Vaihtelevaa suolen toimintaa ja usein rasvaripulia
Pitääkö tässä alkaa tekemään kuolinsiivousta valmiiksi kun joku syöpä kuitenkin.
Kommentit (13)
NO onko pakko ahmia roskaruokaa jokapäivä
Kaurapuuroa aamuisin. Liha pois ja rasvainen ruoka.
Minulla auttoi tuo.
Mulla tekee tuota stressi. Aina vatsa sekaisin ja tulee ulos joko kaurapuuromaisia löysiä läjiä tai omituista siirappi/rasvakakkaa kun on stressiä. Ilmeisesti tämäkin on jonkinlaista taipumusta ärtyvään suoleen, mutta onneksi lievää kun ei-stressaantuneena maha on rauhallinen.
mullon kans. kahvi vaikuttaa. juon 4 isoa kuppia
Onko sulla mitään säännöllistä lääkitystä käytössä?
Itsellä tämän aiheutti monen vuoden jokapäiväinen alkoholilla tissuttelu. Rasvaripuli on usein keltaista joka johtuu bilirubiinin puutteesta.
Olen ryhtynnyt tässä epäilemään oisko itellääni haiman vajaatoiminta, 40v miehentapainen olen siis. Koskaan en ole ryypännyt, tai mitä nyt 2006 ja 2007 maistelin oluita ja siidereitä mutte koskaan humaltunnut. Tupakkiakaan en käytä enkä huumehie. Oon 171cm ja 77 kg nyt. Tammikuussa taisin viisarivaakan mukaan olla 87kg. Heräteherkuttelua olen vähentännyt, ehkä siksi on lähtenny painoa. Mutta onko pelkästään sen takia.
Likuntaa en lienne lisäännyt, lähinnä kävelyäkin on se vain. Ei mitään monipuolista ilakointia ja liikunnan riemua joka kehittäisi kaikkia lihasryhmiä, saati kuntosalihuhkintaa. Hierojallakaan en lienne käynä kö 2017 ja joskus -96 viimeksi....Ei sillä etten uskoisi sen voivan tehdä aika seevetin eetvarttia. Mutta olen kai ihmispelkoistunut, ja vihuttaahi ajatus että hieroja ei löydäkään lihaksia kaiken laihaläskin alta, vaikka seevetin kireällä niinstä moni varmaan on, eritoten reidet kun istun nii paljo netin ääressä.
En muista kauankoon lienen kiinnitellyt huomioo ulosteen ulkonäköön mutta sellaane muistimielikuva on että nuorena oli aina rasvane tukka ja kuiva sankka kompakti tummanruskea makkaranmuotoinen uppokakka. Turvallisen tuntoinen terve paska, kun nykytilaani vertaan. Nyt on monesti rasvaiselta vaikuttava, kamalasti tahmaava tai sitten ruutana pyttyveten pulahtava ja väittömästi pintaan nouseva kelluva muodoton puuromainen iso ulostekasa...... ja kuiva tukka vaikka shampoolla pesustakin nyt 3 viikkoa.
Mietin mitä muita haiman vajaatoiminnan merkkejä munssa voisi olla. Eli rasvainen tai ainakin kelluva vaaleanruskehtava ulsotemäärä joka joskus tuntuu poskettomalta syödyn ruuan määrään nähden. Erityisen pahtttilantteet oli maaliskuussa 3 kk siten kun sushiravintelissa porvoossa söin 4 lautasillisellistä (salar moravejin lanseroima sana) herkkuloita ja seukki pv:nä alkoi vatsap-kipu.
illalla lenkkeillessä oksentelin pienesti useita kertoja lumipenkkaan ja myöhemmin tuli aika massavasti ulostetta, kellertävää hiukan, jotain tolkutonta soosia.
Yöllä kamppailin pitkään vatsakipua vastaan muttei se herjennyt enkä saannut unta kolmeen tuntiin ja lopulta olihkin pakko käydä oksaamassa. Kymmenisen kertaa mahoin karjuoksentaa (rip yläkerrassa nukkuvan siskon yöunet) ja olo helpotti. Seukki pv:nä oli vatsa vielä kipeellinen mutta en oksannut..enkä paljoa syönytkään.
Mietin olinko saannut samanaikaisesti ehkä lievän ruokamyrkytyksen ja rasvaripuli-uraani jonkin alkulaukauksen. Isojen aterioiden jälkeisenä päivänä on monesti aika ruikulilla maha, varsinkin jos oon suruunsyönyt esim pussin sipsejä, jotain väkevää nuudelishittiä annoksen, ehkä suklaatakin. Merkillepantavaa että yleensä ei ole mahanäänteitä ja on vaikea päätellä onko saapuvilla oleva uloste jämäkkä normijööti vai sotkeva hyöky joka livahtaa nopsaan ulos.
