Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 71,5 kg/172 cm ja meinasin juosta maratonin.

Vierailija
11.05.2013 |

Tosin meinasin pari kiloa laihduttaa...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä painolla ole mitään tekemistä sen juoksun kanssa! Ehkä sitten jos olisit oikeasti kovin ylipainoinen.

Vierailija
2/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sanomassa samaa kuin kakkonen. Juoksisit varmasti paremmin, jos olisit vähän kevyempi, mutta tuo ei ole vielä kuntoa heikentävä paino vaan maratonkuntosi voi mainiosti olla parempi kuin yli kymmenen kiloa kevyemmän.

175 cm/71,5 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kevyempi on, sitä nopeammin teoriassa kulkee. Toki kunto on se ratkaiseva tekijä, mutta jos meillä on kaksi samankuntoista ja ominaisuuksiltaan samanlaista juoksijaa, joista toinen on kymmenen kiloa kevyempi, on ajoissa jo huomattava ero (laskennallisesti siis, tätähän ei käytännössä ole mahdollista mitata mitenkään). Perustuu siihen, että juostessa on joka askeleella työnnettävä oma paino eteenpäin, joten pienemmän painon kanssa energiaa kuluu vähemmän ja tyä on helpompaa.

Tosin joka ikisellä maratonilla näkee ihan kohtuu hyvienkin aikojen juoksijoissa pulskaa porukkaa. Ei se juoksu niin paljoa laihduta, eritoten kun kestävyysjuoksuharjoittelu lisää nälkää. Tankatakin pitää jos pitkää juoksee.

Vierailija
4/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katso mittoja, vaan yleiskuntoasi! Ja sitä oletko parempi lyhyen matkan spurteissa vai maratonissa. Sekin riippuu ihan ihmisestä. Et ole kuitenkaan noilla mitoilla millään tavalla pulska tai ylipainoinen, joten kokeile ihmeessä sitä maratonia ja katso onko se sinun juttusi.

Vierailija
5/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? En oikein ymmärtänyt aloitus, epäileekö AP siis olevansa liian läski juoksemaan? Olen 171cm 77kg ja olen juossut maratonin ja useita puolimaratoneja. No problem. Kunto on aika huippu ja rasvaprosentti alhainen, vyötäröllä ei ole yhtään läskiä.

Vierailija
6/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 14:44"]

Perustuu siihen, että juostessa on joka askeleella työnnettävä oma paino eteenpäin, joten pienemmän painon kanssa energiaa kuluu vähemmän ja tyä on helpompaa.

[/quote] Olen kyllä huomannut, kun laihan kaverin kanssa olen ollut lenkillä. Onko sitten väliä, että mitä tuo paino on ja missä sitä on? Jos on ennemminkin lihasta kuin läskiä, onko parempi? Jos lihasta on ennemminkin ylävartalossa, niin luulisi olevan juoksuun huonompi kuin että se massa olisi alavartalossa.

ap

Vierailija
7/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 15:07"]

Täh? En oikein ymmärtänyt aloitus, epäileekö AP siis olevansa liian läski juoksemaan? Olen 171cm 77kg ja olen juossut maratonin ja useita puolimaratoneja. No problem. Kunto on aika huippu ja rasvaprosentti alhainen, vyötäröllä ei ole yhtään läskiä.

[/quote] Ehkä ajattelin että olenko liian painava (en niinkään läski). Minulle on tälle painolle aika alhainen rasvaprosentti (noin 22-23 %). Voisi tietenkin vielä vähäisempi olla.

ap

Vierailija
8/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 13:51"]

Ei sillä painolla ole mitään tekemistä sen juoksun kanssa! Ehkä sitten jos olisit oikeasti kovin ylipainoinen.

[/quote]

Samaa mieltä tästä. T. 159cm/80kg menossa juoksemaan Naisten kympin kahden viikon päästä.

Vierailija
9/9 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 15:07"]

[/quote] Ehkä ajattelin että olenko liian painava (en niinkään läski). Minulle on tälle painolle aika alhainen rasvaprosentti (noin 22-23 %). Voisi tietenkin vielä vähäisempi olla.

ap

[/quote]

Jos nyt ei ihan reippaan ylipainon puolelle mennä, ja tavoitteena on saada eka maraton juostua läpi kohtuulliseen hyvään aikaan, niin painolla ei juurikaan ole merkitystä. Ainakaan jos polvet ja muut paikat ovat kunnossa.  Mutta esimerkiksi mun painolla ja ruumiinrakenteella tiedän kyllä, että musta ei ikinä olisi voinut tulla mitään huippukestävyysjuoksijaa. Siltikin tykkään juoksuharrastuksesta ja tykkään koittaa voittaa itseni parantamalla aikoja. Joten kokeile ihmeessä jos kiinnostaa, älä turhaan mieti painoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän