Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Likinäköiset, lasit vai piilarit autolla ajaessa?

Vierailija
20.08.2013 |

Kummat on paremmat? Kumpia käytät useimmiten? Paljonko miinusta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilareita useammin näin kesällä, kun tykkään käyttää aurinkolaseja. Talvella ehkä enemmän silmälaseja. Minusta molemmat ovat hyviä. Miinusta 1,75 ja 2,5.

Vierailija
2/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpiakin käytän mutta piilareilla mielummin. Miinusta on (piilarivahvuudet) 8,5 ja 9 ja hämärällä tuntuu, että piilareilla näkee paremmin. En mielellään pimeällä aja lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan niin paljon autoa että ihan vaihtelevasti, mikä kysymys =)

Vierailija
4/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän piilareita, tuntuu että näen niillä paremmin. Vahvuudet 5,5 ja 6

Vierailija
5/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 17:48"]

Ajan niin paljon autoa että ihan vaihtelevasti, mikä kysymys =)

[/quote]

 

Kysymys ei ole tyhmä eikä se liity siihen miten paljon autoa ajaa. Voimakkaasti likinäköisillä on eroa näöntarkkuudessa piilarien ja rillien välillä.

Vierailija
6/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mielummin piilareita, koska näkökenttä on suurempi. Miinusta 7.25 ja 8.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ollu piilareita 20 vuoteen. En tunne tarvetta niille. Vahvuudet -5 luokkaa.

Vierailija
8/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuudet -3,0 ja -4,5 ja lisäksi reilusti hajataittoa. Ja harmittaa kun en pysty ajamaan ilman laseja. Tuntuu että lasit rajoittavat näkökenttää varsinkin risteyksissä ja peruuttessa. Pitäis kai kokeilla piilareita. Te keillä miinusta yli -3 niin onko teillä ihan tarkka näkö ilman laseja, siis piilareilla? Näettekö helposti lukea opasteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laseja käytännössä aina, en taida tällä hetkellä edes omistaa piilareita kun en erityisemmin tykkää niitä käyttää. Vahvuudet -4.0 kummassakin silmässä, hajataittoa muistaakseni aavistuksen verran.

Vierailija
10/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että jos on enemmän miinusta, niin piilareilla näkee paremmin kuin laseilla - jos taas vähemmän miinusta, niin laseilla näkee paremmin? Itselläni miinusta 1,75, ja näen laseilla paremmin kuin piilareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:25"]

Onko niin, että jos on enemmän miinusta, niin piilareilla näkee paremmin kuin laseilla - jos taas vähemmän miinusta, niin laseilla näkee paremmin? Itselläni miinusta 1,75, ja näen laseilla paremmin kuin piilareilla.

[/quote]

 

Kyllä se mielestäni niin on, tosin ei ole kokemusta piilareista pienillä voimakkuuksilla. Lisäksi vahvat miinuslasit ovat niin pienikokoisia linsseiltään, että toki näkökenttäkin on rajattu. Eli nyt kun tätä kirjoitan ja katson yläviistoon niin sumealtahan siellä näyttää :) Mutta itselläni alkaa tulla ikänäköä ja se tuntuu vain piilareissa, rilleillä näen lukea paremmin pientäkin pränttiä.

Vierailija
12/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinusta -9 ja tosiaan piilareilla saadaan näöntarkkuus paremmaksi kuin laseilla.

Käytän piilareita ajaessa ja muutenkin lähes päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan testailla.

Optikolle vaan testaamaan. Jos ekat piilarit eivät pelitä, pyydä toiset.

Minulla valitettavasti tuppaa silmät kuivumaan ja punehtumaan piilareilla, olivat mitä laatua vaan. Etenkin pidemmälä ajomatkalla auton ilmastointi ja jatkuva liikenteeseeen skarppaaminen ja pimeällä harventunut räpyttely kuivattaa.

Vierailija
14/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän enemmän rillejä. En autoillessa huomaa pahemmin eroa piilareilla / rilleillä katselemisessa, mutta silmät väsyvät enemmän piilareilla (mulla näyttöpäätetyö, joka lisäksi aiheuttaa tuota). Miinusta ei tosin rilleissä enää ole paljon, -2,25 taitaa olla voimakkaampi linsseistä. Hajataittoa on vielä lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 22:56"]

Itse käytän enemmän rillejä. En autoillessa huomaa pahemmin eroa piilareilla / rilleillä katselemisessa, mutta silmät väsyvät enemmän piilareilla (mulla näyttöpäätetyö, joka lisäksi aiheuttaa tuota). Miinusta ei tosin rilleissä enää ole paljon, -2,25 taitaa olla voimakkaampi linsseistä. Hajataittoa on vielä lisäksi.

[/quote]

 

Ai juu ja ajaessa on usein vielä aurinkolasit päässä. Joko piilareiden kanssa ilman vahvuuksia olevat tai sitten vaihdan rillit vahvuuksilla oleviin aurinkolaseihin. Tämä toki pätee pääasiassa kesällä.

 

Vierailija
16/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on todella vahvasti likinäköisiä ihmisiä jotka pärjäävät liikenteessä ilman rillejä piilareiden ansiosta. Ilmankos rillipäisiä kuljettajia näkee niin harvoin tai ne ovat yleensä yli 50 v joilla todennäköisesti monitehot. Varmaan ihanaa saada kunnollinen näkö ilman laseja kun vahvuudet ovat yli -3 luokkaa. Vaikka nykyään saa laseihin ohennuksia niin reunat tulevat silti paksuiksi ja vääristävät ja rajoittavat kuvaa joka ei tietenkään ole liikenteessä hyvä asia.

Vierailija
17/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olisin sanonut että piilarit on paremmat, nyt leikkauksen jälkeen ei tarvitse moisia enää miettiä.

Vierailija
18/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaessa näen paremmin kun käytän laseja. Mutta näytän itse paremmalta kun minulla on piilolinssit. ;D

Miinusta 3,5 ja 2,75.

Vierailija
19/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt piilareita vuosiin, silloin aikoinaan sain piilareista päänsärkyä, jos ne olivat päässä paria tuntia kauemmin kerralla. Miinusta nykyään 4,25 ja 5,0; parhaimmillaan ollut 5,5 ja 6,25

Vierailija
20/25 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kyllä piilareita koska tuntuu, että niillä nään paljon paremmin. Miinusta on suunnilleen 3 molemmissa. Rillitkin mulla on mutta kun siitä on aikaa kun oon ne ostanut, ja näkö on tainnut siitä huonontua niin nään nuilla piilareilla nykyään paljon paremmin. Muutenkin ne on kivemmat. http://silmalasitvspiilarit.omablogi.fi/2014/03/14/uutukaiset-piilarini/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi