Miksi joku ei kuulu mihinkään liittoon, eikä saa ansiosidonnaista päivärahaa?
En ota kantaa siihen mikä liitto on paras työttömyyden varalle, mutta lähinnä se ihmetyttää miksi joku ei kuulu mihinkään liittoon. Sitten kun tulee lomautus, tai irtisanominen töistä niin nämä liittoon kuulumattomat jäävät tyhjän päälle.
Kokoomus on nyt olevinaan niin työntekijän puolta, ja ehdottaa, että kaikki saisivat ansiosidonnaista päivärahaa vaikka ei kuuluisi mihinkään liittoon. Onko joku todella niin tyhmä, että ei ole osannut hakea jäseneksi SAK,n järjestöön, tai YTK,n jäseneksi, tai johonkin muuhun liittoon?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: liittoon kuuluminen ei tuo ansiosidonnaista vaan työttömyskassaan kuuluminen. Työttömyyskassaan kuuluminen ei edellytä liittoon kuulumista.
Tämä!!!!
Liitot jotenkin aina "unohtavat" tuoda tämän selkeästi esille.Pelkkään työttömyyskassaan kuuluvat nauttivat samoista eduista kuin liittoonkin kuuluvat. Edut ovat liittojen neuvottelemia. Jotenkin nämä pelkän kassan jäsenet siis "unohtavat", että he poimivat rusinat pullasta.
En kiistä sitä, etteikö menneinä vuosikymmeninä liitoilla olisi ollut merkittävä rooli mm. työlainsäädäntöä väännettäessä. Nykyisin toiminta näyttäytyy usein sellaisena öykkäröintinä, jota en halua olla tukemassa. Liitot mm. painostavat jäseniään toimimaan haluamallaan tavalla, tätä kohdistetaan jopa opiskelijajäseniin. Oman alani liiton puheenjohtaja on omalla toiminnallaan ja persoonallaan varmistanut sen, että monet pitkäaikaiset jäsenet ovat irtisanoutuneet hänen kaudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: liittoon kuuluminen ei tuo ansiosidonnaista vaan työttömyskassaan kuuluminen. Työttömyyskassaan kuuluminen ei edellytä liittoon kuulumista.
Tämä!!!!
Liitot jotenkin aina "unohtavat" tuoda tämän selkeästi esille.Pelkkään työttömyyskassaan kuuluvat nauttivat samoista eduista kuin liittoonkin kuuluvat. Edut ovat liittojen neuvottelemia. Jotenkin nämä pelkän kassan jäsenet siis "unohtavat", että he poimivat rusinat pullasta.
En kiistä sitä, etteikö menneinä vuosikymmeninä liitoilla olisi ollut merkittävä rooli mm. työlainsäädäntöä väännettäessä. Nykyisin toiminta näyttäytyy usein sellaisena öykkäröintinä, jota en halua olla tukemassa. Liitot mm. painostavat jäseniään toimimaan haluamallaan tavalla, tätä kohdistetaan jopa opiskelijajäseniin. Oman alani liiton puheenjohtaja on omalla toiminnallaan ja persoonallaan varmistanut sen, että monet pitkäaikaiset jäsenet ovat irtisanoutuneet hänen kaudellaan.
No nyt oli asiaa, juuri tuota aspektia minä boikotoin liitoissa.
Itse kuulun ammattiliittoon. Sen jäsenmaksu kattaa työttömyyskassan jäsenmaksun ja jäsenetuihin kuuluu kahden lehden tilaukset, joten käytännössä en maksa jäsenyydestä mitään.
Lisäksi tulisi muitakin etuja, joita tosin olen ollut aika laiska hyödyntämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ansiosidonnainen kuuluu kaikille, kaikkihan siitä joutuvat maksamaankin. Tämä on selvä, työttömyyskassaan kannattaisi kaikkien kuulua, mutta oikeasti systeemi tarvitsisi tällaisen muutoksen reiluuden nimissä.
Sitten liitoista. On totta, että ilman liittojen vaikutusta työolot olisivat monella alalla paljon huonommat kuin ne nyt ovat. Silti veikkaan, että moni karsastaa ay-liikkeen läpipoliittisuutta ja jättää siksi liittymättä, siis moni ei-vasemmistolainen. Onhan se oman edun vastaista tietyssä mielessä, mutta kyllä itse tunnen monia, jotka pitävät liittoja puistattavina tästä syystä.
Sitten on myös meitä vähän vasemmalle kallellaan olevia, jotka ymmärtävät, että työsuhdeasioissa on aina sekä työntekijä- että työantajapuolen näkökohdat. Yksipuolinen räksyttäminen julkisuudessa esim. alan sisäisistä asioista ei millään tavalla ole kummankaan osapuolen etu.
