Minkäikäiset lapset saavat olla ulkona vahtimatta?
Jos siis ei ole vesistöä, isoa tietä tms lähistöllä.
Minkäikäiset teillä on ollut ilman valvontaa ulkona?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:45"]
Omat on jo isoja, en muista. Naapurin 2- ja 4-vuotiaat on kyllä pitkiäkin aikoja keskenään pihalla. Autotiet vieressä, vähän hirvittää. Mut ei kai siinä mitään...
[/quote]
Sen olen oppinut aaveella, että ei siinä todellakaan mitään. Ei niitä kannata vahtia, koska ne saattaisi jäädä auton alle, vaikka pitäisi äitiä kädestä kiinni.
Meilläkin tässä on kaupungin rivitalo lähellä ja autotiellä pyöräilee ihan natiaisia apurattailla isompien perässä. Hyvä jos 3 vuotiaita ovat. Junaradalla leikkivät joskus ja syvien ojien vieressä roikkuvat. Naapurit niitä yrittävät henki hieverissä vahtia, kun vanhempien on pakko koko ajan siivota ja tehdä sitä ruokaa.
heh, tiedän että sukulaiset pitävät minua "tyhjäntoimittajana" kun käytän aikana vahtien lasten leikkejä ja sen takia mm. syödään paljon valmisruokia ja kotikin on usein sekainen... vaan enpä paljon välitä näiden mielipiteistä. pitävät minua vähän niinkuin lapsena, kun sukujuhlissakin vahdin lapsia, enkä istu viinilasin äärellä keskustelemassa aikuisten asioita.
anopilta ja appiukolta olen saanut ihan suoraa palautetta, kun esim. mökillä vahdin lapsia kun ne puljaa vedessä: "pitääkö siinä istua tuijottamassa? voisko se ---- tulla vähän keittiöön auttamaan kanssa" Tähän kun kysyin, että kuka lapsia sitten vahtii, niin hymyilivät keskenään sellaista tietäväistä hymyä, että siinä se meidän laiska miniä taas sekoilee... (ja lapset alle kouluikäisiä vielä molemmat)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:19"]
Siihen aikaan kun minun lapseni olivat pieniä, menivät ulos kun omin jaloin pääsivät. Eli noin vuoden ikäisinä. Oli tavallinen maalaistalon piha, jossa eläimiä ja kaikkia tavanomaisia vaaranpaikkoja. Yksi auto ruttaantui kun päästivät käsijarrun, ja yksi ommeltava haava tuli sitten isompana.
Yleensä kyllä aina seurattiin, mihin olivat menossa ja mitä oli tekeillä. Näin maalaistalossa tuntuu aivan käsittämättömältä, että lapset olisi pitänyt pitää sisällä 5-vuotiaaksi asti, jos ei itse ehtinyt ja voinut olla mukana. Usein vielä tekemättä mitään tarpeellista työtä, kun sisällä tai muualla olisi tarpeelliset työt jääneet tekemättä.
[/quote]
aivan ok päästää lapset ulos kun osaavat kävellä, jos ainoa mikä voi kärsiä siitä on oma omaisuus tai omat lapset! ei kukaan normaali ihminen jaksa seistä pihalla tyhjän toimittajana tuntikausia. jonkun pakko tehdä työt (ruoat siivoukset ym)
[/quote]
Olis kiva tietää kuinka sotkuista teillä on ja kuinka paljon suita ruokittavana kun koko ajan pitää olla siivoamassa ja ruokaa laittamassa
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:19"]
Siihen aikaan kun minun lapseni olivat pieniä, menivät ulos kun omin jaloin pääsivät. Eli noin vuoden ikäisinä. Oli tavallinen maalaistalon piha, jossa eläimiä ja kaikkia tavanomaisia vaaranpaikkoja. Yksi auto ruttaantui kun päästivät käsijarrun, ja yksi ommeltava haava tuli sitten isompana.
Yleensä kyllä aina seurattiin, mihin olivat menossa ja mitä oli tekeillä. Näin maalaistalossa tuntuu aivan käsittämättömältä, että lapset olisi pitänyt pitää sisällä 5-vuotiaaksi asti, jos ei itse ehtinyt ja voinut olla mukana. Usein vielä tekemättä mitään tarpeellista työtä, kun sisällä tai muualla olisi tarpeelliset työt jääneet tekemättä.