Kuinka niin kaipaankaan sitä tunnetta että saisi taas kammeta itsestään jonkin 30-senttisen yhtenäisen tumman mötkälleen, kuten rasvatukkaisessa nuoruudessa eikä aina jotain vedellä jatketun jääkaappikaurapuuron tahi vetistetyn atrian maksaloodan kaltaista hulipulisoppaa tai vaihtoehtoisesti mämmin ja kermavaahdon sekoitukselta näyttävän rosoisen soosikasan
Joskus atrioinnin jälkeen saapuu mahakipua ja siksi olenkin jotehi alkannut inhoita ruokaa, vaikka onneksi en ole enää kasvava jonne, jonne kippaantuu raatiosti jos mitä. Tuntuu kuin kaikki ruoka jalostuisi nykyään rasvaripuliksi. Kerran koitin ihan vasite syöä jotain tummaa että näkisi edes vähän entisenkaltaista tuotosta, ja mustaviinimarjilla sekä muutamalla verilätyllä sitä väriä tulikin. Sillon tosin vältin rasvaa
Mutta mistä sitten voisi johtuilla esimerkiksi haiman vajakkitoiminta kun ryyppää en enkä tupakeeraa. Vuosia jatkunneesta yöistumisesta netissä välillä huvittelumielisesti syöden ja sitä kautti vähäisistä yöunista, tressaamisesta, piilotetusta vihaamisesta ja ärtymyksestä, tunteiden salvauksesta, riippuvuuksissa vellomisesta, yksinelämisestä...kö?
Verenpaineläkkehie olen käyttänny 6 vuotta joten voisiko olla että kun ne pillerit kemiallisesti torppaa ne reaktiot kuita mulla yleensä on tullut kaikesta psyykkisestä kuormituksesta ja joihin olen reakoinut ilmeisesti verenpaineella niin nyt sitten sisäelimet ovat ottaneet nuo mielen taakat käsiteltäväkseen: Mistä suu vaikenee, siinttä haima huutaa. Näinköhän? Pillerien syöntihän ei poista ongelmia, joiden johdosta verenpaine alkoi olla vaarallisen korkealla. Ilman näkyvää syytä alkanaut nenäverenvuoto ja sen heiman hanjkalaksi osoittautunut tyrehdytys keväällä 2017 sai mut alkamaan verenpaineeni seurannan ja pillerien käytön reilua kuukautta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamuisin. Liha pois ja rasvainen ruoka.
Minulla auttoi tuo.
S eon vähän hölmöläisen peitonjatkoa tuo rasvanposita ruasta. ongelma on toki näennäisesti ratkaistu mutta mikäli ulosteen rasvaisuus johtuu siinttä ettei haima lykkää rasvoja pilkkovia entsyymejä niin ei se parane rasvanvähentämisellä. Ravansyönti vaan on paljastannut että haima saattaa piiputtaa kun syöty rasva saa taivaltaa mikiskään muuttumati halki alimistön hamaan pyttyyn saakki.Sitä paitsi mitä ongelmia tulee jos puuttuu rasvaa ruasta? Kuivuvatko tukka ja iho? Jämähtääkö lihakset, jumiiko ajatus....
Olisipa se niin mukavaa tietää mistä mikähi ruunsulatusongelma johtuu. Saisipa sellaisen vaivan viahtaa vaikka johonkin raajassa tuntuvaan kipuun, johonkin mikä on kaukana elintärkeistä elimistä. Kurkun aj virtsarakon väliset vaivat ovat vähemän tervetulleita, toki päässäkin olevat tuuppaavat olemaan kylmääviä/kuumottavia.
Jos saisi varmuuden että ongelma on väliaikainen ja lakkaa vaikkapa tressin hellittäessä niin sitähän kestäisi vaikka mitä. mutta jos herää palko että vaiva on syntynyt omilla kehnoilla hedonistisilla vuosia jatkuneilla elintavoilla niin saapuu pelon lisäksi turhan tuntuinen katumus (olisinpa vain elänyt kunnolla jo silloin vaikka tunsinkin olevani kuolematon ja täysin kivuton)
Epävarmuus vaivan syistä/syystä taas tekee vähistäkin vaivoista miltei ylipääsemättömän tressaavia, etenkin jollei kerro onkelmistaa kellekään ja lukee vaan hikikomerossaan wikipediaa, tuntien pian olevansa satayksivarma että mulla on tuo ja tuo vaiva, kaikki oireet täsmäävät prikalleen
Voipi olla long covid. Rasvat ei imeydy
Suolistotulehdus aiheutti minulle tuollaista. Nyt olen lääkityksellä, joka on tehonnut suht hyvin yli 5v.
T.IBD.tä sairastava