Kuparikierukoita ei laiteta synnyttämättömille
Noin. Puidaan tämä täällä, niin voidaan tuolla kaappausketjussa keskittyä olennaiseen, eli siihen, odottaako tuo juuri puoli vuotta kaapattuna ollut pariskunta lasta.
Kommentit (13)
Kakkonen, miksi sitten pillereitä jaetaan jopa innokkaasti kaikille naisille? Eikö ne tulehdukset ja taudit tartu myös silloin yhtä hyvin?
Kyllä laitetaan. Itsellänikin on ollut Nova-T kuparikierukka synnyttämättömänä.
Niin siis, muistakaa nyt että kuparikierukka ja hormonikierukka on kaksi eri asiaa. Kuparikierukkaa ei mielellään laiteta kuulemma enää kellekään. Alunperin ei hormonikierukkaakaan laitettu synnyttämättömille, mutta se on vanhentunut mielipide jo. Mulle laitettiin hormonikierukka pari vuotta sitten, kun olin 20v. Kuulemma vaan sattuu enemmän jos ei ole synnyttänyt, koska kohtu ei ole koskaan venynyt raskauden aikana.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:13"]
Kakkonen, miksi sitten pillereitä jaetaan jopa innokkaasti kaikille naisille? Eikö ne tulehdukset ja taudit tartu myös silloin yhtä hyvin?
[/quote]
En minä vain tiedä. Kunhan lainasin teille lääketieteen sivustoa, jolla ihan selvästi sanotaan, että kuparikierukan voi kyllä laittaa synnyttämättömällekin, vaikkei se ensisijainen menetelmä yleensä olekaan. Joten tässä se asia on nyt sitten puitu.
Kierukan riski on käsittääkseni siinä, että pöpöt kiipeävät sen poistolankaa pitkin kohtuun asti. Lääkäri mainitsi myös jotain, että pillerit jotenkin suojaisivat munatorvia arpeutumiselta, mikäli sattuisikin saamaan klamydian. Sitä en oikein ymmärtänyt.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:16"]
Niin siis, muistakaa nyt että kuparikierukka ja hormonikierukka on kaksi eri asiaa. Kuparikierukkaa ei mielellään laiteta kuulemma enää kellekään. Alunperin ei hormonikierukkaakaan laitettu synnyttämättömille, mutta se on vanhentunut mielipide jo. Mulle laitettiin hormonikierukka pari vuotta sitten, kun olin 20v. Kuulemma vaan sattuu enemmän jos ei ole synnyttänyt, koska kohtu ei ole koskaan venynyt raskauden aikana.
[/quote]
Tuossa minun lainaamassani tekstissä oli kyse nimenomaan kuparikierukasta kertovasta artikkelista.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:15"]
[/quote]
Samoin minulla. En halunnut hormoniehkäisyä, joten sain kierukan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:15"]
[/quote]
Samoin minulla. En halunnut hormoniehkäisyä, joten sain kierukan.
[/quote]
Sama juttu. Vähän sain kyllä lyödä nyrkkiä pöytään, että se suostuttiin asentamaan. Kaikkia mahdollisia hormonivaihtoehtoja ehdotettiin ja minun piti yksitellen perustella, miksi en halua juuri ko. menetelmää. (yhdistelmäpillereistä tulin hulluksi ja mulla on akne, joten en edes kokeile keltarauhashormoniehkäisyä)
Minulle synnyttämättömälle asennettiin kuparikierukka 2,5 vuotta sitten. Sain sen ihan mukavasti omalta terveyskeskuslääkäriltä. Ei tarvinnut vaatia tai erityisemmin perustella mitään, miksi olisi. Jos kierukka vaan mahtuu kohtuun, se voidaan sinne asentaa. Aiemmin olin käyttänyt monta vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä, jotka olin sitten lopettanut puolisen vuotta aiemmin enkä välittänyt enää käyttää hormonaalista ehkäisyä.
Mistäs se tiedetään, että tämä nainen ei ole synnyttänyt? On jo sen ikäinen, että historiasta voi löytyä esim. kohtukuolema, joka ei ole kovinkaan harvinainen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 17:45"]
Minulle synnyttämättömälle asennettiin kuparikierukka 2,5 vuotta sitten. Sain sen ihan mukavasti omalta terveyskeskuslääkäriltä. Ei tarvinnut vaatia tai erityisemmin perustella mitään, miksi olisi.
[/quote]
Sitä mäkin ihmettelin. Jos terveydellisiä esteitä ei ole, luulisi, että nainen saa ihan itse valita, mitä ehkäisymenetelmää käyttää.
-10
No nyt on tosiaan isompiakin asioita kuin kaappauksen miettiminen. Miten olen voinut synnyttää tietämättäni?
"Kierukkaa pidetään ennen kaikkea synnyttäneen, vakituisessa parisuhteessa elävän ja pitkäaikaista ehkäisyä tarvitsevan naisen ehkäisynä. Tilapäissuhteet lisäävät tulehdus- ja siten lapsettomuusriskiä, mitä kierukka ei estä. Tämän vuoksi kierukka ei ole nuoren, synnyttämättömän naisen ensisijainen menetelmä. Synnyttämättömyys sinänsä ei ole ehdoton este kierukan käytölle, vaan tärkeämpää kierukkaehkäisyä harkittaessa on se, onko nainen vakituisessa, uskollisessa parisuhteessa vai alttiina tulehduksille vaihtuvien partnereiden myötä."