[/quote]
aivan ok päästää lapset ulos kun osaavat kävellä, jos ainoa mikä voi kärsiä siitä on oma omaisuus tai omat lapset! ei kukaan normaali ihminen jaksa seistä pihalla tyhjän toimittajana tuntikausia. jonkun pakko tehdä työt (ruoat siivoukset ym)
[/quote]
Minä kirjoitin tuon alkuperäisen ja vakuutan, että olen ERITTÄIN aikuinen, kuten jo lähes kaikki lapseni. Elämä ei ole elämisen arvoista, jos se on pelkkää varomista ja varjelmista, ja huolehtimista ja pelkäämistä. Ja todellakin lapset olivat keskenään pihalla heti kun jalat sen verran kantoivat ja saivat omin neuvoin oven auki.
Maalla omakotitalossa tuntuisi jotenkin täysin järjettömältä seisoa pihalla tumput suorana vahtimassa, kun lapset leikkivät. Omia töitä on toki ollut pihallakin, eli niitä on tehty siinä samalla.
[/quote]
Juuri näin. Ja saahan niitä lapsia aina helposti lisää, jos yksi kokee luonnollisen poistuman. Ei elämää kannata rajoittaa, vaan kannattaa elää se helpoimman kautta ja miettiä omaa mukavuuttaan ensin.
Nyt on kyllä parikin mammaa vahtimatta..
Kerrostalon sisäpihalla oma 2kk nukkumassa ja 2v hiekkalaatikolla. Ikkuna auki, joten kuulee hyvin kyllä jos jommalla kummalla asiaa.
Meillä 4v ja 2v ovat joskus n. 5min keskenään pihalla, jos esim. käyn vessassa tai laittamassa perunat kiehumaan tms. Tällöinkin juoksen ovella jatkuvasti katsomassa, että ovat pysyneet hiekkalaatikolla kuten olen käskenyt. En tiedä missä vaiheessa uskallan jättää kahdestaan (tai esikoisen yksin) leikkimään, hän täytti nyt 5v ja on kyllä järkevä poika, mutta silti... Mitä tahansa voi tapahtua.
Asumme ok-alueella, piha on aidattu ja rajoittuu naapureihin. Takapihan puolella on autotie, joka on ns. pihakatu ja päättyvä tie, siinä ajaa lähinnä vain naapureita ja koska lähes joka talossa on lapsia, ajonopeudet ovat hiljaiset. Silti välillä joku kaahaa (rajoitus 30km/h ei näemmä koske kaikkia) siinä kovempaa, ja mopoilijat varsinkin ovat oikea riesa. Lapset tietävät ettei takapihalle ole MITÄÄN asiaa, mutta pienempi varsinkin voisi ihan hyvin ajatuksissaan lähteä "kielletylle alueelle" tutkimaan tai esim. katsomaan roska-auton käyntiä tms. ja sen jälkeen päätyä tielle.
Vaikka tontti on tasamaalla, eli minnekään ei voi tippua, ei ole vesistöä lähimaillakaan, katolle menevät tikkaat ovat niin korkealla ettei niihin lapsi pääse nousemaan, sadevesitynnyrit on verkotettu - ja kaikki muutenkin tehty mahd. turvalliseksi, en silti vielä ainakaan vuoteen voi kuvitellakaan jättäväni pienempää edes vartiksi pihaan vahtimatta. Enkä tiedä isommastakaan. Koululaisena varmasti jo pärjää.
Espoon bussissa näin pienen n. ekaluokkalaisen tytön kiipeävän ylös penkille ja kaivavan värityskirjan repusta. Tyttö matkusti pitkän matkan yksin, viereen tuli vielä narkkaripariskunta juttelemaan omiaan. Vähän hirvitti, mutta noinhan sitä on opittava liikkumaan. Sen perusteella viisivuotiaiden voisi jo olettaa oppivan (kun opetetaan!) leikkimään pihalla suht turvallisesti.