Älkää turhaa toistelko narratiivia siitä, että liitolla ja ansiosidonnaisella olisi mitään tekemistä keskenään. Näin liitot haluavat uskotella, mutta se on vale. Kun jäät työttömäksi tai joudut lomautetuksi, sinä kirjoitat netissä hakemuksen ansiosidonnaiselle ja se on TYÖTTÖMYYSKASSA kenelle se hakemus tehdään. Liitto ei liity asiaan mitenkään. Liitto ei myöskään auta silloinkaan, kun sinulla on riitaa irtisanomisen perusteista työnantajan kanssa. He eivät puutu yksittäistapauksiin, vaan ainoastaan silloin kun oikeudesta lähdetään hakemaan ennakkotapausta. Liiton lakimies antaa sinulle puhelimessa jotain yleisiä neuvoja, eli ihan niitä samoja mitkä olet lukenut jo Googlesta.
Liiton jäsenmaksulla saat kotiisi jäsenlehden, sähköpostilla mainoksia maksullisista oman alasi kursseista ja matkavakuutuksen. Se on kaikki mitä liitto todellisuudessa tarjoaa. Tästä maksat 30€/kk. Ansiosidonnaista varten otettava kassan jäsenyys taas maksaa 100€ per vuosi. Aika iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Älkää turhaa toistelko narratiivia siitä, että liitolla ja ansiosidonnaisella olisi mitään tekemistä keskenään. Näin liitot haluavat uskotella, mutta se on vale. Kun jäät työttömäksi tai joudut lomautetuksi, sinä kirjoitat netissä hakemuksen ansiosidonnaiselle ja se on TYÖTTÖMYYSKASSA kenelle se hakemus tehdään. Liitto ei liity asiaan mitenkään. Liitto ei myöskään auta silloinkaan, kun sinulla on riitaa irtisanomisen perusteista työnantajan kanssa. He eivät puutu yksittäistapauksiin, vaan ainoastaan silloin kun oikeudesta lähdetään hakemaan ennakkotapausta. Liiton lakimies antaa sinulle puhelimessa jotain yleisiä neuvoja, eli ihan niitä samoja mitkä olet lukenut jo Googlesta.
Liiton jäsenmaksulla saat kotiisi jäsenlehden, sähköpostilla mainoksia maksullisista oman alasi kursseista ja matkavakuutuksen. Se on kaikki mitä liitto todellisuudessa tarjoaa. Tästä maksat 30€/kk. Ansiosidonnaista varten otettava kassan jäsenyys taas maksaa 100€ per vuosi. Aika iso ero.
Missä liitossa kassan osuus on noin kallis?
Itse en liittynyt kassaan nuorempana, kun minulla oli vakituinen työ sotealalla ja opiskelin samalla toista tutkintoa. Halusin pidemmän vapaan reissua varten, mutta työnantaja ei antanut muita vaihtoehtoja kuin irtisanoutua. Sain matkani jälkeen sitten määräaikaisuuden, josta jäin hetkeksi työttömäksi kunnes työllistyin uudelle alalle.
Tuon kokemuksen jälkeen liityin ammattiliittoon sekä työttömyyskassaan ja molempien palveluille on ollut käyttöä. Jos nyt lopettaisin liiton jäsenyyden niin saattaisin samalla vaihtaa entisen alani kassaan, sillä sen jäsenmaksu on alle 50€ vuodessa.
Olen ollut kaupan alalla työelämässä yli 20v. En ole kuulunut liittoon, en kassaan. Tuntunut isoilta ne jäsenmaksut pikku palkalla. Tänä keväänä 90 päivää lomautusta. Hain toimeentulotukea (2 alaikäistä lasta) ja voin kertoa että enemmän rahaa tuli Kelasta kuin olisi ollut palkka!! Elettiin siis koronakevät mukavasti, ulkoiltiin, kokkailin ruokia innolla kun ei tarvinnut miettiä mihin rahat ruokakaupassa riittää. Ja itse sain 3 kk "loman" fyysisesti raskaasta, henkisesti raskaasta asiakaspalvelutyöstä. Paras kevät ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaupan alalla työelämässä yli 20v. En ole kuulunut liittoon, en kassaan. Tuntunut isoilta ne jäsenmaksut pikku palkalla. Tänä keväänä 90 päivää lomautusta. Hain toimeentulotukea (2 alaikäistä lasta) ja voin kertoa että enemmän rahaa tuli Kelasta kuin olisi ollut palkka!! Elettiin siis koronakevät mukavasti, ulkoiltiin, kokkailin ruokia innolla kun ei tarvinnut miettiä mihin rahat ruokakaupassa riittää. Ja itse sain 3 kk "loman" fyysisesti raskaasta, henkisesti raskaasta asiakaspalvelutyöstä. Paras kevät ikinä!
