Miksi suomalaiset syövät niin paljon Edam-juustoa?
Juustovalikoimat kaupoissa aivan surkeat ja porukka lappaa kärryihinsä tarkois-edamia minkä ehtii. Sehän on ihan mauton juusto!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:41"]
Pitäisiköhän teidän hienostelijoiden tarkistaa makuaistinne? Aika huolestuttavaa, jos " Edam ei maistu miltään". Kyllä se maistuu, mutta jos on tuhonnut makuaistinsa liian vahvoilla mauilla on sitä vaikea huomata. Mikään ei ole parempaa kuin lasagne tai makaronilaatikko kunnon Edam-kuorrutteella, sitä ei mikään gouda tai vuohenjuusto pysty voittamaan.
Siis c´moon, onko turhempaa aloitusta?!
[/quote]
Edam on ihan ok juusto leivän päälle mutta ei se kyllä kuorrutukseen sovi ollenkaan...
[/quote]
Mäkin ihmettelin tätä. Minusta siitä tulee ihan muovia sulatettuna :P Itse laitan emmentalia jos kuorrutan jotain. En voi sietää mautonta =muovin makuista edamia. Lapsille annan juustoa sitten kun makujermot hyväksyvät oltermannin/emmentalin, en osta heille edamia. Ihmiset syökööt ihan vapaasti edamia, mutta edamin juustoksi kutsumisen voisi lopettaa. Se on toki teknisesti juustoa, mutta ei maistu sille.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:33"]
Suomessa Edamia leivän päälle, USA:ssa laitetaan Philadelpia Cheese, joka ei sekään maistu miltään.
[/quote] Saako Suomessa Philadelphia Cream Cheesea lohen makuisena tai yrttien kanssa vai joudutteko tyytymaan siihen perusvalkoiseen mita kaytetaan juustokakun teossa?
[/quote]
On sitä kaikenlaisia makuja, mä en vain erityisemmin tykkää niistä. Musta juuri se perusversio on kivan raikas pohja jonka päälle rakennetaan sitten tuoreista raaka-aineista (esim. vaikka lohi tai yrtit) ne maut. Vähän niin kuin että ostan mieluummin marinoimattoman lihan ja maustan itse.
Syön lähes pelkästään Brietä leivän päällä.
Suomessa on paskat valikoimat ja/tai törkykallista kaikki. Onneksi ei tarvitse asua Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:48"]
Olen myös miettinyt tuota, mitä pahaa on miedossa maussa ja mitä hyvää taas vahvassa maussa. Kaikkea pitäisi olla yltäkylläisesti. Esimerkki: teen sellaisia mokkapaloja ikivanhalla ohjeella, että pohjaan ei tule kaakaota, vain päälliseen tulee kaakao ja kahvi. Lapsipuoleni on sitä hämmästellyt, pitäisi olla tosi vahvat suklaat sun muut. Mutta yllätys: aina se kahvipöydästä nopeasti katoaa, pohjassa maistuu minusta ihanasti vanilja, jota ei juuri huomaisi, jos maku olisi muuten tosi vahva. Pidän kyllä vahvasta suklaastakin pieninä määrinä, mutta en vain ymmärrä, miksi joku olisi automaattisesti parempaa, kun siinä on sitä ja sitä maksimaalisia määriä. Sama mausteissa: koko ajan pitäisi olla enemmän mausteita, jotka eivät välttämättä edes sovi muihin raaka-aineisiin. Minusta on ihan kiva, että on erityyppisiä ruokia, tylsä olisi aina syödä joko mietoa tai tulista. (Ja syön erilaisia juustojakin!) Liittyykö tämäkin siihen häpeään, mitä usein koetaan suomalaiseksi tavaksi koettua kohtaan?
[/quote]
Kuulostat äidiltäni. Koko lapsuuteni söin "mokkapaloja", joista ei juurikaan maistanut suklaata ja ai kun sitten saikin kunnollisia mokkapaloja kavereiden syntymäpäivällä!
Arvannet varmaankin, millaisia itse näin aikuisena teen?
kettu että on taas naurettava aihe
Perinteisesti vahvalla maulla on pyritty peittämään ruuan pilaantuminen! Suomalaiset ovat tottuneet syömään perusmakuja eli meillä peruna saa maistua perunalta, kurkku kurkulta ja juusto juustolta eli monen mielestä mauttomalta. Näin siksi, että meillä ruoka on osattu/kyetty säilyttämään viileässä toisin kuin esim. Intiassa, jossa mausteet peittävät sen, että liha on jo mätänemässä.
Vahvojen makujen syöminen ei tarkoita, että ihmisellä olisi jotenkin loistava makuaisti. Yleensä se tarkoittaa sitä, että ei halua maistaa itse ruuan makua vaan peittää sen chilillä, pippurilla jne. Monen "vahvoja makuja" syövän ruoka maistuu ihan samalta, oli se sitten kanaa tai kalaa. Pääasia, että maku on niin vahva, että vatsahapot nousevat ylös.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:14"]
Suomessa on paskat valikoimat ja/tai törkykallista kaikki. Onneksi ei tarvitse asua Suomessa.
