Miten niin työnantajan pitää maksaa äitiysloman alussa 3 kuukauden palkka?
Minkä takia sanotaa, että työnantaja maksaa 3 kuukauden palkan, mutta saahan se sen takaisin Kelasta. Ainakin minulla äitiysloman alussa oli kelan suorituksia, joissa luki että menevät suoraan työnantajalle. Eikö menekin näin?
Kommentit (13)
Riippunee alasi TESistä miten menee. Ei ole mikään lakisääteinen juttu tosiaan.
Jos työnantaja ei maksa äitiysloman alussa palkkaa työntekijälle, niin sitten työntekijä saa Kelalta päivärahan. Jos maksaa, niin sitten päiväraha menee työnantajalle.
Se, saako palkkaa äitiysloman aikana, riippuu siitä, mitä työehtosopimusta työpaikalla käytetään.
Jep, kuten sanottu, soppari määrää. Valtiolla VES edellyttää, että palkka maksetaan.
Kiitos vastauksista. Nyt olen tätäkin tietoa fiksumpi :) Eli TES määrää. Jotenkin on vaan niin harhaan johtavaa, kun sanotaan että työnantajan maksaa 3 kuukauden palkan vaikka saa osan siitä takaisin. Tuli mieleen, kun tämän päivän Lapin Kansassa oli juttua aiheesta otsikolla "Naisyrittäjälle lapset ovat riski" Jutussa oli seuraavanlainen pätkä "Kela ei korvaa yrittäjälle raskauden aikaisesta sairausajasta maksettavaa palkkaa, äitiys- ja vanhempainvapaasta aiheutuvia palkka- ja lomakuluja eikä sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitokuluja."
T:AP
Niissä voi olla erilaisia karensseja. Itse joskus laskeskelin, mitä sairaan lapsen hoitokustannukset ovat omassa virastossani ja ne oli melkoiset. Pidin kuitenkin tiedon vain itselläni (olen henkilöstöpäällikkö) ja parilla pomollani, sillä me olemme lapsiystävällinen työpaikka ja tuollaiset asiat hoidetaan ja sillä sipuli.
Jos olisin alkanut julkisesti kertomaan lukuja, se olisi saattanut "heikentää henkeä" ja aiheuttaa kyttäämistä. Vastaan toki, jos joku sitä kysyy. Mutta meillä on tietty ihan eri tilanne, kun homma on verorahoitteista. Jos sama pitäisi maksaa omasta katteesta, kyllä vituttaisi. Järjestelmä ON huono ja epätasa-arvoinen.
Meidän alalla saa niinkin paljon kuin 90 % takaisin Kelasta.
Ei se Kelan päivärana määrä riipu mitenkään alasta vaan palkan suuruudesta. Työnantajalle tulee tietysti tappiota, sillä päiväraha on pienempi kuin palkka. Lisäksi työnantaja maksaa lakisääteiset eläkemaksut siitä kolmen kuukauden palkasta, sitä ei Kela korvaa.
Sairaan lapsen hoitokulut taas on sellaiset, että sen pitäisi koskettaa isien työnantajia yhtä lailla. On typerää, jos äiti on aina se, joka hoitaa sairaat lapset.
Jos palkka on pienempi kuin Kelan maksama päiväraha, erotus maksetaan työntekijälle.
Lapinkansan toimittaja ei ehkä ole ollut täysin tietoinen siitä, mitä Kela korvaa ja mitä ei. Siellä on omavastuu, muistaakseni 7 päivää. Jos tulee paljon lyhyitä sairauspoissaoloja, kaikki menevät sen omavastuun piikkiin, jota toisinaan myös "karenssiksi" nimitetään.
Omassa sopimuksessani on päin vastoin: työnantaja maksaa palkkaa Kelan omavastuupäiviltä ainakin työsuhteen alussa.
Ei se kela-korvaus alasta riipu vaan palkasta. 8 on ilmeisen matalapalkkaisella alalla, jos pääsääntöisesti 90 % tulee kelalta.
Se on ihan perheen päätettävissä hoitaako sairasta lasta isä vai äiti, ja kumpi on vanhempainvapaalla. Miksi eräät äidit ovat niin typeriä, että tekevät lapsia sellaisten miesten kanssa, jotka eivät suostu tai voi hoitaa lapsia?
Eräillä miesvaltaisilla aloilla ne kolme päivää ovat palkallisia, eli kyllä koskettaa yhtä lailla isien työnantajia. Mutta usein siinäkin tapauksessa sairaat lapset hoitaa nainen, jolle ne päivät ovat palkattomia. Selittäkää minulle, miksi?
Firmassa jossa työskentelen monet naiset ihmettelevät, että onpas ihmeellinen systeemi, että maksetaan täysi palkka 3 kuukautta äitiyslomalla. Itseasiasassa tapa on aila yleinen (monessakin firmassa ja kunnallakin), eikä mitenkään harvinainen ja työnantaja saa tosiaan jotain 80% takaisin Kelalta.
Työnantaja saa toki Kelasta sen päivärahan, mutta todellisiin kuluihin vaikuttavat myös palkan sivukulut, jotka jäävät täysimääräisinä työnantajan maksettaviksi. Niihin ei saa Kela-korvausta, tämä on epäkohta.
Työantaja saa Kelalta sen verran kuin äiti saisi äp-raha, joka määräytyy viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan (vuonna 2013 alkavat lomat v.2011 tulojen mukaan). Eli kun työantaja maksaa nykyisen palkan mukaan + sivukulut ja saa Kelalta pari vuoden takaisen palkan mukaan lasketun äp-rahan (tietty %-osuus tulojen mukaan), niin tappiolle jää.
On eri asia onko raskaana oleva henkilö yrittäjä vai palkansaaja. Näitä naisia kohdellaan eritavalla. Yrittäjä saa äitiyspäivärahan maksamansa yel-summan mukaan. Vastaavasti palkansaaja saa äitiyspäivärahan saamansa palkan mukaan.
On muistettava, että yrittäjän pitää maksaa itse äitiyslomatuuraajan palkka eli tästä syntyy yrittäjälle myös kuluja. (Tämä siis silloin, jos haluaa, että yritystoiminta jatkuu katkeamatta myös äityisloman aikana.) Kela ei siis näitä kuluja korvaa.
Itse olen saanut lapseni yrittäjävuosieni aikana ja kyllähän siitä kuluja tuli, mutta ei voi mitään. Onneksi firma tuotti tänä aikana kivasti ja kulut saatiin katettua ja tulostakin jäi. Meillä kyllä mieskin oli hoitovapaalla ja hoiti sairastalasta tarvittaessa (tosin joskus omat vapaapäivät osuivat sopivasti kohdalle). Helpompi kuitenkin, että mies hoiti, koska itse olisin joutunut palkkaamaan itselleni sijaisen töihin näille päiville. (Kärjistetysti: mies sai palkkaa, kun oli kotona sairaan lapsen kanssa. Itse olisin joutunut maksamaan palkkaa toiselle, jos olisi jäänyt hoitamaan sairasta lasta.) Onneksi lapsemme ei ole ollut juurikaan sairas.
Työnantaja maksaa ja saa osan Kelalta. (oisko n. 60 %) Ja näin on joillakin aloilla ei välttämättä kaikilla.