Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhyyskeskustelussa niin usein sanotaan, että kaikki voivat aina kouluttautua?

Vierailija
10.07.2020 |

Olen opiskellut kaksi yliopistotutkintoa. Olen opiskellut kyllin tietääkseni, että se on alasta riippuen enemmän tai vähemmän vaikeaa. Toki olen oppinut elämässä myös yrittämään, mutta iso tekijä opintomenestyksessä on ollut hyvä muisti ja riittävän nopea äly. Kumpaakaan noista en ole erityisesti ansainnut, vaan kyse on myös syntymälahjoista.

Miten köyhyyskeskustelussa pidetään yleensä selviönä, että kuka vain voi opiskella rahakkaan ammatin, kun yhtään elämässä liikkuneen arkikokemus kertoo osan ihmisistä olevan hädin tuskin kykeneviä ruokkimaan itsensä päivittäin? Nykyinen yhteiskunta on todella haastava, jos ei ole sattunut järjen kauha annostelemaan juuri omalle kupille.

Tuloeroja on oltava ja työntekoon riittävät kannusteet, mutta tuon "kuka vaan pystyy" - höpinän saisi lopettaa. Ei pysty. Kaikki emme ole kauniita, emme rohkeita, ei myöskään älykkäitä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita kahta yliopistotutkintoa. Ihan ammattitutkinto riittää, ja kyllä pystyy jos osaa avatua mammapalstallakin. Vaatimukset ei päätä huimaa.

Vierailija
2/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan työttömyydestä kuittailun heti kun lakataan vaatimasta Miss Amerikkaa siihen omalle kynnykselleen. Tietyt reaaliteetit pitää kuitenkin säilyttää vaikka onkin työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sä sössötät?

Se että kaikki pystyy opiskelemaan tarkoittaa sitä että Suomessa kaikki koulut ovat edelleen maksuttomia toisin kuin lähes kaikissa muissa maissa. Suomessa siis se että vaikka sä tulisit köyhästä alkoholisti perheestä ei estä sinua TALOUDELLISESTI opiskelemaan vaikka hyvätuloiseksi lääkäriksi. 

Vierailija
4/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole myöskään terveitä.

Vierailija
5/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole myöskään terveitä.

Kaikki eivät voi yltää kaikille paikoille talouselämässä ja yhteiskunnassa, mutta kaikki voivat edetä. Olen nähnyt ihan erityistapauksiakin töissä, jotka olivat nimenomaan heille sopivia. Hyvin tekivät työnsä ja tienasivat itse leipänsä, kapean leivän, mutta kuitenkin.

Vierailija
6/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikki edes elossa :(

Vierailija
7/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnoissa tarvitsee 10% älyä ja 90% persettä. Onneksi molempia voi hankkia lisää. Yrittämisen puutetta

Vierailija
8/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita kahta yliopistotutkintoa. Ihan ammattitutkinto riittää, ja kyllä pystyy jos osaa avatua mammapalstallakin. Vaatimukset ei päätä huimaa.

Minullapas on sekä yliopistotutkinto että ammattitutkinto, mutta silti olen köyhä.

Vierailija
9/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku haalii irtopisteitä köyhien ymmärtämisellä. Köyhille siitä ei ole mitään apua joten vaikuttaa vain itsekorostukselta.

Kukaan missään ei ole sanonut, että kuka vain voi saada hyvin palkatun ammatin. Mutta kuka tahansa voi opiskella. Ilmaiseksi.

Vierailija
10/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhyydestä pääsemiseen tarvita korkeakoulututkintoa. Riittää ihan hyvin työskennellä pieni- tai keskipalkkaisessa työssä. Pitää vain elää tulojen mukaan.

Joka kuukausi ainakin vähän rahaa säästötilille tai sijoituksiin. Ei tupakkaa, tekokynsiä, -rusketuksia tai -ripsiä. Alkoholia voi vähän nauttia silloin tällöin.

Vaatteita ja huonekaluja saa edullisesti käytettynä. Remontit kannattaa opetella tekemään pitkälti itse, ammattitekijät sähkö- ja putkitöihin.

Ruokaostoksiin järkeä ja kohtuutta. Viikonloppu ei ole mikään tekosyy tuhlata karkkeihin ja virvokkeisiin.

Ns. köyhät aina luulevat, että varakkailla on kaikki pelit ja vehkeet. Ne kylpypaljut ja mönkijät on velkarahalla hankittuja alemman keskiluokan juttuja. Oikeasti varakkaat välttävät hankintoja, jotka aiheuttavat lisäkuluja.

Vierailija
11/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohdat opiskeluun on kuitenkin usein aivan erilaiset. Hyvätuloisen perheen lapselle maksetaan kielikursseja, valmennuskursseja, aina on koulukirjat ym. tarvikkeet, jos on ongelmia koulussa niin vanhemmat palkkaa vaikka yksityisopettajan. Köyhän alkoholistiperheen lapsi saa selvitä koulutehtävistään yksin, kotona ei useinkaan opiskelurauhaa (pieni, ahdas asunto, juoppoja pyörii kotona koko ajan jne.), pitää miettiä riittääkö rahat kirjoihin, kotona ei saa ravitsevaa ruokaa jne.

