Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukaudessa jää pari sataa ylimääräistä säästöön- minne kannattaa sijoittaa?

Vierailija
11.07.2020 |

Säästötilille on nyt menneet, vaikka ei ole mitään säästökohdettakaan. Asuntoa en ole hommaamassa. Kannattaako laittaa jonnekin pankin rahastoon tai sellaisiin? En ymmärrä niistä mitään, joten vinkkejä otetaan vastaan!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka on kiitollinen neuvoista. Rahaa jäisi kk ssa muutama satanen sijoitettavaksi. Kuka ystävällinen sielu neuvoisi tietämättömälle miten osakkeiden osto käytännössä tehdään?

Vierailija
22/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä ensin ainakin 3kk menoja vastaava puskuri, ennen kuin alat miettiä sijoittamista. Se on pienituloiselle järkevin vaihtoehto.

Sen voisi pitää siinä kullassa. Se ei tule menemään alas ihan hetkeen.

Kiva lähteä myymään kultaharkkoa, kun pesukone hajoaa. Puskurirahoja ei IKINÄ suositella pidettävän sijoituksissa kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka on kiitollinen neuvoista. Rahaa jäisi kk ssa muutama satanen sijoitettavaksi. Kuka ystävällinen sielu neuvoisi tietämättömälle miten osakkeiden osto käytännössä tehdään?

Mun teini alkoi kokeilla sijoittamista katsomalla Hjalliksen youtube-videoita :D Kokeile niitä. Tai sitten on ne 2 naista jotka pitävät jotain podcast-ohjelmaa sijoittamisesta myös.

Vierailija
24/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun automaattiset kuukausisäästöt jakautuu näin: 

40% erilliselle tässä markkinatilanteessa korkeakorkoiselle säästötilille (kasvatan käteispuskuria)

10% korkorahastoon (käteispuskurin kasvatusta hieman isommalla riskillä) 

50% lähinnä indeksirahastoihin, paino USAssa ja Kiinassa

Mielipiteitä?

Tarkoitus on siis kasvattaa käteiskassaa ja ns. pitkäaikaista säästövarallisuutta. En etsi maksimaalista tuottoa (ja halua siihen liittyvää riskiä). 

Salkun pääpaino kokonaisuutena on valikoiduissa osakkeissa Suomesta ja muista Euroopan pörsseistä.

Vierailija
25/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae viinaa koko rahalla Virosta.

Vierailija
26/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia pohdintoja kuin ap:lla. Olen pari vuotta pohtinut, että kun saan vakituisen työn, ostan oman asunnon. Samaan aikaan olen seurannut asuntomarkkinoita ja todennut ettei minun budjetilla osteta mitään järkevää, vaikka nettopalkka on n 2700 e. En halua sitoa isoa siivua tuloistani 20 vuodeksi asuntoon, johon tulee kuitenkin kymmenien tuhansien eurojen remontteja vuosien varrella. Aiemmin olin ajatellut, että oman asunnon maksaminen olisi eräänlaista pakkosäästämistä, mutta alkaa tosiaan tuntua koko ajan enemmän siltä, että säästökeinot on haettava muualta.

Olen avannut tilin Bank Norwegianiin, jossa pidän puskurirahastoa. Rahat saa siirrettyä parissa päivässä käyttötilille. Lisäksi avasin Nordnetiin tilin, mutta en ole saanut sinne juuri mitään säästettyä, koska sieltä ei saa rahoja tarvittaessa niin nopeasti ulos. Tärkeintä on pohtia mikä on oma riskinsietokyky. Olen myös viime vuosina saanut kokea, että elämä voi olla hyvin arvaamatonta, joten älytön kituuttaminen ja säästäminen ei kiinnosta. Ihan turha kituuttaa vuosikymmeniä, jotta voisi eläkkeellä alkaa elää. 

Vierailija
27/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä ensin ainakin 3kk menoja vastaava puskuri, ennen kuin alat miettiä sijoittamista. Se on pienituloiselle järkevin vaihtoehto.

Puskuri on jo valmiina, juurikin tuo noin kolmen kuukauden nettopalkka. Velkaa ei ole yhtään.Toiselle säästötilille, siis sille jonka sijoittamisesta tässä kyselen, on kertynyt myös rahaa, alle kymppitonni kuitenkin. Pankista markkinoivat sellaista pitkäaikaista säästörahastoa, jotka jakautuvat riskien mukaan matalaan, keskivertoon ja korkeaan. En hae nopeaa voittoa, ihan hyvin voin ajatella esim 10 vuoden säteellä, kenties kauemmaksikin, jos terveys jne riittää.

Ap

Vierailija
28/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskuri on jo valmiina, juurikin tuo noin kolmen kuukauden nettopalkka. Velkaa ei ole yhtään.Toiselle säästötilille, siis sille jonka sijoittamisesta tässä kyselen, on kertynyt myös rahaa, alle kymppitonni kuitenkin. Pankista markkinoivat sellaista pitkäaikaista säästörahastoa, jotka jakautuvat riskien mukaan matalaan, keskivertoon ja korkeaan. En hae nopeaa voittoa, ihan hyvin voin ajatella esim 10 vuoden säteellä, kenties kauemmaksikin, jos terveys jne riittää.

Ap

Nää pankkien "säästörahastot" on yhdistelmärahastoja, jotka koostuvat toisista rahastoista tietyllä allokaatiolla korko- ja osakerahastoista (esim. 30/70). Tarkoittaa yleensä tuplakuluja. Mukaan on myös tungettu pankin omia, kalliita aktiivisesti hallinnoituja rahastoja. 

Vaihtoehtoisesti rahastosalkun voi koota myös itse ostamalla halutussa suhteessa korkorahastoa ja esim. indeksiä. Tai korkorahaston vaihtoehtona voi olla tilitalletus.

Vierailija
29/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nää pankkien "säästörahastot" on yhdistelmärahastoja, jotka koostuvat toisista rahastoista tietyllä allokaatiolla korko- ja osakerahastoista (esim. 30/70). Tarkoittaa yleensä tuplakuluja. Mukaan on myös tungettu pankin omia, kalliita aktiivisesti hallinnoituja rahastoja. 

Vaihtoehtoisesti rahastosalkun voi koota myös itse ostamalla halutussa suhteessa korkorahastoa ja esim. indeksiä. Tai korkorahaston vaihtoehtona voi olla tilitalletus.

Onko noissa pankin rahastoissa sitten järkeä? Tyyliin jos 15 vuotta sinne säästät.

Vierailija
30/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin säästötilille ainakin se 2-3kk nettopalkka ja vasta sen jälkeen sijoituksiin.

Kk-säästö rahastoon on helpoin ja varmin tapa saada tuottoa. Kertasijoitukset rahastoihin/osakkeisiin vaatii hyvää onnea ja jatkuvaa markkinoiden seuraamista, kk-säästäminen on vaivatonta ja tuottaa usein paremmin kuin amatöörin kertasijoitukset.

Indeksirahastot (passiiviset) eivät ole ylivoimaisia vaikka jotkut niin virheellisesti kuvittelee, kaikkia rahastotyyppejä ei yksinkertaisesti saa indeksirahstoina joihin voi kk-säästää, tarjonta paljon rajatumpaa indeksirahasto-puolella varsinkin kk-säästössä. Eli ne saatavilla olevat indeksirahastot voivat kehittyä paljon huonommin kuin aktiivinen rahasto mihin voi kk-säästää. Toki jos samanlainen rahasto löytyy myös passiivisena niin kannattaa valita se, mutta en unohtaisia aktiivisten selailua.

Esim itse säästänyt 2v ajan aktiiviseen rahastoon jonka kulut 1,25%. Tuottoa nyt 39%. Tällaista ei ole saatavana indeksirahastona joten jos olisin valinnut indeksirahaston, en välttämättä olisi löytänyt läheskään yhtä hyvin arvoaan nostanutta rahastoa.

Vierailija
31/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BitCoin (BSV,). Varovasti ettet osta huijauskolikoita kuten BTC tai BCH

Vierailija
32/44 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko noissa pankin rahastoissa sitten järkeä? Tyyliin jos 15 vuotta sinne säästät.

Järkeä ja järkeä ja kenelle? Pankki saa preemionsa joka tapauksessa, ja sinäkin saat tuottoa jos hyvin menee. Laiskalle tai osaamattomalle todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin esim. nollakorkoinen tili. Parempi tuotto tulee sitten muualta. 

Vierailija
33/44 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaiheessa varmaan hyvä neuvo, mutta aina kannattaa toimia tilanteen mukaan.

Käytin itse koronadipissä puskurirahastoni melkein kokonaan. Musta se oli järkevää, koska osakkeita kannattaa ostaa silloin kun ne on halpoja. Ja mulla on kuitenkin luottokortti 10 000 € luottorajalla, joten en joudu turvautumaan pakkomyynteihin heti jos tulee yllättäviä menoja. Lisäksi työskentelen alalla, jolla töitä riittää koronasta huolimatta.

Vierailija
34/44 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni lähtee automaattisesti 60e/kk pankin säästörahastoon ja vaikka kyseessä on noinkin pieni summa, löytyy sieltä jo useampi tonni pahan päivän varalle. Olen tyytyväinen, koska tavoitteeni on vain pitää jossain ylimääräistä rahaa minkä kerryttämistä en edes huomaa.

Vierailija
35/44 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on säästötilillä puskuria? Ite hajauttaisin säästöt niin, että osa menee edelleen tilille ja osa rahastoon. Maailmanindeksi on varmin valinta, jos et muuta keksi tai omaa näkemystä. Valitse passiivinen, pienikuluinen rahasto. Näitä on useilla pankeilla ja rahastoyhtiöillä.

Mitä tarkoittaa passiivinen rahasto? Ja millaiset ovat pienet kulut?

Entä jos olen välillä työttömänä, miten vaikuttaa korvaukseen?

Vierailija
36/44 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiin sijoittaminen ei kiinnostanut minua aiemmin lainkaan. Olen aina elellyt melko säästäväisesti, eikä rahan ansaitsemisella ole ollut elämässäni kovin suurta roolia. Pohdittuani asiaa en kuitenkaan halunnut että pankissa makuuttamani varat ohjautuvat verosuunnittelua harjoittavien ja luonnonvaroja tuhlaavien yritysten toiminnan tukemiseen.

Koronan myötä tapahtuneen osakekurssien laskun jälkeen päätinkin laittaa tililläni olevat varat (30 000 euroa) kasvamaan korkoa kymmenen vuoden päässä häämöttävää eläkkeelle jäämistä silmällä pitäen ja ryhdyin tutkimaan sijoittamisen saloja internetistä löytämistä artikkeleista sekä keskustelupalstoilta (esimerkiksi Inderes ja Kauppalehti).

Tiedostan että osakesijoittamisen ensisijainen tarkoitus on aina hyötyä taloudellisesti, mutta halusin silti valita yhtiöitä, jotka ovat edes jossain määrin "eettisiä" ja "ottavat vastuuta" planeetan tulevaisuudesta. Näkemykseni mukaan olemme nyt energia- ja ruokatalouden suhteen väistämättömässä murroksessa, joka heijastuu väistämättä teollisuusmaiden asukkaiden elintapamuutosten lisäksi  myös suuryritysten toimintamalleihin.

Suomesta näitä "eettisiä pörssiyhtiöitä" oli suhteellisen vaikea löytää, joten päädyin ostamaan joitakin harvoja kotimaisia yhtiöitä lukuun ottamatta amerikkalaisia ja eurooppalaisia osakkeita; lähinnä aurinko- ja tuulivoimaa, vetyenergiaa sekä kasvisruoan tuottajia. Käytännössä osakesijoittamisen aloittaminen oli netistä löytyvine ohjeiden turvin varsin yksinkertaista.  Aloittelijan tuurilla ja oikealla ajoituksella onnistuin puolessa vuodessa lähes tuplaamaan sijoitusteni arvon (tällä hetkellä noin 57 000 euroa).

Aikomuksenani ei ole edelleenkään harrastaa kurssien vaihteluun perustuvaa "treidaamista", vaan tarkoitukseni on pitää hankkimani osakkeet useita vuosia ja käyttää sijoituksista mahdollisesti kertyvät varat myöhemmin perheeni ja läheisteni hyvinvointiin.

Tiedän että nykyinen kurssinousu perustuu osaltaan keskuspankkien markkinoille pumppaamaan rahaan ja trendikkääksi nousseiden osakkeiden "hypetykseen" sekä koronapandemian vaikutuksiin, mutta olen varautunut myös siihen, että niiden arvo saattaa romahtaa. Yhtä vähän kuin kurssien kehitystä voin tietysti ennustaa sitä mitä omassa ja läheisteni elämässä tulee tapahtumaan. Vastoin ennakkokäsityksiäni tuntuu kuitenkin siltä, että pörssimaailmaan tutustuminen on omalla tavallaan myös avartanut näkemyksiäni maailman tilasta.

Vierailija
37/44 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En harrasta osakepomintaa vaan sijoitan idenksirahastoihin. Menin Nordnetin nettisivuille, avasin arvo-osuustilin, määrittelin mhin rahastoihin ja minkä summan haluan kuukaudessa sijoittaa ja minä päivänä osto tehdään. Sen jälkeen tein saamalleni viitenumerolle omassa verkkopankissani toistuvan veloituksen kerran kuussa, jotta arvo-osuustilillä on rahaa sinä päivänä, jolloin rahastoa ostetaan. Kaikki on siis täysin automaattista, ei olisi edes nettisivulla tarvinnut käydä toiste, mutta nyt koronan aikaankin on ollut jännittävää seurata muutoksia.

Säästän itselleni eläkettä, pahanpäivänrahat ovat tavallisella pankin säästötilillä. Bank Norwegian maksaa korkoa 0,75 %.

Vierailija
38/44 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim itse säästänyt 2v ajan aktiiviseen rahastoon jonka kulut 1,25%. Tuottoa nyt 39%. Tällaista ei ole saatavana indeksirahastona joten jos olisin valinnut indeksirahaston, en välttämättä olisi löytänyt läheskään yhtä hyvin arvoaan nostanutta rahastoa.

Hienoa, jos olet onnistunut valitsemaan voittajahevosen. Jos kuitenkin jatkat sijoittamista vielä kauan, on hyvinkin mahdollista, että rahastosi sprintti hyytyy ja indeksirahasto tulee lopulta voittajana maaliin. Silloin on laiha lohtu, että rahastosi oli matkat alkuvaiheilla pärjännyt paremmin.

Minä en luota siihen, että osaan ennakoida tulevaa paremmin kuin sijoitusalan ammattilaiset. Uskon vakaasti esim. lääkeyhtiöiden tulevaisuuteen, mutta niin uskoo moni muukin ja se näkyy osakkeiden hinnoissa. Jos lääkeyhtiöt pärjääkin tulevaisuudessa huonosti, kursseista otetaan helposti ilmat pois ja käteen jää pelkkää turskaa.

Siksi sijoitan halpoihin indeksirahoihin, jotka tarjoaa markkinoiden keskimääräisen tuoton vähennettynä pienillä kuluilla. Huipputuotot jää saamatta, mutta myös riski huonoihin valintoihin on paljon pienempi.

Vierailija
39/44 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on säästötilillä puskuria? Ite hajauttaisin säästöt niin, että osa menee edelleen tilille ja osa rahastoon. Maailmanindeksi on varmin valinta, jos et muuta keksi tai omaa näkemystä. Valitse passiivinen, pienikuluinen rahasto. Näitä on useilla pankeilla ja rahastoyhtiöillä.

Mitä tarkoittaa passiivinen rahasto? Ja millaiset ovat pienet kulut?

Entä jos olen välillä työttömänä, miten vaikuttaa korvaukseen?

Varallisuus ei vaikuta työttömyyskorvauksiin eikä asumistukeen. Toimeentulotukea maksetaan kuitenkin vasta sitten, kun kaikki sijoitukset ja muu helposti realisoitava omaisuus on käytetty elämiseen.

Vierailija
40/44 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku suositella esim jotakin kirjaa sijoittamisesta? Siis ihan taviksille ja vasta-alkajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän