsinaisesti puhuttu muiden ihmisten syyllistämisestä, tuntuu että täällä vallitsee itsesyyttelynilmapiiri, jossa voidaan soimata itseä siitäkin kun lintu paskoo päälle: oma syy kun valitsit seistä siinä kohtaa ja luultavasti häiritsit sitä lintua. Turha valittaa.
Taivaalla nyt vaan liitelee lintuja ja ne paskoo missä tykkää, sitä varten fiksut ihmiset ei änkeä lintuluodolle pesintäaikaan, hyökkäys olisi täysin oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaalla nyt vaan liitelee lintuja ja ne paskoo missä tykkää, sitä varten fiksut ihmiset ei änkeä lintuluodolle pesintäaikaan, hyökkäys olisi täysin oma vika.
Mites me nyt yhtäkkiä päädyttiin lintuluodolle ja vielä pesintä aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi syöpä. Tai jos joku narkki ajaa autolla yllättäen punaisia päin ja tappaa läheisen.
Itse en allekirjoita että kaikki olisi aina omaa syytä, silää en usko että yksilö ehdoin tahdoin haluaisi itselleen pahaa. Sen sijaan uskon hyvinkin, että monet asiat jotka menee ns. hyvin, ovat omaa ansiota. Samasta syystä kuin edellinen.
No nytpä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen siitä, että missä määrin yksilö voi aidosti vaikuttaa hyvin ja huonosti meneviin asioihin ja niihin johtaneisiin syihin. En osaa sanoa.
Taitaa joillekin iskeä paha angsti ja huimaus, jos hetkeäkään jaksaisi miettiä, että siinä missä joku syntyy sairaana tai vammaisena, niin kaikenlaiset muutkin asiat raamittavat elämän. Siinä sitten rimpuillaan kuka mitenkin, mutta aika monesti täällä tehdään elämästä vaikeampaa omilla valinnoilla, ja silti ne valinnat on ollut pakko tehdä. Koska jotain on ollut pakko valita, ja jonkun on pakko lotota ne väärät numerot. Jollekin väistämättä päätyy ristiksi piru itse opettajana, pomona, puolisona, perheenjäsenenä. Ja paljon useampi joutuu kärsimään normaalipaskiaisista. Ei meille opeteta lapsesta alkaen, miten kannattaa elää, eikä meillä ole ihmistenpelastuslaitosta, josta saa haettua helpotusta luonnevikaisten aiheuttamista vahingoista. Vain äärimmäisessä hädässä puututaan ja silloinkin huonosti.
Ja tämä on vielä uhrin ja rontin dikotomian alainen ongelma. Entä sitten kaikki ne, joilla omakaan luonne ei ole itsen paras ystävä, vaan johtaa harhaan kenet mitenkin.
Mutta ei pidä valittaa kenenkään muun kuin sen joka kieltä kaikkia muita valittamasta, elämä on valintoja ja nokka kii?
Paitsi että sehän on kaikista suurin kitisijä itse, joka märisee isoon ääneen, ettei kukaan muu saisi valittaa mistään koskaan.
Kumma väite. Ainakin tällä palstalla on juuri päinvastoin, kaikki syyt kaivetaan potasta.
Kaikki on ennalta käsikirjoitettua.
Ilosanoma on, että et ole syyllinen yhtään mihinkään tapahtumaan.
Zinc
Sitä olen tässä vaan pohtinut, että siittä on silti ilo kaukana ..
Zinc
?