Varmaan sitten lopetat työt kokonaan ja jäät pelkälle toimeentulotuelle, kun se kerran niin kannattaa?
Kaikki palkansaajat kuuluvat liittoon, halusivat tai eivät. Juuri sitä kokoomus yrittää muuttaa.
Miksi ihmeessä MAKSAISIN siitä, että työttömyyden sattuessa saisin vähemmän rahaa? Ansiosidonnaisen verotus on niin rankka, ja palkkani oli niin pieni, että mulla tosiaan jäi ansiosidonnaisella vähemmän rahaa kuukaudessa, kuin pelkkää työttömyysetuutta saadessani.
lisäksi en halua elättää mafiaa, eli ay-liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palkansaajat kuuluvat liittoon, halusivat tai eivät. Juuri sitä kokoomus yrittää muuttaa.
Miksi ihmeessä MAKSAISIN siitä, että työttömyyden sattuessa saisin vähemmän rahaa? Ansiosidonnaisen verotus on niin rankka, ja palkkani oli niin pieni, että mulla tosiaan jäi ansiosidonnaisella vähemmän rahaa kuukaudessa, kuin pelkkää työttömyysetuutta saadessani.
Pitäisköhän sun nyt tarkistaa ne laskelmasi.
Mitä tarkoitat pelkällä työttömyysetuudella? Peruspäivärahaako?
Varmaan siksi, kun ihmisten tietämys on noin huonolla tolalla, ettei hämmästyttävän suuri osa ymmärrä edes ammattiliiton ja työttömyyskassan eroa.
Luulin, että nykyään olisi itsestäänselvää kuulua työttömyyskassaan, mutta ilmeisesti se on monelle edelleen tuntematon käsite. Ainakin minua informoitiin opiskeluaikana (2000-luvun alkuvuosina) kassaan kuulumisen tärkeydestä, liityin heti kun pääsin työsuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus siis yrittää muuttaa jotain, mitä ei ole olemassakaan? Ensimmäinen lauseesi ei nimittäin pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyöläisiä on paljon,jotka ei kuulu liittoon.Liiton maksut liian kalliita,joten ei ole järkevää lahjoittaa pientä palkkaansa liitolle,siksi moni ei ole liitossa.
Välimerkkien jälkeen tulee väli.
Ei johonkin kassaan kuuluminen takaa, että saat ansiosidonnaista tai mitään työttömyysturvaa!
Itse kun sain yt:ssä potkut ja samaan aikaan sivutoiminen yrittäjäntoimintani oli laman vuoksi lähes jäissä, TE-keskus ilmoitti minulle, etten ole oikeutettu työttömyysturvaan, koska olen päätoiminen yrittäjä (maksoin tulojen vuoksi YEL:iä). Muistaakseni paperissa vielä luki jotain, etten voi ottaa vastaan kk-palkkaista työtä, koska olen päätoiminen yrittäjä. TÄH? No onneksi sain sitten aika nopeasti taas palkkatyöpaikan (vaikken kuulemma voi sitä vastaanottaa!). Mutta tosiaan kiva oli maksaa about 30 vuotta maksuja ja sitten jäädä puille paljaille. Nyt en em. vuoksi kuulu mihinkään kassaan. Jos teet sivutoimista yrittäjyyttä, olet lähinnä roistoon verrattava olento, vaikka tulosi olisivat 150 € per kk. Jep jep.
Mietityttää, voiko tämä olla edes totta ja että keitä hemmettejä siellä te:ssä työskentelee? Jotain täysin vailla koulutusta olevia tms. jotka eivät ole pärjänneet muussa työelämässä? "Et voi ottaa vastaan palkkatyötä". Hah. KUINKA NIIN!? – Ei kyllä voi kuin ihmetellä tätä neuvostoliittoa.
Kyllä ansiosidonnainen kuuluu kaikille, kaikkihan siitä joutuvat maksamaankin. Tämä on selvä, työttömyyskassaan kannattaisi kaikkien kuulua, mutta oikeasti systeemi tarvitsisi tällaisen muutoksen reiluuden nimissä.
Sitten liitoista. On totta, että ilman liittojen vaikutusta työolot olisivat monella alalla paljon huonommat kuin ne nyt ovat. Silti veikkaan, että moni karsastaa ay-liikkeen läpipoliittisuutta ja jättää siksi liittymättä, siis moni ei-vasemmistolainen. Onhan se oman edun vastaista tietyssä mielessä, mutta kyllä itse tunnen monia, jotka pitävät liittoja puistattavina tästä syystä.