[/quote]
Joo brietähän ei siis saa Suomesta. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:41"]
Pitäisiköhän teidän hienostelijoiden tarkistaa makuaistinne? Aika huolestuttavaa, jos " Edam ei maistu miltään". Kyllä se maistuu, mutta jos on tuhonnut makuaistinsa liian vahvoilla mauilla on sitä vaikea huomata. Mikään ei ole parempaa kuin lasagne tai makaronilaatikko kunnon Edam-kuorrutteella, sitä ei mikään gouda tai vuohenjuusto pysty voittamaan.
Siis c´moon, onko turhempaa aloitusta?!
[/quote]
Edam on ihan ok juusto leivän päälle mutta ei se kyllä kuorrutukseen sovi ollenkaan...
[/quote]
Ai miksei sovi?
t: alkupään Edam-raasteilija
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:48"]
Olen myös miettinyt tuota, mitä pahaa on miedossa maussa ja mitä hyvää taas vahvassa maussa. Kaikkea pitäisi olla yltäkylläisesti. Esimerkki: teen sellaisia mokkapaloja ikivanhalla ohjeella, että pohjaan ei tule kaakaota, vain päälliseen tulee kaakao ja kahvi. Lapsipuoleni on sitä hämmästellyt, pitäisi olla tosi vahvat suklaat sun muut. Mutta yllätys: aina se kahvipöydästä nopeasti katoaa, pohjassa maistuu minusta ihanasti vanilja, jota ei juuri huomaisi, jos maku olisi muuten tosi vahva. Pidän kyllä vahvasta suklaastakin pieninä määrinä, mutta en vain ymmärrä, miksi joku olisi automaattisesti parempaa, kun siinä on sitä ja sitä maksimaalisia määriä. Sama mausteissa: koko ajan pitäisi olla enemmän mausteita, jotka eivät välttämättä edes sovi muihin raaka-aineisiin. Minusta on ihan kiva, että on erityyppisiä ruokia, tylsä olisi aina syödä joko mietoa tai tulista. (Ja syön erilaisia juustojakin!) Liittyykö tämäkin siihen häpeään, mitä usein koetaan suomalaiseksi tavaksi koettua kohtaan?
[/quote]
Kuulostat äidiltäni. Koko lapsuuteni söin "mokkapaloja", joista ei juurikaan maistanut suklaata ja ai kun sitten saikin kunnollisia mokkapaloja kavereiden syntymäpäivällä!
Arvannet varmaankin, millaisia itse näin aikuisena teen?
[/quote]
Kuka tykkää mistäkin :) No itse asiassa tuo meidän leipomus ei ole kyllä nimeltäkään mokkapalat, enkä muutenkaan näe järkeä vertailla kumpi on absoluuttisesti parempaa, ja kuten sanottu, syön itsekin mielelläni välillä suklaisia mokkapaloja :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:14"]
[/quote]
Joo brietähän ei siis saa Suomesta. Huoh.
[/quote]
Ja se on törkykallista.... kuten ed. kommentoija kertoikin.
Edamjuusto on tietenkin halpa perusjuusto ja sen maku on niin mieto, että monet lapsetkin tykkäävät syödä sitä. Itse en syö edamia, koska se mielestäni mauton, niinkuin raejuusto, feta, oltermanni, perusgouda tai valkohomejuustot.
Itse tykkään voimakkaammista juustosta kuten parmesaanista ja grana padanosta, chilicheddarista, appenzelleristä, raclettesta, sinihomejuustoista (esim. Aura on ihan hyvä), voimakkaammista emmemtaljuustoista, jne.
Että minä häpeän suomalaisia! Joko eivät tiedä ollenkaan paremmasta, tai sitten riehaantuvat joukolla siitä niin että siitä tulee bulkkitavaraa.
Kaikkihan te tietysti tiedätte, että oikea Edam ei todellakaan ole suomalaista, vaan hollantilaista. Täällä (Hollannissa) edam on yksi suosituimmista juustoista goudan ohella (mikä siis myös on hollantilainen). Eli ei missään nimessä ole vain suomalaisten suosiossa edam.
Me vanhempi polvi olemme tottuneet syömään "punakuorista pallojuustoa" eli edamia, joka oli osohkoina palloina kaupassa. Palloja ei suinkaan ollut päällystetty muovilla vaan punaisella vahalla. Se maistui paremmalle kuin nykyiset muovikuoriset.
Käytän itse Edamia, Oltermannia ja Salaneuvosta, kaikkia hieman kevennettyinä. Täysrasvainen on äklöä.
Voimakkaista mauista en pidä. Happamat ja sukkamehulle haisevat juustot eivät maistu, ei myöskään homejuusta.
TAAS ON JOKU SUOMALAINEN KANSAINVÄLISEMMÄLLÄ TASOLLA KUN ON SYÖNYT LIKAISELLE/HIKISELLE SUKALLE MAISTUVAA JUUSTOA. Kyllä minua nyt hävettää kun ostin oltermannia ja metwaria tänään.