En anna vielä nelivuotiaan olla yksin ulkona. Mutta olen antanut mennä ulos odottamaan, kun itse vielä puen, mutta ei saa mennä pois ulko-oven ikkunan luota, että näen hänet. Taidan kyllä olla ylihuolehtiva, koska kaikki kolme tässä rivarissa asuvaa perhettä on antaneet lastensa ulkoilla yksin aiemmin. Toisten pojat sai leikkiä kahdestaan ollessaan 3 ja 5, toisten tyttö ollessaan 4. Ja viimeisten lapset ulkoilevat lyhyitä aikoja kahdestaan, vaikka ovat vasta 2 ja 4! Eikä tässä ole turvallista, 10m hiekkalaatikolta kulkee vilkkaasti liikennöity katu, jolla saa ajaa viittäkymppiä ja siitä kulkee bussejakin. En todellakaan uskaltaisi antaa kaksivuotiaan olla siinä tien vieressä itsekseen, siinä ei edes ole mitään porttia tai aitaa. En tajua noita vanhempia ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 14:12"]
En anna vielä nelivuotiaan olla yksin ulkona. Mutta olen antanut mennä ulos odottamaan, kun itse vielä puen, mutta ei saa mennä pois ulko-oven ikkunan luota, että näen hänet. Taidan kyllä olla ylihuolehtiva, koska kaikki kolme tässä rivarissa asuvaa perhettä on antaneet lastensa ulkoilla yksin aiemmin. Toisten pojat sai leikkiä kahdestaan ollessaan 3 ja 5, toisten tyttö ollessaan 4. Ja viimeisten lapset ulkoilevat lyhyitä aikoja kahdestaan, vaikka ovat vasta 2 ja 4! Eikä tässä ole turvallista, 10m hiekkalaatikolta kulkee vilkkaasti liikennöity katu, jolla saa ajaa viittäkymppiä ja siitä kulkee bussejakin. En todellakaan uskaltaisi antaa kaksivuotiaan olla siinä tien vieressä itsekseen, siinä ei edes ole mitään porttia tai aitaa. En tajua noita vanhempia ollenkaan.
[/quote]
Mä en olis alkuunkaan tuollasella pihalla. Eikä siis lapsetkaan. Oletko ihan varma että jonkun 2- vuotias on pihassa ilman aikuista jos taajamanopeuksinen tie on ihan vieressä?
Miksi teidän pihaan ei voida panostaa aidan rakentamisella? :( Kaupungiltakin kannattaa hakea hidasteet tuollaiseen paikkaan.
No minä olen kyllä ollut lasten kanssa aina ulkona , kunnes ovat 6v. Silloin ovat omalla pihella saaneet olla kaverin kanssa , ei muualla. Kouluiässä saaneet sitten liikkua laajemmin.
Ulkoilu oli itseasiassa kivaa ja ruuat ja siivoukset ehti tehdä hyvin lasten kanssa myöhemminkin. Asumme Helsingissä kerrostalossa keskustan lähituntumilla, yleensä kävimme eri puistoissa ulkoilemassa. Tulihan itsekin oltua ulkona n. 4-6 tuntia päivässä, oikein kaipaan niitä aikoja. Tutustuin moniin mukaviin perheisiin ja oli helppo sitten päästää lapset kylään jonkun kaverin luo kun tunsi vanhemmatkin. Yhden äidin kanssa vuorottelimme niin ,että kumpikin kävi tunnin lenkillä ja toinen vahti kaikkia lapsia. Kivoja aikoja .
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 16:25"]
No minä olen kyllä ollut lasten kanssa aina ulkona , kunnes ovat 6v. Silloin ovat omalla pihella saaneet olla kaverin kanssa , ei muualla. Kouluiässä saaneet sitten liikkua laajemmin.
Ulkoilu oli itseasiassa kivaa ja ruuat ja siivoukset ehti tehdä hyvin lasten kanssa myöhemminkin. Asumme Helsingissä kerrostalossa keskustan lähituntumilla, yleensä kävimme eri puistoissa ulkoilemassa. Tulihan itsekin oltua ulkona n. 4-6 tuntia päivässä, oikein kaipaan niitä aikoja. Tutustuin moniin mukaviin perheisiin ja oli helppo sitten päästää lapset kylään jonkun kaverin luo kun tunsi vanhemmatkin. Yhden äidin kanssa vuorottelimme niin ,että kumpikin kävi tunnin lenkillä ja toinen vahti kaikkia lapsia. Kivoja aikoja .
[/quote]
Samoin minä tein. Minusta oli kiva olla lasten kanssa ulkona. Joko puistossa tai yhdessä laskettiin mäkeä tai omalla pihalla puuhastelin. Retkeiltiin yms.
Ei ollut koskaan niin kiire, että olisi pitänyt laittaa pienet yksin ulos. Ja me ulkoiltiin joka päivä kaksi kertaa tai sitten yhden kerran pitkiä retkiä. Sai itsekin ulkoilmaa samalla ja kivaa oli.
Sitä ihmettelen, että kuinka ihmeen siistiä sitä pitää olla, että panee jotku 2v-4v pihalle keskenään, että saa tehdä kotitöitä yksin rauhassa.
Kyllä meillä ehditiin ihan perussiistinä talo pitää, vaikka oli kolme alle kouluikäistä kotihoidossa.
Eskari-iässä alkoivat laajentamaan reviiriään turvallisesti silloinkin.
Vastaus viestiin 32: olen aivan varma, että tuo pieni 2v ulkoilee veljensä kanssa vahtimatta, koska olen sen niin monta kertaa nähnyt, esim. lenkiltä tullessani.
Siihen ei oikein voi rakentaa aitaa, koska sitten auto pitäisi pysäyttää keskelle tuota vilkasta tietä ja nousta avaamaan portti. Piha on niin pieni ja aivan tiessä kiinni. Ruuhka-aikaan seurauksena olisi tööttäilyä, katu on tämän lähiön halki kulkeva pääväylä. Ulkoillessani pihalla lasten kanssa tapaan itse seistä aina siinä tien vieressä, että ehdin blokkaamaan, jos oma 2v saisi päähänsä rynnätä tielle. Tai se 4v.
Ei saa olla ulkona jos aiheuttaa jatkuvasti häiriötä toisille lapsille ja on alle kouluikäinen. Meillä on pihalla sellainen 4v. poika ja tosi ikäväks meni pihatouhut. Ei ole minun asia olla sanomassa sille, ettei sotke toisten leikkejä, vaan vanhempien pitäisi olla paikalla tai katsoa ikkunasta jatkuvasti ja puuttua heti. Saa kyllä pelätä milloin isommilta pojilta tulele oikeasti tuolle pienelle turpiin, koska aina siellä niitä ärsyttää. Ja tämä oli ennen kiva ja rauhallinen piha
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:19"]
Siihen aikaan kun minun lapseni olivat pieniä, menivät ulos kun omin jaloin pääsivät. Eli noin vuoden ikäisinä. Oli tavallinen maalaistalon piha, jossa eläimiä ja kaikkia tavanomaisia vaaranpaikkoja. Yksi auto ruttaantui kun päästivät käsijarrun, ja yksi ommeltava haava tuli sitten isompana.
Yleensä kyllä aina seurattiin, mihin olivat menossa ja mitä oli tekeillä. Näin maalaistalossa tuntuu aivan käsittämättömältä, että lapset olisi pitänyt pitää sisällä 5-vuotiaaksi asti, jos ei itse ehtinyt ja voinut olla mukana. Usein vielä tekemättä mitään tarpeellista työtä, kun sisällä tai muualla olisi tarpeelliset työt jääneet tekemättä.
[/quote]
aivan ok päästää lapset ulos kun osaavat kävellä, jos ainoa mikä voi kärsiä siitä on oma omaisuus tai omat lapset! ei kukaan normaali ihminen jaksa seistä pihalla tyhjän toimittajana tuntikausia. jonkun pakko tehdä työt (ruoat siivoukset ym)
[/quote]
Minä kirjoitin tuon alkuperäisen ja vakuutan, että olen ERITTÄIN aikuinen, kuten jo lähes kaikki lapseni. Elämä ei ole elämisen arvoista, jos se on pelkkää varomista ja varjelmista, ja huolehtimista ja pelkäämistä. Ja todellakin lapset olivat keskenään pihalla heti kun jalat sen verran kantoivat ja saivat omin neuvoin oven auki.
Maalla omakotitalossa tuntuisi jotenkin täysin järjettömältä seisoa pihalla tumput suorana vahtimassa, kun lapset leikkivät. Omia töitä on toki ollut pihallakin, eli niitä on tehty siinä samalla.
[/quote]
Niin että elämä ei ole elämisen arvoista, jos ei saa 1-vuotiaana olla omin päin maatalon pihassa ja sinusta tuntuu järjettömältä vahtia 1-vuotiasta? Et sinä kyllä ihan järkevältä vaikuta, että ehkä se sitten on järjetöntä.