Vierailija
12/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei voi. Tein virhevalinnan koulutuksen suhteen nuorena ja olen yli 20 vuotta jyrnyttänyt samassa vituttavassa työssä. En voi lähteä opiskelemaan, koska en pysty maksamaan asuntolainaani jos opiskelen. Että tässä ollaan kuin tikku paskassa kunnes asunto on maksettu tai karenssi uhkaa.

Vierailija
13/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullapas on sekä yliopistotutkinto että ammattitutkinto, mutta silti olen köyhä.

Sitten olet joko juuri valmistunut, sinulla ei ole elämänhallinta kunnossa tai käsität köyhyyden eri tavalla kuin muut. Entinen pomoni ruinasi ainaisesta köyhyydestään yli 10 vuotta. No, jotkut vaan on.

Vierailija
14/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi kouluttautua mutta mites työn saanti? Mä olen tietojenkäsittelyn FM, mutta aspergerin vuoksi en vaan työllisty. Eikä tarvi edes olla nepsy: jos sulla tai sun perheellä ei ole suhteita niin haaveet urasta voi heittää romukoppaan. Tai jos ei vaan ole yltiösosiaalinen sometähti. 

Vierailija
15/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohdat opiskeluun on kuitenkin usein aivan erilaiset. Hyvätuloisen perheen lapselle maksetaan kielikursseja, valmennuskursseja, aina on koulukirjat ym. tarvikkeet, jos on ongelmia koulussa niin vanhemmat palkkaa vaikka yksityisopettajan. Köyhän alkoholistiperheen lapsi saa selvitä koulutehtävistään yksin, kotona ei useinkaan opiskelurauhaa (pieni, ahdas asunto, juoppoja pyörii kotona koko ajan jne.), pitää miettiä riittääkö rahat kirjoihin, kotona ei saa ravitsevaa ruokaa jne.

Paras kaverini kasvoi alkkis äitinsä kanssa. Ruuat tuli ruokajonosta ja vaatteet kirpparilta/kirkolta. Äö 145 ja sai ylä-asteella stipendin japanilaiseen yliopistoon. Äiti ei missään vaiheessa kehunut tai kannustanut, mutta tää olkoon osoituksena siitä ettei köyhyys aina tarkoita epäonnistumista.

Vierailija
16/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ammattitutkintoa eikä yliopistotutkintoa, ja silti olen rikas (ihan omilla ansioilla).

Vierailija
17/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kyllä siihen vaikuttaa myös elämäntilanne. Ei ole olemassakaan mitään sellaista asiaa, jota kaikki voivat aina tehdä tilanteesta riippumatta.

Vierailija
18/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen sitä sinnikkyyttä, jolla köyhät keksivät tekosyitä sille, että töitä ei saa eikä oikein mikään muukaan onnistu. Jos puolet tuosta selittelyenergiasta käytettäisiin järkevämmin vaikka itsensä kehittämiseen nettikursseilla, niin tulos olisi jotain ihan muuta.

Suomessa opiskelu on maksutonta. On kiinni omasta motivaatiosta, suostuuko kouluttautumaan omien älynlahjojen mukaiseen ammattiin ja tekemään sen jälkeen ahkerasti töitä.

Vierailija
19/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei voi. Tein virhevalinnan koulutuksen suhteen nuorena ja olen yli 20 vuotta jyrnyttänyt samassa vituttavassa työssä. En voi lähteä opiskelemaan, koska en pysty maksamaan asuntolainaani jos opiskelen. Että tässä ollaan kuin tikku paskassa kunnes asunto on maksettu tai karenssi uhkaa.

Mä en onneksi ehtinyt ostaa asuntoa. Minäkin tein paskatyötä 10 vuotta vain asuntohaaveiden takia. Pomo oli hirveä, työyhteisö myrkyllinen ja palkka alhainen. Fyysinen ja psyykkinen terveys lopulta menivät. Nyt työttömänä ja mietin uudelleen kouluttautumista mutta mikä ala, en osaa sanoa.

Totta kai haluan oman asunnon mutta nyt terveys on laitettava materian edelle.

Vierailija
20/58 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku haalii irtopisteitä köyhien ymmärtämisellä. Köyhille siitä ei ole mitään apua joten vaikuttaa vain itsekorostukselta.

Kukaan missään ei ole sanonut, että kuka vain voi saada hyvin palkatun ammatin. Mutta kuka tahansa voi opiskella. Ilmaiseksi.

Mihin ihmeeseen mä ne irtopisteet kerään tai kuin hankin itsekorostusta anonyymillä palstalla?

Kunhan oon usein ihmettellyt et niin moni mielellään kertoo pärjänneensä kun on opiskellut niiiin ahkeraan ja et muidenkin pitäis siis pystyä. Vaatii ihan eri tason ahkeruutta tyhmällä kuin fiksummalla. Ja kuka tahansa voi joo melkein opiskella ammattikoulussa, senpä vuoksi ne työllisyyslukematkin on vähän eri kuin yolla.

Opiskelu on teoriassa ilmaista. Ystäväpiirissä on useita lääkäreitä, yksikään ei päässyt opiskelemaan ensimmäisellä yrityksellä eikä ilman tuhansien eurojen valmennuskurssia. Ja nää on käyneet huippulukiot hyvin arvosanoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän