Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ompelukone lahjaksi nykyajan tytölle?

Vierailija
12.05.2013 |

Olen ostamassa kolmasluokkalaiselle tyttärelle ompelukonetta. Olen kärttänyt useasti, että hän kysyisi käsityöopettajalta koulun koneen merkkiä, tyttö ei muista koskaan kysyä.

Googlettamalla jo Pfaffilta löytyy hullu määrä koneita.

Itse en ole vähääkään käsityöihmisiä, eikä äitinikään ollut. Isä aikoinaan lyhensi kotimme verhot poljettavalla singerillä. Nyt haluaisin korjata asian ja ostaa tyttärelle hyvän, laadukkaan koneen. Ei liikaa mutta jotain hienouksia voisi olla.

Neuvoja pyydän.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin kodin lehdestä juuri luin, että on tärkeätä ostaa aloittelijalle kunnon kone; muuten innostus tyssää siihen!  Kokenut ompelija (aikuinen) pärjää ja osaa ommella huonommallakin, mutta aloittelija ei. Siksipä kouluissakin on useimmiten Berninat tai muut laatukoneet.

Menkää oikeaan ompelukoneliikkeeseen, sieltä saatte asiantuntevaa opastusta. Ja sen laatukoneen saa sitten vaikka myytyä, jos ei ompelukärpänen purekaan.

Itse ompelen melko vähän, mutta silti minulla on Bernina activa 230. Sitä konetta on meillä täällä kouluissakin.  Astetta, paria yksinkertaisempiakin koneita Berninalla on, mutta silti ovat laadukkaita ja helppokäyttöisiä.

Ei ikinä marketin merkitöntä halpiskonetta; eihän niihin saa opastusta eikä mahdollisia varaosiakaan.

Vierailija
2/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku perusmallinen Brother. Käy vaikka paikallisessa liikkeessä kysymässä, selitä että kone tulee lapsen käyttöön. Minulla on ollut Brotherin kone nyt seitsemän vuotta ja satunnaisesti pikkujuttuja ompelevana olen siihen oikein tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laatumerkkinen tarjouskone. 99 €uroa. Sillä pääsee hyvään alkuun ja sitten tietää kannattaako investoida tai ostaa saumuri.

Vierailija
4/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö nyt jo harrastunut vai onko se vielä äidin toiveajattelua?

jos tyttö on harrastunut, osta joku phaffin kone, muutaman sata euroa, merkki senmukaan ompeleko tyttö vaatteita vai kirjoo tai tekee tilkkutöitä. Oa koneeni makdoi 850e, on harrastajalle hyvä.

jos harrastuneisuus on vasta äidin toive, osta marketista mikä tahansa satasen kone. Sillä tekee kyllä pari ekaa vuotta ja sitten ei harmita ostaa uutta sen mukaan, millaiseen ompeluun oikeasti suuntautuu.

Vierailija
5/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja, tehottomia paskoja koneita saa satasella, ja ne riittää niihin verhojen ompeluihin ja housun punttien kääntämisiin, mutta jos haluaa yhtään ommella enemmän, tai paremmalla laadulla, suosittelen Berninaa. Ihan perusberninalla ompelee jo nahkaa, trikoota ja kaikkea muutakin.

Meillä oli myös tilanne, että äitini ei ole lainkaan käsityöihminen mutta minä olen. Ompelin jo lapsena paljon omia vaatteita, samoin barbeille vaatteita. Teininä ompelin paljon vaatteita itselleni, ja tein myös nahkaisen minihameen ja silloin oli iso tappelu huonon ompelukoneen kanssa. Se minihame tuli ommeltua lähinnä käsin. Sanoisin että panosta laatuun, kunnon perusberninasta joutuu tietysti maksamaan enemmän kuin satasen, mutta se kannattaa.

Vierailija
6/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 17:21"]

Huonoja, tehottomia paskoja koneita saa satasella, ja ne riittää niihin verhojen ompeluihin ja housun punttien kääntämisiin, mutta jos haluaa yhtään ommella enemmän, tai paremmalla laadulla, suosittelen Berninaa. Ihan perusberninalla ompelee jo nahkaa, trikoota ja kaikkea muutakin.

Meillä oli myös tilanne, että äitini ei ole lainkaan käsityöihminen mutta minä olen. Ompelin jo lapsena paljon omia vaatteita, samoin barbeille vaatteita. Teininä ompelin paljon vaatteita itselleni, ja tein myös nahkaisen minihameen ja silloin oli iso tappelu huonon ompelukoneen kanssa. Se minihame tuli ommeltua lähinnä käsin. Sanoisin että panosta laatuun, kunnon perusberninasta joutuu tietysti maksamaan enemmän kuin satasen, mutta se kannattaa.

[/quote]Paskapuhetta, taidat olla kauppiaan muija. Olen ommellut satasen Evallani kymmeniä vaatteita ja korjannut satoja puoliammattimaisesti. Ja uuden satasen koneen ostan jos vanha loppuun kuluu. 4 vuotta on jo palvellut ongelmitta.

Vierailija
7/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni Pfaff Hobby 1142. Se on varsin simppeli kone, jossa kuitenkin kaikki tarvittava, esim. jousto-ompeleet, napinlävet yms. mitä monesta markettien halpamallista puuttuu. En suosittele mitään marketeissa myytäviä 100 euroa maksavia Singereitä tai Brothereita, en edes pieniin ompeluhommiin. Ne voivat olla niin uskomattomat heikkolaatuisia, että mitään osaa ei voi sen rikkoutuessa korjata. 

Ompelukonekaupassa minulle yritettiin myydä Brotheria, jonka hinta oli 500 euroa. Kone oli huomattavasti heikompilaatuinen, kevyempi ja sisälsi enemmän muovia kuin tuo Pfaff. 

Maksoin omasta koneestani netistä tilattuna n. 340 euroa. Mielestäni on ollut hyvä sijoitus.  

Vierailija
8/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on käytössä ihan vanha perus-Singer. Hyvin on pelittänyt kolmisenkymmentä vuotta! =) Nykyään ei tietty niin hyvää laatua olekaan. Maksoin aikoinaan siitä käytettynä 80 markkaa, joten hintansa on tienannut.

Ompelin paljon parisenkymmentä vuotta sitten, mm. kaikki lasteni vaatteet, samoin omani. Ja vieläkin kaikki verhot ja sisustustekstiilit tulee surautettua tuolla Singerillä, samoin housujen / hihojen lyhennykset.

Vierailija
9/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tyttö mainitsi jossain sivulauseessa tykkäävänsä ompelusta - minä olen nyt unelmoimassa meille yhteistä harrastusta.

Kävin tsekkaamassa YouTubesta Pfaffia ja Berninaa, ihan oma maailmansa. Nyt pitää vaan pitää pää kylmänä ettei osta hirveän kallista mallia, jolla voi tehdä koukeroisia tilkkutäkkejä. Varsinkin jos tyttö tulee tumpeloon äitiinsä.

Vierailija
10/14 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pfaffin ja Husqvarnan koulukoneissa on viiden vuoden takuu, ei kahta vuotta kuten normaalisti ja tuo takuun pituus kannattaa huomioida konetta ostaessa. Antaa mukavasti lisäturvaa ompelutöihin!

Vierailija
11/14 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsityönopettaja ja aiemmin vastanneiden kanssa samoilla linjoilla. Ei markettien rimpuloille halpiskoneille - jos budjetti on tiukka, mieluummin sitten jokin hyvälaatuinen käytetty, takuuhuollettu kone.

Neuvon käymään useammassa ompelukoneliikkeessä katsomassa tarjontaa, sekä uusista että käytetyistä koneista. Kokeile nostaa konetta. Hyvä kone on painava: sisältää enemmän metallia ja pysyy tukevammin pöydällä. Pyydä saada koeajaa ompelukone liikkeessä. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta. Hyvässä koneessa pystyy säätämään sekä piston pituutta että sen leveyttä - tämä mahdollistaa huomattavasti monipuolisemmat toiminnot kun monissa halpiskoneissa tehty ratkaisu, että on vain kolme vaihtoehtoa siksakille. Kokeile napinläven ompelua - jos yhtään aikoo tehdä vaatteita, on helppo ja toimiva napinläpiautomatiikka tosi tärkeä. Kolmipistosiksak ja paininjalan puristuksen säätö on hyvä löytyä myös. Näiden lisäksi harva tarvitsee juuri muita erikoistoimintoja - jokin hyvä jousto-ommel saattaa tehdä poikkeuksen.

Oman kokemukseni pohjalta uskaltaisin suositella jotain Berninaa, Pfaffia tai Janomea. En itse ostaisi Brotheria tai Evaa, mutta varmasti löytyy niistäkin tykkääviä. Husqvarnoissa olen törmännyt sekä erinomaisiin että ei niin hyviin yksilöihin.

Vierailija
12/14 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen itse ainakin Berninaa! Pikkutytöstä asti ompelin äidin nyt jo 30-vuotiaalla koneella ja nyt ostin itselleni oman. Hintahan noissa saattaa kirpaista, mutta vain kerran.
Mikäli Bernina kuitenkin liian kallis, niin suosittelen Husqvarnan koneita ennen Pfaffia, Brotheria tai muita.

Mikäli epäilet, että tyttösi saattaisi harrastuksesta innostua kovastikin, kannattaa valita kone myös sillä silmällä, mihin malleihin ja merkkeihin on saatavilla lisäosia (kunnolliset paininjalat, yläsyöttäjä, polvinostin yms.) Nämä siis siltä varalta, että osaamisen lisääntyessä tarpeet koneen suhteen kasvavat.

Vierailija
13/14 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatealalla ja itselläni on teollisuuskone, mutta muutama tuttavani ompelee kotikoneilla ja osan mielestä Janome on ehdottomasti paras merkki. Itse en ole siis koskaan kokeillut, mutta päätellen siitä minkälaiset ihmiset tuota merkkiä suosivat, uskallan minäkin suositella kokeilematta. Malleista ei kyllä ole sitten hajuakaan, pahoittelen.

Vierailija
14/14 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että tuo käsityönopettajan vastaus (12) sisältää aivan kaiken olennaisen!

14