Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaistakohan olisi työ päiväkodin avustajana?

Vierailija
11.07.2020 |

Olen äiti ja pidän kovasti lapsista. Nyt on edessä uudelleen kouluttautuminen ja lastenhoitajan työ kiinnostaisi. Kävisin mielelläni ensin työsuhteessa avustajana, mikäli minut sinne otettaisiin. Kokemuksia kiitos.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa pärjää jos jaksaa huonosti käyttäytyviä lapsia ja sitä tosiasiaa, ettei lasten ole pakko totella jos eivät halua. Eli vaikka kuinka tekisi mieli vaikkapa tarttua kiinni kurittomaan lapseen, niin pitää malttaa mielensä jos ei halua potkuja sillä perusteella, että on loukannut lapsen koskemattomuutta. Lapsia ei myöskään saa rangaista.

Voimattomuuden tunne tulee tutuksi.

Tuo on tuttu tunne turhautumisen lisäksi.

On esim.tilanteita jossa kourallinen eskari-ikäisiä ei suostu lähtemään sisälle ruoka-ajan koittaessa, piha muuten jo tyhjentynyt.

Ryhmän kolmesta kasvattajasta yksi annostelee ruokia, Korona kiitos, ja huolehtii ruokarumbasta muutenkin ja toinen huolehtii sisälle tulevista ja olevista, pitää päiväpiiriä, käsienpesuvahtaus, kiitos Korona, jne. Ja se kolmas siellä ulkona niiden 4-5 kersan kanssa jotka juoksentelee karkuun jne.

Paska tilanne ja todella riittämätön, voimaton ja turhautunut olo jota et ihan äkkiä saa harteiltasi pois ravisteltua.

Vierailija
22/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo kuulostaa juuri sellaiselta työltä mitä nyt tahtoisin tehdä. Siinä sitten näkee lähteäkö opiskelemaan alaa. Kiitos vastanneille ja saa toki kertoa lisääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työllistettynä kunnan päiväkodissa avustajana. Tykkäsin kovasti. Se oli juuri hyvä, että itse ei joutunut olemaan opetus- ym vastuussa, vaan sai tehdä melko kevyttä työtä (olen ammatiltani opettaja enkä siis mikään mitään osaamaton ihminen). Ei siellä mitään vaikeita lapsia ollut, ihan tavallisia, jonkun kanssa tietysti joskus vääntämään jostain asiasta, mutta ei mitään sen kummempaa. Hauskoja persoonallisuuksia. Yksikin pikkupoika sanoi minulle tuumien: "Sinulle niin TODELLAKIN sopisi joku toisenlainen mekko" :).

Vierailija
24/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kättelyssä tehdään selväksi että olet alinta kastia.

"Irma, lastentarhanopettaja. " Mikäs koulutus sinulla on.

Vierailija
25/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja ei kylläkään tee "pitkälti samaa mitä opettajat ja hoitajat". Hän AVUSTAA eikä mene syvälle pedagogisiin asioihin. Toki hänen täytyy tietää, miksi minkäkin lapsen kanssa on toimittava tietyllä tavalla. Toimenkuva on ihan omanlaisensa ja hänhän on kasvatusvastuuton eli ei saa olla yksin lasten kanssa.

Vierailija
26/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes lähihoitajia ei päiväkodeissa arvosteta. Ai olet sentään lähihoitaja. Nokkimisjärjestys olla pitää. Naisvaltaisia aloja eli pahaa puhutaan ja juorutaan. Lapset ja vanhemmat on työssä parasta 👍

Vierailija
27/31 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksin ulkoilu lasten kanssa riippuu kyllä koulutuksesta.Itse olen kaupungilla vakituisena avustajan pestillä ja koulutukseltani lähihoitaja.Saan ulkoilla lasten kanssa(7kpl) yksin.

Käytännössä teen samat hommat kuin lastenhoitaja.Ja jaetaan myös lastenhoitajan kanssa hommia keskenään.

Enkä kyllä ole tjntenut kuuluvani mihknkään alempaan kastiin kenenkään työkaverin toimesta.Tosin tässä ehkä takana oma vankka työkokemus.20 vuotta alalla ja ollut lastenhoitajana,ryhmäperhepäivähoidossa vastaavana myös lastensuojelussa olen työskennellyt.

Palkka mulla näyttää olevan hippasen auki 2000 lisineen.

Vierailija
28/31 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut?

Pääkaupunkiseudulla Seuren kautta pääsee avustajan töihin, jos läpäisee heidän vaatimukset ja tekee alle viikon harjoittelun, josta saa arvioinnin.

Minulla ei ollut harjoittelua vaikka ei ollut aiempaa kokemusta päiväkodissa työskentelystä. Kouluissa olin kyllä ollut töissä aiemmin ja korkeampi koulutus mitä työhön vaadittiin.

Vierailija
29/31 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiapulainen nimike.

Ei sellaista enää ole olemassakaan ja AP puhui avustajana toimimisesta, se on ihan ERI asia!

Vierailija
30/31 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja ei siivoa kunnallisissa sen enempää kuin opettajat tai hoitajatkaan. Eli päiväkodista riippuen voi sellaista siivousta tulla eteen, että lattiat ja pöydät pyyhitään ruokailujen jälkeen ja lasten vahinkoja (pissa, kakka, oksennus, muu sotku) siivotaan. Jos talossa on siivooja olemassa ja paikalla (monet heistä tekee lyhyempää päivää), niin oksennukset siivoaa siivoja, koska hänellä on oikeat tökötit ja tekniikat ettei tauti leviä niin herkästi. Kaikissa taloissa missä olen ollut (opettajana), on pakollinen siivoustyö jaettu tasan tiimissä eli avustaja tai lastenhoitaja ei ole sen enempää siivonnut kuin minäkään. (Varo muuten ettet hae apulaisen tehtäviin, koska siivojat kulkevat sillä nimellä.)

Kokemukseni mukaan avustaja on yleensä ryhmässä missä hänellä on ikään kuin annettu kolme erityistarpeista lasta joiden apuna hän on (alemmalla kuin 3 emme ole avustajaa saaneet ryhmään). Käytännössä avustaja on ko

Sä olet oikealla alalla.Olet sydämellinen ihminen

Vierailija
31/31 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketju vuodelta 2020 eli onpas kaikki jo muuttunut, seuren kautta ei oteta mihinkän-säästöt-ei ole päiväkotiapulaisia ja liekö enää avustajiakaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä